PETRONAS Grand Prix of Malaysia 2023

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Det där var inte det mest underhållande jag sett.
Precis. De skyller på däcken. Jag skyller på de satans jävla fula vingarna. De skulle förbjudit de omgående även i MotoGP och inte bara i Moto2 och Moto3. Samma med sänkning av hojarna. Aktiv fjädring är förbjudet eller var ivf. Nu är det inte en ren aktiv fjädring men fjädringen ändras vid sänkning men det tolkas väl som en gråzon.

Vingarna har tyvärr gjort det lika trist som F1 på vissa banor.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Precis. De skyller på däcken. Jag skyller på de satans jävla fula vingarna. De skulle förbjudit de omgående även i MotoGP och inte bara i Moto2 och Moto3. Samma med sänkning av hojarna. Aktiv fjädring är förbjudet eller var ivf. Nu är det inte en ren aktiv fjädring men fjädringen ändras vid sänkning men det tolkas väl som en gråzon.

Vingarna har tyvärr gjort det lika trist som F1 på vissa banor.

David Emmet på MotoMatters har en riktigt bra ingående artikel om däckstryck och en hel del annat:

 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det är nog säkerhetsproblem man inte vill se som är problemet gissar jag. Att ett framdäck brister efter föraren bromsat ner från 340km/h till 290km/h och skickar ekipaget vidare på framfälgen i 290km/h in bland förarna som ligger före och håller på och bromsa ner till 70km/h.
Ja, läste precis David Emmets artikel som jag länkar till i mitt inlägg ovan. Han påstår där att Michelin sett skador på däckstommen på däck som körts med för lågt tryck. Oklart i vilken omfattning.

-edit- Mat Oxley tycker däckstrycksregeln är katastrof. Och för att förtydliga så har däckstrycksregeln tills dels uppkommit pga det ökade trycket på framdäcket från alla vingar med ständigt ökande downforce.

 
Last edited:

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Ja, läste precis David Emmets artikel som jag länkar till i mitt inlägg ovan. Han påstår där att Michelin sett skador på däckstommen på däck som körts med för lågt tryck. Oklart i vilken omfattning.

-edit- Mat Oxley tycker däckstrycksregeln är katastrof. Och för att förtydliga så har däckstrycksregeln tills dels uppkommit pga det ökade trycket på framdäcket från alla vingar med ständigt ökande downforce.

Som jag sa skyll på vingarna
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det var lika mycket vingar tidigare i år och det har varit betydligt bättre race.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det var inte långt mellan cyklarna strax utanför pallen. Där höll tydligen däcken.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Självklart vill jag också gärna se tighta race och tycker att det har varit det större delen av säsongen.
Om däcken inte tål vilken behandling som helst blir det en utmaning för team och förare att hantera det. Entypsracing har aldrig lockat mig som åskådare.
 

Jns99

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Zero DSR
Tycker sprinten ofta är intensiva och spännande tillställningar. Det kanske är framtiden med två sprinter?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Tycker sprinten ofta är intensiva och spännande tillställningar. Det kanske är framtiden med två sprinter?
I mina ögon är det två olika sporter. Att kunna disponera ett längre race där man måste ta hand om däcken och kanske gör ett annat däckval än konkurrenterna och olika hojar sliter olika hårt är svårt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, läste precis David Emmets artikel som jag länkar till i mitt inlägg ovan. Han påstår där att Michelin sett skador på däckstommen på däck som körts med för lågt tryck. Oklart i vilken omfattning.

-edit- Mat Oxley tycker däckstrycksregeln är katastrof. Och för att förtydliga så har däckstrycksregeln tills dels uppkommit pga det ökade trycket på framdäcket från alla vingar med ständigt ökande downforce.

Och vingarna gör att det går att bromsa mycket hårdare än det gjort förr.
Förr var det knappt kontakt mellan framdäck och asfalt över 300 km/h. På grund av luftmotståndet.
Nu har framdäcket kanske 500N (50 kg) belastning när inbromsningen börjar i 340 km/h och det går alltså nu att bromsa hårdare från början än vad det gick före vingarna.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Emmet skriver
"Though so far, no tires have failed while running under pressure, if one did, there is a high risk of very serious injury to the rider who suffers it."
Och det måste ju tycker jag vara en rätt rejäl risk också för förarna som ligger framför haveristen.
För i princip blir det ju samma som det som hände i Österrike när två förare kolliderade under inbromsning och hojar virvlade förbi bland annat Rossi som var framför. I Österrike har man lagt in en chikan för ta ner farten.
Här försöker Michelin hålla nere risken för framdäckshaveri med 1,88 bar gräns som måste överskridas minst 50 % av tiden under Race och överskridas minst 30% av tiden under Sprint.
Konstruktionen av regeln är fiffig för det blir svårt få det rätt, dvs det gör körningen mer chansartad. Och det som är en katastrof för Dorna är om "publiken" vet hur det kommer att gå.
Typ Lorenzo tar starten och försvinner framför fältet.
Ett kalltryck på 1,6 bar, 1 timme efter loppet hade gjort det för enkelt. För alla.
Utom hopplöst presentera en vinnare .......så därför duger inte min ide .....
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Precis. De skyller på däcken. Jag skyller på de satans jävla fula vingarna. De skulle förbjudit de omgående även i MotoGP och inte bara i Moto2 och Moto3. Samma med sänkning av hojarna. Aktiv fjädring är förbjudet eller var ivf. Nu är det inte en ren aktiv fjädring men fjädringen ändras vid sänkning men det tolkas väl som en gråzon.

Vingarna har tyvärr gjort det lika trist som F1 på vissa banor.
Jag tycker vingarna är fräcka. Och det finns visst tillbehörsvingar för att "pimpa" bilar......
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Emmet skriver
"Though so far, no tires have failed while running under pressure, if one did, there is a high risk of very serious injury to the rider who suffers it."
Och det måste ju tycker jag vara en rätt rejäl risk också för förarna som ligger framför haveristen.
För i princip blir det ju samma som det som hände i Österrike när två förare kolliderade under inbromsning och hojar virvlade förbi bland annat Rossi som var framför. I Österrike har man lagt in en chikan för ta ner farten.
Här försöker Michelin hålla nere risken för framdäckshaveri med 1,88 bar gräns som måste överskridas minst 50 % av tiden under Race och överskridas minst 30% av tiden under Sprint.
Konstruktionen av regeln är fiffig för det blir svårt få det rätt, dvs det gör körningen mer chansartad. Och det som är en katastrof för Dorna är om "publiken" vet hur det kommer att gå.
Typ Lorenzo tar starten och försvinner framför fältet.
Ett kalltryck på 1,6 bar, 1 timme efter loppet hade gjort det för enkelt. För alla.
Utom hopplöst presentera en vinnare .......så därför duger inte min ide .....
Fast med för högt tryck så ökar ju risken för krasch också, så man undrar ju exakt hur mycket säkrare det blir och hur mycket det handlar om att Michelin inte vill riskera ett ev PR-problem om deras däck pajar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fast med för högt tryck så ökar ju risken för krasch också, så man undrar ju exakt hur mycket säkrare det blir och hur mycket det handlar om att Michelin inte vill riskera ett ev PR-problem om deras däck pajar.
Självklart.
Sponsra MotoGP går på reklamkontot och däck som går sönder är dålig reklam för Michelin så om inte teknikerna fattat allvaret så är det Marknadsavdelningen som håller tyglarna.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top