Peugeot Expert övertryck i kylaren va kan felet vara?

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Vattenpumpen går inte sönder så att cirkulationen tar slut.
Jodå, på vissa bilar är impellern av plast och har pressats på pumpaxeln, vad som händer ibland är att impellern sväller av värmen och börjar slira/stanna helt på axeln.
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Jodå, på vissa bilar är impellern av plast och har pressats på pumpaxeln, vad som händer ibland är att impellern sväller av värmen och börjar slira/stanna helt på axeln.


så här är läget efter mycket felsökande.. som jag sa tidigare har vi bytt termostat o glykol/vatten. vi har försökt lufta men de slutar aldrig komma luft. i början när man startar bilen så märks ingen skillnad i trycket med en gång. men efter man kört bilen varm så hör man vatten kärlocket slå till i den fjädringen den har o via den kommer vattnet ut. så de måste väl va antingen packning eller spricka i toppen.

kollat konsumentlagen och man har enligt den rättighet o göra en anmällan om säljaren försökt mörka eventuella fel. Nu vet inte jag hur långt jag kan lyckas gå med det men jag har ju tex ett vittne som va med när jag köpte bilen o enligt säljaren så va de inga som helst problem med motor o låda. vi möttes upp på en Statoil mack jag provkörde bilen ca 1 mil allt funka bra värme i kupen o motorvärmen på panelen va ok. efter jag bestämmt för att köpa bilen så sa vi att jag skulle åka efter han hem till honom för att skriva papper mm o efter som han bodde så långt in i skogen så erbjöd han sig att köra med sin andra bil som hans sambo hade med sig. där har vi ju en mörkning=)sambon kommer med en annan bil.(va dum man känner sig i efterhand) nu fick jag bilen för rätt bra pris i slutändan och bilen har inte rullat mycket o är för övrigt i väldigt bra. Jag har kontaktat säljaren o sagt att han vilselet mig i köpet o sagt att jag inte vill att han tar tillbka bilen men att jag vill att han är med o betalar en del av kotnaderna för lagningen. nu känner jag en bra mekaniker o kan få de fixat smidigt o snabbt o till et bra pris men hans svar va bilen e din o det e ditt problem nu.

Så frågan är finns de nån med liknande problem o hur långt kan man komma i ett sådant här ärende? e de ens nån mening att göra en anmällan?

Tack för alla svar!
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Jodå, på vissa bilar är impellern av plast och har pressats på pumpaxeln, vad som händer ibland är att impellern sväller av värmen och börjar slira/stanna helt på axeln.

Jag har respekt vad du säger; säkert kunskaper ligger bakom, men impellern ska ju tåla ständigt värme (kring 100C(?!) -och kokar man motorn och går varmare än så då sker det också mycket annat. En lös eller sprucken impeller låter nästan som tillverkningsfel eller föråldring av plast (dvs fel materia från början). -hur som än, slutade meka med bilar 30 år sedan,mina kunskaper är inte upto-date. (förrut var impellrarna i bilmotorer gjutjärn, brons eller liknande, som motsats till båtmotorernas kallvattenpumpar). ->mekar bara med mina hyfsad snabba hojar idag.. :)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag har respekt vad du säger; säkert kunskaper ligger bakom, men impellern ska ju tåla ständigt värme (kring 100C(?!) -och kokar man motorn och går varmare än så då sker det också mycket annat. En lös eller sprucken impeller låter nästan som tillverkningsfel eller föråldring av plast (dvs fel materia från början). -hur som än, slutade meka med bilar 30 år sedan,mina kunskaper är inte upto-date. (förrut var impellrarna i bilmotorer gjutjärn, brons eller liknande, som motsats till båtmotorernas kallvattenpumpar). ->mekar bara med mina hyfsad snabba hojar idag.. :)

Eller något så enkelt som undermålig koncentration av frysskydd.....
 

Tjita1

Guest
Om det är fel på varan när du köper av privatperson
Utgångspunkten är att det du och säljaren har avtalat om gäller. Men varan kan ändå anses felaktig om:

den inte är sådan som säljaren har sagt

säljaren har låtit bli att upplysa dig om fel av mera allvarlig karaktär som säljaren kände till

den var i väsentligt sämre skick än du kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter.
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Handla-av-privatperson/

Se om du inte har en konsumentrådgivare i din kommun, ring och prata med denne.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Hur luftade du systemet? Med tryckluft? Det är ibland enda sättet att pressa bort luftfickor som kan sitta kvar i vissa motorer eller upp i värmepaketet. Tex om systemet har en högre punkt än expansionskärlet.
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Hur luftade du systemet? Med tryckluft? Det är ibland enda sättet att pressa bort luftfickor som kan sitta kvar i vissa motorer eller upp i värmepaketet. Tex om systemet har en högre punkt än expansionskärlet.

De finns en luftnings nippel på termostathuset som jag använde mig av. Lufta vi den o samtidigt fyllde på via kärlet. Hur mena du med tryck luft? Eller hur går man tillväga om man ska gör på de sättet?
 

Tjita1

Guest
Klassiska metoden på Toyota är att ställa bilen i en uppförsbacke och köra den tills den blir riktigt varm. Vet inte om det funkar på en Pegga, dock.
 

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Skellefteå
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
Låter som du haft rejäl otur och ev en säljare som inte talat 100% sanning om hur det stått till med bilen men kan va lite svårt om de inte vill hjälpa till.

Två exempel jag vet någon har fått ersättning är:
1. sålde bilen nyrenoverad = när köparen kom hem efter 30 mil grusvägar så va motorn helt slut i kolvringar pga det saknades luftfilter. resulterade i renovering utav motor :säljaren fick betala.
2. en säljare mörkade vevlagren va slut och han hade bytt ut lagren mot plåtbitar så det inte skulle glappa och sedan sålde bilen. = bilen skar efter ca 2 mil efter köp = säljaren betalade utbytes motor efter domstolsbeslut.

hoppas du får ordning på din motor.
 
Last edited:

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
De finns en luftnings nippel på termostathuset som jag använde mig av. Lufta vi den o samtidigt fyllde på via kärlet. Hur mena du med tryck luft? Eller hur går man tillväga om man ska gör på de sättet?
Aldrig använt tryckluft men antar man trycksätter kärlet, typ hemmagjort någorlunda tätt lock.
Men som ett exempel på en av mina nuvarande bilar (activa tct) behöver man bygga upp kärlet för att få ut all luft. En avskuren petflaska som påbyggnad funkar utmärkt. Funkar säkert bra om man hissar upp nosen lite med, aldrig provat.
Det sitter ingen mer luftingsnippel någonstans? Tänkte främst på in/ut gång till värmepaketet.

2. en säljare mörkade vevlagren va slut och han hade bytt ut lagren mot plåtbitar så det inte skulle glappa och sedan sålde bilen. = bilen skar efter ca 2 mil efter köp = säljaren betalade utbytes motor efter domstolsbeslut.
Inte illa att göra sej besväret att plocka isär allting för att sedan trycka dit plåtbitar:näsblod
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
De finns en luftnings nippel på termostathuset som jag använde mig av. Lufta vi den o samtidigt fyllde på via kärlet. Hur mena du med tryck luft? Eller hur går man tillväga om man ska gör på de sättet?

Med motorn avstängd: Ofta har man en påfyllningsslang som går in till expansionskärlet, som går att ta loss. Man fyller på duktigt med vätska i kärlet först och skruvar åt locket (måste hålla tätt för trycket). Sedan blåser man in med tryckluft med en lämplig pip som håller tätt, direkt in i hålet i tryckkärlet. Den losskopplade slangen leder man via t.ex. billig plastslang ner i uppsamlingskärl.

Det går ganska fort att trycka genom vätska och bara att släppa trycket och sedan skruva upp locket och fylla på mer (från uppsamlingskärlet). Skruva på locket och trycksätt sedan igen. Man fortsätter så tills det slutar att komma luftbubblor, vilket kan ta några påfyllningar.

Jag har kört den metoden på en del jävliga bilar, som t.ex. Audis gamla V6: or, med gott resultat. Det hjälpte inte att stå snett i backe med bilen eller köra runt i cirklar, vilket jag provade först.
 
Last edited:

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Med motorn avstängd: Ofta har man en påfyllningsslang som går in till expansionskärlet, som går att ta loss. Man fyller på duktigt med vätska i kärlet först och skruvar åt locket (måste hålla tätt för trycket). Sedan blåser man in med tryckluft med en lämplig pip som håller tätt, direkt in i hålet i tryckkärlet. Den losskopplade slangen leder man via t.ex. billig plastslang ner i uppsamlingskärl.

Det går ganska fort att trycka genom vätska och bara att släppa trycket och sedan skruva upp locket och fylla på mer (från uppsamlingskärlet). Skruva på locket och trycksätt sedan igen. Man fortsätter så tills det slutar att komma luftbubblor, vilket kan ta några påfyllningar.

Jag har kört den metoden på en del jävliga bilar, som t.ex. Audis gamla V6: or, med gott resultat. Det hjälpte inte att stå snett i backe med bilen eller köra runt i cirklar, vilket jag provade först.

Ok bra o veta:) blev lite trött på o vart på peugeot firman o bokat in den för en fel kontroll på va problemet är. Jag misstänker att de är vattenpump. För de pissar rätt bra från den sidan nu. Vattnet rinner rakt ut med en gång. Nån stans runt om där generator o ac remmen sitter. Snacka med en mekaniker. Han fråga om remmen va bytt o de e den ju. Sen så fråga han om vattenpumpen ca bytt med i samband med de men de sa inte säljaren något om. O enligt mekanikern så skal man alltid byta vatten pumpen i samband med rembyte för annars brukar oftast pumpen gå när man byter den. Tyckte de lät lite häftigt o o behöva byta den pga rembyte??
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ok bra o veta:) blev lite trött på o vart på peugeot firman o bokat in den för en fel kontroll på va problemet är. Jag misstänker att de är vattenpump. För de pissar rätt bra från den sidan nu. Vattnet rinner rakt ut med en gång. Nån stans runt om där generator o ac remmen sitter. Snacka med en mekaniker. Han fråga om remmen va bytt o de e den ju. Sen så fråga han om vattenpumpen ca bytt med i samband med de men de sa inte säljaren något om. O enligt mekanikern så skal man alltid byta vatten pumpen i samband med rembyte för annars brukar oftast pumpen gå när man byter den. Tyckte de lät lite häftigt o o behöva byta den pga rembyte??

På de bilar där pumpen sitter tillsammans med kamremmen, är det mer regel än undantag att man byter den. Det är en billig försäkring om att den ska fortsätta fungera och krångliga kamremsbyten är inte alltid så billiga (och därmed inte heller ett separat pumpbyte = lika mycket jobb). Det brukar vara packningar och lager som tar stryk - i synnerhet om kylvätskan inte byts enligt de intervall som man rekommenderar.
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
På de bilar där pumpen sitter tillsammans med kamremmen, är det mer regel än undantag att man byter den. Det är en billig försäkring om att den ska fortsätta fungera och krångliga kamremsbyten är inte alltid så billiga (och därmed inte heller ett separat pumpbyte = lika mycket jobb). Det brukar vara packningar och lager som tar stryk - i synnerhet om kylvätskan inte byts enligt de intervall som man rekommenderar.

Satt o kika på nätet o kolla va en satsa kostar o allt kostar 1000 lappen för rem pump med tillbehör. Så då e de ju rätt så självklart känns de som. Speciellt om de inte är ex arbete o byta den. Förra ägaren sa att han bara bytt rem o spännrulle. Alltid lätt o va efterklok:) förmodligen e de bara vatten pumpen. Får vi väl hoppas om inte toppen tagit skada av de här. Men varm har den ju inte gått i allafall.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Sitter vattenpumpen på samma drivning som kamremmen så ska man alltid byta den.
Nuförtiden så går sådant sönder.
Knepigt att saker bara slutar fungera, trotts 100 års utveckling.

Man kan väl säga att du har tur som bara har vattenproblem och inte pumpen skurit helt med motorbyte som följd.
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
nu står bilen på Peugeot dom har konstaterat att vattenpumpen e kass o jag misstänker att de e topp packningen som läkt avgaser i kylkanalero gjort så packning till vattenpumpen gått. nu skal kamrem vattenpump o alla andra tillbehör som spännare o brytrulle om de nu finns på dessa med skal bytas. efter de skal de göras ett nytt tryck test för att kolla topp packningen. vatten pump o rem med tillbehör 6500:- topppacknings byte 6500:- om de skulle behövas nu då men e rätt säker på att de e topp packningen som gjort så vattenpump gått med. om de skulle behöva planas så går de 800:- till utöver de priset. sen om de e nån spricka i toppen ja då vette fan då blir de väl några lappar till kan jag tänka mig!

Tack för alla svar de har underlättat en hel del:tummenupp
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
"..o jag misstänker att de e topp packningen som läkt avgaser i kylkanalero gjort så packning till vattenpumpen gått.." -för den här teorin kan man lugnt säga "rätt omöjligt" eller "lika möjligt och sannoligt som att via ett blödande sår i fingret få in i blodet så mycket s*it att man därför får finnar i ansiktet" :) :)

Vattenpumpen har bara rasat med ålder. Som nämnts ovan, man borde ha bytit den samtidigt som kamremmen. (samma arbetsinsats att "komma åt" -och just iom med "frekventa" kamremsbyten har konstruktörerna kanske kravställd/optimerad vattenpumpen enligt bytesintervallen).
För din info: det faktiskt finns rätt bra overtryck i kylsystemet exempelvis då tempen är ca 100, vilken troligen fortfarande är en Ok temp för din bil/modell. Och skulle det bli varmare och/eller övertrycket annars för högt: ja, då sprutar det vatten ur kärlen i maskinrummet (via övertrycksventilen som finns där, kopplad väl till en slang oftast) - och den ångan brukar man märka.

-men bra att det ordnade sig mao att det finns nu en åtgärdsplan. Topppackningen har inte gått om motorn inte kokad dvs gått för varmt - och sanningen där kanske enbart den gamla ägaren vet..
-Hoppas du som ny bilägare iaf slipper nu ta (hela) notan.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
"..o jag misstänker att de e topp packningen som läkt avgaser i kylkanalero gjort så packning till vattenpumpen gått.." -för den här teorin kan man lugnt säga "rätt omöjligt" eller "lika möjligt och sannoligt som att via ett blödande sår i fingret få in i blodet så mycket s*it att man därför får finnar i ansiktet" :) :)

Vattenpumpen har bara rasat med ålder. Som nämnts ovan, man borde ha bytit den samtidigt som kamremmen. (samma arbetsinsats att "komma åt" -och just iom med "frekventa" kamremsbyten har konstruktörerna kanske kravställd/optimerad vattenpumpen enligt bytesintervallen).
För din info: det faktiskt finns rätt bra overtryck i kylsystemet exempelvis då tempen är ca 100, vilken troligen fortfarande är en Ok temp för din bil/modell. Och skulle det bli varmare och/eller övertrycket annars för högt: ja, då sprutar det vatten ur kärlen i maskinrummet (via övertrycksventilen som finns där, kopplad väl till en slang oftast) - och den ångan brukar man märka.

-men bra att det ordnade sig mao att det finns nu en åtgärdsplan. Topppackningen har inte gått om motorn inte kokad dvs gått för varmt - och sanningen där kanske enbart den gamla ägaren vet..
-Hoppas du som ny bilägare iaf slipper nu ta (hela) notan.

Skriver han som inte trodde en pump kunde rasa......:hihi
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jomensåattjagvethurdefunkar

Jag sköt packningen på Hondan och den pumpade in så mycket övertryck i kylsystemet så jag sprängde två kylarslangar och GAVELN på kylet.
Hondan har nämligen ingen skvallerslang så det kan byggas otroligt med tryck i systemet.
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top