Pickup-besatt.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Chevan läcker olja som ett såll... :( Formligen pissar olja någonstans på vänstra sidan när motorn är igång. När hon är avstängd avstannar läckaget hyfsat snabbt, men när hon är igång så rinner det ut såpass fort att det bildas ett rinnspår (alltså inte enstaka droppar) efter bilen när man kör och stora pölar när man vänder runt för att köra hem igen... Vafan har nu hänt då??...:gråta

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Vad för olja?

Någon som vet vart man får tag i ett låsbart tanklock?
Vill gärna inte fylla i 129l i tanken, för att sedan bli slangad utav någon bulgar eller två!

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Chevan läcker olja som ett såll... :( Formligen pissar olja någonstans på vänstra sidan när motorn är igång. När hon är avstängd avstannar läckaget hyfsat snabbt, men när hon är igång så rinner det ut såpass fort att det bildas ett rinnspår (alltså inte enstaka droppar) efter bilen när man kör och stora pölar när man vänder runt för att köra hem igen... Vafan har nu hänt då??...:gråta

Oljefiltret sitter på vänster sida, det är ganska vanligt att det börjar läcka vid adaptern som ändrar riktning på filtret (för du hade väl en 4WD?).

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Kolla filtret. I vanliga fall ska man ju bara dra det lagom hårt men enligt en resolut tillrättavisning av en 7.3L-kunnig skulle man dra det hårt som fan för annars skramlar det loss...

Hut går den i övrigt? Har du kvar gamla startproblemet eller löste det sig?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vad för olja?

Någon som vet vart man får tag i ett låsbart tanklock?
Vill gärna inte fylla i 129l i tanken, för att sedan bli slangad utav någon bulgar eller två!

Ganska säker på att det är motorolja... Svart är den, luktar motorolja, kommer från motorn... Var lite orolig att det kom från diffen/fördelaren eftersom dessa delar blev helt dränkta, men det verkar komma någonstans ovanifrån...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Oljefiltret sitter på vänster sida, det är ganska vanligt att det börjar läcka vid adaptern som ändrar riktning på filtret (för du hade väl en 4WD?).

Tackar för tipset, ska kolla filtret. Tycker att det är så skumt bara, knappt ens tittat på bilen på flera veckor då jag varit iväg, och nu när jag kommer hem så läcker den från första start... Jag tvättade i och för sig underredet med avfettningsmedel för ett tag sen, kanske tvättat bort någon olje/smutskaka som täppte till stället det nu läcker ifrån...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Kolla filtret. I vanliga fall ska man ju bara dra det lagom hårt men enligt en resolut tillrättavisning av en 7.3L-kunnig skulle man dra det hårt som fan för annars skramlar det loss...

Tackar för tipset, ska kolla där :)

Svårt att säga... Det kommer och går liksom... :confused: Nu idag var den enormt svårstartad även kall, vilket är nytt... Jag fick ju en förklaring som var att det eventuellt var startmotorn det var fel på eftersom man behöver ett visst varvtal för att motorn ska starta, och tydligen sänks varvet om startmotorn blir varm (vilket den kan ha blivit på grund av att avgasröret läckte avgaser på den eller att motorrumstemperaturen var högre än normalt eftersom turbon inte opererade vid fullt tryck på grund av sagda läckande avgasrör). Så eventuellt att jag måste byta startmotor. Hyfsat enkelt jobb dock då jag redan gjort det en gång på den här bilen (bytte dock inte startmotorn då, var en sladd som lossnat och för att få den på plats var jag tvungen att plocka loss och sen sätta tillbaka startmotorn), får försöka hitta en fungerande bara. Om inte annat kan jag ju utesluta en felkälla genom att byta till en oirdentligt fungerande start.

Men när den väl är igång går den bra, turbon visslar fint och den är stark som en häst :)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Tillägg: Har filtret lossnat, så måste oringen rättas till.
Räcker inte att dra åt.
Plocka bort, rengör, se till att oringen ligger rätt (limma med fett), anolja och dra åt ordentligt.

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
Husabürg, Scott
Jävla sugen på en pickis men har bara kört svensson bilar innan så önskar svar på lite frågor..

Tar denna som exempel för jag tycker den verkar just,
http://www.blocket.se/sodermanland/Cheva_cheyenne_pickup_2500_4x4_6_5_diesel_40227005.htm?ca=12&w=2

Vad betalar man i skatt på en sådan.
Vad drar den cirka milen vid landsvägskörning i 70-80?
Nån som kör hoj med en sådan? Går det lätt att springa upp en cross på flaket, har ingen aning hur högt det är.
Vad gillar ni själva bäst diesel eller bensin?
Kommer kanske köra lite båt med den ut i vildmarken.
:va

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Jävla sugen på en pickis men har bara kört svensson bilar innan så önskar svar på lite frågor..

Tar denna som exempel för jag tycker den verkar just,
http://www.blocket.se/sodermanland/Cheva_cheyenne_pickup_2500_4x4_6_5_diesel_40227005.htm?ca=12&w=2

Vad betalar man i skatt på en sådan.
Vad drar den cirka milen vid landsvägskörning i 70-80?
Nån som kör hoj med en sådan? Går det lätt att springa upp en cross på flaket, har ingen aning hur högt det är.
Vad gillar ni själva bäst diesel eller bensin?
Kommer kanske köra lite båt med den ut i vildmarken.
:va
Skatten ligger på ca 2500 för bensin o 4-5000 för diesel på chevorna.
1-2L milen
Om man tar med sig crosspallen eller en såndär liten trappstege så är det hyffsat lätt att lasta, det är inget man lastar upp på utan nånting brevid om man inte är jävla lång.

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
Husabürg, Scott
Har nu läst fram till sidan 70 nånting, känner att man fått lite mer på benen, sjukt mycket info i tråden.. Lutar åt en Cheva 4x4 Diesel 6,5, finns ju en del på blocket men de ligger ganska högt i pris, måste gå att köra på B-kort också. Kan väl lägga sådär en 70 lök max. Ingen höjd sak vill inte göra det svårare än det är att lassa hoj, gärna med 1,5 hytten.
Btw hur ser man om det är b eller c-kort? Måste man ha regnr?

Är inte fast i just Cheva så kom gärna med förslag har jävligt dålig koll på vad som är prisvärt och inte.

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
Husabürg, Scott

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ääääh, karossen är bara för syns skull på dessa bilar.
Ord! Skulle jag ha en tjeva så skulle det vara en sån. Ny dörr och nya flyglar. Sen skulle jag bonnlacka den hemma i två toners brunmetallic och fixa nya lyktor samt div lister och emblem på ebay. Fifan serru.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati