Pickup-besatt.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har du rätt i. Är det något jag avskyr så är det släp. Ruttna konstruktioner som studsar runt i potthålen så man tror de ska välta, släpvagnskontakter som alltid är olika eller inte fungerar trots att det egentligen bara borde vara en hona och en hane, mm och sen ska man ha skiten någonstans också. Så jäkla smutt att ha flaket att ösa grejjer på.

Ja med hygglig luftfjädring bak så kan även vi som är vi som har ett vertikalt handikapp lasta på ett genomförbart sätt. Behövde väääldigt långa ramper för att få upp hojen på flaket utan att hyvla bort bukkåpan..

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ja med hygglig luftfjädring bak så kan även vi som är vi som har ett vertikalt handikapp lasta på ett genomförbart sätt. Behövde väääldigt långa ramper för att få upp hojen på flaket utan att hyvla bort bukkåpan..

Jag har en lämpig klippa på gården jag backar upp mot när jag lastar skoter eller hoj. Och är man inte hemma får man improvisera. Hittar man ingen klippa kan man ta en Audi.

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
Husabürg, Scott

Har aldrig haft problemet att det tar i och då är mitt flak i brösthöjd, men så har jag inte provat lasta plastraket... :rolleyes:
Däremot är det löjligt högt men snart är alla bekymmer med lastning ur värden, var och hämtade en liten attribut till dådjen. Bild kommer! :tungan

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Yamaha MT-07 -23
Måste ju ha någon förstärkning i flaket också. Blir ju bra brytning med en kran.

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Jag fick använda 4x4 2-3 ggr bara igår.
Och då var det ingen terräng att tala om.
Var bara en vanlig gräsmatta med lite hål i där jag skulle vända, och en backe på en grusväg med hala löv som jag skulle backa uppför.

En 2wd pickis måste vara det sämsta som finns. I alla fall om man inte har något lass på flaket.

Det sämsta som finns?

En 2wd pick-up fyller mycket väl upp behovet för mig och förmodligen 99% av alla andra som kör pick-up. Det är få som använder bilen till annat än att transportera sig på allmän väg. Jag har använt min 2wd i trädgårdsarbete, för att transportera enduron, hämta sand i grustag osv osv - jag har aldrig haft behov av 4wd.

Kör man fast på en plan gräsmatta så kanske man inte ska skylla på bilen förresten..

Fraden

Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Yamaha MT-07 -23
Nu vet jag inte vad du har för bil, men tvivlar att du kommit loss där vi var och körde.

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
En pickup är ju allt som oftast för lätt i arslet när flaket är tomt. Jag fastnade i början på ett skogsspår när fyrhjulsdriften inte ville hoppa i. Minimal lutning, ett tunt lager lera. Sen kom man ingenstans med bara bakhjulsdriften. Även fuktigt gräs i lutning ställer till det om man inte har farten med sig.

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Nu vet jag inte vad du har för bil, men tvivlar att du kommit loss där vi var och körde.

Jag har en Colorado 2wd och en Nissan Titan 4wd.. Jag var väl något raljerande, men det var ju även du när du skrev att en 2wd måste vara det sämsta som finns.. Det har sålts 2wd pick-ups i 80 år..

Det enda som är dåligt är väl den bilföraren som kör ut på underlag som inte bilen klarar av..

Fraden

Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Yamaha MT-07 -23
Så du menar att man inte ska kunna vända på en gräsmatta, eller kunna backa uppför en backen på en grusväg?

Ja, en 2wd pickis utan lass är nog ett utav dom sämsta fordonen i dessa lägen.

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Jag har som sagt aldrig haft problem att hantera dom underlag jag ställts inför, men däck och körkunskaper är ju lika avgörande som driften i sig. 2wd Pick-up är ofta effektsvagare också, med din Dodge Ram så är det kanske svårt att dosera kraften på dåligt underlag.

På vintern så kan det ju vara bra att lägga ett par sandsäckar på flaket.. men jag har kört på snötyngda skogsvägar och leriga crossbanor utan några som helst problem.. bara man vet vad man gör så att säga..

Att inte kunna köra på en gräsmatta låter som ett skämt..

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Men om din retorik är att "där det krävs fyrhjulsdrift är tvåhjulsdrift det sämsta som finns" så stämmer det väl, men det säger ju inte så mycket om fordonstypen i sig. En tvåhjulsdriven pick-up är som regel billigare i drift, inköp, skatt, försäkring. Den är även driftsäker och komfortabel med konventionell McPherson dämpning.. Och har man inget behov av att köra offroad så kommer man aldrig behöva 4wd..

Fraden

Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Yamaha MT-07 -23
Du får gärna skriva hur mycket du vill. En rwd pickis utan last är och förblir totalt värdelös när du ska backa upp för något.

Jag anser inte att en grusväg är extrem.
Inte heller en gräsmatta med lite håligheter i.
Visserligen så var det oklippt.

Jag har haft ett antal 2wd pickisar. Kört året om med dessa. På vintern, eller just vid backning så är det dom värdelösa.

Jag kör lastbil och släp i mitt yrke.
Jag har upplevt ett antal snöstormar. Jag har även aldrig behövt att ta ut en bärgare för att jag har fastnat.

Men i ditt fall så är jag nog en fruktansvärt dålig bilförare som var tvungen att lägga i 4x4 bara för att komma upp för backen, då bilen bara stod och spann.

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Du får gärna skriva hur mycket du vill. En rwd pickis utan last är och förblir totalt värdelös när du ska backa upp för något.

Jag anser inte att en grusväg är extrem.
Inte heller en gräsmatta med lite håligheter i.
Visserligen så var det oklippt.

Jag har haft ett antal 2wd pickisar. Kört året om med dessa. På vintern, eller just vid backning så är det dom värdelösa.

Jag kör lastbil och släp i mitt yrke.
Jag har upplevt ett antal snöstormar. Jag har även aldrig behövt att ta ut en bärgare för att jag har fastnat.

Men i ditt fall så är jag nog en fruktansvärt dålig bilförare som var tvungen att lägga i 4x4 bara för att komma upp för backen, då bilen bara stod och spann.

Jag säger inte att du är dålig, men om man bara har 2wd så lär man sig att bedöma underlaget och som sagt, jag kör bara på anlagd väg och då är fyrhjulsdrift onödigt. Jag har aldrig haft ett så förnuftigt och mångsidigt fordon som min Colorado, 190 cm lastyta på flaket, nästan gratis att äga samt lika bekväm som en personbil. Man kan köra långa sträckor utan att bli ruinerad. En fyrhjulsdriven bil är bättre på just det, men sämre på allt annat, så man får väl väga detta mot varandra.. Men löjligt att döma ut ett fordonsslag som är ett av världens vanligaste bara för att man kört fast på en gräsmatta.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår