Pendlare, hur klär ni er??

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Kolla på en gortex klädsel och kör med det.. Ombyte på jobbet.

Onsdagar blir det helställ eftersom det är körning efteråt. Komplett ombyte i rygga alt. på jobbet redan. Som tur är så kör VD´n också hoj, så vi har skaffat oss plats i en skrub för grejerna/ombyte.

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
7fd0f9e2b8ae.jpg

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Hoj
Motard
det är aldrig någon som förvånas över customåkare i jeans. Eller 14-åriga cheyer eu-moppe i kjol. Var och en får avgöra vilka risker i förhållande till livskvalité man är villig att ta.

Tro mig, jag förvånas alltid.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Det moraliska/samvetes dilemmat.....

Vad är farligast, rulla några kilometer i 50 km/h till jobbet med Jeans och MC-Jacka, eller fulla skydd och +200 blås på en kurvig väg i skogen. (fast så fort vågar jag inte köra)

Jag brukar alltid dra på mig hela rubbet även om det kanske inte är logiskt.

Hehe, jo jag har reflekterat över det också, på med brallorna och mc-stövlarna och man känner sig skyddad och kan dra på i 120-140 km/h på små krokiga vägar :näsblod

Man är helt klart mer riskmedveten med något skyddande plagg liggandes hemma.

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
Dom som tar körkort 2010 går en risk2a där man blir upplyst vad som händer om man ramlar omkull även i låga hastigheter utan skydd och visst kan det hända om man endast har 5min till jobbet.

Det var det typiska senariot -äh jag ska bara köra 5km, vad kan hända..:yoparty

Fick se ett par bilder på en uppbränd brud, överlevde dock. Hon körde utan skydd.. med moppe.. Hennes jeansbyxor hade smält in i musklerna.. näääästy.:gnissla

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Najs :tummenupp

Skulle dock va roligt och se statistik över MC-relaterade olyckor från Italien. Mer regel än undantag att köra i t-shirt där nere Sydeuropa.

I Grekland, Italien skiter man ju ofta även i hjälmen och Florida är det inte ens lag på hjälm så där åker massor barhuvade, t.o.m. på motorvägen med sporthojjar :va

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Hoj
KTM LC4 x2
Hon har i alla fall hjälm på sig. Under en resa i Grekland förra året såg jag knappt någon mc-förare med störtkruka på. Shorts och sandaler verkar vara fullt tillräcklig utrustning där nere. Så får man ju också lite extra sol på ryggen.. :banana

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Fick se ett par bilder på en uppbränd brud, överlevde dock. Hon körde utan skydd.. med moppe.. Hennes jeansbyxor hade smält in i musklerna.. näääästy.:gnissla
Har skrivit det förut men en repris verkar inte skada...

Var för några år sedan på en föreläsning där bla sådana skador kom upp. Det var tydligen bättre att inte ha nån byxor alls än jeans eller liknande. Jeansfibrerna brändes in i muskler och man fick karva bort mkt mer av musklerna för att få det rent och minska risken för infektioner... :rolleyes:

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Klassisk klädsel i USA och runt medelhavet

Har nog sett 1000-tals förare med t-shirten fladdrande uppe i nacken så här...

cMCycle001md.JPG

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Jag har ca 10 min till jobbet. Jag har på mig ryggskydd, skinnjacka och handskar
Ungefär samma här, men jag har hjälm också :)

Var för några år sedan på en föreläsning där bla sådana skador kom upp. Det var tydligen bättre att inte ha nån byxor alls än jeans eller liknande. Jeansfibrerna brändes in i muskler och man fick karva bort mkt mer av musklerna för att få det rent och minska risken för infektioner... :rolleyes:
Jag har också hört och sett bilderna - men: Hastighet och hur länge man glider på asfalt bör spela in. Jeans är rätt starkt tills det börjar brinna så fram tills dess kör jag hellre i jeans än naken.

Last edited:

gazsthlm

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Cbr1000f
jag krachade när jag cykeltolkade efter moppe (ca 65km/h) för ca 15 år sen.. och hela min bröstkorg blir fortfarande knallröd, (skrapade sönder hela bröstet) vid minsta lilla ansträngning idag för huden har blivit så skadad där. sen en del ärr kvar.. men då åkte jag bara i shorts o bar överkropp. Borde lärt mig tills nu o se till att alltid ha ställ, men lätt o glömma bort hur det kändes

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Hon har i alla fall hjälm på sig. Under en resa i Grekland förra året såg jag knappt någon mc-förare med störtkruka på. Shorts och sandaler verkar vara fullt tillräcklig utrustning där nere. Så får man ju också lite extra sol på ryggen.. :banana
När jag hyrde mc i Grekland och ville ha en hjälm till letade de upp något gammalt dammigt till mig - när jag frågade efter handskar skrattade de ljudligt och pekade på solen och sa att jag inte skulle oroa mig för att frysa... :näsblod

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Hoj
1993, Honda CBR600F
Industriknegare så jag åker i arbetskläder och arbetsskor fast med hjälm och handskar och skinjacka... är dock bara 5-10min resväg.

lindman

Ajko for the sound
Gick med
25 May 2009
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
fult ställ alltid dumt att riskera olyckan kan va framme när som helst

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Hjälm, ryggskydd, allvädersjacka med ce-skydd, stövlar och STR´s kevlarjeans med ce-knäskydd samt handskar med skydd.

Last edited:

tomZone

Ivrig
Gick med
8 May 2008
Hoj
2008 Honda 1000 RR Fireblade
Hoj!
Har nu till i år köpt mig ett par allväders byxor och jacka (som har CE godkända höft knä och axel armbågsskydd)som jag har mycket lättare att dra på än helstället. Enklare med förvaring på då allväderskläderna inte väger lika mycket som skinnstället (lättare att knöla in i skåpet). Så till jobbet har jag stövlar allvädersbyxor och jacka, ryggskydd samt hjälm och handskar. Funkar kanon. Tänkte även på de varma sommardagarna när det bär av till stranden. Allvädreskläderna kan ligga på stranden utan att de blir helt förstört som jag tror att skinnstället blir..
Avstånd till jobbet minst 7 min till en evighet beroende på vilken väg jag åker.. Hehe!

:hojcbr

Last edited:

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
Honda VFR800 -02
Jag kör i mina kontorskläder .. överdragna med ryggskydd och gore-tex ställ hojstövlar , hjälm och handskar .. allt som behövs är ett par extraskor på jobbet.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept