Peugeot Expert övertryck i kylaren va kan felet vara?

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
kommer få mer besked idag så då får vi la se va de va med bilen:tummenupp har jag tur så slipper jag topplocks packningsbyte:va
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
snacka med Peugeot nyss dom har fått systemet tät o nu när dom kollar med nån slags tryck mätare som dom sätter i expansionskärlet så blir det väldigt mycket övertryck på bara nåra sekunder när man gasar lite. dom trodde inte att de bara va packning:näsblod
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Hade de något förslag på vad det skulle kunna vara mer än packningen i sådana fall?

Ja dom trodde de va vriden topp eller sprickor... Bilen e nu lagad o jag ska hämta hem den imorn. Toppen va skev, går att plana men måste plocka bort en del innan o de skulle kosta mer än o köpa en ny.. Hitta en på skroten här i skövde som gick för 6000:- rullat 9000 mil i en 05:a med peugeots rabatt fick jag hem den för 4800:- så slutfakturan blev 16800:- för allt. Då blev de även ny kamremssats o vatten pump som idioten innan limmat på.. Har även skickat in en stämnings ansökan på dom beloppen de gick på att laga bilen på säljaren... Får la se om man får något tillbaka i allafall...
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
blev ny/beg topp min topp va vriden förmodligen gått varm med förra ägarn. slut summa blev 18 338:- ny topp/packning vattenpump remsats. nu har jag en gamla toppen kvar.. tänkte renovera upp den. Injektorerna sitter fast i skiten. måste ha av dom innan planing av toppen. Nån som kan komma med nåra vettiga tips om hur jag skal få väck dom? För det skal väl bara va att dra upp dom när man släppt på fästen? eller ska dom skruvas upp? dom tar i toppen när man försöker skruva upp dom?
 

sportbike

snart så..
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
blev ny/beg topp min topp va vriden förmodligen gått varm med förra ägarn. slut summa blev 18 338:- ny topp/packning vattenpump remsats. nu har jag en gamla toppen kvar.. tänkte renovera upp den. Injektorerna sitter fast i skiten. måste ha av dom innan planing av toppen. Nån som kan komma med nåra vettiga tips om hur jag skal få väck dom? För det skal väl bara va att dra upp dom när man släppt på fästen? eller ska dom skruvas upp? dom tar i toppen när man försöker skruva upp dom?

Dom brukar sitta utav helvete, det finns avdragare anpassad för att få upp dom.
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Dom brukar sitta utav helvete, det finns avdragare anpassad för att få upp dom.

dom fick inte ens av dom på Peugeot verkstaden:näsblod men dom skal bara ryckas uppåt väl efter man lossat på brickorna som håller dom? tänkte renovera upp den o kolla om man kan få en slant tillbaka på den:tummenupp
 

sportbike

snart så..
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
dom fick inte ens av dom på Peugeot verkstaden:näsblod men dom skal bara ryckas uppåt väl efter man lossat på brickorna som håller dom? tänkte renovera upp den o kolla om man kan få en slant tillbaka på den:tummenupp
Ja, dom ska dras rakt upp.
Det finns faktisk med i serviceschemat att spridarna ska tas loss och göras rena för att inte fastna i toppen, det är det aldrig nån som gör.
Minns inte intervallerna för detta dock.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag sköt packningen på Hondan och den pumpade in så mycket övertryck i kylsystemet så jag sprängde två kylarslangar och GAVELN på kylet.
Hondan har nämligen ingen skvallerslang så det kan byggas otroligt med tryck i systemet.
Hur funkar det att inte ha skvallerrör?
Någon stor expansionstank och absolut förbud att fylla för mycket?
Låter ogenomtänkt.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
något bra förslag på hur man drar upp dom utan special verktyget?

Induktionsvärmare eller baka hela kalaset i ugn ett tag i kombo med rostlösare och kylspray. Det kan få det att släppa, men det händer att saker sitter så hårt att de går av när man ska få bort dem. Just spridare har jag inte tagit bort några som sitter så hårt, men en och annan bult :död
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Hur funkar det att inte ha skvallerrör?
Någon stor expansionstank och absolut förbud att fylla för mycket?
Låter ogenomtänkt.

Eller lock på expansionskärlet med övertrycksventil inbyggt - det sitter ju på de flesta (?) bilar.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Hur funkar det att inte ha skvallerrör?
Någon stor expansionstank och absolut förbud att fylla för mycket?
Låter ogenomtänkt.
Tydligen inte så bra.
Jag förstår det inte själv faktiskt.

Det är övertrycksventil I kylarlocket som släpper ut vätska i det slutna expansionskärlet som har ett vanligt lock utan ventil.
Väldigt udda...
 

sportbike

snart så..
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
En kompis lämnade in en precis likadan igår kväll till mig och sa att den börjat gå dåligt.
Det är en tryckslang till turbon som hoppat av konstaterade jag och noterade att slangen var full med motorolja också, vilket tyder på en dassig tätning i turbon.
-Va bra, sa han, gör en service på den också på en gång.
-Visst, svarade jag.

-A just det ja, den drar kylarvatten också, vet inte vart det tar vägen men den läcker inte i alla fall, men jag får fylla på en liter varannan dag.

Det sista han sa var "jag har bara haft den en vecka"

Jag hade inte hjärta att säga till honom att det förmodligen är toppen som är körd, får väl meddela det idag tyvärr.
Nystartad firma har han också, glad som en speleman :(
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
En kompis lämnade in en precis likadan igår kväll till mig och sa att den börjat gå dåligt.
Det är en tryckslang till turbon som hoppat av konstaterade jag och noterade att slangen var full med motorolja också, vilket tyder på en dassig tätning i turbon.
-Va bra, sa han, gör en service på den också på en gång.
-Visst, svarade jag.

-A just det ja, den drar kylarvatten också, vet inte vart det tar vägen men den läcker inte i alla fall, men jag får fylla på en liter varannan dag.

Det sista han sa var "jag har bara haft den en vecka"

Jag hade inte hjärta att säga till honom att det förmodligen är toppen som är körd, får väl meddela det idag tyvärr.
Nystartad firma har han också, glad som en speleman :(

Fan va tråkigt.. Hoppas de räcker med en topplocks packning bara då... Annars har jag en topp liggandes men behöver planas. Rullat 16 000 mil. O injektorer som sitter bara in i helvete:)

Angående den där turbo slangen så har jag liknande problem fortfarande. Turbon kommer inte föräns vid 4000 varv. Har ingen hjälp av turbon i lägre varv. Men tack för tipset. Ska kolla lite slangar mm.. Hört att de kan ca magnetventiler som e kassa med?
 

sportbike

snart så..
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Fan va tråkigt.. Hoppas de räcker med en topplocks packning bara då... Annars har jag en topp liggandes men behöver planas. Rullat 16 000 mil. O injektorer som sitter bara in i helvete:)

Angående den där turbo slangen så har jag liknande problem fortfarande. Turbon kommer inte föräns vid 4000 varv. Har ingen hjälp av turbon i lägre varv. Men tack för tipset. Ska kolla lite slangar mm.. Hört att de kan ca magnetventiler som e kassa med?

Han hade en ruskig tur, hittade en kylslang med ett litet hål i.
Bytte EGR-ventil också, den hade havererat.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top