Du har ju uppenbarligen inte provat på att göra Mensas test... finns inte ett ord i hela testet, det är byggt på IQ, inte påläst kunskap.
Ditt raljerande om kultur osv är väldigt felaktigt, du säger att påläst kunskap = IQ vilket inte stämmer utan IQ är förmågan att kunna ta till sig ny kunskap och även förmågan att kunna se mönster t.ex... inte att kunna rabbla årtal, maträtter eller något annat hopkok.
Jag tror att du ska vara lite försiktig här då MENSAS test inte är ansedd som en IQ-test av de som forskar på området utan bara av MENSA. MENSA har alltså en helt egen definition på IQ som i stort bygger på förmåga att förstå figurer, i min värld är det en relativt smal definition äevn om det ingår som en av flera delar i "riktiga" tester.
Vad gäller nyanser i språket så står det ett "t.ex." i mitt inlägg. Kloka personer inser att det betyder något...
Som att i väst är påläst kunskap en, t.o.m. den viktigaste faktorn om du gör det som kallas en faktoranalys på begreppet IQ, m.a.o. snabbaste och enklaste sättet att i väst kolla om någon kommer att ha hög IQ är att kolla storleken på hans ordförråd. Jag lovar att en person som har ett dassigt ordförråd och lite kunskaper skulle du inte tro hade högt IQ, hur gärna du än vill påstå något annat.
Menar du att intelligens i ett IT samhälle och för en bushman skulle vara samma sak?! Alltså att man behöver samma färdigheter för att klara sig och vara framgångsrik?