Pickup-besatt.

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Yamaha MT-07 -23
Du måste först sluta jobba. Sedan gå arbetslös ett par år, för att sedan bli erbjuden ett kort utav arbetsförmedlingen.
 

Pilten

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Kiruna
Hoj
2011 Kawasaki z750R
Är det inte bara ta det som ett vanligt körkort? Svågern min tog c kortet för 2 år sedan men har inte gått ykbn . Så han får köra lastbil men inte inom jobbet.
Har inte fattat exakt hur man gör det utan yrkesförarbevis eller vad det heter.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Eller kör utan körkort.

Ingen populär synpunkt, jag vet, men så jävla svårt skall det inte vara att få göra rätt för sig!
Ska jag tex få dra båten efter en c-reggad pickis måste jag ha yrkesbevis = jobbat som yrkesförare eller 3-årig yrkesexamen... :dummer
Ok att vi inte vill ha vilket pack som helst i en artonhjulare i storstadstrafiken, men pallar man en uppkörning och kan bevisa att man klarar av det, så vad fan är problemet?

INTE ACCEPTABELT!

Så det känns som att man får köra utan och ta böterna som en skatt, som om de inte plockar tillräckligt med skatt redan....
Jävla puckon. :dummer
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det behövs inte ykb för transporter för eget bruk.
Går att läsa här: https://www.google.se/url?sa=t&sou...QFjAA&usg=AFQjCNHKgAr9wIbcYKey18hEAGVRhf1ipw
Inte för att köra nej, men för att få ta körkortet krävs det, åtminstone i Finland, kan mycket väl vara att länderna skiljer sig åt på den punkten även om lagstiftningen i övrigt är snarlik.

Det är också ett förbannat hallå bara för att få ta BE kortet, hälsointyg & förnya körkortet vart femte år och den skiten.
 

Pilten

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Kiruna
Hoj
2011 Kawasaki z750R
Jaså ja då verkar det ju vara lite annorlunda de då. I Sverige behövs inte be kortet förnyas å för c så är det hälso intyg vid 50 år och ykb utbildning var 5 år för att gå jobba. Om de inte är ändrat nu med de nya be kortet som jag missat
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Yamaha MT-07 -23
Klurar mer och mer att slänga ut en annons på bilen.
Börjar ju bli fint att blåsa omkring på grusvägarna med en KTM 990 adv.

Kollar man lite priser på blocket så står dom i allt från 70k-100k.

Kanske skulle dra ner priserna på blocket och lägga ut den för 60.000kr med prutmån?

Jag vet inte. Kul bil är det ju helt klart. Speciellt nu när man fixat 4x4 efter posi-installationen.

Relativt snål att köra med också. 1-1.5l/mil.
Billig skatt på 2400kr/år och billig försäkring.

Svårt det där med val...
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag hade helst velat ha en Dodge men lider av en svårartad immunsjukdom som utvecklar psoriasisliknande utslag fall jag kliver ner under 7 liter och skulle jag gå ner under 6 liter så blir jag väldigt oresistent mot mul-och-klövsjukan...
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag tillhör den lilla gruppen som finner pickisar av samtliga märken åtråvärda så länge de är najsa så klart. Samtliga har sina för och nackdelar samt gylldne årgångar att satsa på.

Duramaxen är grym för att de knappt ändrat den sedan introduktionen men jag är föga imponerad av IFS.

Powerstroken var grym i begynnelsen med minst rapporterade (allvarliga) fel men sedan 6,0 kom så har den fått sig en törn.. 6.7 levererar galen effekt från fabrik men har för mycket elektronik enligt mig.

Cummins 5.9 är ett hyfsat säkert kort men har haft lite knackiga val av dieselpumpar vissa år samt B58 blocksproblemet (har jag för mig att det kallades där blocken med B58 i motornumret ämnade spricka.
6,7:an vet jag lite om men den drar betydligt mer än 5.9.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Håller med Teo om att alla pickisar har sin charm.
Själv är jag faktiskt lite svag för bensinare, och gärna gamla, nu blev det dock inte sådan jag valde men. Hade jag haft ett gratis soppakort hade jag lätt åkt bensinare, men diesel e lite mer försvarbart som daily driver.

Jag tänkte lägga upp en bild på den pickisen som fick mig in lööve från början.
En på mina föräldrars gata hade denna som firmabil när jag var liten, såg den inte sen förren en massa år senare då en kompis börjat på samma firma och bilen fanns kvar, vilket han också såg till att använda den.
Den var lika vacker som jag mindes den och lät förjävla fint.
Hade gärna köpt ut den men den var såklart inte tillsalu då det var deras ögonsten och den funnits med i alla år.
Detta är ju dock en bensinare och låter väldigt mycket trevligare än min. Jag upplever dock min som klart piggare.
Ja här e bilden iaf.
Hållt span på denna bil i tjaa.. över 20år nu ? :3freak
IMG_8521.jpg
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag har dock gjort mina tappra försök att efterlikna det jag gillat med den.
IMG_0596.jpgDSC_0444.JPG
det som dock saknas är någon skrikig färg. Men jag är knappast någon lackerare så det har legat på is.
Röd hade varit ballt
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top