Peugeot Expert övertryck i kylaren va kan felet vara?

sportbike

snart så..
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Men hade han samma problem som mig att turbon gick igång på högre varv bara? Eller va den helt död?
Nejdå, problemet var att ena slangen till intercoolern hoppat av och därför gick ju turbon i tomme så att säga, efteråt gick den som ett skott.
Kanske din turbo kärvar eller glappar, har du känt på impellern?
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Nejdå, problemet var att ena slangen till intercoolern hoppat av och därför gick ju turbon i tomme så att säga, efteråt gick den som ett skott.
Kanske din turbo kärvar eller glappar, har du känt på impellern?

Inte gjort mer än kollat lite slangar så dom sitter på ordentligt o så de inte är nåra sprickor. Ska lämna in på peugeot igen.. Problemet e att de kostar ju mer o mer. Nu har jag länkarmar som behöver bytas men de kan jag ju göra själv. Men de e ju en 2000:- st där med. Börjar bli lite ledsamt faktiskt. Men när man väl lagt så mycket pengar på den så känns de ju dumt o bara släppa allt nu.
 

sportbike

snart så..
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Inte gjort mer än kollat lite slangar så dom sitter på ordentligt o så de inte är nåra sprickor. Ska lämna in på peugeot igen.. Problemet e att de kostar ju mer o mer. Nu har jag länkarmar som behöver bytas men de kan jag ju göra själv. Men de e ju en 2000:- st där med. Börjar bli lite ledsamt faktiskt. Men när man väl lagt så mycket pengar på den så känns de ju dumt o bara släppa allt nu.
Byta länkarmar är rätt jobbigt på dom där, jag brukar ta bort styrstag, bromsok, skiva, abs-sensor, drivaxel och lyfta bort hela spindeln för då kan man skjuta in nya länkarmen rakt i balken, det är ett helvete att få i skruvarna annars, bussningarna är stenhårda.

Vill du ha hjälp så hör av dig, men det är ju en bit till Stockholm förstås.
 
Last edited:

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Byta länkarmar är rätt jobbigt på dom där, jag brukar ta bort styrstag, bromsok, skiva, abs-sensor, drivaxel och lyfta bort hela spindeln för då kan man skjuta in nya länkarmen rakt i balken, det är ett helvete att få i skruvarna annars, bussningarna är stenhårda.

Vill du ha hjälp så hör av dig, men det är ju en bit till Stockholm förstås.

Tack för erbjudandet.. Som du säger e de ju en bit bort. Men tror nog att de där ska jag nog kunna lösa själv med lite trix o tips som jag ju nu fick..
 

sportbike

snart så..
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Tack för erbjudandet.. Som du säger e de ju en bit bort. Men tror nog att de där ska jag nog kunna lösa själv med lite trix o tips som jag ju nu fick..

Abs-sensorn brukar gå av som en torr kvist, så den kan du låta sitta kvar och bara hänga upp spindeln på fjädern med ett buntband.
Dom två bakre skruvarna till bärarmen håller även en klamma över krängningshämmaren, lite pill där.
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Abs-sensorn brukar gå av som en torr kvist, så den kan du låta sitta kvar och bara hänga upp spindeln på fjädern med ett buntband.

Ok:) ger fan i abs sensorn då;) återkommer när jag e klar med den. O hur de gick:) måste få ordning på turbon nu först. Ska ner till slovakia ring i aprill o vore ju trevligt med lite hjälp av turbon..
 

sportbike

snart så..
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Ok:) ger fan i abs sensorn då;) återkommer när jag e klar med den. O hur de gick:) måste få ordning på turbon nu först. Ska ner till slovakia ring i aprill o vore ju trevligt med lite hjälp av turbon..

Vi har rökmaskin så man kan röka hela systemet och kolla efter läckor.

En fet cigarr funkar kanske :hihi
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Vi har rökmaskin så man kan röka hela systemet och kolla efter läckor.

En fet cigarr funkar kanske :hihi

De va maf sensorn som spöka. Läste lite på nätet på andra forum om liknande problem... Skruva loss maf sensorn o ärligt talat så gjorde jag inget speciellt förutom rengjorde lite försiktigt med en mjuk duk insidan. Skruva på igen o vips så går bilen som ett skott o mycket piggare o starkare på låga varv:)
 

sportbike

snart så..
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
De va maf sensorn som spöka. Läste lite på nätet på andra forum om liknande problem... Skruva loss maf sensorn o ärligt talat så gjorde jag inget speciellt förutom rengjorde lite försiktigt med en mjuk duk insidan. Skruva på igen o vips så går bilen som ett skott o mycket piggare o starkare på låga varv:)
Bra jobbat, glömde svara på förra.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
De va maf sensorn som spöka. Läste lite på nätet på andra forum om liknande problem... Skruva loss maf sensorn o ärligt talat så gjorde jag inget speciellt förutom rengjorde lite försiktigt med en mjuk duk insidan. Skruva på igen o vips så går bilen som ett skott o mycket piggare o starkare på låga varv:)


Jag har en expert 02 2,0 td som det kommer avgaser ur kylaren och får ett vansinnigt övertryck i kylaren. Dock så har bilen gått i över ett och ett halvt år hittills med läckande topplock. Men börjar fundera nu på o skaffa en ny motor, känns ju inte som att skrället kommer gå hur länge som helst med läckande topplock.

Men skulle Peugeot bara ha 6000 + 800 för att byta packningen och slippa? Hur mycket tog de för att byta remmen och pumpen? Fick pris på 17000 för att byta bara packningen och slippa toppen :(
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Jag har en expert 02 2,0 td som det kommer avgaser ur kylaren och får ett vansinnigt övertryck i kylaren. Dock så har bilen gått i över ett och ett halvt år hittills med läckande topplock. Men börjar fundera nu på o skaffa en ny motor, känns ju inte som att skrället kommer gå hur länge som helst med läckande topplock.

Men skulle Peugeot bara ha 6000 + 800 för att byta packningen och slippa? Hur mycket tog de för att byta remmen och pumpen? Fick pris på 17000 för att byta bara packningen och slippa toppen :(

Jag betalade ex 18300:- då bytte dom topp. Istället för plana. Men i de priset e toppen med som jag köpte. Den kostade 6000:- på en skrot o peugeot gav mig deras rabbat dom får så jag fick toppen för tot 4000 ungefär. Men i de priset va de byte av topp, packning, kamrem, vatten pump. Sen lite små grejer dom bytte till turbon lite rör o sånt. Vart bor du?
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Jag betalade ex 18300:- då bytte dom topp. Istället för plana. Men i de priset e toppen med som jag köpte. Den kostade 6000:- på en skrot o peugeot gav mig deras rabbat dom får så jag fick toppen för tot 4000 ungefär. Men i de priset va de byte av topp, packning, kamrem, vatten pump. Sen lite små grejer dom bytte till turbon lite rör o sånt. Vart bor du?

Fyfan, blir det tal om de summorna så för det bli kyrkogården för gamla gumman! Dock så tycker jag det är konstig att motorn har fungerat såhär länge med läckande topp(men nu kommer säkert motorn rasa imorgon bara för att jag sa det)! Jag bor i Göteborg, närmare bestämt bifrost. Men du har fått ordning på din bil helt och hållet nu?
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Min går som en klocka nu. Körde den till slovakien ring tur o retur i påsk. Med husvagn på o hojen i släpet:) om du kan byta toppen själv så har jag en topp liggandes som behöver planas bara. Med injektorer o allt på. Då kan du bara lyfta av din topp o på me ny packning o topp.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top