David Emmet på MotoMatters har en riktigt bra ingående artikel om däckstryck och en hel del annat:
motomatters.com
Emmet skriver
"Though so far, no tires have failed while running under pressure, if one did, there is a high risk of very serious injury to the rider who suffers it."
Och det måste ju tycker jag vara en rätt rejäl risk också för förarna som ligger framför haveristen.
För i princip blir det ju samma som det som hände i Österrike när två förare kolliderade under inbromsning och hojar virvlade förbi bland annat Rossi som var framför. I Österrike har man lagt in en chikan för ta ner farten.
Här försöker Michelin hålla nere risken för framdäckshaveri med 1,88 bar gräns som måste överskridas minst 50 % av tiden under Race och överskridas minst 30% av tiden under Sprint.
Konstruktionen av regeln är fiffig för det blir svårt få det rätt, dvs det gör körningen mer chansartad. Och det som är en katastrof för Dorna är om "publiken" vet hur det kommer att gå.
Typ Lorenzo tar starten och försvinner framför fältet.
Ett kalltryck på 1,6 bar, 1 timme efter loppet hade gjort det för enkelt. För alla.
Utom hopplöst presentera en vinnare .......så därför duger inte min ide .....