Parallellimport.

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Rasorblade skrev:
Har man en hoj i fem år?! :D

Kanske inte, men kanske lättare att få sålt sen. Jag hade hellre köpt en hoj som har 2 eller 3 års garanti kvar än en hoj som är parallellimporterad och inte har nån garanti kvar alls...
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
DR-Zätare skrev:
Dessutom tror jag garantin är knuten till handlaren så om handlaren går i konkurs så får du ingen garanti alls.
Det stämmer, det är handlaren själv som ger garantin.

DR-Zätare skrev:
Återkallningar kan också vara värt att kolla för det är inte säkert att du får din hoj återkallad om du köper den av en parallellimportör.
Det är inget problem då handlarens leverantör i sin tur har full backning av sin generalagent. I Sverige och Kawasakis fall så är det inget tjafs heller då Kawasaki Europa är ett enda bolag och den svenska generalagenten tillhör dem så det finns ingen manipulation av marknaden som t ex Honda ägnar sig åt. Även garantin är en mindre fråga på Kawa då de bara har två år standard också (från -06 kan man köpa tillägg för år tre och fyra om man vill).
 

Björn J

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2005
Ort
Sjömarken
Hoj
Kawasaki ZX10R, Kawasaki KX450F
Neutral skrev:
Det stämmer, det är handlaren själv som ger garantin.


Det är inget problem då handlarens leverantör i sin tur har full backning av sin generalagent. I Sverige och Kawasakis fall så är det inget tjafs heller då Kawasaki Europa är ett enda bolag och den svenska generalagenten tillhör dem så det finns ingen manipulation av marknaden som t ex Honda ägnar sig åt. Även garantin är en mindre fråga på Kawa då de bara har två år standard också (från -06 kan man köpa tillägg för år tre och fyra om man vill).


Du kan numera få 4 års garanti i från Kawa som gäller i hela Europa.
 

micke_vb

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Umeå
Hoj
KTM EXC 400, HVA 420 AXC, HVA 258
LiQUiD skrev:
Fr.om 2005-11-01 lämnar vi 2 års fabriksgaranti samt ett 3:dje års reklamationsrätt på alla nya 2-hjuliga mc som parallellimporteras av oss räknat från dagen för leverans till kund."

Det är väl så att man som konsument i det här landet har 3-års reklamationsrätt om man köper något av en näringsidkare... oavsett om det är nytt eller begagnat...
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
DR-Zätare skrev:
Dessutom tror jag garantin är knuten till handlaren så om handlaren går i konkurs så får du ingen garanti alls.
//Eric

Ja, hur är det egentligen? Att garantin skulle upphöra låter lite märkligt. Är det någon pålitlig källa som kan svara på det? Garantin borde gälla i hela Europa?
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
$noop skrev:
Kanske inte, men kanske lättare att få sålt sen. Jag hade hellre köpt en hoj som har 2 eller 3 års garanti kvar än en hoj som är parallellimporterad och inte har nån garanti kvar alls...


Jag hade hellre köpt en utan garanti om den var 20-30 k billigare!
Sedan vet jag inte hur mycket billigare dom är beg men om dom är så mycket billigare nya så hade jag inte tvekat!
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Vrak2005 skrev:
Ja, hur är det egentligen? Att garantin skulle upphöra låter lite märkligt. Är det någon pålitlig källa som kan svara på det? Garantin borde gälla i hela Europa?

Det är återförsäljaren som är ansvarig att åtgärda eventuella fel på varan du köper som omfattas av garantin. Om återförsäljaren går i konkurs får du förmodligen rätt att kräva åtgärd av problemet hos generalagenten i det fall det handlar om en hoj som är såld via generalagenten, dvs såld hos en auktoriserad handlare för det aktuella märket. Om det däremot är en parallellimporterad hoj (dvs importerad parallellt med generalagentens importverksamhet, därav namnet parallellimport) har du ingen juridisk rätt att vända dig till generalagenten för att få ditt garantifel åtgärdat utan är helt utlämnad till dennes goda vilja. Här kan det som vissa nämnt här tidigare finnas variationer där vissa märken kanske går in och hjälper kunden medans andra märken ger kalla handen och hänvisar till att köpa hojen hos en auktoriserad handlare nästa gång.

Jag är inte säker på hur det fungerar om du har rätt att vända dig mot den utländske handlare där parallellimportören har köpt hojen. Då det är en utländsk juridisk person och köpet skedde i det landet gäller det landets lagar gällande garantier och andra åtaganden. Att driva en juridisk process i ett annat land är både besvärligt och kostsamt, det kan lätt kosta dig många nya hojar i advokatarvode innan det är över.

Det viktigaste tror jag i slutändan är att du inte tar med dig en bunt sedlar och åker till en handlare för att köpa impulsköpa hoj, vare sig det är en auktoriserad handlare eller en parallellimportör. Var och en argumenterar för sin sak och i slutändan vill de bägge sälja sina produkter till dig, även om de vet att du kan få de billigare eller bättre någon annanstans. Åk hem, sov på saken, tänk igenom alla fördelar och nackdelar ordentligt innan du bestämmer dig. Lyssna på vad var och en säger, väg de olika argumenten mot varandra och försök sortera ut de argument som spelar roll för just dig.

//Eric
 
Last edited:

LiQUiD

Valmers är nog lite grym
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Lidköping
Hoj
VTR Firestorm '00
micke_vb skrev:
Det är väl så att man som konsument i det här landet har 3-års reklamationsrätt om man köper något av en näringsidkare... oavsett om det är nytt eller begagnat...

Jo, men det är väldigt stor skillnad på garanti och reklamationsrätt.
 

begge

-
Gick med
9 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
borta
Björn J skrev:
Spelar nog ingen roll vad det låter som huvudsaken är att priset är rätt och att Du får alla garantier och dyligt, eller? Du är välkommen www.stibix.se
Vårt affärsidé är att vi alltid skall erbjuda de bästa priserna på marknaden.

Mvh Björn
Tack för svaret :tummenupp

Alltid bra med affärsidkare som värnar om konkurrensen, hoppas affärerna går bra nere i Borås. Jag är dock inte intresserad av någon ny hoj, nöjer mig med den jag har. Sen är jag inte känd för att köpa nytt - se Nick...

Mvh
Emil
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Jag köpte hojen ny våren 04, så för att garantin ska gälla så måste jag serva den på en Kawa verkstad (Surt).
Om jag kör ca 3000 mil med hojen under garanti tiden, så kostar servicen mig ca 12-14kkr, och då räknar ja med 100, 600, 1200, 1800, 2400 och 3000 mils service.

Som jag ser det så betalar jag dessa 12-14000 minus olja och div förbrukningsmaterial = ca8-9000kr för garantin. Om jag sedan jämför den kostnaden mot risken att ett haveri inträffar, så är frågan om det är värt pengarna?
Jo jag kommer att lämna in hojen på service under garanti tiden. Men så fort garantin har gått ut så ska jag lära mig att synka förgasare och justera ventiler.

Det kan låta konstigt, men jag är glad att jag inte har FEM års garanti som Honda och Suzuki. För om garantin ska gälla på en sådan hoj, vågar jag inte ens tänka på vad servicekostnaden hamnar, om man kör ca 1500 mil årligen och skall serva hojen på en märkesverkstad. Den garantin kostar hojägaren många sköna slantar.

Vart vill jag komma med detta? Jo att det här med garanti till största delen är ett sätt att binda folk att serva sin hoj på märkesverkstaden. Handlarna har ganska låga marginaler på en ny hoj, och det är på kläder, tillbehör och service som dom får in sina pengar.

Så fem år garanti som Honda har, är till största delen till för att trygga beläggningen i återförsäljarens verkstad. Och på så vis höja vinstmarginalen på hojarna som dom säljer.

Garanti är inte gratis! Det är hojägaren som slantar stora pengar i form av dyr service som betalar för garantin!
 
Last edited:

*Jonte*

** Schteekare **
Gick med
5 Sep 2005
Ort
zero-eight !
Hoj
El såldo !
$noop skrev:
Kanske inte, men kanske lättare att få sålt sen. Jag hade hellre köpt en hoj som har 2 eller 3 års garanti kvar än en hoj som är parallellimporterad och inte har nån garanti kvar alls...

Min gamla hoj skulle jag få ett par tusen mindre för i inbyte då det var en paralellimport, lyckades dock sälja den privat utan prut !! :banana
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Ni kan ju fluckta in på www.mcpoolen.se som ligger i Sundbyberg och har egen import av nya hojar.

Även om dom missat lite designmässigt på siten så finns det bra innehåll, Bl.a...

Edit: Vi tillämpar som grundprincip 5 års garanti på nya MC (Kawasaki 2 år) uppdelat med olika villkor de två första åren mot de tre sista.

Sen får man nog ringa och snacka med dom om priserna på -06 för det verkar inte vara uppdaterat.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
isse skrev:
Nu börjar du med säljarsnacket igen :)
Vet inte hur det är med alla märken men om du köper en Honda på parallelimport kan du knappast reklamera problem hos vilken annan Honda handlare som helst, vilket du kan annars.
Dvs bor man inte nära affären så är det ett stort minus.

/N
Jo precis, o köper man en hoj på mc-kompaniet, bor i stockholm o måste åtgärda ett större fel så måste man iväg med till mc-kompaniet med hojen. Ganska krångligt!
 

begge

-
Gick med
9 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
borta
Björn J skrev:
Kanske förkommit ett missförstånd här? Vi är auktoriserade Kawasaki återförsäljare alltså inte parallelimportör. www.stibix.se

Mvh Björn

OK, det var ju tråkigt att man var tvungen att bedriva parallellimport för att värna om konkurrensen :tungan [NO offence]

Mvh
Emil
 

Björn J

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2005
Ort
Sjömarken
Hoj
Kawasaki ZX10R, Kawasaki KX450F
HanneZ skrev:
Jo precis, o köper man en hoj på mc-kompaniet, bor i stockholm o måste åtgärda ett större fel så måste man iväg med till mc-kompaniet med hojen. Ganska krångligt!

Det behöver Du inte om Du köper hos Stibix och dessutom till bästa pris för "svensksålda"

begge skrev:
OK, det var ju tråkigt att man var tvungen att bedriva parallellimport för att värna om konkurrensen :tungan [NO offence]

Mvh
Emil

Förstår Dig inte riktigt? Vi värnar om hojåkarens plånbok, den skall inte bli lika tunn när man köper hoj och tillbehör hos oss som hos andra. Det är vårt mål.
Hoppas Du uppskattar det?

Mvh Björn www.stibix.se
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top