Partiledardebatt på SVT2 6 Oktober

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Japp och en STOR skål med popcorn:tummenupp

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kan inte Annie Lööhööhf komma med nåt eget istället för att rapa om det nån annan nyss sa...

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Jag orkar inte titta så mycket heller... och då är jag ändå hyffsat politiskt intresserad.

Är det hälsan som tiger still som gör att politiken är så urvattnad, politikerna så grå och skillnaderna mellan blocken så pass små?

Var det bättre förr, eller bara jag som tappat intresset?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ptjaa, lånade spektaklet ett kvarts öra. Möjligen

Gillar inte retoriken, de här personerna är uppumpade till max av valstrateger, ideologer och mediatränare. Ändå får de tidvis den mest urflippade SH-tråd att framstå som ett fördedöme när det gäller tasksparkar, bredsidor och punggrepp.

Två reflektioner, en till vardera sidan:
- Hur i hela friden skulle de två mindre spelarna i rödgröna laget kunna fixa en realistisk politik som medlemmar i en regering? De övertrumfar ju varandra i omöjliga visioner...
- Vart tog den stadsmannamässige Stadsministern vägen? Idag såg jag tidvis en grälsjuk, pressad och hånleende streber som försökte vinna billiga och av hans analytiker väl förberedda poäng genom att käbbla och avbryta. Är rådgivarna så unga att de glömt utfallet av debatten Palme-Fälldin inför valet 1976[/URL]?

I övrigt blev jag mest beklämd. Hägglund var bekymrad för att Reinfelt använde för svåra ord, t ex "disponibel inkomst". Jag känner mig underskattad...

http://www.youtube.com/watch?v=2hawe122eFY&noredirect=1

Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
För helvete, annie lööf, måste hon måste upprepa sig själv varje gång dom låter henne öppna flabben, hon är som en gammal repig LP-skiva, är det ngn som tar henne på allvar:zpy

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Moderaterna: "Det bästa vore ju om alla bara var rika"

Under söndagens direktsända partiledardebatt som sändes i SVT hände något exceptionellt.

Det var efter att Agendas programledare Camilla Kvartoft ställt frågan "hur ska regeringen sänka arbetslösheten?" som statsministern tänkte en lång stund och sedan sade:

- Det bästa vore om alla bara var rika.

Statsministern lät orden långsamt lämna munnen och när han åter stängde den hade han formulerat Moderaternas politik i en enda mening.

- Och är man inte rik så är det bara att bli det.

Fredrik Reinfeldt lyckades med de orden formulera den moderata politiken i en mening. En mening som nu spås bli Moderaternas kampanjslogan i valet 2014.

Källa: http://svenskbladet.se/politik/inde..._det_basta_vore_ju_om_alla_bara_var_rika.html

:hihi

(OBS: Ironi-sajt)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
- Vart tog den stadsmannamässige Stadsministern vägen? Idag såg jag tidvis en grälsjuk, pressad och hånleende streber som försökte vinna billiga och av hans analytiker väl förberedda poäng genom att käbbla och avbryta. Är rådgivarna så unga att de glömt utfallet av debatten Palme-Fälldin inför valet 1976?

Reinfeldt får nog passa sig så han inte hamnar i samma fälla som Persson gjorde när han förlorade valet 2006. Han hade både en nedlåtande och hånleende attityd mot oppositionen. Även om det skulle visa sig att han har rätt i sak är det inte så man behandlar sina motståndare. Jag tror inte det går hem hos väljarna.

Det är ju rätt uppenbart att man försöker ta billiga poäng från varandra. Många av de problem som diskuteras har sin grogrund i beslut som båda blocken fattat i olika skeden, inte sällan med den andra sidans godtycke. Det tar ju tid innan man ser resultatet. Ibland 10- 15 år och sedan har man lappat och lagat på det. Väljarnas minne är kort och det vet man om. Det vore faktiskt ärligare att säga som det är och försöka rätta till problemen genom att ta tag i själva grundproblemet. Självkritik vore rätt klädsamt ibland. Ta en sådan sak som skolpolitiken. Det var nästan lite komiskt att det var Jimmy Åkesson som höll sig mest diplomatisk när han gav en känga till båda blocken.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är fan illa när ett parti av dokumenterade virrpannor utan verklighetsförankring framstår som sansade och vettiga.
Sverige behöver ett nytt parti, ska vi be MM komma hit och röra runt i soppan med? :hihi

Nej, men ett parti där partiet inte består av grälsjuka ideologer med ett patos för att ljuga utan snarare en meritokratisk inställning, eller kanske till och med en teknokratisk... Men det lär ju inte hända. :gråta

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är fan illa när ett parti av dokumenterade virrpannor utan verklighetsförankring framstår som sansade och vettiga.
Sverige behöver ett nytt parti, ska vi be MM komma hit och röra runt i soppan med? :hihi

Nej, men ett parti där partiet inte består av grälsjuka ideologer med ett patos för att ljuga utan snarare en meritokratisk inställning, eller kanske till och med en teknokratisk... Men det lär ju inte hända. :gråta

MM? Muhammed Mursi? Mijailo MIjailovic? Marlboro Man? :va

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det var nästan lite komiskt att det var Jimmy Åkesson som höll sig mest diplomatisk när han gav en känga till båda blocken.

Varför var det komiskt? Det var i alla fall underhållande när han med all rätta läxade upp flintot.

För övrigt så var de kanske för taskiga mot Löfven, som nästan började grina, men de visade ju hur dålig och svag han är och att han på sin höjd lyckats hålla ett anförande i Malmberget om varför fackavgiften måste höjas så Stefan får åka på fler konferenser.

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Reinfeldt får nog passa sig så han inte hamnar i samma fälla som Persson gjorde när han förlorade valet 2006. Han hade både en nedlåtande och hånleende attityd mot oppositionen. Även om det skulle visa sig att han har rätt i sak är det inte så man behandlar sina motståndare. Jag tror inte det går hem hos väljarna...
Jo, Persson 2006 är ett senare exempel på samma fenomen - Du vinner slaget men förlorar kriget...
MM? Muhammed Mursi? Mijailo MIjailovic? Marlboro Man? :va
Markus - Du är på ett MC-forum nu, förvisso i OT-delen, men likväl ett MC-forum:) Gå in och kolla i trådarna från de senaste MotoGP-tävlingarna i racedelen så förstår Du mer av den kommentaren. Förslag på sökord: Marc Marquez, Dani Pedrosa, TC, cablegate, Race Direction...
EDIT - Pucktvåa, Ulvhamne är vindsnabb på tangentbordet:)

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jo, Persson 2006 är ett senare exempel på samma fenomen - Du vinner slaget men förlorar kriget...

Markus - Du är på ett MC-forum nu, förvisso i OT-delen, men likväl ett MC-forum:) Gå in och kolla i trådarna från de senaste MotoGP-tävlingarna i racedelen så förstår Du mer av den kommentaren. Förslag på sökord: Marc Marquez, Dani Pedrosa, TC, cablegate, Race Direction...
EDIT - Pucktvåa, Ulvhamne är vindsnabb på tangentbordet:)

Nu tycker jag NI är OT. I OT får man inte snacka MC. :mad:
Plus att jag tycker att idrott på TV är sinnessjukt tråkigt. :fakta
Vad näst, spendera en söndag och titta på F1? :lol
"Åååååh, såg du vad fort han tjörde, det kan jag också göra med min S4. Åååh"

/Marlboro Man :slicka

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Nu tycker jag NI är OT. I OT får man inte snacka MC. :mad:
Plus att jag tycker att idrott på TV är sinnessjukt tråkigt. :fakta
Vad näst, spendera en söndag och titta på F1? :lol
"Åååååh, såg du vad fort han tjörde, det kan jag också göra med min S4. Åååh"

/Marlboro Man :slicka

I rest my case, lutar mig tillbaka medan jag hoppas att Perra och Valmers läser ditt inlägg och öppnar en STOR påse modifierad majs...:corn :lol

Last edited:
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...