Peter räddar en Gsxr

Eftersom jag är en lat odåga och inte orkar söka igenom tråden - har du ökat effekten i motorn på något sätt, eller främst originalåterställt hojen?
 
Eftersom jag är en lat odåga och inte orkar söka igenom tråden - har du ökat effekten i motorn på något sätt, eller främst originalåterställt hojen?
Mycket på knarren har varit trasigt så till att börja med är det en återställning som sker.
Dock inte till originalskick.
Motorn…
…planen är att den ska göras i ordning men först vill jag ha chassit färdigt. Sen ska hojen startas upp och sorteras ut.
Men sen…😉
 
Mycket på knarren har varit trasigt så till att börja med är det en återställning som sker.
Dock inte till originalskick.
Motorn…
…planen är att den ska göras i ordning men först vill jag ha chassit färdigt. Sen ska hojen startas upp och sorteras ut.
Men sen…😉
- Intressant. Och sen säljer du den till mig, tolkar jag in dina punkter som.
 
Någon som vet ?
Justerskruven på bilderna är till gasvajern och den sitter på spjällhuset. Nu är det här en orginaldel som vi modifierat och öppningen eller slitsningen har gjorts med en tunn kapskiva.
Jag letar efter en ny justerskruv med öppning för vajern.
Pettersson i Gävle som har typ allt (nästan allt) har den inte. Så i skrivande stund går jag bet på den.
Någon som vet vart man kan köpa på en sån här ? 😃

Rinab.nu har i alla fall en del såna där vajerjusterare, tror dom har både M5 och M6 om dom nu inte promt måste se ut exakt så där.

Kommer inte ihåg om jag köpte från Rinab eller på den lokala radio, vitvaroraffären, fd cykel, moped och sportaffär med med en 82 år ung ägare även fd hojåkare och med ett jäkla lager på grejer som sparats på genom tiderna.
 
Översyn av vattenpumpen.
Här var det gott om tätningar som var dåliga, lager som "gjort sitt" och en sliten axel.
Sista bilden visar den gamla axeln och den splitternya. :)
 

Bifogat

  • IMG_3775.jpeg
    IMG_3775.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 22
  • IMG_3776.jpeg
    IMG_3776.jpeg
    2 MB · Visningar: 15
  • IMG_3781.jpeg
    IMG_3781.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 22
  • IMG_3839.jpeg
    IMG_3839.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 23
Last edited:
Sedär …när lagren synades närmare gick de knappt att dra runt, axeln hade tappat sin form. Det brukar ju vara snyggt med midjor men inte i det här fallet. Behöver det nämnas att tätningarna var slut ?
Gamla delar och nya delar på varsin bild. Den nya impellern har högre 30 % kapacitet och nu saknas det bara en radialtätning sen så åker grejjerna ihop.
 

Bifogat

  • IMG_3856.jpeg
    IMG_3856.jpeg
    2.3 MB · Visningar: 17
  • IMG_3846.jpeg
    IMG_3846.jpeg
    2 MB · Visningar: 17
Last edited:
En kedja som är lätt och duger till en Gsxr 750 - 98.
Vilken 520 - kedja använder ni som kör bana ?
Eller gata för den delen. :)
 
En kedja som är lätt och duger till en Gsxr 750 - 98.
Vilken 520 - kedja använder ni som kör bana ?
Eller gata för den delen. :)

EK ZVX3 är den på pappret värsta kedjan du kan köpa om du inte är ett MotoGP-team med tillgång till prototypdelar. Imponerande lagerhållning hos Addemoto i Lund och dessutom snabba leveranser.

Kombineras lämpligtvis med drev från Renthal, naturligtvis hårdeloxerat aluminiumdrev bak. Inte lika lätt att få tag på nuförtiden då den tidigare europadistributören B@C Express verkar ha blivit uppköpta. Kolla ebay…
 
EK ZVX3 är den på pappret värsta kedjan du kan köpa om du inte är ett MotoGP-team med tillgång till prototypdelar. Imponerande lagerhållning hos Addemoto i Lund och dessutom snabba leveranser.

Kombineras lämpligtvis med drev från Renthal, naturligtvis hårdeloxerat aluminiumdrev bak. Inte lika lätt att få tag på nuförtiden då den tidigare europadistributören B@C Express verkar ha blivit uppköpta. Kolla ebay…
Många framhåller Addemoto som leverantör.
Jag går till webbutiken ibland och varje gång kommer jag på varför jag inte handlar där.
Orka bläddra i en pdf först för att sedan beställa, nää tyvärr.
Adde kom in i 2024 så ska jag också handla!
 
Kolla med @VS "Saarela i norr" MC-shop, han har järnkoll på läget.
Absolut ingen koll men....banfolk brukar veta ofta vad dom ska ha.
520 går åt nån enstaka fjäderlätt dyr DID ERV7(ren bana). Bana/gata nån enstaka EK ZVX3 och DID ZVMX, mest RK ZXW.
Nån enstaka Renthal drev(dyra). Mest JT, nån enstaka JT alu som vill lite till på bana(billiga)
 
kedja som är lätt och duger till en Gsxr 750 - 98.
Vilken 520 - kedja använder ni som kör bana ?
Eller gata för den delen. :)
Personlig service är inte så dumt heller även om vissa föredrar att bara klicka hem, Addemoto har ett oerhört kunnande som vi som är återförsäljare och ni som är kunder kan dra nytta av. Om du vill ha en annan drevning som exempel är det oftast inga problem men det blir lite krångligt att klicka hem den beställningen.

Jag har kört med den kedja som egentligen är för cross eller supermoto 520MRD6 , lätt och billig. Byter kedja varannan helg och då är den ganska trött, detta är för att jag tror att det är den kedjan som ger mest prestanda.
På ISR enduranceracern körde vi 520RXO, avsevärt mycket dyrare men den verkar hålla hur länge som helst.

Cyklarna som jag pratar om är vridstarka och tunga sjuttiotalare, + 120 hkr.

Vi har sålt båda sorterna och alla verkar nöjda.
 
Adde kom in i 2024 så ska jag också handla!

Om livet nu ska vara så jävla enkelt att man inte ens orkar slå i en katalog - ring eller dra ett e-mail direkt till Addemoto. Berätta vad du har för hoj och vad du tänker göra med den, så kommer du sannolikt att få välja mellan flera kompetenta förslag med lite olika budget.
 
EK ZVX3 är den på pappret värsta kedjan du kan köpa om du inte är ett MotoGP-team med tillgång till prototypdelar. Imponerande lagerhållning hos Addemoto i Lund och dessutom snabba leveranser.

Kombineras lämpligtvis med drev från Renthal, naturligtvis hårdeloxerat aluminiumdrev bak. Inte lika lätt att få tag på nuförtiden då den tidigare europadistributören B@C Express verkar ha blivit uppköpta. Kolla ebay…

Tack för tipset ! :)
 
Personlig service är inte så dumt heller även om vissa föredrar att bara klicka hem, Addemoto har ett oerhört kunnande som vi som är återförsäljare och ni som är kunder kan dra nytta av. Om du vill ha en annan drevning som exempel är det oftast inga problem men det blir lite krångligt att klicka hem den beställningen.

Jag har kört med den kedja som egentligen är för cross eller supermoto 520MRD6 , lätt och billig. Byter kedja varannan helg och då är den ganska trött, detta är för att jag tror att det är den kedjan som ger mest prestanda.
På ISR enduranceracern körde vi 520RXO, avsevärt mycket dyrare men den verkar hålla hur länge som helst.

Cyklarna som jag pratar om är vridstarka och tunga sjuttiotalare, + 120 hkr.

Vi har sålt båda sorterna och alla verkar nöjda.

Tack för tipset ! :)
 
Såna här svar kan en få av de som vet och kommer stå för att det är så, alltså Addemoto som vi och många andra är återförsäljare för. En del tycker det är kasst att inte kunna klicka hem direkt på nätet och utrycker sig här på Sveriges bästa forum att Addemoto borde skärpa sig, jag själv tycker om riktiga svar som detta vi fick då vi ställde frågan apropå frågan i denna tråd.

Svar
Det finns en X-ringkedja byggd med bl.a lite tunnare länkplattor och lägre vikt, avsedd för racing 600-1000 cc.
520RR x 120L Goldplated 1295:-
(Sån här har vi på vår ISR, rekommenderas av Grandell)


Kör man huvudsakligen 1000cc och längre endurance-race, används ofta också EK:s vanliga Top of the line kedja 520ZVX3. Är något tyngre än ovanstående men med ytterligare livslängd. Har bl.a en Stockholmskille som kör enduranceserie i Tyskland och då konsekvent monterar denna ZVX3 modell.

520ZVX3 x 120L 1398:-. Finns även kortare längder i denna std ytfinish.

520ZVX3 GOLD x 120L 1495:-
 
MC Doktorn i Ronneby hade radialtätningar i lager så när brevet med radialtätningarna damp ned i brevinkastet kunde vi skruva ihop grejjerna.
Den mekaniska tätningen hade vi redan monterat så nu pressade vi i radialtätningen, lager och axel. En ny impeller med 30 % högre kapacitet monterades så locket till pumphuset fick flyttas ut några millimeter.
Några bilder. 😃
 

Bifogat

  • IMG_3874.jpeg
    IMG_3874.jpeg
    3 MB · Visningar: 10
  • IMG_3875.jpeg
    IMG_3875.jpeg
    1.3 MB · Visningar: 9
  • IMG_3878.jpeg
    IMG_3878.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 9
  • IMG_3880.jpeg
    IMG_3880.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 9
  • IMG_3882.jpeg
    IMG_3882.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 9
  • IMG_3885.jpeg
    IMG_3885.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 9
  • IMG_3884.jpeg
    IMG_3884.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 9
  • IMG_3886.jpeg
    IMG_3886.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 4
  • IMG_3888.jpeg
    IMG_3888.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 4
Last edited:
Sisådär…
Vi fick justera lite i kåpan som sitter över framdrevet för att få det att lira. Detta pga av den nya impellern.
Några bilder. 😃
 

Bifogat

  • IMG_3889.jpeg
    IMG_3889.jpeg
    1,004.1 KB · Visningar: 19
  • IMG_3893.jpeg
    IMG_3893.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 17
  • IMG_3896.jpeg
    IMG_3896.jpeg
    1.5 MB · Visningar: 18
  • IMG_3897.jpeg
    IMG_3897.jpeg
    2.2 MB · Visningar: 18
Last edited:
Lyxfällan here i come...

Hej allihopa!
Vi låtsas att jag köper ett par fälgar från ett icke EU-land. Typ England.

Hur betalar jag momsen här i Svedala ?
Fakturerar fraktbolaget mig eller ska jag betala moms och tullavgift nån annanstans ?

Finns detnågon som skickat efter grejjer från England och som vet mer ?
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top