Pickup-besatt.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Är du säker på det där?

Jag får ingenstans intrycket att det är eller någonsin har varit en 2wd.

Vägverket skriver "Växellåda=Automat, Tillsats"

Skitsamma, motorn har våldsamma 130hk, det måste vara sövande sävligt.

Hur bär dom sig åt att inte hitta fler hästar i 6.2 liter motor?

ÅAS trollar dom fram hela 200hk ur 1.7 liter milen/4.3 liter slagvolym bensinare :huvet
Dom måste ha varit koncentrerade på att utvinna buller ur bensinen.

Det kan ju vara så att det inte är en "C" men som sagt skit samma.

Just 6.2:an är fantastiskt trött men å andra sidan jevvlitt snål. Under litern kan man köra på.

Hästkrafter betyder fanimej lika mycket som dekaler i dessa sammanhang.
Förra långforden utan turbo hade hissnande 180 hästar och med den drog jag upp en traktor som kört fast när den skulle dra upp en Land Rover som kört fast när den skulle dra upp en Flipper 720 på trailer utan att anstränga den nämnvärt.

Tror resonemanget där är lite detsamma som på Yamaha XT600. Svagare maskin fanns inte att finna men då kan man köra 50.000 mil med den.

Får 6.2:an bra olja och har pumpen i skick så går hon hur länge som helst medan effektstinna bijofjuwlbilar stansas ut på löpande band med 205 hästar ur 1,6 liter, konsumeras och sedan slutförvaras på soptippen.


"C" indicated two-wheel drive and "K" indicated four-wheel drive."
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hästkrafter betyder fanimej lika mycket som dekaler i dessa sammanhang.
Förra långforden utan turbo hade hissnande 180 hästar och med den drog jag upp en traktor som kört fast när den skulle dra upp en Land Rover som kört fast när den skulle dra upp en Flipper 720 på trailer utan att anstränga den nämnvärt.

Tror resonemanget där är lite detsamma som på Yamaha XT600. Svagare maskin fanns inte att finna men då kan man köra 50.000 mil med den.

Får 6.2:an bra olja och har pumpen i skick så går hon hur länge som helst medan effektstinna bijofjuwlbilar stansas ut på löpande band med 205 hästar ur 1,6 liter, konsumeras och sedan slutförvaras på soptippen.

Hästkrafter betyder allt när det gäller att förflytta skrotet 0-100.

Gamla traktorer hade 42hk och det räckte det med, en Pullsall-winch har väl bara 3½hk och drar loss din långford när den sitter i ett surhål, men du skulle ändå inte vilja ha 3½hk under huven, eller hur?

Det är klart som fan att motorerna går hur länge som helst om man plockar ut 20hk/L, det är ju rena stenålderssiffrorna, moderna motorer må vara slut när dom har gått 30 000 mil, men ingen jävel vill åka dubbelt så lång hälften så fort heller.

20hk/L är ju knappt tillräckligt för att få svänghjulet att snurra tills det tänder igen
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Hästkrafter betyder allt när det gäller att förflytta skrotet 0-100.

Gamla traktorer hade 42hk och det räckte det med, en Pullsall-winch har väl bara 3½hk och drar loss din långford när den sitter i ett surhål, men du skulle ändå inte vilja ha 3½hk under huven, eller hur?

Min nuvarande Långford har hysteriska 215 hästar på 7,3 liter och 3,1 ton. Lik förbannat är den löjligt pigg. Drar ju inte från regelrätta sportbilar men ofta kommer någon liten Renault, Peugeot, Seat, osv GTI med fräsiga fabriksfälgar och sportchassi och ska klämma sig förbi vid rödljusen. De drar man ju ifrån så det skriker om det.

Självklart går ju flakbilen inte över 140 blås men det ska man ju inte köra heller.

Det är klart som fan att motorerna går hur länge som helst om man plockar ut 20hk/L, det är ju rena stenålderssiffrorna, moderna motorer må vara slut när dom har gått 30 000 mil, men ingen jävel vill åka dubbelt så lång hälften så fort heller.

Exakt! (Det där var nästan lite Valmersvarning på det inlägget :cpparty.)

Dvs en motor som har hållbarhetstäckning för de drivaxlar, diffar, mm som sitter på bilen.

Som jag skrev under valmersdispyten så är bilarna ändamålsenliga.
Långforden har aldrig gjort sken av att besitta hög toppfart. Den är lätt oströmlinjeformad och har ballongdäck. Däremot kan man köra ett lass 0-16 på 1,5 ton på flaket, dra tunga saker, mm och lik förbannat pipa i från Volvo T5 från rödlyset.

Vill man ha en bil vars enda fördel ligger i att man kan uppnå de hastigheter som är förbjudna på samtliga vägar så väljer man en annan bil.

För att komma tillbaka till din tidigare fråga om hur de lyckats få ut endast 130 sura märrar ur 6,2 liter så tror jag det är avsaknaden av turbo till stor del.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Min nuvarande Långford har hysteriska 215 hästar på 7,3 liter och 3,1 ton. Lik förbannat är den löjligt pigg.

För att komma tillbaka till din tidigare fråga om hur de lyckats få ut endast 130 sura märrar ur 6,2 liter så tror jag det är avsaknaden av turbo till stor del.

Mercedes 220 diesel, världens slöaste sugmotor, konstruerad före kriget, levererar 30hk/l.

Det må vara så att du nöjer dig med att förflytta dig sävligt, men särskilt trafiksäkert är det ju inte att sakna acceleration, det är ju bra om man hinner upp i motorvägsfart på påfarten och sen är det ju trevligt om en omkörning av ett husvagnsekipage tar mindre än 6 mil dubbelfiligt i anspråk.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mercedes 220 diesel, världens slöaste sugmotor, konstruerad före kriget, levererar 30hk/l.

Det må vara så att du nöjer dig med att förflytta dig sävligt, men särskilt trafiksäkert är det ju inte att sakna acceleration, det är ju bra om man hinner upp i motorvägsfart på påfarten och sen är det ju trevligt om en omkörning av ett husvagnsekipage tar mindre än 6 mil dubbelfiligt i anspråk.

Jag vet inte vad det är ni bjäbbar om nu.

Men OM615 är en västtysk sextiotalskonstruktion. OM615/616 (1968)och 617 (1974) hålls än idag för att vara värlen mest slitstarka personbilsdieselmotorer. Dessa motorer har tom så påkostade lösningar som rotocap-fjädersäten. Built to last. Själv gillar jag dem. De har sin charm tycker jag. Det är roligt att vårda och förvalta ngt som är byggt för bestående värden, i likhet med tex kakelugnar, massiva ekparkettgolv, emaljerade gjutjärnsbadkar osv. Dvs sånt som, slängs ut i sopcontainrar här i sthlm, när ännu en lya ska designas till "studio look".

Men upp i dina trakter är det ju fortfarande en vanlig syn med MB 220/240 och 300D. Här i sthlm är det lite waste of machinery, de kan lika gära ha plastventilkåpor och kamdrivning av gummi. Bara det är årets färg. Konsumtionsamhällets version av kvalitétsbegreppet är inte lång livslängd.

Förkammarmotorer, i synnerhet utan turboladdning ger ju måttlig litereffekt. Även GM:s 6.2.a är en förkammarmotor av sugtyp.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
OM615 är en västtysk sextiotalskonstruktion. OM615/616 (1968)och 617 (1975) hålls än idag för att vara värlen mest slitstarka personbilsdieselmotorer. Dessa motorer har tom så påkostade lösningar som rotocap-fjädersäten. Built to last. Själv gillar jag dem. De har sin charm tycker jag. Det är roligt att vårda och förvalta ngt som är byggt för bestående värden, i likhet med tex kakelugnar, massiva ekparkettgolv, emaljerade gjutjärnsbadkar osv. Dvs sånt som, slängs ut i sopcontainrar här i sthlm.
Men upp i denna trakter är det ju fortfarande en vanlig syn med MB 220/240 och 300D. Här i sthlm är det lite waste of machinery, de kan lika gära ha plastventilkåpor och kamdrivning av gummi. Bara det är årets färg.

Förkammarmotorer, i synnerhet utan turboladdning ger ju måttlig litereffekt. Även GM:s 6.2.a är en förkammarmotor av sugtyp.

Håller i stort sett med, men direktinsprutat är charmigare.
http://www.youtube.com/watch?v=CaUfJTFSPNg
Funderar på att tjöpa.
3,1 liters, fyrcylindrig traktormotor i ett fyrhjulsdrivet, lågt chassie.
Bruksbil en masse.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
OM615 är en västtysk sextiotalskonstruktion. OM615/616 (1968)och 617 (1975) hålls än idag för att vara värlen mest slitstarka personbilsdieselmotorer.

Vaddå, det har väl krigats sedan dess?
Det var mest symboliken i uttrycket jag var ute efter, men jag har för mig att motorn ritades/konstruerades på 50 talet, sedan sattes den väl i bilar på 60talet.

Och till och med ur världens pålitligaste morot lyckas man skrämma 10 hk per liter extra...

Dessutom till en vettig bränsleförbrukning.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Vaddå, det har väl krigats sedan dess?
Det var mest symboliken i uttrycket jag var ute efter, men jag har för mig att motorn ritades/konstruerades på 50 talet, sedan sattes den väl i bilar på 60talet.

Och till och med ur världens pålitligaste morot lyckas man skrämma 10 hk per liter extra...

Dessutom till en vettig bränsleförbrukning.

Då är vi ju nere på bullmercans effekter.:yoparty

Den var det klös i...............
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vaddå, det har väl krigats sedan dess?
Det var mest symboliken i uttrycket jag var ute efter, men jag har för mig att motorn ritades/konstruerades på 50 talet, sedan sattes den väl i bilar på 60talet.

Och till och med ur världens pålitligaste morot lyckas man skrämma 10 hk per liter extra...

Dessutom till en vettig bränsleförbrukning.

Nej generationen före var den dieselmotor som satt i bull- och fenmercorna (W180 och W110) . Den motorn var på 1.9 och senare 2.0 liter och hette OM621. Tillverkades 1958-1968. Det var en stötstångsmotor, också förkammartyp. Fanns i färskvattenkyld marinversion som tex Volvo Penta MD4.
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Mercedes 220 diesel, världens slöaste sugmotor, konstruerad före kriget, levererar 30hk/l.

Det må vara så att du nöjer dig med att förflytta dig sävligt, men särskilt trafiksäkert är det ju inte att sakna acceleration, det är ju bra om man hinner upp i motorvägsfart på påfarten och sen är det ju trevligt om en omkörning av ett husvagnsekipage tar mindre än 6 mil dubbelfiligt i anspråk.

Nu är du där och säger mot dig själv igen. Först snackar du om det viktiga i att kunna köra fort (olagligt förstod jag det som efter som det skulle vara till skillnad mot min bil som gör 140-150) och sedan om trafiksäkerhet.

Du skippar som vanligt stora delar text (eller väljer att förbise den).
Ge mig valfri modern personvagn med "pigg" motor i och jag visslar ifrån dessa på vilken påfart som helst även om jag har 1 ton ärtsingel på flaket och det med mina fjuniga 215 hästar på 3,1 ton.

Det är du som påstår att det saknas acceleration så då får du själv svara på ditt påstående. Jag är av en annan åsikt.

Vaddå, det har väl krigats sedan dess?
Det var mest symboliken i uttrycket jag var ute efter, men jag har för mig att motorn ritades/konstruerades på 50 talet, sedan sattes den väl i bilar på 60talet.

Och till och med ur världens pålitligaste morot lyckas man skrämma 10 hk per liter extra...

Dessutom till en vettig bränsleförbrukning.

Du har hakat upp dig på hk/liter. Lågt effektuttag per liter ger lång hållbarhet.
Medan européer och japaneser kramar ur mer effekt ur samma 2 liter de håller på med kastar jänkarna helt sonika på 5 liter till och bibehåller det låga effektuttaget per liter.

Långforden har få hk per liter men 7.3 sådana så det rör på sig likförbannat och jag kan inte säga att jag lider av att ha några extra litrar som ligger och pumpar under huven.

Men Düskarna skattar väl om jag inte minns fel på motorvolym därav de små, potenta sportveåttorna.
 
Last edited:

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
3,1 liters, fyrcylindrig traktormotor i ett fyrhjulsdrivet, lågt chassie.
Bruksbil en masse.

Mjo, men jag var tvungen att köra en Opel Campo i arbete.
Jag önskade att dagen var över så fort jag kom i närheten.

Jag tyckte inte ens den var charmigt slö.
Den vara bara slö och plastig.
Kopplingen som var sopslut och inredningen som ramlat isär kanske var bidragande faktorer iofs.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Mjo, men jag var tvungen att köra en Opel Campo i arbete.
Jag önskade att dagen var över så fort jag kom i närheten.

Jag tyckte inte ens den var charmigt slö.
Den vara bara slö och plastig.
Kopplingen som var sopslut och inredningen som ramlat isär kanske var bidragande faktorer iofs.

Det var inte den med vm motorn?
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Jag har ägt en cheva med 6,2liters dieseln.
Enda gången jag saknade mer effekt var när man skulle köra om öångtradare på landsväg, den accelererade inte så snabbt från 80. Bilen gick som en klocka och man kunde matcha 130 tills alla 150 liter soppa tog slut utan protest. Toppfarten låg på 160 ungefär men dit tog det en stund att komma.
Körde man i stan/byn så gick den som vilken annan bil som hels, fast skönare!
Min var iofs bara bakhjulsdriven vilket var ganska spännande på vintern, speciellt med 275/60-15 bak.
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Appropå inget.
Dreven var med i ett tv program häromkvällen och han gled om kring i en läcker äldre pickup. :)
Hur tar man reda på vad en pickis får dra? Jag hittade en men när jag kollade på transportstyrelsens sida så stod där bara KULA och ingen Max släpvikt???
Fordonet är enligt uppgift försett med krockkudde främre passagerarplats.
Skattevikt, kg: 3020
Tjänstevikt, kg: 2450
Totalvikt, kg: 3020
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg:
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 750
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max lastvikt, kg: 570
Kopplingsanordning : KULA
Kopplingsavstånd, mm: 4650
Kopplingsavstånd EU, mm:
Effektiv bromsanordning: Nej
Lastutrymmets längd, mm: 1900
Främre överhäng, mm:
Bakre överhäng, mm: 1000
Utrustning:
Drivande axlar fram: 1
Drivande axlar bak: 1
Antal hjul: 4
Antal axlar: 2
Garanterat axel/boggitryck 1: 1770
Garanterat axel/boggitryck 2: 1770
Max axelavstånd axel 1-2, mm: 3550
Däckdimension axel 1: P245/70R17
Däckdimension axel 2: P245/70R17
Bandbredd, mm:
*
Längd, mm: 5750 Bredd, mm: 2050
Höjd, mm:
 
Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Nu är du där och säger mot dig själv igen.
Du har hakat upp dig på hk/liter. Lågt effektuttag per liter ger lång hållbarhet.
Du säger också emot dej själv lite.
Ta exemplet med Yamaha XT, 67 hästar per liter typ och fortfarande en alldeles förträfflig tillförlitlighet.
I jämförelse är 30 hästar per liter ett onödigt lågt effektuttag.

Ärligt talat kan man med dagens teknik gott och väl plocka över 200 hästar per liter och ändå få tillförlitlighet och livslängd.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Du säger också emot dej själv lite.
Ta exemplet med Yamaha XT, 67 hästar per liter typ och fortfarande en alldeles förträfflig tillförlitlighet.
I jämförelse är 30 hästar per liter ett onödigt lågt effektuttag.

Ärligt talat kan man med dagens teknik gott och väl plocka över 200 hästar per liter och ändå få tillförlitlighet och livslängd.

Använder GM´s 6.2L dieselåtta dagens teknik? Negative.
Att hela tiden jämföra gamla slitvargar med Audis senaste stilstudie som pressenterats i Genéve är ju bara löjligt. Jämför i stället med en samtida konstruktion.

Anledningen till att XT600 har fler literhästar än en gammal gjutjärns dieselåtta på flera liter är att den har betydligt lägre komp och i stället tar igen några hästar på ett högre varv. Kompet ökar heller aldrig nämnvärt då den inte belastas mer än om föraren skulle vara korpulent och köra med skjuts.

Som jag sa så hakar folk upp sig på literhästar och tror att det är det enda viktiga.

Långforden har väldigt fisigt med literhästar ( ca 30) men känner jag att jag behöver mer av den varan? Negative. Den är pigg som den är.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top