Parkera på gatan i Sthlm?

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Starstriker skrev:
Jahapp, då var man 2900.- sekinger fattigare då. Köpte ABUS fetketting. Hoppas att jag inte få användning för den. Iofs kanske den är bra till att piska på de som ev försöker sno hojjen.

Är det en sån som du kan slå in tacket med? :va
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
tycker synd om er som bor på så taskigt ställe där de stjäls hela tiden..
här där jag bor står de ca 6+ hojar konstant på ca 5x5m
fast ena snubben har balkongen ca 1 m därifrån så :)
enda gången nån stulit nåt av mig är en bil fullproppad med stereoprylar..det var dock i s-holm...fick ha den ifred i hela 3 dagar :3freak
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
RoLLER skrev:
Jag har gjort samma sak. Känns ändå liiiite bättre om man ska ha den på gatan. Good Choice!

På tal om ingenting så väntar jag på din stoppieskola. När är releasen planerad ?
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Starstriker skrev:
På tal om ingenting så väntar jag på din stoppieskola. När är releasen planerad ?

Hehe.... njae, jag vettefaen. Stoppisar e läskigt :näsblod

Tänkte filma lite annat kul ist. Du e mer än välkommen att hänga på Striker!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
RoLLER skrev:
Hehe.... njae, jag vettefaen. Stoppisar e läskigt :näsblod

Tänkte filma lite annat kul ist. Du e mer än välkommen att hänga på Striker!

Vafan, jag kör ju med stödhjul fortfarande. Hade inte kört något allt på tre år fram till i lördags när jag körde upp nya hojjen från Lund. Och då var det spikrak E4 hela vägen hem. Det svängde lite på slutet när jag kom fram till Sthlm......
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Förresten....

Nu har jag ju spenderat massa baloobas på en ketting, men jag funderar även på att köpa någon sorts ögla att dra fast i husväggen (tegel) så att jag kan låsa fast hojjen i den. På MC-varuhuset har de en ögla för 700.- (!!) Den är säkert ultra härdad och allt, men fan, 700 för en ÖGLA? Någon som har tips på var man kan hitta något billigare? (Men det ska vara HÅRT) Inget gjutjärn eller sån skit.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jaha, nu kom en granne upp och klagade över att min hoj står parkerad på gården. När jag frågade styrelsen för två år sen om det var ok att ha hojjen på gården så var det ok. Hade inte en tanke på att det beslutet ändrats när jag nu till sist slog till och köpte en hoj som skall parkeras på gården. (Grannen ifråga fanns inte i föreningen när jag fick ok)

Grannen ifråga har två barn (4 och 5) som han hävdar att hojen kan välta på eftersom de är på gården och leker. Fair enough, det är ju inte bra, det håller jag med om. (å andra sidan kan man väl _nästan_ få en 4-åring att förstå att man inte ska pillra med såna farliga saker ??). Jag föreslog att jag ju kan parkera hojen nära väggen med stödet inåt, då är den ju extremt svårvält. Hojen står dessutom med kapell hela tiden, så den är inte speciellt pillvänlig.

Är inte gården till för alla? Jag klagar inte på att hans ungar leker där, trots att de för en massa oväsen och skäpar ner med färgglada leksaker överallt. Dessutom finns fina barnanpassade lekplatser inom två minuters gångväg härifrån.

Han skall lyfta frågan med styrelsen (som jag sitter med i) vid nästa styrelsemöte.

Vad göra? Någon som har några kreativa förslag? Finns det något mer jag kan göra? Har ingen lust att betala 700/månad för ett garage.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Starstriker skrev:
Är inte gården till för alla? Jag klagar inte på att hans ungar leker där, trots att de för en massa oväsen och skäpar ner med färgglada leksaker överallt. Dessutom finns fina barnanpassade lekplatser inom två minuters gångväg härifrån.

Han skall lyfta frågan med styrelsen (som jag sitter med i) vid nästa styrelsemöte.

Jag tycker att ditt resonemang låter så bra det bara kan göra.

Gården är måhända ingen parkeringsplats, men det är heller ingen lekplats i så fall.

Det är jobbigt med krångliga grannar. Bor man i samma hus / samma förening borde man hjälpas åt så det blir bra för alla.

Jag har också 4-5 åringar i huset. Dom tycker att jag e coolast och går fram och pratar etc. Föräldrarna tycker också att det är roligt att barnen intresserar sig för MC'n.
 

dragbjorn

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
@
Lite erfarenheter av att låsa hojjar i stöldbenägna områden har jag.
Jag och en kompis var i Ryssland (två veckors tur på Kolahalvön och längs Vita havet) för två år sen med våra hojjar, och dom väckte verkligen uppmärksamhet, typ lika mycket som om det skulle landat en rymdraket vid din lokala korvkiosk.
Vi hamnade på en del skumma ställen, typ förorter till större städer och med hotell utan parkeringsmöjligheter, vissa nätter strök det mycket suspekta ungdomsgäng runt hojjarna och kollade.
Vi hade två av dom fetaste Abus-kättingarna med oss plus två skivbromslås.
Vi ställde alltid hojarna på linje efter varandra och låste ihop den enas framhjul med den andras bakhjul (försvårar om man vill lyfta på hojjarna på en lastbil med kran), den andra kättingen låste vi fast runt svingen på en av dom och sen runt nåt fast föremål typ lyktstolpe, sen i med skivbromslåsen i framhjulen.
men den bästa grejen var nog att vi hade satt falska larmindikatorer (vi var säkert för snåla för att skaffa riktiga larm eller nåt) vid instrumentpanelen, som fick stå och blinka hela nätterna,plus att vi hade gjort proffsiga skyltar (strl A5)som vi satte brevid dom, där det stod på ryska såklart "Varning!! Mc.n är larmad" och dom skyltarna hade ryssarna sån otrolig respekt för, det var händerna på ryggen direkt dom såg dom.
men en natt i ett mycket skumt område där ungdomsgängen var lite för intresserade av hojjarna, parkerade vi dom så att vi såg dom från vårt hotellfönster på andra våningen, där fick vi komplettera vår strategi med att rad upp en massa oöppnade ölflaskor i fönstret, och så bestämde vi att så fort nån rörde hojjarna så skulle en börja slänga flaskor mot dom och den andra skulle springa ner och börja veva med ett järnrör ( vi hade varsitt sånt med oss hela tiden om det skulle blivit skarpa lägen på nåt annat sätt), den natten sov vi nästan inget, hela tiden var det folk framme och kollade på hojjarna, men tack och lov var det ingen som rörde dom.
Vi fick ha våra hojjar ifred hela resan, men det jobbigaste var nog att vi var tvungna att köra dom helt oförsäkrade eftersom svenska försäkringar inte gäller i ryssland men det är en helt annan historia.
Nu blev den här berättelsen lite lång men kontentan är nog, tänk som en tjuv och förberedd dig därefter.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Om jag kan visa min granne att hans knoddar rimligtvis inte kan klara av att välta hojen även om de FÖRSÖKER så borde ju saken vara ur världen, eller hur? I värsta fall får jag väl spika ihop nån mijäng typ cykelställ som man kan köra in hojen i så att den står stadigt.

Känner dock på mig att han inte kommer nöja sig med det. Har på känn att småbarnsföräldrar inte drar sig för något när det gäller deras små skyddslingar. Det förstår jag, men någonstans måste det ju finnas en gräns? Det står vanliga cyklar lutade mot väggen, och såvitt jag vet har aldrig de vält eller blivit välta. Ungarna kan ju snubbla på en platta och spräcka läppen, eller fastna med huvudet i staketet, eller cykla in i en vägg eller.....


Intressant läsning om Ryssland förresten. Har faktiskt för avsikt att korsa det landet om ca ett år från nu. Vi är mitt uppe i planeringsfasen. Det ser ut som om vi blir 2-3 bilar och 3 MC.
 
Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Jaaaa.......

Jag har min i garage fastlåst med kätting och skivbromslås, samt larmad..

Däremot så har det under de senaste dagarnma stått en Aprilia mille (svart/grå med slipon) utanför där jag bor (solna/huvudsta).. På en parkeringsplats där ungdommarna hänger på helgerna.. med bara skivbromslås.. Liiiiiite farligt kanske.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Det har spårat ur för länge sen... Snart skickar väl folk ut barnen i hjälm och skumgummidräkt så de inte slår sig. Folk verkar så extremt överbeskyddande om sina barn så det kommer snart att bara finnas dryga (noll respekt mot äldre verkar vara dagens paroll bland tonåringar) dataspelsnördar som inte tål nåt. Pust! :)

Starstriker skrev:
Det förstår jag, men någonstans måste det ju finnas en gräns? Det står vanliga cyklar lutade mot väggen, och såvitt jag vet har aldrig de vält eller blivit välta. Ungarna kan ju snubbla på en platta och spräcka läppen, eller fastna med huvudet i staketet, eller cykla in i en vägg eller.....
 
Last edited:

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Starstriker skrev:
Jaha, nu kom en granne upp och klagade över att min hoj står parkerad på gården.

Stå på dig! Ni måste ju kunna enas. Troligen är han mer "störd" av sina barn än din mc. Det är väl knappast förbjudet att ställa sin mc/moped/cykel på en gård? Du skall ju inte behöva hyra garage eller ställa den på gatan och ännu mindre köpa ett depåställ.
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
955i skrev:
Stå på dig! Ni måste ju kunna enas. Troligen är han mer "störd" av sina barn än din mc. Det är väl knappast förbjudet att ställa sin mc/moped/cykel på en gård? Du skall ju inte behöva hyra garage eller ställa den på gatan och ännu mindre köpa ett depåställ.

Som sagt, stå på dig!

Jag har själv två busgrabbar på 5 och 2 år, och de får ideligen förmaningar om att ALDRIG ens peta på pappas MC om inte jag är med, och det fungerar förvånansvärt bra.

Kan inte vara så svårt för din granne att göra detsamma med sina barn.

Sen förstår jag inte vad det är för fel på vissa föräldrar som ideligen lämpar över sitt ansvar på andra? Det är väl ändå för 17 gubbar hans jobb att lära barnen hyfs och vett att inte peta på saker som inte är deras?

Kalla mig gärna gammaldags, men det är så jag försöker uppfostra mina barn...
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Stå på dej!

Det är väl inte svårare än att man fostrar sina ungar att inte klänga på andras saker. Varför skulle ungarna klänga på den om det är ett kapell på, verkar konstigt? Finns väl roligare saker att göra, tex kasta grus på bilarna.

Om du parkar den som du säger blir den väldigt svårvält och det troligaste är att ungarna ramlar av den och slår sig. Fäll upp fotpinnar, kanske en ögla i vägen med ett spännband, då kan de ha den som klätterställning hur mycket de vill.

Man måste ju få leva det liv man valt att leva, det innebär att grannar får kanske ha lite överseende när det är leksaker på gräsmattan, barnskrik som ekar, hundar som skäller, folk som grillar eller när det ekar dödsmetal i trapphuset. Accepterar man inte det så köp ett hus.

/Fredde - grannarnas dröm!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Grannen ifråga föreslog även att jag ju kunde ställa MCn i cykelstället bland de andra cyklarna. Han tycks inte förstå att hojen är nästan dubbelt så lång/bred som en vanlig cykel. Dessutom finns det inte ens plats för alla cyklar i det befintliga cykelstället.

En bra ide är aknske att be alla flytta på cina cyklar så att jag får plats med MCn under cykelskyddet :gnissla
 

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Ort
Vingåker
Hoj
Honda Nsr -98
mankan skrev:
Som sagt, stå på dig!

Jag har själv två busgrabbar på 5 och 2 år, och de får ideligen förmaningar om att ALDRIG ens peta på pappas MC om inte jag är med, och det fungerar förvånansvärt bra.
Lite oftopic men kanske väcker några tankar?
ungar kan vara busiga!. min bror var fem när han fick för sig att stjäla den moppe jag hade då... Han hämtade min nyckel som jag hade i ett nyckelskåp. Sedan gick han ut och startade moppen och fick ner den från stödet (vet inte hur men) och sen drog han rätt in i lekstugan med moppen. Han hade tur att han bara fick några blåmärken och mopeden gick lite sönder i fronten (men det vikitgaste var att han klarade sig enligt mig!). Jag tog på mej allt ansvar och sen dess gömmer jag alltid mina nycklar till min hojj!
så ett tips ha era nycklar så inga ungar kommer åt dem!

[barnet på min avatar är han som ville ta sig en tur på mopeden!]
 

moog

MOTORVÄG SUGER!
Gick med
20 May 2004
Ort
Eken
Hoj
KTM 450 EXC. Cagiva Elefant 750. Triumph trepip
Köp ett kapell och täck hojen så ser den inte så hård och farlig ut.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
moog skrev:
Köp ett kapell och täck hojen så ser den inte så hård och farlig ut.

Har redan köpt ett som ligger på. Tänkte att det förutom skyddar hojen även minskar "pillvänligheten". Det man inte ser pillar man inte på. Ungar borde iaf inte göra det.
 

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
Gör ett litet test med grannen och se om han kan rubba hojen från den armhöjden som hans ungar har. Det är nog svårare än han tror.

Några tips:
Larm.
Kapell.
Alltid växel i.
Använd centralstöd om du har, skitsvårt att välta en hoj då.

Vi har sammanlagt 6 hojar inom bostadsrättsföreningen och lekplatser utanför varje port. Den enda snorunge som lyckats välta en hoj ifrån centralstödet är jag. :3freak
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top