Pendlare, hur klär ni er??

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ryggskydd, jacka, handskar.

Asfalten är inte det jag är rädd för på 50vägarna, bilarna gör mer ont :tummenupp

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Roligt att så många tar upp hur långt de har i tid till jobbet. Det är väl om det är 50 sträcka eller ej som spelar roll. För mig tar det 12 min till jobbet ca: 2,5 mil men det är motorväg och går i momsad fart minst.

//Dafe

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Ungefär samma här, men jag har hjälm också :)

Jag har också hört och sett bilderna - men: Hastighet och hur länge man glider på asfalt bör spela in. Jeans är rätt starkt tills det börjar brinna så fram tills dess kör jag hellre i jeans än naken.

Du har väl 70- o 90-väg till jobbet? Hur länge tror du jeans håller i den farten? Med tanke på de otaliga hål på knäna man fick som liten när man trillade i springfart så.....

Minns nån som vurpade i textilställ i 70...där var det iaf skrapat genom ställ, jeans o kalsonger...

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Dom som tar körkort 2010 går en risk2a där man blir upplyst vad som händer om man ramlar omkull även i låga hastigheter utan skydd och visst kan det hända om man endast har 5min till jobbet.

Det var det typiska senariot -äh jag ska bara köra 5km, vad kan hända..:yoparty

Fick se ett par bilder på en uppbränd brud, överlevde dock. Hon körde utan skydd.. med moppe.. Hennes jeansbyxor hade smält in i musklerna.. näääästy.:gnissla

Fick du se bilder på alla om som klarat sig utan en skråma eller bilder på alla som endast fått sig en törn på kläderna eller något skrapsår. Nej jag tror inte det.

Dom visar det värsta. Jag kan säkert hitta bilder så du kommer ha skyddsutrustning varje gång du ska kopiera ett papper pga av klantskallar som lyckats med att ta livet av sig av en kopiator.

Jag menar inte att man ska åka utan skydd, bara att man alltid får se den värsta sidan i sådana sammanhang.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Du har väl 70- o 90-väg till jobbet? Hur länge tror du jeans håller i den farten? Med tanke på de otaliga hål på knäna man fick som liten när man trillade i springfart så.....
Självklart håller de inte att åka i 70 längs med asfalten, men kanske hinner man bromsa, veja eller åka i diket? Skinnställ skyddar inte mot att åka in i träd eller en buss t.ex.
Jag är väl dum... Helst vill jag inte krocka alls. Skulle jag ändå smälla så hellre i låg fart och fullt med skydd. Ändå så utsätter jag mig både för att köra fort ibland och ibland har jag även kört i jeans.
Är man mer oansvarig om man väljer att köra 70 knyck iklädd jeans än 130 iklädd helställ? Det senare är iaf. olagligt.

Jag är så gammal att jag tog mitt mc-kort iklädd tygställ, vi tvingades att använda canvas-ställ. Jet-hjälm också. Även på motorväg och manöverprov. Flera av oss fick också prova på att ofrivilligt åka kana i dem.

EDIT: Jag rekommenderar inte någon att köra i jeans. Jag säger inte att det är bra. Jag tycker inte att jag är häftig när jag gör det. Jag är bara ärlig med att säga att jag har gjort det, och kanske kommer göra det igen.

Last edited:

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Kör 5 mil enkel väg 50/70/90/110

Goretex utanpå vanliga kläder. På sommaren har jag mindre kläder under och tar ur outlast fodret.

Höst och vår slänger jag på en fleece och långkallingar.

Enda som behövs är skor på jobbet. Hjälm och handskar lämnar jag i packboxen. Så fungerar det riktigt smidigt.

:yoparty:yoparty

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Ungefär samma restid som TS:

Fullt utrustad med hjälm, ryggskydd, stövlar, handskar, underställ, tvådelat skinnställ, solglajjer och öronproppar. Ibland åker allväderstället på med säkerhetsväst istället för ryggskydd. Men det går ganska fort att snubbla i/ur utrustningen nu jämfört med första morgonen jag låg och brottades med skinnstället :tummenupp

Gixx3r

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2010
Hoj
GSX750F
6km till skolan, kör allvädersjacka, hjälm, handskar å väska med hårt skal.. kör mestadels i 40-50 km/h

RedPower

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Hoj
Honda CBR 1000RR
Har 3km till jobbet, vanliga kläder på mig men jag tar bilen :D
Skulle aldrig orka sätta på mig mc kläder kl 7 på morgonen, varmköra och sällan varmt i detta skitland på morgonkvisten, men det är jag de.......:arsele

j0nkan

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Hoj
Kawasaki ER6n -09
Dom som tar körkort 2010 går en risk2a där man blir upplyst vad som händer om man ramlar omkull även i låga hastigheter utan skydd och visst kan det hända om man endast har 5min till jobbet.

Det var det typiska senariot -äh jag ska bara köra 5km, vad kan hända..:yoparty

Fick se ett par bilder på en uppbränd brud, överlevde dock. Hon körde utan skydd.. med moppe.. Hennes jeansbyxor hade smält in i musklerna.. näääästy.:gnissla

Kör med MC-Jeans, kevlar och CE-märktra knäskydd :tummenupp

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Just nu skulle jag vilja säga: Fel...
Skulle nog inte tagit skinnstället ser det ut som.. :regn.. :(
Men jag pendlar ca 15km på 30-90 vägar och i full utrustning.. Tar bara några minuter att sätta på sig..
Dock funderar jag på kevlar jeansen just för att slippa byta om när jag kommer till jobbet...

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Lite lustigt det där, ska jag åka och ta en glass eller nått (max 5min) så tar man på sig boots, jacka, ryggskydd, handskar och hjälmen. Men när jag är ute och tränar så cyklar man runt i ett par tighta shorts, en kortärmad tröja och en frigolitbit på huvudet. Med detta så är det inga problem att blåsa på i 50km/h nedför en backe, men skulle jag göra det med mc'n skulle jag känna mig väldigt naken...

LowFlyer

Gick med
24 Aug 2005
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Fullt kit, men inte för att jag är duktig, snarare för att det tar ca en timme längre till jobbet då jag tar hojen :) Kan ju inte missa en fin morgon tur pga att jag är för dåligt klädd, sen så har man leende på läpparna hela dagen :yoparty.

Så lösningen är, kitta på för landsväg, så får du en himla bra anledning att ta en extra omväg till jobbet på morgonen, "när man ändå klätt på sig" så kan man ju inte avstå så att säga :D

Arnesson

Glad amatör
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
CBR 929 Hästhage Ed.
Helställ nät jag pendlade med mc, tog morgonduschen på jobbet så ingen direkt tidsskillnad.

Ellex

Skånsk Wiking
Gick med
23 Apr 2009
Hoj
En sån röd :)
KJöpte ett str-ställ i sån där cordura vindtät tjosan bara för att kunna ha jobbkläder under och jobbtofflan i ryggan, funkar finfint. Kliver i stället på 2 min knallar till hojen å knäpper medan hon står å puttrar. Enda strulet jag har e att jag måste ha kitet me i lastbilen hela dan.

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Skydd? Inbyggd stötdämpning FTW!!!:arsele

Bifogat

• big_ass.jpg
    big_ass.jpg
    57.5 KB · Visningar: 67

Räserperra

Var dig själv, alla andra är upptagna
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
YAMAHA FZR 1000 1992
Hela skiten, gore tex, handskar med kevlarknog, stövlar och alla skydd.

På mina 20 000 mil har jag tyvärr sett en del. Minns exempelvis en snubbe på bumse som fick punktering i 90 typ, halkade omkull ytan riktiga brallor och gled en bit med hojen över ena benet, vägen behöll halva.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept