Jag vill inte ha någon "försvarsbar" truck. Jag vill ha en mes truck, sen pimpar jag den med några coola dekaler och luddtärningar så ser den ut som den är 4x4 driven.
Så vad är de jag letar efter? Mazda B2000/2200 och S10
OCH? De måste ju finnas några mera alternativ
Finns de inget som håller de "krav" jag har så uppgraderar jag mig med en mindre rostig Skoda när de är dags att byta. Så det så!
Jag har en -02 S10 med 2.2 liters flexifuel fyran som min bruksbil.
Kör 1500 mil per år med den och har haft den i 2 år. Gått 12000 mil nu.
Tar 0,85-0,95 (beroende på last) på landsvägen i 110 kmh på bensin (1-1,05 i stan) och 1,15-1,25 landsväg på etanol (1,3 i stan).
Trött är den, inget man impar med vid rödljuset direkt, och soppaförbrukningen börjar stiga om jag ligger fortare än 110. Ingen större idé att försöka sig på "inspirerad körning" heller, utan en bil som startar och går och tar en dit man ska.
Bakhjulsdriven, jag behöver inget annat. Håller mig på vägen och ska inte ut i terrängen.
Dessutom är 2WD lägre än 4WD = lättare att lasta.
Kan liknas vid en Volvo 240 i framkomlighet vintertid utan last. Bättre med last förstås.
Bor i Norrbotten så vinterväglag är inget främmande.
Köpte den för att jag inte har plats för något släp på min radhustomt och jag behöver kunna transportera mina motorcyklar och veteranskotrar utan att behöva tanka ihjäl mig.
1,5 hytt rymmer packning för två pers och ramp till hojen utan att behöva ha väskor/prylar på flaket.
Testade några Mazdor med tyckte komforten var bättre i S10:an.
Inte haft några stora problem, fått ett kluckade ljud höger fram nu som gissningsvis är nån styrled.
Bromstrummorna bak är lite ovala så de ska bytas.
Helt enkelt en bil som fyller MINA behov utan att krångla och kosta skjortan.