Mordecaien
Can do!
För att utöka förvirringen heter den i vägverkets register CHEVROLET CK 10903
Alltså både C&K i modellbetekningen???
Modellserien heter ju C/K
http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_C/K
För att utöka förvirringen heter den i vägverkets register CHEVROLET CK 10903
Alltså både C&K i modellbetekningen???
Är du säker på det där?
Jag får ingenstans intrycket att det är eller någonsin har varit en 2wd.
Vägverket skriver "Växellåda=Automat, Tillsats"
Skitsamma, motorn har våldsamma 130hk, det måste vara sövande sävligt.
Hur bär dom sig åt att inte hitta fler hästar i 6.2 liter motor?
ÅAS trollar dom fram hela 200hk ur 1.7 liter milen/4.3 liter slagvolym bensinare
Dom måste ha varit koncentrerade på att utvinna buller ur bensinen.
Modellserien heter ju C/K
http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_C/K
"C" indicated two-wheel drive and "K" indicated four-wheel drive."
Hästkrafter betyder fanimej lika mycket som dekaler i dessa sammanhang.
Förra långforden utan turbo hade hissnande 180 hästar och med den drog jag upp en traktor som kört fast när den skulle dra upp en Land Rover som kört fast när den skulle dra upp en Flipper 720 på trailer utan att anstränga den nämnvärt.
Tror resonemanget där är lite detsamma som på Yamaha XT600. Svagare maskin fanns inte att finna men då kan man köra 50.000 mil med den.
Får 6.2:an bra olja och har pumpen i skick så går hon hur länge som helst medan effektstinna bijofjuwlbilar stansas ut på löpande band med 205 hästar ur 1,6 liter, konsumeras och sedan slutförvaras på soptippen.
Hästkrafter betyder allt när det gäller att förflytta skrotet 0-100.
Gamla traktorer hade 42hk och det räckte det med, en Pullsall-winch har väl bara 3½hk och drar loss din långford när den sitter i ett surhål, men du skulle ändå inte vilja ha 3½hk under huven, eller hur?
Det är klart som fan att motorerna går hur länge som helst om man plockar ut 20hk/L, det är ju rena stenålderssiffrorna, moderna motorer må vara slut när dom har gått 30 000 mil, men ingen jävel vill åka dubbelt så lång hälften så fort heller.
Min nuvarande Långford har hysteriska 215 hästar på 7,3 liter och 3,1 ton. Lik förbannat är den löjligt pigg.
För att komma tillbaka till din tidigare fråga om hur de lyckats få ut endast 130 sura märrar ur 6,2 liter så tror jag det är avsaknaden av turbo till stor del.
Mercedes 220 diesel, världens slöaste sugmotor, konstruerad före kriget, levererar 30hk/l.
Det må vara så att du nöjer dig med att förflytta dig sävligt, men särskilt trafiksäkert är det ju inte att sakna acceleration, det är ju bra om man hinner upp i motorvägsfart på påfarten och sen är det ju trevligt om en omkörning av ett husvagnsekipage tar mindre än 6 mil dubbelfiligt i anspråk.
OM615 är en västtysk sextiotalskonstruktion. OM615/616 (1968)och 617 (1975) hålls än idag för att vara värlen mest slitstarka personbilsdieselmotorer. Dessa motorer har tom så påkostade lösningar som rotocap-fjädersäten. Built to last. Själv gillar jag dem. De har sin charm tycker jag. Det är roligt att vårda och förvalta ngt som är byggt för bestående värden, i likhet med tex kakelugnar, massiva ekparkettgolv, emaljerade gjutjärnsbadkar osv. Dvs sånt som, slängs ut i sopcontainrar här i sthlm.
Men upp i denna trakter är det ju fortfarande en vanlig syn med MB 220/240 och 300D. Här i sthlm är det lite waste of machinery, de kan lika gära ha plastventilkåpor och kamdrivning av gummi. Bara det är årets färg.
Förkammarmotorer, i synnerhet utan turboladdning ger ju måttlig litereffekt. Även GM:s 6.2.a är en förkammarmotor av sugtyp.
OM615 är en västtysk sextiotalskonstruktion. OM615/616 (1968)och 617 (1975) hålls än idag för att vara värlen mest slitstarka personbilsdieselmotorer.
Vaddå, det har väl krigats sedan dess?
Det var mest symboliken i uttrycket jag var ute efter, men jag har för mig att motorn ritades/konstruerades på 50 talet, sedan sattes den väl i bilar på 60talet.
Och till och med ur världens pålitligaste morot lyckas man skrämma 10 hk per liter extra...
Dessutom till en vettig bränsleförbrukning.
Vaddå, det har väl krigats sedan dess?
Det var mest symboliken i uttrycket jag var ute efter, men jag har för mig att motorn ritades/konstruerades på 50 talet, sedan sattes den väl i bilar på 60talet.
Och till och med ur världens pålitligaste morot lyckas man skrämma 10 hk per liter extra...
Dessutom till en vettig bränsleförbrukning.
Mercedes 220 diesel, världens slöaste sugmotor, konstruerad före kriget, levererar 30hk/l.
Det må vara så att du nöjer dig med att förflytta dig sävligt, men särskilt trafiksäkert är det ju inte att sakna acceleration, det är ju bra om man hinner upp i motorvägsfart på påfarten och sen är det ju trevligt om en omkörning av ett husvagnsekipage tar mindre än 6 mil dubbelfiligt i anspråk.
Vaddå, det har väl krigats sedan dess?
Det var mest symboliken i uttrycket jag var ute efter, men jag har för mig att motorn ritades/konstruerades på 50 talet, sedan sattes den väl i bilar på 60talet.
Och till och med ur världens pålitligaste morot lyckas man skrämma 10 hk per liter extra...
Dessutom till en vettig bränsleförbrukning.
3,1 liters, fyrcylindrig traktormotor i ett fyrhjulsdrivet, lågt chassie.
Bruksbil en masse.
Mjo, men jag var tvungen att köra en Opel Campo i arbete.
Jag önskade att dagen var över så fort jag kom i närheten.
Jag tyckte inte ens den var charmigt slö.
Den vara bara slö och plastig.
Kopplingen som var sopslut och inredningen som ramlat isär kanske var bidragande faktorer iofs.
Det var inte den med vm motorn?
Det vetifan.
Det var en diesel som var fruktansvärt slö och svag och allting lossnade på hela biljävelen.
Du säger också emot dej själv lite.Nu är du där och säger mot dig själv igen.
Du har hakat upp dig på hk/liter. Lågt effektuttag per liter ger lång hållbarhet.
Du säger också emot dej själv lite.
Ta exemplet med Yamaha XT, 67 hästar per liter typ och fortfarande en alldeles förträfflig tillförlitlighet.
I jämförelse är 30 hästar per liter ett onödigt lågt effektuttag.
Ärligt talat kan man med dagens teknik gott och väl plocka över 200 hästar per liter och ändå få tillförlitlighet och livslängd.
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |