Jodå, på vissa bilar är impellern av plast och har pressats på pumpaxeln, vad som händer ibland är att impellern sväller av värmen och börjar slira/stanna helt på axeln.Vattenpumpen går inte sönder så att cirkulationen tar slut.
Jodå, på vissa bilar är impellern av plast och har pressats på pumpaxeln, vad som händer ibland är att impellern sväller av värmen och börjar slira/stanna helt på axeln.Vattenpumpen går inte sönder så att cirkulationen tar slut.
Jodå, på vissa bilar är impellern av plast och har pressats på pumpaxeln, vad som händer ibland är att impellern sväller av värmen och börjar slira/stanna helt på axeln.
Jodå, på vissa bilar är impellern av plast och har pressats på pumpaxeln, vad som händer ibland är att impellern sväller av värmen och börjar slira/stanna helt på axeln.
Jag har respekt vad du säger; säkert kunskaper ligger bakom, men impellern ska ju tåla ständigt värme (kring 100C(?!) -och kokar man motorn och går varmare än så då sker det också mycket annat. En lös eller sprucken impeller låter nästan som tillverkningsfel eller föråldring av plast (dvs fel materia från början). -hur som än, slutade meka med bilar 30 år sedan,mina kunskaper är inte upto-date. (förrut var impellrarna i bilmotorer gjutjärn, brons eller liknande, som motsats till båtmotorernas kallvattenpumpar). ->mekar bara med mina hyfsad snabba hojar idag..
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Handla-av-privatperson/Om det är fel på varan när du köper av privatperson
Utgångspunkten är att det du och säljaren har avtalat om gäller. Men varan kan ändå anses felaktig om:
den inte är sådan som säljaren har sagt
säljaren har låtit bli att upplysa dig om fel av mera allvarlig karaktär som säljaren kände till
den var i väsentligt sämre skick än du kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter.
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Handla-av-privatperson/
Se om du inte har en konsumentrådgivare i din kommun, ring och prata med denne.
Hur luftade du systemet? Med tryckluft? Det är ibland enda sättet att pressa bort luftfickor som kan sitta kvar i vissa motorer eller upp i värmepaketet. Tex om systemet har en högre punkt än expansionskärlet.
Aldrig använt tryckluft men antar man trycksätter kärlet, typ hemmagjort någorlunda tätt lock.De finns en luftnings nippel på termostathuset som jag använde mig av. Lufta vi den o samtidigt fyllde på via kärlet. Hur mena du med tryck luft? Eller hur går man tillväga om man ska gör på de sättet?
Inte illa att göra sej besväret att plocka isär allting för att sedan trycka dit plåtbitar2. en säljare mörkade vevlagren va slut och han hade bytt ut lagren mot plåtbitar så det inte skulle glappa och sedan sålde bilen. = bilen skar efter ca 2 mil efter köp = säljaren betalade utbytes motor efter domstolsbeslut.
De finns en luftnings nippel på termostathuset som jag använde mig av. Lufta vi den o samtidigt fyllde på via kärlet. Hur mena du med tryck luft? Eller hur går man tillväga om man ska gör på de sättet?
Med motorn avstängd: Ofta har man en påfyllningsslang som går in till expansionskärlet, som går att ta loss. Man fyller på duktigt med vätska i kärlet först och skruvar åt locket (måste hålla tätt för trycket). Sedan blåser man in med tryckluft med en lämplig pip som håller tätt, direkt in i hålet i tryckkärlet. Den losskopplade slangen leder man via t.ex. billig plastslang ner i uppsamlingskärl.
Det går ganska fort att trycka genom vätska och bara att släppa trycket och sedan skruva upp locket och fylla på mer (från uppsamlingskärlet). Skruva på locket och trycksätt sedan igen. Man fortsätter så tills det slutar att komma luftbubblor, vilket kan ta några påfyllningar.
Jag har kört den metoden på en del jävliga bilar, som t.ex. Audis gamla V6: or, med gott resultat. Det hjälpte inte att stå snett i backe med bilen eller köra runt i cirklar, vilket jag provade först.
Ok bra o veta blev lite trött på o vart på peugeot firman o bokat in den för en fel kontroll på va problemet är. Jag misstänker att de är vattenpump. För de pissar rätt bra från den sidan nu. Vattnet rinner rakt ut med en gång. Nån stans runt om där generator o ac remmen sitter. Snacka med en mekaniker. Han fråga om remmen va bytt o de e den ju. Sen så fråga han om vattenpumpen ca bytt med i samband med de men de sa inte säljaren något om. O enligt mekanikern så skal man alltid byta vatten pumpen i samband med rembyte för annars brukar oftast pumpen gå när man byter den. Tyckte de lät lite häftigt o o behöva byta den pga rembyte??
På de bilar där pumpen sitter tillsammans med kamremmen, är det mer regel än undantag att man byter den. Det är en billig försäkring om att den ska fortsätta fungera och krångliga kamremsbyten är inte alltid så billiga (och därmed inte heller ett separat pumpbyte = lika mycket jobb). Det brukar vara packningar och lager som tar stryk - i synnerhet om kylvätskan inte byts enligt de intervall som man rekommenderar.
"..o jag misstänker att de e topp packningen som läkt avgaser i kylkanalero gjort så packning till vattenpumpen gått.." -för den här teorin kan man lugnt säga "rätt omöjligt" eller "lika möjligt och sannoligt som att via ett blödande sår i fingret få in i blodet så mycket s*it att man därför får finnar i ansiktet"
Vattenpumpen har bara rasat med ålder. Som nämnts ovan, man borde ha bytit den samtidigt som kamremmen. (samma arbetsinsats att "komma åt" -och just iom med "frekventa" kamremsbyten har konstruktörerna kanske kravställd/optimerad vattenpumpen enligt bytesintervallen).
För din info: det faktiskt finns rätt bra overtryck i kylsystemet exempelvis då tempen är ca 100, vilken troligen fortfarande är en Ok temp för din bil/modell. Och skulle det bli varmare och/eller övertrycket annars för högt: ja, då sprutar det vatten ur kärlen i maskinrummet (via övertrycksventilen som finns där, kopplad väl till en slang oftast) - och den ångan brukar man märka.
-men bra att det ordnade sig mao att det finns nu en åtgärdsplan. Topppackningen har inte gått om motorn inte kokad dvs gått för varmt - och sanningen där kanske enbart den gamla ägaren vet..
-Hoppas du som ny bilägare iaf slipper nu ta (hela) notan.
Jomensåattjagvethurdefunkar
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |