Peterpains Kawasaki 500 mach 3 1970

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Bara hojta till annars. Har jag ut ett helt rum inrett med poleringsprylar om vi kan få tiderna att passa.

hej
började polera lite men det blev inte bra tycker jag,fick hålla på med avfetting hela och torka med tryckluften men imon ska det bli polerat med min stora maskin med en ny skiva så då jävlar om det inte blir som jag hade tänkt mig

hörs imon då

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Och jag har hört talas om fyrtakts radfyror som varmnypt och låst bakhjulet i hög hastighet så att folk dött. What's your point? :)

Att man dör direCkt på gamla 2 taktare som rd 350, 500 mfl som har en ram likt mammas gamla skrotiga trampcykel och med smålynniga motorer som har tokiga register ;)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Att man dör direCkt på gamla 2 taktare som rd 350, 500 mfl som har en ram likt mammas gamla skrotiga trampcykel och med smålynniga motorer som har tokiga register ;)

Jo det är klart. Håller ju på att förstärka upp spaghettiramen på Kawan just nu. Finns mycket för en händig att göra på den... :död

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
TS: Det var inte så smart att klippa ekrarna, eftersom det kan, om du har otur, vara som så, att det finns vänster, inre ekrar och vänster, yttre ekrar, OCH höger, inre ekrar och höger, yttre ekrar (så många kommatecken har jag aldrig använt i en mening på två rader förr höhöhö).
Det kan skilja lite i längd på dem, vilket blir förbannat problematiskt om man försöker få ihop grejerna på fel sätt.

Förövrigt så bör man mäta fälgbanans offset i sidled innan man plockar ner hjulet, annars kan det bli knepigt att justera fälgen till centrum. Det är nämligen inte säkert att navcet ska sitta exakt i mitten i relation med fälgbanan. Vissa cyklar har fälgbanan förskjuten åt något håll.
Men iaf, det går att fixa biffen, men då måste du nästan ha fälgen monterad på cykeln och rätta dig efter cykelns mittlinje. Men lita INTE på bara svingens centrum, man vet aldrig om hela svingen är förskjuten exempelvis 10 mm åt något håll, även om det kanske inte ser ut så (sen att det är ganska osannolikt är en annan femma, men konstigare saker har hänt).

Sen en annan sak jag reagerar på: Framgaffeln, är den hårdförkromad eller har den vanligt krom? Om det är vanligt krom, då kan du hälsa adjöss till kromet inom kort. :( Gaffelben ska hårdförkromas och sedan, om inte minnet sviker, även slipas in i rätt mått.

Hur som helst, jag diggar bygget, riktigt fint än så länge och lacken blev sjukt bra. :) Jag har själv en gammal 2-taktare med rätt mycket krut under huven förresten, galet kul är det! Det behöver inte gå i 300 blås för att man ska kunna ha skoj (eller om man, som jag, inte är den bästa föraren - kunna skita i brallan då och då). :hihi

Jag kan väl lika väl länka en video antar jag, så kanske du får lite motivation också, även om det inte är samma hoj.

http://www.youtube.com/watch?v=2fdqu3h8DMg

Bildkvalitén suger, kopplingen slirar, i vissa delar av filmen är hojen fisljummen mm. Jag tar sällan några längre turer (typ aldrig faktiskt) utan mest bara små "blasts" någon gång i månaden, så det är inte så ofta hojen är uppvärmd riktigt ordentligt. Nåja, halvdassiga filmsnuttar är bättre än inga filmsnuttar alls!

Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
2takt låter så jäkla gött!!!

TS: Det var inte så smart att klippa ekrarna, eftersom det kan, om du har otur, vara som så, att det finns vänster, inre ekrar och vänster, yttre ekrar, OCH höger, inre ekrar och höger, yttre ekrar (så många kommatecken har jag aldrig använt i en mening på två rader förr höhöhö).
Det kan skilja lite i längd på dem, vilket blir förbannat problematiskt om man försöker få ihop grejerna på fel sätt.

Förövrigt så bör man mäta fälgbanans offset i sidled innan man plockar ner hjulet, annars kan det bli knepigt att justera fälgen till centrum. Det är nämligen inte säkert att navcet ska sitta exakt i mitten i relation med fälgbanan. Vissa cyklar har fälgbanan förskjuten åt något håll.
Men iaf, det går att fixa biffen, men då måste du nästan ha fälgen monterad på cykeln och rätta dig efter cykelns mittlinje. Men lita INTE på bara svingens centrum, man vet aldrig om hela svingen är förskjuten exempelvis 10 mm åt något håll, även om det kanske inte ser ut så (sen att det är ganska osannolikt är en annan femma, men konstigare saker har hänt).

Sen en annan sak jag reagerar på: Framgaffeln, är den hårdförkromad eller har den vanligt krom? Om det är vanligt krom, då kan du hälsa adjöss till kromet inom kort. :( Gaffelben ska hårdförkromas och sedan, om inte minnet sviker, även slipas in i rätt mått.

Hur som helst, jag diggar bygget, riktigt fint än så länge och lacken blev sjukt bra. :) Jag har själv en gammal 2-taktare med rätt mycket krut under huven förresten, galet kul är det! Det behöver inte gå i 300 blås för att man ska kunna ha skoj (eller om man, som jag, inte är den bästa föraren - kunna skita i brallan då och då). :hihi

Jag kan väl lika väl länka en video antar jag, så kanske du får lite motivation också, även om det inte är samma hoj.

http://www.youtube.com/watch?v=2fdqu3h8DMg

Bildkvalitén suger, kopplingen slirar, i vissa delar av filmen är hojen fisljummen mm. Jag tar sällan några längre turer (typ aldrig faktiskt) utan mest bara små "blasts" någon gång i månaden, så det är inte så ofta hojen är uppvärmd riktigt ordentligt. Nåja, halvdassiga filmsnuttar är bättre än inga filmsnuttar alls!

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej
slänger in kort från idag då jag tog in tank o kåpor från garaget o kollade hur det kommer att bli
fick oxå en stoor låda med kromgrejjer som jag ska hämta på posten imorgon
hörs imon

Bifogat

• 001.jpg
    001.jpg
    242.1 KB · Visningar: 268
  • 002.jpg
    002.jpg
    237.3 KB · Visningar: 211
  • 003.jpg
    003.jpg
    239.7 KB · Visningar: 232
  • 004.jpg
    004.jpg
    236.4 KB · Visningar: 207

Adde1986

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2010
Hoj
KTM 690 SMC -08
Fan va synd... Jag gav mer eller mindre bort en kanonfin sådan (är det en s1 förästen?) i våras, en man från dalarna som har ett litet museum med dessa hojjar. Att du inte startade tråden tidigare ^^

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
tackar som fan för det
du gör fina grejjer du med
mvh peter

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
aha du gillar vitt
men bara till hälften eller

R-Oil

Spring start, tillbaka flyttat och clip on.
Gick med
1 Jan 2012
Hoj
Yamaha TZR 125 TURBO, Yamaha TZ 250 4TW, Yamaha RD 350 YPVS, Yamaha TZR 392, Yamaha RD 421, Yamarilla 421, Aprilia RS 250x6, Aprilia RSV Mille, Aprilia RSV Tuono 1127 och några till i olika status.
Kolla in Vincent H´s bild! Grymt läckert med wire till bromstrumman.Sånt å fontananav gör mig sentimental!

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Hej
Idag hade jag råd att gå och lösa ut första laddningen med kromdelar från företaget polfix,allt skickades till polen för kromning och polering av aludelar,en överaskning vänta ju givetvis priset stämde inte hehe mkt billigare blev det och en månad snabbare leverans tid som från början var 2 månader.

Allt fint inpackat i ordentliga lager med glapack så det blev riktigt roligt att lägga upp allt o kolla så allt var med tillbaka och ta några kort samtidigt.nu blir det att skicka ljuddämpare och böjjar och några andra delar för kromning men det måste sparas lite mer cash först,iochförsig finns det på nätet 3 dämpare med böjjar och allt för 1500 euro men då är det ju inte originalgrejjer längre så jag får se hur jag gör med det.

Nu väntar jag på nya packboxar till dom nya cerani gaffelbenen som sen ska moteras ihop med dom nykromade underbenen

ha en fin lördagskväll

Bifogat

• 002.jpg
    002.jpg
    237.3 KB · Visningar: 232
  • 003.jpg
    003.jpg
    239.1 KB · Visningar: 232
  • 004.jpg
    004.jpg
    243.2 KB · Visningar: 245
  • 005.jpg
    005.jpg
    230.1 KB · Visningar: 226
  • 006.jpg
    006.jpg
    247.2 KB · Visningar: 216
  • 007.jpg
    007.jpg
    237.3 KB · Visningar: 219

JoeWer

Old fart....
Gick med
7 Jul 2008
Hoj
*såld*
Meckar du i vardagsrummet? Med allt det där kromet får du väl gå med solbrillor, snyggt!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Blingbling, snyggt!:tummenupp

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
hehe
ja pojken behövde möbler och jag behövde plats,man får ta kort utan blixt nuförtiden

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
fan va det kändes skönt att packa upp delarna men innan jag hämtade ut dom tänkte jag fan va onödigt med så mkt pengar men sen ahhhhhhhhhhh va fiiiiint

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha