Som jag uppfattade det var din argumentation för den låga litereffekten att motorn blev mer tillförlitlig. Därav min (och din) referens till XT som trots mer än dubbla litereffekten har god tillförlitlighet.Använder GM´s 6.2L dieselåtta dagens teknik? Negative.
Att hela tiden jämföra gamla slitvargar med Audis senaste stilstudie som pressenterats i Genéve är ju bara löjligt. Jämför i stället med en samtida konstruktion.
Anledningen till att XT600 har fler literhästar än en gammal gjutjärns dieselåtta på flera liter är att den har betydligt lägre komp och i stället tar igen några hästar på ett högre varv. Kompet ökar heller aldrig nämnvärt då den inte belastas mer än om föraren skulle vara korpulent och köra med skjuts.
Som jag sa så hakar folk upp sig på literhästar och tror att det är det enda viktiga.
Långforden har väldigt fisigt med literhästar ( ca 30) men känner jag att jag behöver mer av den varan? Negative. Den är pigg som den är.