Peterpains Kawasaki 500 mach 3 1970

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
vi har ju lackering på jobbet så en ugn är det minsta problemet,kolla gärna det där med etsfärgen åt mig tack

Jag använde etsande grundfärg när jag lackade min motor. Köpt på Lackman nere på Exportgatan (grossist för lackerare).
Använde sedan matt Opel rallye svart för att få en sidenmatt yta:tummenupp
Köpte all lack där inklusive 2-k lacken. Laddar burkarna på plats.
Endast kvalitetslack.
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Hej
Vad jag minns så var blocket aldrig lackat på H1 och H2. Men däremot så var sidokåporna på både vänster och höger sida silverlackade från 1969 tom 1971. Dvs så länge fördelararrangemanget fanns.
1972, med separata spolar, så vart sidokåporna polerade och klarlackade.

H2 hade alltså aldrig silverlackade sidokåpor.

Men även mtp kylningen så skulle jag avstå att lacka blocket

Utsidan på höger och vänster topplocks yttre kylfläns var (om jag inte minns fel) polerad på alla modeller.

hej

så får det bli med blocket obehandlat och lackade motorkåpor,idag har jag fått en betande grundfärg för att lacka kåporna silvergrå.
har varit o blästrat hjulnavens mitt del idag för att kunna polera kanten till helgen så att det ska börjas med ekringen av dom nya fälgbanorna

allt för nu
 

TOOOLD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2010
Ort
ostkanten
Hoj
1972, kawa h1r
Hej
Vad jag minns så var blocket aldrig lackat på H1 och H2. Men däremot så var sidokåporna på både vänster och höger sida silverlackade från 1969 tom 1971. Dvs så länge fördelararrangemanget fanns.
1972, med separata spolar, så vart sidokåporna polerade och klarlackade.

H2 hade alltså aldrig silverlackade sidokåpor.

Men även mtp kylningen så skulle jag avstå att lacka blocket

Utsidan på höger och vänster topplocks yttre kylfläns var (om jag inte minns fel) polerad på alla modeller.

Tror du minns fel om kylflänsarna. Dom var inte polerade.
Har en orginal Parts Catalogue för H1 -69 om hjälp behövs. Har även Service Manual till dito.
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Tror du minns fel om kylflänsarna. Dom var inte polerade.
Har en orginal Parts Catalogue för H1 -69 om hjälp behövs. Har även Service Manual till dito.

det låter ju nice så jag får höra av mig när det är dags att sätta ihop den eller om det går att hyra dina godbitar:tummenupp
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej

en fråga till om man pluggar ändarna på avgassystemet så skulle det väl gå att kroma om böjjar o dämpare men det är klart då flyter dom ju men man kan ju fylla dom med vatten typ

jag tänkte bara
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tror du minns fel om kylflänsarna. Dom var inte polerade.
Har en orginal Parts Catalogue för H1 -69 om hjälp behövs. Har även Service Manual till dito.

Det an du mycet väl ha rätt i, att de inte var polerade på tidiga modeller. Jag har bara haft 72 och 73:eek:r.
Tittade just igenom mina gamla originalbroschyrer för 250, 350, 500 och 750. Svårt att se. Men jag minns att ytterflänsen var polerad på min 73:a H1 iaf. Kan ju också ha varit gjort i efterhand. Jag köpte ju den 1985.
Är du säker så viker jag mig ang sidokylflänsen.
Jag kan själv tycka att det är snyggare att ha den opolerad.

Edit.

Hittade fler broschyrer i gömmorna nu, det verkar iaf ha varit blank kylfläns på de modeller som har polerade sidoåpor. Så det kan ju vara så att de äldre, med silverlackade sidokåpor, har opolerad kylfläns. Det låter ju också produktionsmässigt logiskt.

Jag ska kolla på min reklamtavla från -69 (eller -70) som jag har i garaget, där borde det synas.
 

Bifogat

  • 1640svtu0.jpg
    1640svtu0.jpg
    134.7 KB · Visningar: 445
Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
goddagens
i veckan var jag hos vrod och blästrade min nav så nu har jag slipat och våtslipat det som ska bli blankt

så det blir att polera dom imorgon för nu ska jag ta en kall skål:tummenupp
 

Bifogat

  • 009.jpg
    009.jpg
    228.9 KB · Visningar: 226
  • 010.jpg
    010.jpg
    225.4 KB · Visningar: 231
  • 005.jpg
    005.jpg
    238 KB · Visningar: 226

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
navetfram

hej
började polera lite men det blev inte bra tycker jag,fick hålla på med avfetting hela och torka med tryckluften men imon ska det bli polerat med min stora maskin med en ny skiva så då jävlar om det inte blir som jag hade tänkt mig

hörs imon då
 

Bifogat

  • 001.jpg
    001.jpg
    228.7 KB · Visningar: 280

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej

idag har det kommit en aldelles ny komplett kabelhärva istället för den gamla som var skarvad lite här o var
och en mutter till svingen och nya bultar till frm o bakskärmen.
ebos motor ringde idag och talade om vad kalaset skulle kosta med att renovera vevaxeln 7500 plus anders borgs avgift,det skulle vara skönt om man slapp den iallafal man kanske kan åka o hämta veven i malmö vid tillfälle och lämna ett litet kuvert istället.

allt för nu ha det001.jpg
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Du har inte sett över möjligheten att skicka veven till t.ex. England? Finns en jäkla massa duktiga firmor där och många specialiserar sig på gamla hojar och tvåtaktare. Jag hade frågat på Z1Ownersclub.co.uk om någon där känner till någon vettig firma.

Jag skickade min topp till England för portning och större ventiler. Det gick på 5500kr allt som allt. Här hemma hade nog bara ventiler kostat 2500-3000kr, så det är rätt stor skillnad i pris.

Du skulle kunna höra med han som gjorde min topp, Roger Upperton. Han håller på med vevaxelreparationer också.

http://www.uppertonracing.com/

Släng iväg ett mail. :)
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej igen Peter.
Ang ytterkylflänsen, Jag lovade ju kolla i garaget på den reklamtavla från 1969 eller 1970 som hänger där.
Ytterkylflänsen var opolerad på den. Men silverlackade sidokåpor.
Grattis till nya elhärvan, kommer se proffsigt ut. Seriös renovering det här, helt klart. Roligt att se!
/Jörgen
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej
det låter fint det med kylflänsen så det får bli opolerat som det var original
såna saker som man nästan inte ser gör mig nästan extra nöjd när man vet att det riktigt gjort eller ja ni fattar vad jag menar,nya bultar i originalförpackning kablar mm mm

ha det
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ingen fara! Bara kul att (försöka) vara till hjälp. :tummenupp
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
001.jpghej
idag fick jag hem ett fäste till lampan i rätt färg till min 70a som inte ska vara kromad utan svart så det blir att lacka om båda 2,den gamla var svetsad i örat och den som jag fick tag på var helt ny,känns riktigt fint med en del som aldrig ens är monterad

ha det så länge
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
View attachment 349382hej
idag fick jag hem ett fäste till lampan i rätt färg till min 70a som inte ska vara kromad utan svart så det blir att lacka om båda 2,den gamla var svetsad i örat och den som jag fick tag på var helt ny,känns riktigt fint med en del som aldrig ens är monterad

ha det så länge

Snyggt! Roligt att det verkar finnas bra utbud av delar till dessa gamla kulthojar nuförtiden.
Imponerad av hur mycket NOS och nya delar som du plockat hem till hojen tidigare i tråden. Roligt att se!
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Snyggt jobb Peter, väcker stor nostalgi här!

Hade en 69:a med brytartändning som gick trehundra mil per justering innan den började skjuta på högvarv. Bäst justeringar gjorde Billy Andersson i Gårda som roadrejsade med en konverterad trepipig Crescent raceutombordare som kraftkälla.

När min gått ca 400 mil hörde jag plötsligt att den slamrade något infernaliskt från cylindrarna. Kan inte vara rätt tänkte jag och ledde den några kilometer hem. Lyfte toppar och cylinder och allt var kanonfint!
Passade samtidigt på att sandblästra och lägga på mattsvart avgasfärg från någon bildelsfirma - satt bergfast.

Ska inte besvära med svammel om vobbel, bakhjulsåkning i stan, omekring av bakhjul etc.

Men låt gärna någon ekergubbe kolla när du är klar med hjulen, jag fick själv bakhjulet perfekt i alla riktningar men ekrar på drevsidan gick ändå av med jämna mellanrum. Men efter att en liten gubbe i ett skjul i Cornwall hjälpt mig att ersätta ett antal avkörda och justerat lite runtom gick det aldrig av några fler...

Bild från ca 1971:
Kawa-3pip.jpg
 

R-Oil

Spring start, tillbaka flyttat och clip on.
Gick med
1 Jan 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha TZR 125 TURBO, Yamaha TZ 250 4TW, Yamaha RD 350 YPVS, Yamaha TZR 392, Yamaha RD 421, Yamarilla 421, Aprilia RS 250x6, Aprilia RSV Mille, Aprilia RSV Tuono 1127 och några till i olika status.
Passa dig ! Hört talas om en trippel som lade av på 1 cylinder i en böj och tände i utgången.Hojen gick på bakhjulet och flög ut i periferin och killen stendog.Detta hände aldrig mig men jag fick vita fingrar av min H1:a.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Passa dig ! Hört talas om en trippel som lade av på 1 cylinder i en böj och tände i utgången.Hojen gick på bakhjulet och flög ut i periferin och killen stendog.Detta hände aldrig mig men jag fick vita fingrar av min H1:a.

Och jag har hört talas om fyrtakts radfyror som varmnypt och låst bakhjulet i hög hastighet så att folk dött. What's your point? :)
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top