Dr.Bike
Guest
Ni som trimmar OCH behåller vakuumfuggarna, hur tunar ni in dem bäst för gasrespons osv.
Och: Väljer ni olika nålar och testar er fram eller höjer ni bara originalnålen??
Man ser ju olika KIT för vakuumfuggar, framför allt de från Factory Pro, där man i de värsta racingkiten ju både borrar i förgasarhus, trottel samt byter till andra fjädrar (förutom nålar och munstycken dårå).
Borrning verkar oftast gå ut på att låta vakuumkammaren kommunicera friare mot förgasarhalsen = vakuumet når snabbare in ovan trotteln och den lyfter m.a.o snabbare.
Någon annan borrning har jag ännu inte sett.
Factory Pro själva talar om "drilling of carb. bodies" vilket då skulle vara förgasarhusen, men som sagt de enda BILDER jag sett är när det borrats i trottlarna.
Ni som monterat ett värsta Factory Pro, vilka hål borrades? Och hur mycket?
Tittar man sen på nålar så är ju ofta originalnålar alldeles för raka (avgaskrav och annan skit). Så även om man hissar dem som attan så kanske man aldrig kommer ikapp i mellanregistret.
På bilden längst ned ses en Factory Pro-nål överst en original under.
Skillnaden synes vara marginell? (och det var oxå vad som sades på den amerikanska hojsidan där jag hittade bilden, och man även genom mätning konstaterade detta) Man ser däremot att FP-nålens konicitet startar längre ned på nålen! *doh* Gå siffra...
Vidare:
Trottelfjädrarna gissar jag är bra mycket MJUKARE än original, för rappare gasrespons. Kan nån bekräfta? Detta var ju ett raggarmek på gamla SU att klippa av några varv på fjädern...
Och detta har jag nu även sett på hojar. En site i Australien bla.
Så ni som har kunskaper i ämnet, pliiis...
Och: Väljer ni olika nålar och testar er fram eller höjer ni bara originalnålen??
Man ser ju olika KIT för vakuumfuggar, framför allt de från Factory Pro, där man i de värsta racingkiten ju både borrar i förgasarhus, trottel samt byter till andra fjädrar (förutom nålar och munstycken dårå).
Borrning verkar oftast gå ut på att låta vakuumkammaren kommunicera friare mot förgasarhalsen = vakuumet når snabbare in ovan trotteln och den lyfter m.a.o snabbare.
Någon annan borrning har jag ännu inte sett.
Factory Pro själva talar om "drilling of carb. bodies" vilket då skulle vara förgasarhusen, men som sagt de enda BILDER jag sett är när det borrats i trottlarna.
Ni som monterat ett värsta Factory Pro, vilka hål borrades? Och hur mycket?
Tittar man sen på nålar så är ju ofta originalnålar alldeles för raka (avgaskrav och annan skit). Så även om man hissar dem som attan så kanske man aldrig kommer ikapp i mellanregistret.
På bilden längst ned ses en Factory Pro-nål överst en original under.
Skillnaden synes vara marginell? (och det var oxå vad som sades på den amerikanska hojsidan där jag hittade bilden, och man även genom mätning konstaterade detta) Man ser däremot att FP-nålens konicitet startar längre ned på nålen! *doh* Gå siffra...
Vidare:
Trottelfjädrarna gissar jag är bra mycket MJUKARE än original, för rappare gasrespons. Kan nån bekräfta? Detta var ju ett raggarmek på gamla SU att klippa av några varv på fjädern...
Och detta har jag nu även sett på hojar. En site i Australien bla.
Så ni som har kunskaper i ämnet, pliiis...
Bifogat
Last edited: