Pickup-besatt.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ta ut dom i skogen så får du se själv.

Det har jag redan gjort. Funkade fint. Nu är det i första hand ingen terrängbil utan en drag/lastbil men vi har varit mitt ute i ogallrad skog och kört och det funkade över förväntan.

Största nackdelen är väl att man behöver en pickis till att dra med om/när man kör fast för att de väger som de gör.
 
Last edited:

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Jo, det stämmer i det du säger.
Går inte direkt att utse den bästa pickisen rätt och slätt.
Givetvis så går det ju att lasta mer på en större pickis, medan en mindre är smidigare och går bättre i terrängen.

För mig är 4x4 = terrängkörning per automatik då detta är så satans roligt :)

Ang Topgear och Hilux så hade jag inte en susning om att dom hyllade denna pickisen så mkt.
Det enda avsnitt jag sett utav topgear med hilux var när dom åkte till Island eller vad det var.
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jo, det stämmer i det du säger.
Går inte direkt att utse den bästa pickisen rätt och slätt.
Givetvis så går det ju att lasta mer på en större pickis, medan en mindre är smidigare och går bättre i terrängen.

För mig är 4x4 = terrängkörning per automatik då detta är så satans roligt :)

Ang Topgear och Hilux så hade jag inte en susning om att dom hyllade denna pickisen så mkt.
Det enda avsnitt jag sett utav topgear med hilux var när dom åkte till Island eller vad det var.

Top Gear försöker döda en gammal Hilux genom att ge den stryk på olika sätt vilket den klarar bra, kanske i första hand för att den är så lätt så den flyttar på sig när de slår en rivningskula på den.

4X4 är bra när man ska dra upp folk ur diken, dra upp båtar, mm där det är fästet snarare än kraften i motorn som sviker. Sen är det jäkligt kul att dunka i vänsterfilen med en 3-tonspjäs då det råder "snökaos" och övriga bilar kör som elefanter genom en sandstorm i 35 kmt i högerfilen.

:banana
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Fan va tuff den var! Börjar nästan gråta lite. Den där har ju ingen skatt heller så då kan man ju ha en sur V8 som gurglar lite.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Håller bättre för vad? Jag förnimmer lite "Top Gear Syndrome"

Om en Hilux fick samma stryk jag utsätter min för med ett par ton på flaket eller uppdragning av 5+ ton tunga båtar skulle den brinna ihop som en liten natriumflisa.

Jag har efter över 30.000 mil haft isär axlar och kikat. Drivaxlar, diffar, mm ser i princip nya ut. När det gäller det som Top Gear anser representera "kvalitet" dvs inredningen så visst är den plastig men allt är helt.

Det vettefasen, hilux och åtminståne de lite äldre isuzu dieslarna är fenomenalt seglivade pjäser, nu är det ju bara 80-talare jag har erfarenhet av dock. Brukar hålla att både bryta årationden i skogen, och utväxlingen är sådan att du även med den patetiska motoreffekten gott kan dra många, många ton bakom (5 ton båt är ingenting).
Lasta sönder brukar inte gå då du helt enkelt inte får plats med mer vikt en vad de klarar.
Riktiga traktorer det där.

Mazda B2600 4x4 dieseln vi har på kneget har också visat sig rätt stadig, drar regelbundet (läs flera gåner i veckan under sesång) laster på en par-tre ton ibland uppåt 5-6, lägga den på tak i en 60 knyck gjorde heller inte mycket skada, men den är ju bara än tio år än, så vi får väl se...

Jag skulle däremot säga att skillnaden ligger i att amerikanarna faktiskt är bilar man vill åka runt i.
Självklart drar de minst lika stora laster, men med en redig 8:a drar man dem med en utväxling som faktiskt funkar att köra med på väg, en gammal isuzu tröttnar runt 70km/h. I fullsizearna sitter man i en tyst hytt på en stor bekväm soffa, likt den man har i lägenheten, och åtminståne rakt fram blir de flesta svensson bilar efter om man trycker på gasen.
En gammal hilux/isuzu kb är fantastiska verktyg, men rent ut sagt hemska att köra med på väg.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det vettefasen, hilux och åtminståne de lite äldre isuzu dieslarna är fenomenalt seglivade pjäser, nu är det ju bara 80-talare jag har erfarenhet av dock. Brukar hålla att både bryta årationden i skogen, och utväxlingen är sådan att du även med den patetiska motoreffekten gott kan dra många, många ton bakom (5 ton båt är ingenting).
Lasta sönder brukar inte gå då du helt enkelt inte får plats med mer vikt en vad de klarar.
Riktiga traktorer det där.

Mazda B2600 4x4 dieseln vi har på kneget har också visat sig rätt stadig, drar regelbundet (läs flera gåner i veckan under sesång) laster på en par-tre ton ibland uppåt 5-6, lägga den på tak i en 60 knyck gjorde heller inte mycket skada, men den är ju bara än tio år än, så vi får väl se...

Hilux eller Isuzu drar inga 5 ton. Kanske rakt fram på en asfaltsväg men upp ut vattnet på en brant ramp eller att manövrera runt kärran på en svampig gräsyta går inte.
Föräldrarna hade en Troper med den nämnda Isuzudieseln i. Det är den absolut slöaste maskin som producerats och där hjälper inga lågväxlar i det här fallet.

Nu snackar jag om att dra på ett förtroendeingivande sätt och inte bara precis.

http://www.youtube.com/watch?v=MJmKEtoRQfc&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=__WqbQjicNc&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=ut9npmq48_c&feature=related

:brynad
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hilux eller Isuzu drar inga 5 ton. Kanske rakt fram på en asfaltsväg men upp ut vattnet på en brant ramp eller att manövrera runt kärran på en svampig gräsyta går inte.
Föräldrarna hade en Troper med den nämnda Isuzudieseln i. Det är den absolut slöaste maskin som producerats och där hjälper inga lågväxlar i det här fallet.

Nu snackar jag om att dra på ett förtroendeingivande sätt och inte bara precis.

http://www.youtube.com/watch?v=MJmKEtoRQfc&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=__WqbQjicNc&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=ut9npmq48_c&feature=related

:brynad

Jonäpp förtroendegivande drar dom ju inte ens sig själva, men likförbannat brukar det gå ändå.
Fem ton träsnipa på traktorsläp & grus funkar hur bra som hellst, låg och fykrafs i bara. :p

Självklart som sagt drar ju en fullsize (ännu) bättre, just i drag perspektiv, dels pga motorn men mest vikten. Men livet får man fan inte ur dem. :)

Edit: Dragbil + släp tex väger ju dock inte 5 ton utan med last närmare 40. :)
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Hittade en bild på min förra pickis. Min första bil faktisk.
Vet inte om jag lagt upp den tidigare i tråden.

F250 -92, 4X4, 7.3L utan turbo. Efter den var man fast.

Skärmavbild 2012-08-26 kl. 15.16.27.jpg
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top