Pickup-besatt.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
1.2 milen mer eller mindre oavsett körstil skulle jag tro.

Jag tror dessutom att jag lyckats lokalisera felet med min truck. Tidigare idag så startade hon återigen inte, så det var in under och leta. Hittade en sladd till startmotorn som satt lite löst, vickade/tryckte den bättre på plats och sen startade hon. Problemet är bara att sladdhelvetet sitter så tight till att jag omöjligt kan komma åt den ordentligt. Så vitt jag kan se så sitter den med en kabelsko och en liten mutter, men jag kan inte komma åt med hylsnyckeln bra nog för att dra åt det ordentligt... Vet inte ens vad det är för storlek på muttern (om det nu är en mutter, svårt att se), har testat mängder av hylsor men ingen går på och sitter ordentligt... Har testat både tums och metriska hylsor...:va Några tips? Skita i den lilla oåtkomliga jäveln och sätta dit ny jordkabel (lär vara just det, en liten tunn sak rakt in i starten) på random plats i startmotorns hölje?:va

En startmotor drar i stort sett kortslutningsström.
Den lär inte vara jordad med en tunn sladd.
Förmodligen är det manöverströmmen som kommer från tändningslåsets startläge till solenoidens magnetspole, vilken sätter startmotorns drev i ingrepp med startkransen samtidigt som kretsen till startmotorns matning sluts.
Jag har aldrig sett startmotorer jordade på annat sätt än genom blocket, men om de skulle vara det så sitter det en jordfläta eller lika kraftig kabel som till matningen.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
1.2 milen mer eller mindre oavsett körstil skulle jag tro.

Jag tror dessutom att jag lyckats lokalisera felet med min truck. Tidigare idag så startade hon återigen inte, så det var in under och leta. Hittade en sladd till startmotorn som satt lite löst, vickade/tryckte den bättre på plats och sen startade hon. Problemet är bara att sladdhelvetet sitter så tight till att jag omöjligt kan komma åt den ordentligt. Så vitt jag kan se så sitter den med en kabelsko och en liten mutter, men jag kan inte komma åt med hylsnyckeln bra nog för att dra åt det ordentligt... Vet inte ens vad det är för storlek på muttern (om det nu är en mutter, svårt att se), har testat mängder av hylsor men ingen går på och sitter ordentligt... Har testat både tums och metriska hylsor...:va Några tips? Skita i den lilla oåtkomliga jäveln och sätta dit ny jordkabel (lär vara just det, en liten tunn sak rakt in i starten) på random plats i startmotorns hölje?:va

Det är styrströmmen till starten. Den sitter med en mutter men den kan ju ha rostat fan. Nyp bort den med polugrip motsv.

Jag har aldrig sett startmotorer jordade på annat sätt än genom blocket, men om de skulle vara det så sitter det en jordfläta eller lika kraftig kabel som till matningen.

Nej du har helt rätt. Den ska ju inte jorda när den är i ur-läge, annars går den ju hela tiden.
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
I kväll vart det pickishäng hos polaren som skulle höja sin dådj 2 tum fram.

9 ton turbodieselpickis I tells ya!
 

Bifogat

  • IMG_0470.jpg
    IMG_0470.jpg
    236 KB · Visningar: 206

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
En startmotor drar i stort sett kortslutningsström.
Den lär inte vara jordad med en tunn sladd.
Förmodligen är det manöverströmmen som kommer från tändningslåsets startläge till solenoidens magnetspole, vilken sätter startmotorns drev i ingrepp med startkransen samtidigt som kretsen till startmotorns matning sluts.
Jag har aldrig sett startmotorer jordade på annat sätt än genom blocket, men om de skulle vara det så sitter det en jordfläta eller lika kraftig kabel som till matningen.

Aha... Då vetifan hur jag ska göra för man kommer verkligen inte åt... Ser inte ens vad det är för typ av mutter eller hur stor den är, bara att den sitter med något liksom...:va Får titta på det någon dag, nu är det för mörkt och imorgon ska jag fälla trän hos morföräldrarna.

Sa ju att det var det!
Fixa det som det ska va istället för o fula till de.

verkar ju som att jag måste det ja, frågan är bara hur fan då...

Det är styrströmmen till starten. Den sitter med en mutter men den kan ju ha rostat fan. Nyp bort den med polugrip motsv.

Ah, key... Grejen är att ajg får inget grepp om den. Det är så satans trångt att jag knappt kommer åt alls, så pass att jag inte kan mäta eller ens se ordentligt... Vet inte ens om jag hittat rätt storlek på hylsa eller om den är för stor/inte går på ordentligt. Har testat massor av olika storlekar men ingen verkar göra något... Vet knappt ens om där sitter någon mutter...:va
 
Last edited:

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Bushido: Jag sällar mig till dom som säger att det är styrströmmen till starten som har klena kablar.
Dessa sitter på solenoiden som man kan ta bort från starten, sitter oftast med två små skruvar.
Min erfarenhet av gamla Cheva-startmotorer är att det finns stor risk att sabba plastlocket på solenoiden om du vrångdrar utan att se, plocka bort solenoiden och kolla skicket, är locket kass så byt solenoid, kostade inte många hundringar sist jag gjorde det.
Enklast är kanske att lossa hela startmotorn, sitter med två bultar underifrån, sen kan du kika i lugn och ro.
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Vad grundar du det på?:D

Sant, men vad är det du menar skulle vara fel då?:)

Angående kanterna så tror jag för övrigt att det till och med kan vara bra, kanske slår sönder en del störande ljud och sådär... Vad vet jag.

Oj sorry, jag glömde att jag pratade med v8-fantast :D

Det kommer säkert fungera bra :tummenupp

Jag är lite mer av en perfektionist. :gnissla
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Bushido: Jag sällar mig till dom som säger att det är styrströmmen till starten som har klena kablar.
Dessa sitter på solenoiden som man kan ta bort från starten, sitter oftast med två små skruvar.
Min erfarenhet av gamla Cheva-startmotorer är att det finns stor risk att sabba plastlocket på solenoiden om du vrångdrar utan att se, plocka bort solenoiden och kolla skicket, är locket kass så byt solenoid, kostade inte många hundringar sist jag gjorde det.
Enklast är kanske att lossa hela startmotorn, sitter med två bultar underifrån, sen kan du kika i lugn och ro.

Tappa inte bort shimsen om du river ner starten, vissa är shimsade för att hamna lagom långt ifrån kuggkransen!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Bushido: Jag sällar mig till dom som säger att det är styrströmmen till starten som har klena kablar.
Dessa sitter på solenoiden som man kan ta bort från starten, sitter oftast med två små skruvar.
Min erfarenhet av gamla Cheva-startmotorer är att det finns stor risk att sabba plastlocket på solenoiden om du vrångdrar utan att se, plocka bort solenoiden och kolla skicket, är locket kass så byt solenoid, kostade inte många hundringar sist jag gjorde det.
Enklast är kanske att lossa hela startmotorn, sitter med två bultar underifrån, sen kan du kika i lugn och ro.

Förstår... Hur mycket vågar man egentligen pilla där med avseende på saker som rinner ut/flyger iväg? Ser framför mig ett skräckscenario där man "ska bara" lossa skiten för att få en bättre vinkel och kunna dra fast skruvarna, och när man väl lossat och drar ur starten så rinner all motorolja ner i ansiktet på en samt en eller två fjädrar som säger "sproing" och flyger iväg, och sen får man inte ihop det igen...:gnissla Men det kanske är lugnt eller, bara att lossa utan risk för oljebad och "inte kunna få ihop eländet"?

Tappa inte bort shimsen om du river ner starten, vissa är shimsade för att hamna lagom långt ifrån kuggkransen!

Är det en sån där jobbig liten jävel som flyger eller vad är det för nåt?

Oj sorry, jag glömde att jag pratade med v8-fantast :D

Det kommer säkert fungera bra :tummenupp

Jag är lite mer av en perfektionist. :gnissla

Aha, det är där skon klämmer:D

Tja, jag hoppas det i alla fall:)

Äsch då, avgaseriet går ju på undersidan/bakom rambalkarna. Så det enda som kommer synas är sista kröken som går ut, och det är ju bara ett rent rör. Ingen som kommer se mina pingvinbajsfogar:D

Själv är jag nämligen funktionell perfektionist, det ska fungera bra (i det här fallet vara tätt) och utseendet skiter jag i:D Sen är det ju klart att man har lite lite sinne för estetik också (köpte ju nya fälgar för att de var snygga, och vill även höja bilen och ha dit större däck eftersom jag gillar stuket och sådär), men ett skarpkrökt avgasrör med fula svetsfogar bryr jag mig inte om så länge det håller tätt och mullrar fint:D
 
Last edited:

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Förstår... Hur mycket vågar man egentligen pilla där med avseende på saker som rinner ut/flyger iväg? Ser framför mig ett skräckscenario där man "ska bara" lossa skiten för att få en bättre vinkel och kunna dra fast skruvarna, och när man väl lossat och drar ur starten så rinner all motorolja ner i ansiktet på en samt en eller två fjädrar som säger "sproing" och flyger iväg, och sen får man inte ihop det igen...:gnissla Men det kanske är lugnt eller, bara att lossa utan risk för oljebad och "inte kunna få ihop eländet"?
Inga oljebad att vänta när man demonterar startmotorn, inte heller några fjädrar som ger sig av för att aldrig hittas igen.


Bushido skrev:
Är det en sån där jobbig liten jävel som flyger eller vad är det för nåt?
Nope, dom är nästan lika stora som startmotorns anliggningsyta mot blocket/sprängkåpan.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Inga oljebad att vänta när man demonterar startmotorn, inte heller några fjädrar som ger sig av för att aldrig hittas igen.



Nope, dom är nästan lika stora som startmotorns anliggningsyta mot blocket/sprängkåpan.

Perfekt, då åker den av imorgon så att man kommer åt ordentligt!:tummenupp
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Aha, det är där skon klämmer:D

Tja, jag hoppas det i alla fall:)

Äsch då, avgaseriet går ju på undersidan/bakom rambalkarna. Så det enda som kommer synas är sista kröken som går ut, och det är ju bara ett rent rör. Ingen som kommer se mina pingvinbajsfogar:D

Själv är jag nämligen funktionell perfektionist, det ska fungera bra (i det här fallet vara tätt) och utseendet skiter jag i:D Sen är det ju klart att man har lite lite sinne för estetik också (köpte ju nya fälgar för att de var snygga, och vill även höja bilen och ha dit större däck eftersom jag gillar stuket och sådär), men ett skarpkrökt avgasrör med fula svetsfogar bryr jag mig inte om så länge det håller tätt och mullrar fint:D


Inget fel på det, det låter väl ballare att säga att du har 4" avgas :tungan

Nu har jag inte min forced induction bok här, men jag minns att jätteavgas inte är till fördel på bensinare iaf. Mindre effekt, tyngre, tar mer plats, dyrare och sämre markfrigång..

Sen vill jag själv kunna göra fint hantverk :smasha
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Inget fel på det, det låter väl ballare att säga att du har 4" avgas :tungan

Nu har jag inte min forced induction bok här, men jag minns att jätteavgas inte är till fördel på bensinare iaf. Mindre effekt, tyngre, tar mer plats, dyrare och sämre markfrigång..

Sen vill jag själv kunna göra fint hantverk :smasha

Exakt:tummenupp

Diesel ska väl mest bara ha så fritt blås som möjligt, ju mindre motstånd desto bättre. Dessutom är det ju en enorm v8 vi talar om här, den evakuerar hyfsat stora mängder avgaser ändå. Tror inte att 4" avgas är till skada i alla fall:)

Hade säkert kunnat få det snyggare om jag ville (hade ju exempelvis kunnat dela upp böjarna i mindre sektioner, mer som en handsmidd expansionskammare eller så), men funktion före form som sagt;)
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
AAAAaaaaaaaahhhhhhhh hh hh h

Nu har både däck och fälgar kommit!:banana

Långforden är tystare än BMW´n med nya däcken. Bara turbon som väsnas lite men det ser jag som ett plus!
 

Bifogat

  • IMG_0477.jpg
    IMG_0477.jpg
    238.5 KB · Visningar: 220
  • IMG_0476.jpg
    IMG_0476.jpg
    241.4 KB · Visningar: 216

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Nu har både däck och fälgar kommit!:banana

Långforden är tystare än BMW´n med nya däcken. Bara turbon som väsnas lite men det ser jag som ett plus!

Ohhh...

Det där blev riktigt fett! Man vet att pickupen är tillräckligt stor när huven är i samma höjd som taket på en Touareg! :tummenupp


*surfa blocket efter F350*
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Nu har både däck och fälgar kommit!:banana

Långforden är tystare än BMW´n med nya däcken. Bara turbon som väsnas lite men det ser jag som ett plus!

Sjukt najs Teo.

Blir så förbannat avundsjuk på din bil varje gång du lägger upp bilder på den.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Tack krappar! Jag är sjukt nöjd. Speciellt med att den går så sjukt tyst. Trodde jag hade relativt tysta däck på men så var tydligen inte fallet...
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top