Pendling, var går er smärtgräns för regn o kyla?

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Ort
vimmerby
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
I vintras. Fyinihelvete va kallt de var!

Körde hem hojen från studentlyan till farsan.
13mil i -3C.. Hade på mig underställ och kläder under skinnstället.
Sen par fingervantar i ett par större mchandskar.

Men helvete va jag frös, 100km/h hela vägen.
Fick frost på visiret varje mil som jag fick skrapa av med handsken.

Gör nog aldrig om det, idiotiskt kallt, mörkt och halt.
 

mrhandley

Wannabe
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Hojlös - köper första mc:n i vår
Själv har man blivit äldre och förståndigare..har åkt moppe mitt i vintern, 125 scooter och pendlat med mc från Mars till november, är det värt det...mitt svar är Nej!

Tyvärr så det enda jag kan råda dig är att pendla med en ekonomisk bil istället..

Vi vänder på det. Idag spenderade jag nästan 6 timmar på pendling. Missade ett möte och en utbildning. Missade träningen (igen). Nedrivna kontaktledningar, växelfel och "stopp i signal". Och det är nästan en vanlig pendlingsdag.

Det alternativet måste bort!

Med bil tar det 2,5h enkel resa dörr till dörr. Det alternativet klarar jag inte av, hur ekonomisk än liten bil än må vara.

Flytta? Kostar massor med pengar, och inte särskilt kul för ungarna. Byta jobb? Inte en chans.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Vi vänder på det. Idag spenderade jag nästan 6 timmar på pendling. Missade ett möte och en utbildning. Missade träningen (igen). Nedrivna kontaktledningar, växelfel och "stopp i signal". Och det är nästan en vanlig pendlingsdag.

Det alternativet måste bort!

Med bil tar det 2,5h enkel resa dörr till dörr. Det alternativet klarar jag inte av, hur ekonomisk än liten bil än må vara.

Flytta? Kostar massor med pengar, och inte särskilt kul för ungarna. Byta jobb? Inte en chans.


Är det bensinkostnader som är problemet?

Isf tycker jag du ska köpa en Passat TDI från slutet av 80 till 97.
Dessa har mellan 74 och 89 hk och drar som MAX 0,6 liter milen och då är det fullgas som gäller.
Min förra garagegranne hade en sådan.
Han pendlade 16 mil om dagen och då han tankade gick det i 70 liter och bilen hade rullat 168 mil.

Lastbilsreggad kostar den 2300 kr i skatt.

En stor summa får du ju även tillbaka på skatten.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Vi vänder på det. Idag spenderade jag nästan 6 timmar på pendling. Missade ett möte och en utbildning. Missade träningen (igen). Nedrivna kontaktledningar, växelfel och "stopp i signal". Och det är nästan en vanlig pendlingsdag.

Det alternativet måste bort!

Med bil tar det 2,5h enkel resa dörr till dörr. Det alternativet klarar jag inte av, hur ekonomisk än liten bil än må vara.

Flytta? Kostar massor med pengar, och inte särskilt kul för ungarna. Byta jobb? Inte en chans.
:hihi
Kör hårt.
När nyhetens behag lagt sig kommer du märka att mc inte är ett "behagligt" pendlaralternativ på vintern.

I alla fall inte om vintrarna ska vara så jävla kalla och hårda som de två senaste.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Vi vänder på det. Idag spenderade jag nästan 6 timmar på pendling. Missade ett möte och en utbildning. Missade träningen (igen). Nedrivna kontaktledningar, växelfel och "stopp i signal". Och det är nästan en vanlig pendlingsdag.

Det alternativet måste bort!

Med bil tar det 2,5h enkel resa dörr till dörr. Det alternativet klarar jag inte av, hur ekonomisk än liten bil än må vara.

Flytta? Kostar massor med pengar, och inte särskilt kul för ungarna. Byta jobb? Inte en chans.

Storstadsproblemo:död

Bor man på bondvischan i jämförelse är det lättare:)

Är det bensinkostnader som är problemet?

Isf tycker jag du ska köpa en Passat TDI från slutet av 80 till 97.
Dessa har mellan 74 och 89 hk och drar som MAX 0,6 liter milen och då är det fullgas som gäller.
Min förra garagegranne hade en sådan.
Han pendlade 16 mil om dagen och då han tankade gick det i 70 liter och bilen hade rullat 168 mil.

Lastbilsreggad kostar den 2300 kr i skatt.

En stor summa får du ju även tillbaka på skatten.

Så finns det mytomaner oxå..jag vet en som fått en diesel yaris dra 0,8 utan några större problem genom att just gasa(men den kan dra 0,4 oxå)

Finns ingen passat tdi som drar 0,42 när du fullgasar, det kan du upplysa din garagranne om:tummenupp
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Så finns det mytomaner oxå..jag vet en som fått en diesel yaris dra 0,8 utan några större problem genom att just gasa(men den kan dra 0,4 oxå)

Finns ingen passat tdi som drar 0,42 när du fullgasar, det kan du upplysa din garagranne om:tummenupp


Var vänlig gör om gör rätt!

Dvs läs vad som faktiskt står!

På tal om Yaris så hade jag en bränsleförbrukning på 12.4l/100km i helgen på jobbet :D
 

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Kylan är oftast inte det största problemet... du borde vara mer orolig för halkan :gnissla

Finns många hjälpmedel mot kylan som tex värmehandtag, "styrmuffar" varma kläder osv... btw hur tror ni skoter åkarna gör när det blir kallt ute?! :tungan

Men pendla varje dag med MC i 1,5-2h... :näsblod Blir nog drygt om det är mer än -5 grader C

Köldindex:
http://home.swipnet.se/~w-35821/Coldindex.html

Jag har åkt MC i 7km när det var -32 (lufttemp) Gick max i 30-50km/h för glasögona frös, körde med crosshjälm så jag fick åka med vänsterhanden över ansiktet... Det var det värsta jag någonsin gjort...
 

ladelai

The Patriots
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Huddinge Hills
Hoj
Yamaha R1, Yamaha MT-07
Jag brukar åka Sthlm-Örebro/kumla runt 0an men ofta är det inte värt det för man är så frusen i flera timmar efteråt.

Jag kan tänka mig att det är samma med att pendla så pass långt.
Inte kul att pajja en hel arbetsdag för att man är snål som en gris över några deciliter bensin...

Eguenia kl 07:14 är ingen höjdare heller, jag vet...
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Enda problemet med kyla och mc-åka för mig är imma/is på visiret. Har ett innervisir som funkar bra så länge som jag inte kör i fåtalet plussgrader i timtal i i hållande regn. Då har jag haft tendenser till imbildning mellan visiren.. Annars är inga problem med rätt kläder. Handtagsvärmare är guld värda! Vardagslyx och nödvändiga när det är grått, fuktigt och neråt fem grader om man inte vill bylsa på sig fodrade handskar. Regnar det har jag värmen på vid tio grader. Svala höst- och vårkvällar är inga problem i sporthandskar. Kör sällan med de fodrade "regntäta" goretex-handskarna. Enbart på längre turer i ihållande regn. Vandringssockar med mycket ylle är gött i stövlarna. Ylleunderställ om jag ska köra länge i kyla. Då slipper jag bylsiga, regntäta skaljackan. Har en tajt primaloft (syntetfiber "låtsasdunjacka") som förstärkningsplagg i packningen om jag blir frusen på vår/höst.

Väglaget är en annan sak. Det skiljer på hur jag gör mellan hösten (då marken är varmare än luften) och våren då det är tvärtom.

På hösten om det regnar på morgonen och det varit över nollan på natten (tittar på loggen för vägverkets givare i deras karta) är risken för halka minimal. Klart väder och mörk asfalt är däremot risk för frosthalka.

På våren är det värre däremot. Kylan i marken och skuggiga partier är förrädiska. Tar det jäkligt lugnt på de ställen som ligger i skugga från solen även om vägbanan är torr i övrigt. Det som funkar i stan med mycket trafik är långt från de kurviga, roliga vägarna i skogen. Kan nog skilja upp till en månad mellan debut på de två vägslagen för min del. Dessutom ligger det grus rätt länge ute på småvägarna. Första veckorna med trevande vårvärme blir det bara stora, vältrafikerade vägar för min del. Första turen överhuvudtaget är en eftermiddagstur i solen på torr asfalt på vägar jag känner.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Folk som pendlar med hoj i minusgrader borde ta sig en funderare om vad som är viktigast - hälsan är otvivelaktigt viktigast och att köra hoj i så sträng kyla ofta kan ge bestående men. Det är definitivt inget macho i mina ögon, bara idiotiskt.

Köp er en bil för i helskotta. Det är fan riktigt jävla nice med bil, tom buss är så mycket mer mysigare än hoj i -5 grader.
 

Baisarn

SFS
Gick med
29 Mar 2006
Ort
Rönninge
Hoj
Gsx-r 1000 K1 *Såld*
Tjena

jag pendlade en del mellan just v-h och arlanda på sas tiden, gränsen för mig gick runt 10+ grader dock åkte jag hornet vilket gav en jäkla snålblåst utan kåpor, vart på arlanda jobbar du?
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Går att klä sig för rätt låga temperaturer utan att frysa, dock kan det bli rätt många lager kläder utanpå skinnstället. Sen för att inte frysa om händer och fötter så krävs det handtagsvärmare och elsulor (lätt att bygga egna av handtagsvärmare).

Sen är det rätt häftig känsla att åka i spöregn om man har klätt sig med ett riktigt regnställ och vattentäta handskar mm så man varken fryser eller blir blöt.

Dock föredrar jag själv en bränslesnål bil vid ren pendling. :näsblod
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Enstaka nöjes turer har jag kört i minusgrader och snö, men när det kommer till pendling tycker jag att man kan sätta en ganska hög gräns, man ska ju inte plåga sig så att man tycker att det är tråkigt att köra.

Självklart kan man köra hoj året runt. Det gäller bara att pälsa på sig tillräckligt mycket.

Någonstans går dock gränsen för vad som är kul/hur mycket man orkar hålla på.

Att köra hoj nån enstaka gång i minusgrader går väl an, men att jämt och ständigt hålla på att korva i/ur sig underställ och allt annat är bara jobbigt i längden
 

mrhandley

Wannabe
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Hojlös - köper första mc:n i vår
Tjena

jag pendlade en del mellan just v-h och arlanda på sas tiden, gränsen för mig gick runt 10+ grader dock åkte jag hornet vilket gav en jäkla snålblåst utan kåpor, vart på arlanda jobbar du?

@nikel: inte soppakostnaden, utan att sitta i ändlösa köer och puttra. Det är mental död för min del.

@baisarn: jobbar i skycity, är chef för kundtjänsten för alla Swedavias flygplatser. Hojparkeringen vid terminal 4/skycity är precis nedanför kontorsfönstret.

Lät lite gnällig i förra inlägget ;) blir så när man misshandlats av SL återigen. Pendlingen skulle vara ett sätt att slippa SL/kollektivtrafiken så mycket som möjligt.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Folk som pendlar med hoj i minusgrader borde ta sig en funderare om vad som är viktigast - hälsan är otvivelaktigt viktigast och att köra hoj i så sträng kyla ofta kan ge bestående men. Det är definitivt inget macho i mina ögon, bara idiotiskt.

Köp er en bil för i helskotta. Det är fan riktigt jävla nice med bil, tom buss är så mycket mer mysigare än hoj i -5 grader.

Har du lust att utveckla det här? Vilka men och av vilken anledning?
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Har du lust att utveckla det här? Vilka men och av vilken anledning?

Först och främst, knäna.

Har haft en kusin som körde mycket scooter och hoj under riktigt kalla dagar, i flera år. Han hade gång på gång infektion i levern på grund av kylan och utvecklade sedan levercancer efter några år, och läkarna säger att kylan som han utsattes för kan ha varit boven. Han är död idag, ung var han också.

I vilket fall som helst, ni kommer säga att det inte berodde på det och så vidare, men är det värt att ta en chans verkligen. Vi alla vet att kroppen mår inte bra av ständig kyla, eller ständiga förkylningar heller.

Jag slutar åka hoj så fort jag börjar frysa, vilket sker en bra bit över plus-strecket.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Först och främst, knäna.

Har haft en kusin som körde mycket scooter och hoj under riktigt kalla dagar, i flera år. Han hade gång på gång infektion i levern på grund av kylan och utvecklade sedan levercancer efter några år, och läkarna säger att kylan som han utsattes för kan ha varit boven. Han är död idag, ung var han också.

I vilket fall som helst, ni kommer säga att det inte berodde på det och så vidare, men är det värt att ta en chans verkligen. Vi alla vet att kroppen mår inte bra av ständig kyla, eller ständiga förkylningar heller.

Jag slutar åka hoj så fort jag börjar frysa, vilket sker en bra bit över plus-strecket.

Menar du att jag skulle frysa mindre när jag står i normal vinterklädsel och väntar på en buss som aldrig kommer, än när jag sätter mig på en motorcykel påpällsad upp till öronen och lite till?
Klär man sig inte lämpligt är det klart att man fryser häcken av sig. Men man får juh vara bra dum om man inte pälsar på sig ett extra lager när man ska ut i minusgrader. Sen ser jag inte varför knäna skulle ta mer skada av lägre yttertemperatur heller?

EDIT: Ifrågasätter inte din kusins dödsorsak och beklagar sorgen, men jag ser bara inte hur hur yttertemperaturen skulle orsaka detta om man klär sig rätt.
 
Last edited:

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Sen är det ju frågan om farten också. Att ligga i 30-50 och kryssa mellan bilarna kan nog hålla en varm, särskilt om det är halt också.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Menar du att jag skulle frysa mindre när jag står i normal vinterklädsel och väntar på en buss som aldrig kommer, än när jag sätter mig på en motorcykel påpällsad upp till öronen och lite till?
Klär man sig inte lämpligt är det klart att man fryser häcken av sig. Men man får juh vara bra dum om man inte pälsar på sig ett extra lager när man ska ut i minusgrader. Sen ser jag inte varför knäna skulle ta mer skada av lägre yttertemperatur heller?

EDIT: Ifrågasätter inte din kusins dödsorsak och beklagar sorgen, men jag ser bara inte hur hur yttertemperaturen skulle orsaka detta om man klär sig rätt.

Självklart, fryser du inte så är det lugnt. Men lycka till med att inte frysa i -5 grader och i fart. Helt annan grej att stå och vänta på en buss i 10-15 min i -5 än att köra på 70 väg i -5 eller som vissa på motorvägen.

Lyckas du med att inte frysa så är det väl okej, men syftade mest på folk som skrivit i tråden och frusit ihjäl ballen av sig :död
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top