Pickup-besatt.

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
Prutt, ett svårt släpa-geggmoppe-till-skogen-pickup-sug har inträtt. :(

Nissan Navara ser ju rätt smutt ut, men orkar man leva med en sådan om man är bortskämd med en S80 med helskinn, acc och farthållare?

4WD är bara skräp om syftet är att köra geggmoppe till bana, flakhöjden ställer till det, en 2WD pickis är att föredra (har haft bägge).

Åk-komforten är OK men inte mer, S80 mm är på en annan planet då dom inte behöver klara ett ton i skuffen. Med 500 kg på flaket blir en pickis trevligare att åka med.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
4WD är bara skräp om syftet är att köra geggmoppe till bana, flakhöjden ställer till det, en 2WD pickis är att föredra (har haft bägge).

Åk-komforten är OK men inte mer, S80 mm är på en annan planet då dom inte behöver klara ett ton i skuffen. Med 500 kg på flaket blir en pickis trevligare att åka med.
Lite därför jag föreslog Isuzu
isuzu-dmax.jpg
(opel campo var trevliga, med 4wd, kraftfull diesel och låg lasthöjd)
OPEL-Campo-Pick-Up-4x2-DTI---2001-2002-.jpg

och ssang yong (som är betydligt personbiligare i chassiet än vanliga pu)
ssangyong-actyon-sports.jpg

Dessvärre säljs SSang yongen bara med tvålitersfyran (mercedesmotor).
Fanns den med 2,7 liters femman (som sitter i min rodius), så skulle jag rekomendera den förbehållslöst.

Tvåhjulsdrivna pick-upper brukar vara helt handikappade utan last.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Isuzun D-max är ju jäkligt grym, jag hade skitskoj med en sådan på semestern i Thailand. Turbomatad 3-literssexa, urstark maskin med skaplig komfort för att vara en sån bil faktiskt, mycket bättre än King Caben.
Men provkör en för fasen först, jag misstänker att det är ganska stor skillnad mot direktörsvagnen du åker i nu...
Jag funderar också på att köpa pickis igen så jag har något att flytta crossen med när jag väl köper en sån också.
Billigt ska det dock vara, jag funderar nästan på att köpa en Caddy :skäms

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Fortfarande jeepchassie ju :va

Så? det är ju så de flesta konstruerats.

Kingcab=terrano
jeep comanche=Jeep cherokee
Hilux=Landcruiser
Cheva pickis=Blazer/Suburban/Tahoe osv
Ford pickis=Broncho/Excursion osv
Dodge pickis=Ramcharger osv

Det är samma bilar med olika karosseri.

En modern folkvagnpickis har ju lite väghållning.
Annars får du försöka hitta något i den här stilen även om det är lurigt.
De hade en xc90-pickis på företagsbilar i sthlm förut.

Bifogat

• 264-XC90_pickup_spredaj.jpg
    264-XC90_pickup_spredaj.jpg
    85.2 KB · Visningar: 194
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Isuzun D-max är ju jäkligt grym, jag hade skitskoj med en sådan på semestern i Thailand. Turbomatad 3-literssexa, urstark maskin med skaplig komfort för att vara en sån bil faktiskt, mycket bättre än King Caben.
Men provkör en för fasen först, jag misstänker att det är ganska stor skillnad mot direktörsvagnen du åker i nu...
Jag funderar också på att köpa pickis igen så jag har något att flytta crossen med när jag väl köper en sån också.
Billigt ska det dock vara, jag funderar nästan på att köpa en Caddy :skäms

Jag har närapå sneglat på något svinbilligt från Skoda som ren geggmopeds-transport, men skulle hellre ha en alltiallo, och diesel vore inte fel alls, blir en hel del mil i tjänsten (det talar å andra sidan emot stor, tung fyrhjulsdriven pjäs).

Provklämde lite Navaro igår, gillar stuket på den som tusan, satt helt ok - men flaket såg lite kort ut kanske för geggmoppe (dock gillar jag crewcabgrejen, då får man med utrustningen inne i bilen...även om man är två som åker, och det gör vi oftast).

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har närapå sneglat på något svinbilligt från Skoda som ren geggmopeds-transport, men skulle hellre ha en alltiallo, och diesel vore inte fel alls, blir en hel del mil i tjänsten (det talar å andra sidan emot stor, tung fyrhjulsdriven pjäs).

Provklämde lite Navaro igår, gillar stuket på den som tusan, satt helt ok - men flaket såg lite kort ut kanske för geggmoppe (dock gillar jag crewcabgrejen, då får man med utrustningen inne i bilen...även om man är två som åker, och det gör vi oftast).

Crewcab är ett måste, kalla kläder är inte kul :näsblod En geggmopp bör man väl få upp ändå, om inte annat så får man köra med luckan nere om man har två hojar på och inte kan ha den diagonalt.
Annars så är ju skåp det bästa, då kan man hitta billiga saker som dessutom inte drar så mycket soppa.
Men hur jävla kul är det att åka omkring i ett skåp när man kan ha 4wd pickis så man även kan hämta crossen inne i skogen när man har kört fast/soppatorsk/sprängt motor :D

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Jag såg en lirare med en Navara i söndags, såg ut att vara perfekt även med crewcab att släpa geggmoppe på (lemmen nere dock). :)

Det verkar ju inte råda brist på motorras på Navaran, och man läser om stackare som haft dyra reparationer, fått utbytesmotorer i dem, som rasat igen...och företag med flera bilar där alla haft problem.

Rasen verkar vara i storleksordningen "stake genom blocket" med, så det är ju både dyrt/allvarligt.

Ändå lär man fundera, nu när man börjat fundera på allvar på en 4wd-diesel-bruks-pickis, så ser man just Navaran precis överallt, antingen är det en slump, eller så går det 10 navara på en ls200 runt Västeråsområdet?

Det jag är ute efter, om motorn är tillverkad av kexchoklad, varför ser man ändå så många av dem därute?

Är det ett klassiskt fall av "en missnöjd kund hör alltid av sig, en nöjd gör det inte"?

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag såg en lirare med en Navara i söndags, såg ut att vara perfekt även med crewcab att släpa geggmoppe på (lemmen nere dock). :)

Det verkar ju inte råda brist på motorras på Navaran, och man läser om stackare som haft dyra reparationer, fått utbytesmotorer i dem, som rasat igen...och företag med flera bilar där alla haft problem.

Rasen verkar vara i storleksordningen "stake genom blocket" med, så det är ju både dyrt/allvarligt.

Ändå lär man fundera, nu när man börjat fundera på allvar på en 4wd-diesel-bruks-pickis, så ser man just Navaran precis överallt, antingen är det en slump, eller så går det 10 navara på en ls200 runt Västeråsområdet?

Det jag är ute efter, om motorn är tillverkad av kexchoklad, varför ser man ändå så många av dem därute?

Vad konstigt. Men det kanske är för att man försöker göra jappspickisarna lite mer åtråvärda för den större marknaden och laddar på med mer effekt.
En japanpickis ska ju vara slö och bara gå och gå. motorn ska ge upp när allt den sitter fast i rostat bort..

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Vad konstigt. Men det kanske är för att man försöker göra jappspickisarna lite mer åtråvärda för den större marknaden och laddar på med mer effekt.
En japanpickis ska ju vara slö och bara gå och gå. motorn ska ge upp när allt den sitter fast i rostat bort..

Ja...inte hade jag förväntat mig det resultatet när man satte sig ned och gjorde lite research, jag kikar ju på japs och dieselpickis av anledningen att man vill ha något pålitligt.

Det verkar dock som det är en vitlöksdoftande baguett-rova i Navaran dock...

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Jag gjorde en marknadsundersökning igår när jag hade lite tid över.
Provsatt Isuzu, mitsubishi och Nissan och alla har samma fel! Man får för fan inte plats i dom, jag skickade stolen längst bak och fick ändå sitta med benen i en sådan vinkel så att bara benknotorna inne i arslet stöttade upp min feta kropp. Tror inte att jag hade pallat mer än tre mil i en sådan innan man hade fått avliva bilen för att den skulle slippa lida mer!

Dessutom upptäckte jag att man inte kan få automat 4motion och den stora motorn i nya transporter pickisen.

Det får helt enkelt bli en jänkare igen!

Stefan

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blå Kronan med dubbla pakethållare
Nu när det det ramlat ner en halvmeter snö så vill man ju gjärna ha lite hjälp av framhjulen när man ska i väg.
Kontrollampan i 4wd-knappen lyser, den diffar bak om man kör på low-läget men den vägrar driva på framhjulen.
Har hört talas om nåt kretskort som kan ge sig.
Nån som vet nåt?
Är det dyrt, svårt att byta?
Andra kända fel?

Det är en Cheva S10 det gäller.

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Nu när det det ramlat ner en halvmeter snö så vill man ju gjärna ha lite hjälp av framhjulen när man ska i väg.
Kontrollampan i 4wd-knappen lyser, den diffar bak om man kör på low-läget men den vägrar driva på framhjulen.
Har hört talas om nåt kretskort som kan ge sig.
Nån som vet nåt?
Är det dyrt, svårt att byta?
Andra kända fel?

Det är en Cheva S10 det gäller.

Vet ej hur det ser ut på just S10:an men är det elektriskt styrda frihjulsnav så är det inte ovanligt att de beckar ihop för att de används för sällan, lösningen är att plocka isär göra rent o smörja.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Den här pickisen kommar jag ihåg, bra tryck. :D

[YOUTUBE-ID]LpBQVN7Mclc[/YOUTUBE-ID]

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Den här pickisen kommar jag ihåg, bra tryck. :D
Fyfan! har sett bilen brevid köra och den flyttar sig DUKTIGT, men den ser ju ut att stå still kontra pickisen!

Är det nån som har en king cab 4x4 diesel dubbelhytt och har nått att säga om motor och drivlina, och hur baksättet är? far har en rwd bensinare enkelhytt så att stolarna är hårda och kupen bullrig vet jag.

Är på jakt efter en billig pickis i stil med paintskissen nedan (hitta inga balla dubbelghyttare så jag fick "bygga" :D)
killcabiiv.jpg

Eller tips på annan billig (ska plugga till hösten) pickis som man kan leka i leran med.

Last edited:

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Det e väll bara att ställa bilen under ett träd som besöks ofta av diverse fåglar så har du resultatet väldigt snabbt:tummen

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Fyfan! har sett bilen brevid köra och den flyttar sig DUKTIGT, men den ser ju ut att stå still kontra pickisen!

Är det nån som har en king cab 4x4 diesel dubbelhytt och har nått att säga om motor och drivlina, och hur baksättet är? far har en rwd bensinare enkelhytt så att stolarna är hårda och kupen bullrig vet jag.

Är på jakt efter en billig pickis i stil med paintskissen nedan (hitta inga balla dubbelghyttare så jag fick "bygga" :D)
killcabiiv.jpg

Eller tips på annan billig (ska plugga till hösten) pickis som man kan leka i leran med.

De nissandieslar som jag kört (sent åttiotal/tidigt nittiotal) har varit påfrestande slöa.
Den japanska pickup som hade bästa motorn på den tiden var Izusu.
Men då var frigångshöjden lägre i stället.

Toyota hilux/VW taro är stryktåliga och bra.
Skall du köra terräng, så bör du undvika lång hjulbas och stora överhäng.
Dieselmotor, manuell växellåda, riktig fyrhjulsdrift utan mellandiff, lågväxel och diffbroms i bakaxeln rekomenderas.

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping