Parkering med MC

MestHemlig

När kommer våren?
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
ingen
Jag har ringt och ringt och ringt men INGEN kan svara mig på denna fråga.

När man ska parkera en MC, låt säga som jag gjorde på Jönköpings badhus är det ofta parkeringsbiljett eller P-Skiva.

Så igår när jag var där och skulle bada så åker jag runt lite och letar en parkeringsplats för MC. Men icke. (Då rosenlundsbadet är ganska stort trodde jag att dom skulle ha det men tydligen inte.)

Jag parkerar då i en parkeringsruta på parkeringsplatsen där man måste ha P-biljett. Ringer till polisen. förklarar mitt ärende: "jag har en mc och ska parkera där det är p-biljett/p-skiva hur går jag tillväga.
Blir kopplad vidare tilltrafikpolisen då den killen jag snackade med först inte kan svara på min fråga.

När jag efter ett par minuter kommer fram till trafikpolisen i Jönköping får jag till svar att dom inte vet.
Han säger dock att "kan du inte parkera på cykelparkeringen"

jag frågar om jag inte får böter för det då cykelparkeringen endast är till för... cyklar och inte motorcyklar..

"njaoooaaaaooo" får jag som svar då.

Snackar lite mer med killen men får inget svar.

MIN FRÅGA ÄR DÅ... Hur gör man när man har MC och man skall parkera där det inte finns en uppmärkt MC-Parkering? får vi stå gratis (borde vi få pga skyhöga jävla försäkringen) eller ska man försöka tejpa på en biljettautomatlapp/p-skiva och hoppas ingen snor skiten?!

Tacksam för svar
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Tyvärr olika från olika kommuner...vissa får man parkera i cykelställ om man inte "inskränker på gångtrafiken"
 

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
Jag brukar ställa mig så nära dörren som möjligt, typ in till väggen någonstans.
Har inte fått böter änsålänge. Peppar peppar, ta i trä. :hihi

Jag läste här på SH för ett tag sen att om där finns ett cykelställ så får det stå en mc på vardera sida om det?
 

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Superduke 05
Stod på ett ställe där jag inte fick stå, kom vid rätt tid och fick förklarat för mig av lapplisan att jag istället skulle stå i cykelstället :)
 

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996
Frågade två lapplisor här i Malmö idag, parkera som det vore en bil och behåll eventuell biljett på dig, inte på cykeln. Vid eventuella böter finns det en särskild avdelning hos polisen i Malmö som ordnar det mot uppvisande av biljett/kvitto.
 

Sensonic

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Alingsås
Hoj
Gixxer 600
MC får parkeras på platts avsedd för cykel och gångbana eftersom det går att "leda" en motorcykel dit!
Ska den stå på en p ruta så får man fästa biljetten på lämpligt sätt på den!
Skall man parkera felr motorcyklar på samma ruta måste alla cyklarna ha var sin biljett.
Finns MC parkering är det ju givetvis den man använder!
 

MestHemlig

När kommer våren?
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
ingen
ilstallione skrev:
2123411 Frågade två lapplisor här i Malmö idag, parkera som det vore en bil och behåll eventuell biljett på dig, inte på cykeln. Vid eventuella böter finns det en särskild avdelning hos polisen i Malmö som ordnar det mot uppvisande av biljett/kvitto.

thats a good one :) eller så är man bara fräck och frågar nån som lämnar parkeringen samtidigt om deras biljett :p

men en fråga bara.. hur gör p-lisan när dom ska fästa böteslappen? eller kommer den hemskickad. eller dom kanske bara lägger den på tanken o hoppas den inte blåser iväg :p

Sensonic skrev:
2123415
Finns MC parkering är det ju givetvis den man använder!

och då är den gratis och man får stå flera mc på samma ruta isf?

det är lagligt att stå flera mc på samma "bilparkerings ruta" utan att få böter för det?
 

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
Parkeringsbestämmelser för MC är desamma som gäller för bilar.

Reglerna finns i trafikförordningen och omfattar exempelvis att man inte får stanna eller parkera på gång- eller cykelbana eller för nära ett övergångsställe eller en vägkorsning. Viktigt är att man inte heller får parkera i terräng, det vill säga på ytor som ligger utanför vägen (gatan) och inte är iordningställda för trafik med motorfordon. För olika fordonsslag finns särskilt skyltade parkeringsplatser, så även för MC. Om det under vägmärket P finns en tavla med MC-symbol får endast MC parkera där.

Är det tidsbegränsad parkering gäller begränsningen även för MC. På avgiftsbelagd parkering ska avgiften betalas och biljett placeras väl synlig och lätt att avläsa för kontroll på motorcykeln. MC-föraren får bedöma hur han/hon ska säkra detta genom att t.ex. placera biljetten i sådana kartfickor som finns till packväskor för placering på tanken, eller låta göra en särskild hållare som kan fästas i MC:ns låsbygel.


Källa: http://www.smcvast.se/sidor/mc-p/index.html
 

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
I höstas då jag höll på att ta körkortet så undrade jag också detsamma...

Jag "haffade" därför en p-vakt (lapplisa) på en parkeringsplats och snackade lite med henne om ämnet. I första hand rekommenderade hon de specialla och kostnadsfria mc-parkeringarna som finns lite här och var här i stan.

I andra hand är det en "ruta" som gäller. Men om biljetten blåser bort/snos av nån då? Jo, när du köpt en biljett antecknar du det löpnummer som biljetten får. Det ser så klart ut olika ut i olika distrikt. I Halmstad står numret uppe till höger i följande form "BA[nummer]" anger vilken automat du pröjsat i. På raden under står ett löpnummer. Skriv upp dessa nånstans.

Om biljetten försvinner och du sen får en p-bot så ringer du p-bolaget och säger som det är, anger det nummer som fanns på biljetten. De kan då gå in i datorn och kolla att tid och plats stämmer. Sen får du en "kredit-bot" och alla är glada å nöjda.
 

MestHemlig

När kommer våren?
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
ingen
Babar skrev:
2123420
Är det tidsbegränsad parkering gäller begränsningen även för MC. På avgiftsbelagd parkering ska avgiften betalas och biljett placeras väl synlig och lätt att avläsa för kontroll på motorcykeln. MC-föraren får bedöma hur han/hon ska säkra detta genom att t.ex. placera biljetten i sådana kartfickor som finns till packväskor för placering på tanken, eller låta göra en särskild hållare som kan fästas i MC:ns låsbygel.

så alla måste ha en tankväska och alla kan egentligen sno biljetten när som hellst. låter riktigt smidigt detta.. hur skulle det vara om man ökade antal MC platser eller lät oss parkera på cykelparkeringar eller helt enkelt låta oss gratisparkera.. tattare! :(
 

Heij

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
BMW F 800GS
MestHemlig skrev:
2123416

men en fråga bara.. hur gör p-lisan när dom ska fästa böteslappen? eller kommer den hemskickad. eller dom kanske bara lägger den på tanken o hoppas den inte blåser iväg :p


Polare som fick böter stoppades lappen ner vid styret

Och även han fick tipset att man ska spara bijetten på sig och gå till polisen sen
 

BAD

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Förr Kawazaki Ninja modell skrot pga flygtur, Nu Yamaha XT660X
Jag har varit p-vakt i 3 år och det jag tycker man ska göra är att ringa telenummret som står på biljett automaten, tala in vilken plats du står på, att du kör en mc, reg nummer, namn och gärna tele nummer.Säg även att du tar med dig biljetten för att inte riskera att den blåser bort. Sen när du kommer tillbaka så kanske vakten inte hade fått ditt meddelande ännu och satt en lapp på mc:n då får du tyvärr överklaga,men du har ändå meddelandet på band med tid och datum plus biljetten så pengarna får du garanterat tillbaka.

"Är man för sträng blir man arbetslös"
/ Föredetta P-vakt :hihi

Det är klart en mc förare ska betala för platsen den står parkerad på om den är avgiftsbelagd. .De som tycker att de har rätt att parkera vartsom helst i stan utan att betala tänk om, vad skulle ni säga om eran granne skulle hänvisa sina gäster till eran hyrda parkeringsplats eller garage uppfart? Tänk på att marken parkeringsplatserna är på kostar massor av pengar i hyra ju längre in mot centrum destå dyrare är hyran, om det inte vore en parkeringsplats på den ytan ( till allas bekvämlighet) så skulle det kanske smällas upp ett hus i stället ( en p-plats mindre i centrum och fler som klagar på att det är alldeles förlite p-platser i centrum vafan ska vi stå :va )
Men för er som inte gillar p-avgifter så finns det säkert en gratis parkering en bit utanför centrum, så det är ju bara att använda benen istället eller åka kommunalt.
 

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
svart sebeärr 600
BAD skrev:
2123533 Jag har varit p-vakt i 3 år och det jag tycker man ska göra är att ringa telenummret som står på biljett automaten, tala in vilken plats du står på, att du kör en mc, reg nummer, namn och gärna tele nummer.Säg även att du tar med dig biljetten för att inte riskera att den blåser bort. Sen när du kommer tillbaka så kanske vakten inte hade fått ditt meddelande ännu och satt en lapp på mc:n då får du tyvärr överklaga,men du har ändå meddelandet på band med tid och datum plus biljetten så pengarna får du garanterat tillbaka.

Haha låter ju helt sinnessjukt. Vem fan ORKAR hålla på och ringa varje gång man ska parkera? Jag brukar parkera invid cykelställ och har inte fått någon bot än så länge. Det verkar som de flesta p-lisor i Malmö är förstående och inte skriver bot så länge man inte står i vägen.. Sen finns det ju idioter inom p-lisekåren säkert.. och den dagen jag får en bot även fast mitt fordon inte är i vägen så åker jag direkt upp till kontoret och letar tag på lisan som skrev boten, det kan jag svära på. Fråga till dig som jobbat som lisa: Är det ett yrke man väljer eller något man tar i brist på annat? Vilka kvalikationer krävs förutom att kunna reglerna och att använda instrumentetet för att mäta avstånd? Hur ofta händer det att man får på käften/blir hotad?
 

BAD

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Förr Kawazaki Ninja modell skrot pga flygtur, Nu Yamaha XT660X
Ooops skrev:
2123559 Haha låter ju helt sinnessjukt. Vem fan ORKAR hålla på och ringa varje gång man ska parkera? Jag brukar parkera invid cykelställ och har inte fått någon bot än så länge. Det verkar som de flesta p-lisor i Malmö är förstående och inte skriver bot så länge man inte står i vägen.. Sen finns det ju idioter inom p-lisekåren säkert.. och den dagen jag får en bot även fast mitt fordon inte är i vägen så åker jag direkt upp till kontoret och letar tag på lisan som skrev boten, det kan jag svära på. Fråga till dig som jobbat som lisa: Är det ett yrke man väljer eller något man tar i brist på annat? Vilka kvalikationer krävs förutom att kunna reglerna och att använda instrumentetet för att mäta avstånd? Hur ofta händer det att man får på käften/blir hotad?

Jag var med förstående mot mc, men nonchalans är jag inte förstående mot.
Orkar du inte ringa så fortsätt chansa som du gjort,för tydligen betalar du inte p-avgift, eller ställ dig på en avgiftsfri parkering, tänk på att en bevakad parkering även minskar risken för inbrott eller skadegörelse på fordonen.
Du hade fått gå till rätten mot mig om du hade överklagat en sådan sak, och jag hade vunnit om du inte visat upp en giltig biljett under den tiden du stod parkerad och en kontrollavgift utfärdats. Numer fotas även fordonen från flera olika vinklar som ännu ett bevis att det inte finns nån biljett i fordonet eller står helt fel.

Kommunalt krävs en utbildning för att bli P-vakt och Privat är det bara att följa med som läro en viss tid. Att jag fått på käften har aldrig hänt men jag har nästan hoppats på det några ggr, Det blir en fin bonus på månadslönen :hihi (nä skämt åsido), ett mordhot och lite andra hot och en jävla massa käftande är det enda.Otrevlighet belönas med avgift!

Bucho skrev:
2123601 Det är för mycket ordning & reda i Sverige. Mycket softare med en sydlänsk touch på gatubilden med mc, cyklar och bilar lite här och var! :tuttar :fyllisar

Japp tills den dagen det står en bil och blockerar för ambulansen när ditt barn är dödsjukt och de inte hinner fram i tid.
 

BAD

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Förr Kawazaki Ninja modell skrot pga flygtur, Nu Yamaha XT660X
MestHemlig skrev:
2123416
men en fråga bara.. hur gör p-lisan när dom ska fästa böteslappen? eller kommer den hemskickad. eller dom kanske bara lägger den på tanken o hoppas den inte blåser iväg :p

En del tror de slipper kontrollavgiften om de vägrar ta emot den och rusar in i bilen o försvinner, men då skickas den hem istället.
Kan man inte fästa den någonstans där den sitter kvar så skickar man hem den.
Blåser den bort så kommer det en påminnelse efter ca 2 veckor.
Ibland så händer det även att en del såkallade sluga personer tar bort en kontrollavgift från en annan bil och sätter på sin egna bil för att slippa undan själva,men det lyckas sällan, iaf när jag bevakade för jag kollade alla lappar som satt på så de stämde överrens med parkeringsplats,datum och regnummer.
 

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
BAD skrev:
2123772 En del tror de slipper kontrollavgiften om de vägrar ta emot den och rusar in i bilen o försvinner, men då skickas den hem istället.
Kan man inte fästa den någonstans där den sitter kvar så skickar man hem den.
Blåser den bort så kommer det en påminnelse efter ca 2 veckor.
Ibland så händer det även att en del såkallade sluga personer tar bort en kontrollavgift från en annan bil och sätter på sin egna bil för att slippa undan själva,men det lyckas sällan, iaf när jag bevakade för jag kollade alla lappar som satt på så de stämde överrens med parkeringsplats,datum och regnummer.

Ditt nick verkar hänga ihop med din personlighet! :nicka
 

BAD

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Förr Kawazaki Ninja modell skrot pga flygtur, Nu Yamaha XT660X
Klabbe85 skrev:
2123790 Ditt nick verkar hänga ihop med din personlighet! :nicka

Nej verkligen inte, jag är en snäll och ödmjuk människa,tills att nån trampar mig på tårna. Är man snäll o trevlig så är jag detsamma.

Nicket har hängt med sen de gammla arkadspelen när jag var väldigt liten då man bara kunde skriva en signatur med 3 bokstäver i Highscorelistan :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top