Pickup-besatt.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Teo, du som är Fård nörd. Jag har fått för mig att du förordar Ford när man ska höja en bit. Trots det så ser man mest chevor i filmerna "trucks gone wild". Är det så att när man väl höjer så högt så spelar det ingen roll? Det är med framaxeln, vad är egentligen skillnaden.

Löser jag bara parkeringen så blir det pickis igen, får inte ha den på "min" parkering och det är sjukt tajt på gatan utanför och orkar inte åka och hämta andra bilen någon stans.


Chevor har IFS (independent front suspension) och är mekkiga att höja, man måste flytta ner diffen och undre bärarmarna med en hel mängd järnskrot. Dessutom så måste torsions stavarna också flyttas eftersom dom sitter i dom undre bärarmarna. Det finns kit som har löst vissa av problemen med andra problem som följd.
Äldre chevor (pre -86) har bladfjädrar fram och är enklare att höja!
Ford och Dodge har stel framaxel och blad eller spiralfjädrar fram och kräver mycket mindre prylar för att lyfta.

Ford F-250
ford_490h.jpg

Dodge 1500
dodge_370h.jpg

Cheva 1500
chevy_274s.jpg

Alla dom svarta delarna bultas fast mellan framaxeln och ramen för att flytta ner axeln!
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Teo, du som är Fård nörd. Jag har fått för mig att du förordar Ford när man ska höja en bit. Trots det så ser man mest chevor i filmerna "trucks gone wild". Är det så att när man väl höjer så högt så spelar det ingen roll? Det är med framaxeln, vad är egentligen skillnaden.

Löser jag bara parkeringen så blir det pickis igen, får inte ha den på "min" parkering och det är sjukt tajt på gatan utanför och orkar inte åka och hämta andra bilen någon stans.

Nja om det inte spelar roll om det ska vara GM, Dodge eller Ford så är det väl Dodge som ligger bäst till för enkel höjning. Äldre Chevor funkar med samt F350 om man hittar en sådan. F150/F250 har IFS-framaxel vilket är lite knepigt=dyrt att höja och tjevorna har också delad framvagn.

Fords IFS...

d44ttb1.jpg
 
Last edited:

RellaC

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
Rakapparat
Hoj
Honda CB 750
Har truckat runt i min f250 ett tag nu och jag njuter av det. Men en fråga har uppkommit.
Vad får beräknas som " normal" dieselförbrukning? Jag tuffar runt med 7.3 lirarna och c6 låda, tror jag den heter. Har mätt förbrukningen på pump med trippen och det är otroliga siffror..
:)
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Har truckat runt i min f250 ett tag nu och jag njuter av det. Men en fråga har uppkommit.
Vad får beräknas som " normal" dieselförbrukning? Jag tuffar runt med 7.3 lirarna och c6 låda, tror jag den heter. Har mätt förbrukningen på pump med trippen och det är otroliga siffror..
:)

Hur mycket verkar den dra då?

Min drog 1.4 men nu 1,3 med nya avgassystemet.
din borde dra mer, speciellt om du kör mycket motorväg. Polarens 7.3:a med C6 varvade runt 2.500 vid motorvägsfart och min runt 1.800 med E€OD-lådan.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Chevor har IFS (independent front suspension) och är mekkiga att höja, man måste flytta ner diffen och undre bärarmarna med en hel mängd järnskrot. Dessutom så måste torsions stavarna också flyttas eftersom dom sitter i dom undre bärarmarna. Det finns kit som har löst vissa av problemen med andra problem som följd.
Äldre chevor (pre -86) har bladfjädrar fram och är enklare att höja!
Ford och Dodge har stel framaxel och blad eller spiralfjädrar fram och kräver mycket mindre prylar för att lyfta.

Ford F-250
View attachment 356556

Dodge 1500
View attachment 356557

Cheva 1500
View attachment 356558

Alla dom svarta delarna bultas fast mellan framaxeln och ramen för att flytta ner axeln!


Varför går det då en miljon megahöga chevor per en megahöjd ford i jänkefilmerna? Är det för att dom ändå bara bygger upp karossen och sen låter de stora hjulen fixa frigången?
 

RellaC

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
Rakapparat
Hoj
Honda CB 750
Hur mycket verkar den dra då?

Min drog 1.4 men nu 1,3 med nya avgassystemet.
din borde dra mer, speciellt om du kör mycket motorväg. Polarens 7.3:a med C6 varvade runt 2.500 vid motorvägsfart och min runt 1.800 med E€OD-lådan.

Ja, jag förmodar att det är lådan som ställer till det. Jag kör inte fortare än 80blås, och det är typ 2500rpm.
Sista tanken så drog den 1.95liter per mil, som minst har den dragit 1.7. Utan last, aldrig över 80 blås, 3kg i däcken, frihjulsnav. Ingen svartrök eller liknande. Fan jag tycker det är mycket.. :yoparty
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ja, jag förmodar att det är lådan som ställer till det. Jag kör inte fortare än 80blås, och det är typ 2500rpm.
Sista tanken så drog den 1.95liter per mil, som minst har den dragit 1.7. Utan last, aldrig över 80 blås, 3kg i däcken, frihjulsnav. Ingen svartrök eller liknande. Fan jag tycker det är mycket.. :yoparty

Låter lite mycket ja, min cheva dricker ca 1,4 och då tycker jag ändå att den varvar ganska högt... Och jag kör ofta fortare än 80... När servade du den senast? Kanske kan behöva en rejäl pumpinställning eller något?:)
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Har en Tahoe 4WD 5.7 bensinare från -98a och jag ligger på 1.1-1.2 vid landsvägskörning. Ligger då kring 100km/h. 1.95 kommer jag upp i om jag gasar i stan... :)
 

RellaC

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
Rakapparat
Hoj
Honda CB 750
Jag har inte gjort mer service än oljebyte. Haft i bilen knappt en månad.
Men som du säger, en övergång av motor, och pump kanske vore nyttigt.
Annars får man väl leta efter en e40d-låda? Går det att krångla in en sån utan massa krångel? Vad jag förstår kom den -89. Innebär det att det skiljer något på min -88 som kan ställa till det med ett ev. byte?
:rock
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ja, jag förmodar att det är lådan som ställer till det. Jag kör inte fortare än 80blås, och det är typ 2500rpm.
Sista tanken så drog den 1.95liter per mil, som minst har den dragit 1.7. Utan last, aldrig över 80 blås, 3kg i däcken, frihjulsnav. Ingen svartrök eller liknande. Fan jag tycker det är mycket.. :yoparty

Helt klart lådan som ställer till det. Du måste ner i varv. Frågan är om det är lätt att få till det med en E4OD då den är elektroniskt styrd. Jag har 3 kg bak och 3,5 kg i framhjulen. Frågan om det är värt pengarna och besväret...
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Varför går det då en miljon megahöga chevor per en megahöjd ford i jänkefilmerna? Är det för att dom ändå bara bygger upp karossen och sen låter de stora hjulen fixa frigången?

Det är bara posörer som hamnar på bild... :yoparty

Jag vet faktiskt inte, ska man ut i terränglådan på riktigt så ska man satsa på stora hjul, det är där man får markfrigång. För att få plats med stora hjul måste man höja men kapar man upp skärmarna så behöver man inte höja lika mycket.

Missförstå mig rätt, höjda bilar är coolt som attan men en 8" höjning på en pickup är mest opraktiskt. Speciellt om man inte har bytt utväxling för att matcha dom nya stora hjulen osv.


Titta in på Off Road Unlimited där finns det mycket fina bilar i varierande höjder.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ja, jag förmodar att det är lådan som ställer till det. Jag kör inte fortare än 80blås, och det är typ 2500rpm.
Sista tanken så drog den 1.95liter per mil, som minst har den dragit 1.7. Utan last, aldrig över 80 blås, 3kg i däcken, frihjulsnav. Ingen svartrök eller liknande. Fan jag tycker det är mycket.. :yoparty

Börja med att byta olja och filter i lådan.
Kolla med någon märkesklubb vilken olja de rekomenderar - Det brukar gå att få tomatlådor att driva hårdare och växla tidigare med en något trögare olja.
 

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
Jag behöver lite tips på någon pick up med 1.5 hytt.

Följande krav: Pålitlig, billig i drift och bränslesnål, max 1 liter milen blandad körning. Bensin (Jag kör inte så långt satt jag tjänar på en diesel när skatten är så hög som den är) 2 hjulsdrift.

Finns de en någon sån bil?

Jag har bara hittat Mazda B2000/2200. Men de verkar lite luddigt hur törstig en sån är. Jag har hittat siffror mellan 1 liter till 1.5 liter.

Sen finns de ju en 4 cylindrig S10 men den lär ju vara törstig pga "Made in america".

Så vad finns de mera för pick up:er som har sålt som 1.5 hytt?

Om inte annat så får jag helt enkelt inhandla en mindre rostig Skoda pick up, alternativt en Fiat strada när de är dags att byta.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag behöver lite tips på någon pick up med 1.5 hytt.

Följande krav: Pålitlig, billig i drift och bränslesnål, max 1 liter milen blandad körning. Bensin (Jag kör inte så långt satt jag tjänar på en diesel när skatten är så hög som den är) 2 hjulsdrift.

Finns de en någon sån bil?

Jag har bara hittat Mazda B2000/2200. Men de verkar lite luddigt hur törstig en sån är. Jag har hittat siffror mellan 1 liter till 1.5 liter.

Sen finns de ju en 4 cylindrig S10 men den lär ju vara törstig pga "Made in america".

Så vad finns de mera för pick up:er som har sålt som 1.5 hytt?

Om inte annat så får jag helt enkelt inhandla en mindre rostig Skoda pick up, alternativt en Fiat strada när de är dags att byta.

Köp den här!

http://www.blocket.se/alvsborg/Dodge_Dakota_4X4_39260059.htm?ca=11&w=3

Den är inte riktigt fullsize men nästan, har 4X4, V8 och så har de snott Fords design från 92-97 så då får du vara med i gänget men ändå ha en tämligen "försvarbar" truck.

:)
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Börja med att byta olja och filter i lådan.
Kolla med någon märkesklubb vilken olja de rekomenderar - Det brukar gå att få tomatlådor att driva hårdare och växla tidigare med en något trögare olja.

Ja det är något jag irriterar mig på med min. Kan ligga och varva 2000 rpm i 50 bara för att lådan "tror" att den behöver det.

Blir annan turbin tror jag..

:mad:
 

RellaC

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
Rakapparat
Hoj
Honda CB 750
Lådan har jag redan börjat attackera. Olja och filer är bytt. Hade stora problem precis i början med att den växlade ner i tid och otid. Gick inte att köra i 40 blås utan över 2000rpm. Nu har jag justerat vrv, så nu går det att ströga långsamt med låga varv. Hjälper dock inte mot min utväxling på 3an. Hehe.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nähe, 250:n föll inte i smaken, leta fler. Prisklass ca 100:- 12-24v Dodge Cummins alt Ford SuperD 250-350 (7.3). Ej dubbelmontage. Helst långt flak med 1½-hytt. Börja leta efter bättre objekt i USA kanske? Craigslist eller vad rekommenderas?



Vafasen, det är en dådge, inte en aston
http://www.blocket.se/jonkoping/Dodge_Ram_2500_Mycket_fin_38842356.htm?ca=20&w=3
suck..en till
http://www.blocket.se/malmo/Dodge_Ram_2500_38640673.htm?ca=20&w=3
Inga önskepriser där alls, dessutom med lillflaket. :rolleyes:
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top