Peter räddar en Gsxr

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Eftersom jag är en lat odåga och inte orkar söka igenom tråden - har du ökat effekten i motorn på något sätt, eller främst originalåterställt hojen?
 

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Ort
Skutskär
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Eftersom jag är en lat odåga och inte orkar söka igenom tråden - har du ökat effekten i motorn på något sätt, eller främst originalåterställt hojen?
Mycket på knarren har varit trasigt så till att börja med är det en återställning som sker.
Dock inte till originalskick.
Motorn…
…planen är att den ska göras i ordning men först vill jag ha chassit färdigt. Sen ska hojen startas upp och sorteras ut.
Men sen…😉
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Mycket på knarren har varit trasigt så till att börja med är det en återställning som sker.
Dock inte till originalskick.
Motorn…
…planen är att den ska göras i ordning men först vill jag ha chassit färdigt. Sen ska hojen startas upp och sorteras ut.
Men sen…😉
- Intressant. Och sen säljer du den till mig, tolkar jag in dina punkter som.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Någon som vet ?
Justerskruven på bilderna är till gasvajern och den sitter på spjällhuset. Nu är det här en orginaldel som vi modifierat och öppningen eller slitsningen har gjorts med en tunn kapskiva.
Jag letar efter en ny justerskruv med öppning för vajern.
Pettersson i Gävle som har typ allt (nästan allt) har den inte. Så i skrivande stund går jag bet på den.
Någon som vet vart man kan köpa på en sån här ? 😃

Rinab.nu har i alla fall en del såna där vajerjusterare, tror dom har både M5 och M6 om dom nu inte promt måste se ut exakt så där.

Kommer inte ihåg om jag köpte från Rinab eller på den lokala radio, vitvaroraffären, fd cykel, moped och sportaffär med med en 82 år ung ägare även fd hojåkare och med ett jäkla lager på grejer som sparats på genom tiderna.
 

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Ort
Skutskär
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Översyn av vattenpumpen.
Här behöver det mesta bytas ut. En tätning var dålig så det har varit vatten i ett av de två lager som sitter där. Axeln för drivningen var sliten så det blir till att fixa fram nya delar. Sista bilden visar den gamla axeln och den splitternya. :)
 

Bifogat

  • IMG_3775.jpeg
    IMG_3775.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 19
  • IMG_3776.jpeg
    IMG_3776.jpeg
    2 MB · Visningar: 13
  • IMG_3781.jpeg
    IMG_3781.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 19
  • IMG_3839.jpeg
    IMG_3839.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 20
Last edited:

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Ort
Skutskär
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Sisådär…båda lager drog i nödbromsen för längesedan och axeln tappade sin form strax därpå. Det brukar ju vara snyggt med midjor men inte i det här fallet. Gamla delar och nya delar på varsin bild. Den nya impellern har högre 30 % kapacitet och nu saknas det bara en radialtätning sen så åker grejjerna ihop.
 

Bifogat

  • IMG_3856.jpeg
    IMG_3856.jpeg
    2.3 MB · Visningar: 16
  • IMG_3846.jpeg
    IMG_3846.jpeg
    2 MB · Visningar: 16
Last edited:

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Ort
Skutskär
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
En kedja som är lätt och duger till en Gsxr 750 - 98.
Vilken 520 - kedja använder ni som kör bana ?
Eller gata för den delen. :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
En kedja som är lätt och duger till en Gsxr 750 - 98.
Vilken 520 - kedja använder ni som kör bana ?
Eller gata för den delen. :)

EK ZVX3 är den på pappret värsta kedjan du kan köpa om du inte är ett MotoGP-team med tillgång till prototypdelar. Imponerande lagerhållning hos Addemoto i Lund och dessutom snabba leveranser.

Kombineras lämpligtvis med drev från Renthal, naturligtvis hårdeloxerat aluminiumdrev bak. Inte lika lätt att få tag på nuförtiden då den tidigare europadistributören B@C Express verkar ha blivit uppköpta. Kolla ebay…
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
EK ZVX3 är den på pappret värsta kedjan du kan köpa om du inte är ett MotoGP-team med tillgång till prototypdelar. Imponerande lagerhållning hos Addemoto i Lund och dessutom snabba leveranser.

Kombineras lämpligtvis med drev från Renthal, naturligtvis hårdeloxerat aluminiumdrev bak. Inte lika lätt att få tag på nuförtiden då den tidigare europadistributören B@C Express verkar ha blivit uppköpta. Kolla ebay…
Många framhåller Addemoto som leverantör.
Jag går till webbutiken ibland och varje gång kommer jag på varför jag inte handlar där.
Orka bläddra i en pdf först för att sedan beställa, nää tyvärr.
Adde kom in i 2024 så ska jag också handla!
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Kolla med @VS "Saarela i norr" MC-shop, han har järnkoll på läget.
Absolut ingen koll men....banfolk brukar veta ofta vad dom ska ha.
520 går åt nån enstaka fjäderlätt dyr DID ERV7(ren bana). Bana/gata nån enstaka EK ZVX3 och DID ZVMX, mest RK ZXW.
Nån enstaka Renthal drev(dyra). Mest JT, nån enstaka JT alu som vill lite till på bana(billiga)
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
kedja som är lätt och duger till en Gsxr 750 - 98.
Vilken 520 - kedja använder ni som kör bana ?
Eller gata för den delen. :)
Personlig service är inte så dumt heller även om vissa föredrar att bara klicka hem, Addemoto har ett oerhört kunnande som vi som är återförsäljare och ni som är kunder kan dra nytta av. Om du vill ha en annan drevning som exempel är det oftast inga problem men det blir lite krångligt att klicka hem den beställningen.

Jag har kört med den kedja som egentligen är för cross eller supermoto 520MRD6 , lätt och billig. Byter kedja varannan helg och då är den ganska trött, detta är för att jag tror att det är den kedjan som ger mest prestanda.
På ISR enduranceracern körde vi 520RXO, avsevärt mycket dyrare men den verkar hålla hur länge som helst.

Cyklarna som jag pratar om är vridstarka och tunga sjuttiotalare, + 120 hkr.

Vi har sålt båda sorterna och alla verkar nöjda.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Adde kom in i 2024 så ska jag också handla!

Om livet nu ska vara så jävla enkelt att man inte ens orkar slå i en katalog - ring eller dra ett e-mail direkt till Addemoto. Berätta vad du har för hoj och vad du tänker göra med den, så kommer du sannolikt att få välja mellan flera kompetenta förslag med lite olika budget.
 

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Ort
Skutskär
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
EK ZVX3 är den på pappret värsta kedjan du kan köpa om du inte är ett MotoGP-team med tillgång till prototypdelar. Imponerande lagerhållning hos Addemoto i Lund och dessutom snabba leveranser.

Kombineras lämpligtvis med drev från Renthal, naturligtvis hårdeloxerat aluminiumdrev bak. Inte lika lätt att få tag på nuförtiden då den tidigare europadistributören B@C Express verkar ha blivit uppköpta. Kolla ebay…

Tack för tipset ! :)
 

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Ort
Skutskär
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Personlig service är inte så dumt heller även om vissa föredrar att bara klicka hem, Addemoto har ett oerhört kunnande som vi som är återförsäljare och ni som är kunder kan dra nytta av. Om du vill ha en annan drevning som exempel är det oftast inga problem men det blir lite krångligt att klicka hem den beställningen.

Jag har kört med den kedja som egentligen är för cross eller supermoto 520MRD6 , lätt och billig. Byter kedja varannan helg och då är den ganska trött, detta är för att jag tror att det är den kedjan som ger mest prestanda.
På ISR enduranceracern körde vi 520RXO, avsevärt mycket dyrare men den verkar hålla hur länge som helst.

Cyklarna som jag pratar om är vridstarka och tunga sjuttiotalare, + 120 hkr.

Vi har sålt båda sorterna och alla verkar nöjda.

Tack för tipset ! :)
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Såna här svar kan en få av de som vet och kommer stå för att det är så, alltså Addemoto som vi och många andra är återförsäljare för. En del tycker det är kasst att inte kunna klicka hem direkt på nätet och utrycker sig här på Sveriges bästa forum att Addemoto borde skärpa sig, jag själv tycker om riktiga svar som detta vi fick då vi ställde frågan apropå frågan i denna tråd.

Svar
Det finns en X-ringkedja byggd med bl.a lite tunnare länkplattor och lägre vikt, avsedd för racing 600-1000 cc.
520RR x 120L Goldplated 1295:-
(Sån här har vi på vår ISR, rekommenderas av Grandell)


Kör man huvudsakligen 1000cc och längre endurance-race, används ofta också EK:s vanliga Top of the line kedja 520ZVX3. Är något tyngre än ovanstående men med ytterligare livslängd. Har bl.a en Stockholmskille som kör enduranceserie i Tyskland och då konsekvent monterar denna ZVX3 modell.

520ZVX3 x 120L 1398:-. Finns även kortare längder i denna std ytfinish.

520ZVX3 GOLD x 120L 1495:-
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top