Parkeringböter på hojen

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Men jag har för mig att du visst får parkera vid cykelstället. Kolla upp det.

Ska kolla det när jag ringer hyresvärden, för jag tror carpark bara fått ansvar för parkeringen. Det är ju ett ganska bra cykelställ med rejäla stolpar i marken att låsa fast hojen i. Dock är det så tajt mellan stolparna så jag Måste ställa hojen på bredden och tar då upp 5-6 cykelplatser. :gnissla
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Det är väl praxis att hojåkare stoppar biljetten i fickan och har den för att kunna styrka vid ev kontroll, tror inte Carparktanten har riktigt på fötterna när hon säger att det inte går att lösa.

Din hyresvärd åsikt ang parkering vid cycklarna eller i förådet är ju inte mycket att orda om, han äger ju huset, å andra sidan att han säkert bara hade trasiga leksker som barn och är svälltfödd på sex och tar ut det på dig får man ju inte säga, bara tänka:rolleyes: .

Vad det gäller skylten så finns det en enkel lösning, små fjäderbelastade huvlås för tävlingsbilar.
 
Last edited:

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Hm, såg nu att du bor i Lund. Vem har du som hyresvärd? Det borde ju finnas nånstans du kan ställa hojen tycker jag.

Eh, cykelstället tror jag inte på om du tar upp så många platser. Det kommer säkert att irritera någon.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Hm, såg nu att du bor i Lund. Vem har du som hyresvärd? Det borde ju finnas nånstans du kan ställa hojen tycker jag.

Eh, cykelstället tror jag inte på om du tar upp så många platser. Det kommer säkert att irritera någon.

Har akelius som hyresvärd. Har inte hittat nåt ställe där den kan stå utan att vara ivägen.
 

Tall

Böjlig
Gick med
14 Feb 2008
Ort
Numera Halmstad
Hoj
MV Agusta F4
Låter som ett surt dilemma.
I gbg lappar dom inte hojarna så länge som du står "rätt" parkerad.
Vakterna resonerar som så att dom tror att föraren har biljetten i fickan.
Det tycker jag e ganska juste.
Säg till dom i din stad att lära sig av göteborgarna...


..utom idioterna på Carpark i Göteborg som resonerar precis som trådskaparen säger. Detta löser man med kardborre på regskylten sen kan dom stoppa upp sin bot nånstans där solen inte skiner. :mad:
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Jag plastade in parkeringstillståndet skruvade fast det på insidan av kåpglaset
fungerar om man har kåpa:tummenupp
 

Owe

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Honda CBR600RR & KTM LC4 SM/Offroad
Lite info om parkeringsregler

Markägaren har rätt att

Utfärda en anmärkning eller avgift och inte böter det är en stor skillnad.
Enligt kommunens riktlinjer finns maxbelopp på olika förseelser.

Fordonsägaren ansvarar för att parkerings billjet och tillstånd är väl synliga och fordonet är korrekt parkerat enligt lag

Fordon utan registreringsskylt forslas bort, om inte ägaruppgifter kan tas på ramnummer eller andra idenummer. Lagen kom 1 Jan 04

Så här mycket kostar det fr.o.m. 1 mars 2007 i Stockholms kommun

Fordon med totalvikt under 3,5 ton

Till uppställningsplats omgående: 822 kronor

Till uppställningsplats inom 24 timmar: 715 kronor

Kortflyttning omgående: 715 kronor. Fordonet flyttas till en plats i närheten av var den stod, inte till uppställningsplatsen.

Direkt till bilskrot inom 24 tim, transportkostnad: 609 kronor

Till bilskrot från uppställningsplats, transportkostnad: 534 kronor

Skrotning av fordonvrak på auktoriserad bilskrot: 1228 kronor

Uppställningskostnad dygnsavgift.

Det dummaste man kan göra är att ta bort plåten, garanterat att polisen bli kontaktad har man inte helt laglig mc (blinkers & däck mm) så kommer dom att meddelas vid din ankomst, har man otur åker man på Böter för larvsaker.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Lite info om parkeringsregler


Fordon utan registreringsskylt forslas bort, om inte ägaruppgifter kan tas på ramnummer eller andra idenummer. Lagen kom 1 Jan 04


Det dummaste man kan göra är att ta bort plåten, garanterat att polisen bli kontaktad har man inte helt laglig mc (blinkers & däck mm) så kommer dom att meddelas vid din ankomst, har man otur åker man på Böter för larvsaker.

Men om man nu har både ramnummer och en förövrgit laglig hoj bör det ju vara ett ganska bra alternartiv tycker jag.
 

pHil.

Guest
fattar inte riktigt de där med parkeringlappen på fickan, ska man då skicka in den varje gång som ett bevis på att man betalat, för ser p-snubbarna inte lappen sätter dom böter, har man den då i fickan så får man ju böter, sen ska man skicka in lappen varje gång de händer? då kommer man ju snart kunna jämföra försäkringen med kuvert köp per månad?!
 

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Är det inte så att man måste vänta i minst 7dagar innan man kan forsla bort ett fordon. Så var det iaf. med en bil som parkerade på min parkeringsplats och jag ringde parkeringsbolaget. Låter rätt trögt att man kan forsla bort ett fordon utan reg.skylt med en gång. (Fan att jag inte drog bort plåtarna på bilen och ringde sedan :) ).
 

Robz

Guest
....Fordon utan registreringsskylt forslas bort, om inte ägaruppgifter kan tas på ramnummer eller andra idenummer. Lagen kom 1 Jan 04...
....Det dummaste man kan göra är att ta bort plåten, garanterat att polisen bli kontaktad har man inte helt laglig mc (blinkers & däck mm) så kommer dom att meddelas vid din ankomst, har man otur åker man på Böter för larvsaker.

Wow... märklig lag. Men kanske förståeligt att den tillkommit.
Skulle dock förvåna mig om man nyttjar den hur som helst om fordonet inte står trafikfarligt!

Det sista håller jag inte riktigt med om - mer korkat är att ta någon annans regskylt :D
Hojen behöver inte vara laglig när den inte körs i trafik, punkt.
 

johansson87

lumpen suger
Gick med
8 Jan 2007
Ort
Nässjö
Hoj
Fz1n-07 och en bandit 1200-04
Kul att altid gå runt med en reg skylt. Jag skulle nog förlägga min ganska omgående
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Ska kolla det när jag ringer hyresvärden, för jag tror carpark bara fått ansvar för parkeringen. Det är ju ett ganska bra cykelställ med rejäla stolpar i marken att låsa fast hojen i. Dock är det så tajt mellan stolparna så jag Måste ställa hojen på bredden och tar då upp 5-6 cykelplatser. :gnissla

Trots att cykelstället är smalt här också så behöver jag inte ställa den på bredden:va Har ju ett stöd.

Men hade din hyresvärd sakt att du inte får ställa dig där?
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
ta in hojen i lägenheten :D Det har ju flertalet redan bevisat här att det går!
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Trots att cykelstället är smalt här också så behöver jag inte ställa den på bredden:va Har ju ett stöd.

Men hade din hyresvärd sakt att du inte får ställa dig där?

Cykelstället består av en massa stolpar som sticker upp från marken med krokar som man hänger cyklarna i. Motorcykeln är för bred för att kunna ställa mellan stolparna

Det var carpark som sa att man inte fick parkera där men det tror jag inte de har något att säga till om så jag ska fråga hyresvärden med.

ta in hojen i lägenheten :D Det har ju flertalet redan bevisat här att det går!

Blir nog ganska jobbigt att göra det varje dag med tanke på hur smutsig hojen blir i detta vädret.
 
Last edited:

Generali

Inga konstigheter!
Gick med
20 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR1000 K7
Lite info om parkeringsregler

Markägaren har rätt att

Fordon utan registreringsskylt forslas bort, om inte ägaruppgifter kan tas på ramnummer eller andra idenummer. Lagen kom 1 Jan 04

Det dummaste man kan göra är att ta bort plåten, garanterat att polisen bli kontaktad har man inte helt laglig mc (blinkers & däck mm) så kommer dom att meddelas vid din ankomst, har man otur åker man på Böter för larvsaker.

Fan låter jobbigt! Jag som hade tänkt ta med mig skylten in till jobbet varje dag, hur gör man nu :confused:
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top