Peter räddar en Gsxr

Raceträning Sviestad sent 90-tal. Vi är några stycken som låter hojarna vila i depån och klockar varvtider istället. Hållinder slår på gas från ett djupt nerlägg och skickar upp framhjulet i luften på trean. Varv efter varv...
Hade inte han varvrekordet ett tag? På 52-53 nånting?

Här är den. :)

DSC_0235.JPG
 
Last edited:
Nu så.
Lite diskmedel och en diskborste gjorde susen. Nu är det lite renare. ?
 

Bifogat

  • 911E4A00-F8F9-491D-B8FB-ACBBC600BEBA.jpeg
    911E4A00-F8F9-491D-B8FB-ACBBC600BEBA.jpeg
    4.7 MB · Visningar: 70
  • 343A6EE1-366C-420A-8826-8B52A5353E7F.jpeg
    343A6EE1-366C-420A-8826-8B52A5353E7F.jpeg
    2.4 MB · Visningar: 70
  • 8338B50A-13FF-4BEE-96BD-A58A9C6D929D.jpeg
    8338B50A-13FF-4BEE-96BD-A58A9C6D929D.jpeg
    1.3 MB · Visningar: 66
  • 05CD0B77-7BF4-46A7-9933-79F7220E5BA9.jpeg
    05CD0B77-7BF4-46A7-9933-79F7220E5BA9.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 62
  • 1ED2ADC8-9EAA-4B91-A6D5-B21E87D039AB.jpeg
    1ED2ADC8-9EAA-4B91-A6D5-B21E87D039AB.jpeg
    4.2 MB · Visningar: 62
  • 87593E84-057D-45C3-9726-F85023160F82.jpeg
    87593E84-057D-45C3-9726-F85023160F82.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 61
  • EF0BD8FA-58EE-4C52-A20A-CB440AAACDD2.jpeg
    EF0BD8FA-58EE-4C52-A20A-CB440AAACDD2.jpeg
    2.2 MB · Visningar: 62
  • A2993C07-5804-448A-85AC-53CE30305C21.jpeg
    A2993C07-5804-448A-85AC-53CE30305C21.jpeg
    3.8 MB · Visningar: 62
  • 3419CB77-9FDB-47CB-9D01-CFB617EB21A4.jpeg
    3419CB77-9FDB-47CB-9D01-CFB617EB21A4.jpeg
    3.1 MB · Visningar: 21
  • 2FB29A38-A986-46EF-A85F-E80C59DA0F18.jpeg
    2FB29A38-A986-46EF-A85F-E80C59DA0F18.jpeg
    1.5 MB · Visningar: 22
Last edited:
Kul att se Hållinders hoj, det var ett dyrt bygge har jag hört. Alla rutor i beställningslistan kryssades i och det gav resultat.
Handlade förra veckan en av cyklarna som brukade komma efter den i mål på den tiden. Troligen jättesnabb den också med tanke på hur mycket som krävdes för att vara med i matchen dessa år och denna var med i matchen fast vann tror jag inte den gjorde, i alla fall inte i Sverige. Pallen i SO tror jag som bäst.
 

Bifogat

  • IMG_20230119_092521.jpg
    IMG_20230119_092521.jpg
    4.6 MB · Visningar: 100
Racingkitet var dyrt, har börjat läsa på om SRAD då en sån skaffats. Se bilder, Hållinders cykel ska enligt halvsäker källa ha stora delar av kitet monterat. Ska bli intressant att se vad som finns på den jag handlade på mig, kylarna ser inte direkt standard ut.
 

Bifogat

  • DSC07567.JPG
    DSC07567.JPG
    131.8 KB · Visningar: 51
  • DSC07568.JPG
    DSC07568.JPG
    137.8 KB · Visningar: 55
  • DSC07570.JPG
    DSC07570.JPG
    55.8 KB · Visningar: 54
Racingkitet var dyrt, har börjat läsa på om SRAD då en sån skaffats. Se bilder, Hållinders cykel ska enligt halvsäker källa ha stora delar av kitet monterat. Ska bli intressant att se vad som finns på den jag handlade på mig, kylarna ser inte direkt standard ut.

Stog och tittade på farbikslänkage och stötdämpare för ett tag sedan.
Det dyker upp g:a fabriksgrejjer ibland. Eller... inte så ofta egentligen. En beggad kylare begärdes det över 30 kkr för i England. En nytillverkad fotpinnsats (rearset) begärdes det 18 kkr för. Också de från England
Luftburken jag har är en kopia, lika som de som satt på fabrikshojjarna. Den var inte gratis men den kostade inte högra armen heller. :)
 
Last edited:
Lack på gång ?
 

Bifogat

  • 29777B9B-7029-4221-9FC0-6FA1A99EB3AA.jpeg
    29777B9B-7029-4221-9FC0-6FA1A99EB3AA.jpeg
    1.5 MB · Visningar: 20
  • BA7C72C8-CA74-4ADD-89E3-A583548D2E3B.jpeg
    BA7C72C8-CA74-4ADD-89E3-A583548D2E3B.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 19
  • 60D37BBD-4AE8-4D4E-84C0-3C4B27B13CD8.jpeg
    60D37BBD-4AE8-4D4E-84C0-3C4B27B13CD8.jpeg
    3 MB · Visningar: 20
  • 74126D7D-AD81-44D6-B6C1-CFB17D89DE09.jpeg
    74126D7D-AD81-44D6-B6C1-CFB17D89DE09.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 21
  • F038339D-DB60-4AD6-B761-2DD8AF7609F2.jpeg
    F038339D-DB60-4AD6-B761-2DD8AF7609F2.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 20
White Pearl ?
 

Bifogat

  • CDFD167B-6B92-464A-B491-41500BADEFBB.jpeg
    CDFD167B-6B92-464A-B491-41500BADEFBB.jpeg
    219.6 KB · Visningar: 16
  • 07473F3D-34E5-4FBE-AA71-C1D6AC19CC83.jpeg
    07473F3D-34E5-4FBE-AA71-C1D6AC19CC83.jpeg
    291.2 KB · Visningar: 16
  • B49FD441-8125-48CD-9BF1-5BB63E686D86.jpeg
    B49FD441-8125-48CD-9BF1-5BB63E686D86.jpeg
    272.3 KB · Visningar: 16
  • 28C65D16-062D-476F-9709-C30C3119C3DC.jpeg
    28C65D16-062D-476F-9709-C30C3119C3DC.jpeg
    189.6 KB · Visningar: 16
Så där. Då har jobbet med luftburken påbörjats.
Först gjordes det hål i luftburken. Sen har en gummitätning klippts till och en aluminiumplåt tillverkats. Det är en del jobb kvar innan luftburken sitter på sin plats men det är ett steg framåt varjefall. ?
 

Bifogat

  • 1C1B34F1-FFCB-40DD-86D8-1A61C043A9B0.jpeg
    1C1B34F1-FFCB-40DD-86D8-1A61C043A9B0.jpeg
    4.6 MB · Visningar: 21
  • 6B02E182-8F2F-4654-88EB-594EFE843EB6.jpeg
    6B02E182-8F2F-4654-88EB-594EFE843EB6.jpeg
    3.5 MB · Visningar: 19
  • 1633654C-8D32-4C16-BF08-B183E8C83261.jpeg
    1633654C-8D32-4C16-BF08-B183E8C83261.jpeg
    2.7 MB · Visningar: 18
  • 86A76D52-5BF9-47A2-AEA4-4E441A4CF59F.jpeg
    86A76D52-5BF9-47A2-AEA4-4E441A4CF59F.jpeg
    3.2 MB · Visningar: 18
  • 80070482-1E89-489E-94E0-74183F2752E7.jpeg
    80070482-1E89-489E-94E0-74183F2752E7.jpeg
    3.5 MB · Visningar: 17
  • 418B6537-6E62-4C2F-9025-EBF78CA6C4F7.jpeg
    418B6537-6E62-4C2F-9025-EBF78CA6C4F7.jpeg
    3 MB · Visningar: 17
  • 4876793D-34B7-4412-9EFC-F6FF92F7D048.jpeg
    4876793D-34B7-4412-9EFC-F6FF92F7D048.jpeg
    2.8 MB · Visningar: 20
Så där. Då har jobbet med luftburken påbörjats.
Först gjordes det hål i luftburken. Sen har en gummitätning klippts till och en aluminiumplåt tillverkats. Det är en del jobb kvar innan luftburken sitter på sin plats men det är ett steg framåt varjefall. ?
För mig som ovetande, vad är tanken bakom luftburken och blir det utan filter?
 
För mig som ovetande, vad är tanken bakom luftburken och blir det utan filter?
Roligt att du frågar ! :)
De luftkanaler och luftburk som satt på hojen ersätts med nya sådana. De är gjorda i carbon och är lika de som användes av Suzuki i WSBK när det begavs sig. Luftburken blir trycksatt
och den är i princip ett skal som ska göras i ordning.
In Sweden we call it "vuxenlego" ;)

Hål har tagits upp i luftburken så den ska passa över insuggummin. Ett packning som tätar runt insugsgummin och en aluminiumplåt ska skruvas ihop med luftburken. Spjällhuset kommer sitta i luftburken. Sen ska det tas upp hål för luftkanalerna i luftburken som också ska passas in mot kåpan.
Luftburken kommer ha luftfilter. Här har jag två laserskurna plåtar varav den ena ska limmas fast i burken. Filtermaterial skär jag till själv. Sen ska det till riggbultar i den fixerade plåtbiten och man låser filtermattan med plåtbit nummer två och saxpinnar . Luftburken är långt ifrån färdig men jag lägger till några bilder.
 

Bifogat

  • 3EE68514-CF0E-474B-805F-E6598A890237.jpeg
    3EE68514-CF0E-474B-805F-E6598A890237.jpeg
    2 MB · Visningar: 14
  • 542E4135-8D5E-4FC4-9E0A-9AADC0D2A634.jpeg
    542E4135-8D5E-4FC4-9E0A-9AADC0D2A634.jpeg
    2.3 MB · Visningar: 13
  • 3E2EE368-9067-4A3B-8598-7093699DED7C.jpeg
    3E2EE368-9067-4A3B-8598-7093699DED7C.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 13
  • 9E8533B5-E9AF-49FC-B8EA-CB4258472AE2.jpeg
    9E8533B5-E9AF-49FC-B8EA-CB4258472AE2.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 13
  • 4A5427D8-4A1D-46B3-8445-50DB233B3688.jpeg
    4A5427D8-4A1D-46B3-8445-50DB233B3688.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 13
  • 61472454-D229-470C-9C2F-AD7BA81A238D.jpeg
    61472454-D229-470C-9C2F-AD7BA81A238D.jpeg
    2.4 MB · Visningar: 13
Last edited:
Just ja…
Locket kommer sitta fast med nån form av snabbfästen. Det blir till att fixa några hål och fundera ut nåt bra. ?
 

Bifogat

  • 168B9B26-6B58-4D0B-8967-F59A8C127F48.jpeg
    168B9B26-6B58-4D0B-8967-F59A8C127F48.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 20
Roligt att du frågar ! :)
De luftkanaler och luftburk som satt på hojen ersätts med nya sådana. De är gjorda i carbon och är lika de som användes av Suzuki i WSBK när det begavs sig. Luftburken blir trycksatt
och den är i princip ett skal som ska göras i ordning.
In Sweden we call it "vuxenlego" ;)

Hål har tagits upp i luftburken så den ska passa över insuggummin. Ett packning som tätar runt insugsgummin och en aluminiumplåt ska skruvas ihop med luftburken. Spjällhuset kommer sitta i luftburken. Sen ska det tas upp hål för luftkanalerna i luftburken som också ska passas in mot kåpan.
Luftburken kommer ha luftfilter. Här har jag två laserskurna plåtar varav den ena ska limmas fast i burken. Filtermaterial skär jag till själv. Sen ska det till riggbultar i den fixerade plåtbiten och man låser filtermattan med plåtbit nummer två och saxpinnar . Luftburken är långt ifrån färdig men jag lägger till några bilder.
Puh! :tummenupp
 
Det går framåt.
Om än med små små myrsteg ! ?
Har skruvat dit nya tändstift och fixat en reparationssats till spridarna. Silkorgarna (eller vad de nu heter) i spridarna byttes också ut.
 

Bifogat

  • IMG_1481.jpeg
    IMG_1481.jpeg
    2.2 MB · Visningar: 15
  • IMG_1431.jpeg
    IMG_1431.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 15
  • IMG_1429.jpeg
    IMG_1429.jpeg
    1.3 MB · Visningar: 15
Nya kylarslangar och rostfria slangklammor. De gamla slangarna hade nog suttit på knarren sedan den lämnade Japan och de hade sina skador. Nya köptes på Ebay som passade bra och de kommer från England. ?
 

Bifogat

  • IMG_1909.jpeg
    IMG_1909.jpeg
    1.5 MB · Visningar: 19
  • IMG_1912.jpeg
    IMG_1912.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 18
  • IMG_1906.jpeg
    IMG_1906.jpeg
    2.5 MB · Visningar: 18
Last edited:
Det blir riktigt snyggt!

Din tråd har inspirerat mig att ta tag i min SRAD, det kommer nog inte att bli riktigt lika ambitiöst som ditt projekt.

Steg ett är att få den körbar igen, nu står den halvt nerplockad i väntan på lite delar.
Det som fortfarande behöves för att den ska bli körbar är generatorkåpa, ev. pickup, kåpstag och ev. kylare.
Kylaren blev lite lätt deformerad vid monteringspunkterna efter en highside så den har flyttats ett par cm åt ena sidan, men den verkar i.af hålla tätt.
Återstår att se om en god vän som är karosseriplåtslagare kan räta upp den så den blir någorlunda rak.
 
Last edited:
Det blir riktigt snyggt!

Din tråd har inspirerat mig att ta tag i min SRAD, det kommer nog inte att bli riktigt lika ambitiöst som ditt projekt.

Steg ett är att få den körbar igen, nu står den halvt nerplockad i väntan på lite delar.
Det som fortfarande behöves för att den ska bli körbar är generatorkåpa, ev. pickup, kåpstag och ev. kylare.
Kylaren blev lite lätt deformerad vid monteringspunkterna efter en highside så den har flyttats ett par cm åt ena sidan, men den verkar i.af hålla tätt.
Återstår att se om en god vän som är karosseriplåtslagare kan räta upp den så den blir någorlunda rak.

Vad kul !
Berätta gärna hur det går med din hoj. :)
 
Last edited:
Klipp och klistra.
Färgvalet var givet sedan tidigare, en vit bas med blåa fält. Suzukis färger.
Det har varit många funderingar, fram och tillbaka, hur designen skulle se ut men i slutändan landade vi en ganska enkel design och så här ser den ut.
Det går framåt. :)



IMG_2937.jpegIMG_2938.jpeg


IMG_1942.jpeg
 
Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top