Parkera på gatan i Sthlm?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ni som har hoj i Sthlm, vad har ni för erfarenhet av att lämna era hojar ute på gatan nattetid? Stjäls det? Finns det många klåfingriga människor? Eller är det relativt safe? Räcker det med skivbromslås eller låser ni fast hojjen med ketting?
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Kätting....

Blev av med min förra Fireblade när jag bodde på Lilla Essingen!
Den var låst med skivbroms lås och styrlås över natten... Försvann... :huvet

Sen köpe jag den jag har och den hade larm.
Hadde kätting runt en poståda och skivbromslås samt styrlås och larmat!
Den snodde dom inte!
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Att låsa fast den med kätting är ju att rekommendera nattetid, samt att det inte är rekommenderat att den står på samma ställe, varje natt regelbundet. Då blir de lätt för tjuven att planera, komma dit med skärmaskin och lyfta in den i en lastbil fort som fan...
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Starstriker skrev:
Ni som har hoj i Sthlm, vad har ni för erfarenhet av att lämna era hojar ute på gatan nattetid? Stjäls det? Finns det många klåfingriga människor? Eller är det relativt safe? Räcker det med skivbromslås eller låser ni fast hojjen med ketting?

Låsa fast om den måste stå utomhus! Banditerna släpar in hojen i skåpbussar och liknande så en kätting fördröjer det lite i alla fall. Om det finns möjlighet att ha cykeln inlåst nånstans så gör det. Vissa stölder får en att undra typ: Jag hade min nya Yamaha R1-05 extrautrustad för 30000:- ute i natt och när jag kom ut så var den borta...... Höga premier..konstigt...
 

Mandus

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1-04
Aldrig ute på natten!!

Skulle ALDRIG lämna min cykel ute över natten. Betalar 700:-/månad för ett garage med en bom, 2 garagedörrar, 1 ståldörr som ligger så till i garaget att ingen nånsin ser den och det är värt varenda krona. Skulle inte kunna sova om den stod på gatan.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
fezt skrev:
Att låsa fast den med kätting är ju att rekommendera nattetid, samt att det inte är rekommenderat att den står på samma ställe, varje natt regelbundet. Då blir de lätt för tjuven att planera, komma dit med skärmaskin och lyfta in den i en lastbil fort som fan...

Där har du en poäng.......... Smart.

Ett alternativ för mig är att rulla in hojjen på gården, men det är lite meckigt i långa loppet. Men visst, det kanske är värt besväret.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Dom få nätter jag har haft den ståendes på gatan har jag studsat upp för minsta lilla ljud, varit nervös och sovit uselt! Ett larm och ett låst garage rådde bot på det! :)
Så , om du hälsar på nån, ställ den säkert, lås, bulta fast och larma! Tänker du ha den så permanent, bad idea! Skaffa garage! :tummenupp
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kamikaze kid skrev:
Kätting....

Blev av med min förra Fireblade när jag bodde på Lilla Essingen!
Den var låst med skivbroms lås och styrlås över natten... Försvann... :huvet

Sen köpe jag den jag har och den hade larm.
Hadde kätting runt en poståda och skivbromslås samt styrlås och larmat!
Den snodde dom inte!

Trodde vi hade slagit fast att det faktiskt heter kEtting. Se tidigare trådar i ämnet.

Men men, det verkar som det värt att göra sig det extra besväret att åtminstone rulla in hojjen på gården över natten. Med kEtting.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Larm

Vad kostar ett bra larm? Är det något man kan installera själv?
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Mandus skrev:
Skulle ALDRIG lämna min cykel ute över natten. Betalar 700:-/månad för ett garage med en bom, 2 garagedörrar, 1 ståldörr som ligger så till i garaget att ingen nånsin ser den och det är värt varenda krona. Skulle inte kunna sova om den stod på gatan.

Det är så det ska vara! :tummenupp Om alla försökte ordna det så så skulle premierna nog sjunka lite för oss alla.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Är det stöldförsäkrat skulle jag nog göra det. Beror nog på var man bor också, i city med omnejd så ser ju varenda busstrafikant och taxichaufför med 14.ooo kriminella brorsöner hojen var dag så det är nog inte att rekommendera. Utanför själva kärnan, och lite oregelbundet, kan vara lugnt. En granne till mig har haft sin ZX12R parkerad på exakt samam ställe i två år, brevid en park på en väg... :näsblod Och det har ju gått bra. Än så länge.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1
Har haft min på gatan tidigare i Vasastan om natten. Hela förra sommaren fick jag ha den ifred till dess att det blev oktober och tjuvarna trodde de skulle få hem ett litet vinterobjekt, något gick snett men de klippte sönder en framskiva samt snodde skivbromslåset.

Tredje dagen jag hade den påställd nu i april kom tjuvarna åter och skulle stjäla min hoj. Dock hindrade en vaken granne deras försök men de lyckades nästan såga igenom mitt nya abus klass25(Ketting tm) kjedja som jag köpt 2 dagar tidigare. Dock gjorde nog kjedjan sitt jobb då det fördröjde stölden så att grannen hann ut.

Har nu hojen i ett garage 1 mil hemifrån och det känns så där jättekul med 45min kommunalt varje gång man vill åka lite hoj. Ringde på ett garage i vasastan men han ville inte ha några mc i sitt garage och särskilt inte sporthojar då de drar till sig slödder.
 

W@ll

Blonds are good twins are better
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Hemma
Hoj
Rsv Mille
Min fick stå ifred i nacka. Parkerade utan för dörren med styr lås. :kocko
Men sov lite oroligt så nu har det blivit garage! :tummenupp
 

Mephiboseth

Fartblind?!?
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Götene
Hoj
Yamaha FZR 1000
Planerar och åka upp till Stockholm något i sommar, men känner mig också illa till mods att lämna hojen på gatan... Visst, jag har väl kanske inte den mest eftertraktade hojen, men jag tycker om den iallafall...

Så till min fråga, någon med tillfällig plats i ett garage i närheten av Tavastgatan? Rör sig om max 1-2 nätter.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Mephiboseth skrev:
Planerar och åka upp till Stockholm något i sommar, men känner mig också illa till mods att lämna hojen på gatan... Visst, jag har väl kanske inte den mest eftertraktade hojen, men jag tycker om den iallafall...

Så till min fråga, någon med tillfällig plats i ett garage i närheten av Tavastgatan? Rör sig om max 1-2 nätter.

Jag tror faktiskt du ska ha EXTREM otur om nån knycker din hoj efter 1-2 nätter. Jag skulle chansa, men det är jag det. Kedja fast och larma.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top