Pickup-besatt.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Såg fin ut! Dock C-kort...

Tack för påminnelsen förresten, jag funderar också över det där med chip. Vad är det, vad gör det, är det dyrt, är det bra, är det krångligt?:va

Vet inte hur hårt styrda jänkedieslarna är, men på moderna turbodieselmotorer är ofta vridmomentet sänkt på låga växlar för att skona drivlinan och öka körbarheten.
Trams.
I övrigt så är effektkurvan ställd så att man fort uppnår max vrid, som sedan håller sig konstant till varvstoppet.

Genom att ändra inställningarna ("chippa") får man mer effekt.
Naturligtvis på bekostnad av livslängd.
Dock är det inte säkert att bilen drar mer bränsle.
Högre laddtryck ger högre kompressionstryck vilket ger bättre förbränning.
"Chippning" skall dock göras medelst omprogramering av mjukvaran eller byte av hårdvaran.
En del varianter, så kallade "piggy-backs" innebär att man kopplar på en enhet på kablarna som ger styrsignalerna in i styrboxen och ändrar signalerna.
Själva styrboxen fungerar som vanligt, men efter fel förutsättningar.

Dels blir det svårt att felsöka, dels anpassar sig moderna motorstyrningar.
Effekten blir en motor som går bra ett tag för att sedan anpassa sig och gå som vanligt.
I bästa fall.
Kan även gå ner i "link home mode" och puttra runt på tomgång.

Finns företag som tar fram program till boxarna, som man bara kopplar till felsökningsuttaget och lägger över.
Man kan välja mellan original, ekonomi eller sportläge.
Huruvida man ger sig på automatlådans styrning (om det finns) samtidigt vet jag inte.
Jag vet egentligen ingenting.
Men jag har hört.

Funderar på att "chippa" Ssangyongen.
7000 för att öka från 163 till 197 hästar.
Billigt.
Men å andra sidan använder jag sällan 163 hk.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Jag är ju en såndär filur som föredrar en regelrätt mappning alla dagar i veckan.
Så får man något som är anpassat för just sitt eget exemplar med sina egna unika förutsättningar.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag är ju en såndär filur som föredrar en regelrätt mappning alla dagar i veckan.
Så får man något som är anpassat för just sitt eget exemplar med sina egna unika förutsättningar.

Mappning? Det är ju ingen sporthoj utan en dieselåtta.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Vet inte hur hårt styrda jänkedieslarna är, men på moderna turbodieselmotorer är ofta vridmomentet sänkt på låga växlar för att skona drivlinan och öka körbarheten.
Trams.
I övrigt så är effektkurvan ställd så att man fort uppnår max vrid, som sedan håller sig konstant till varvstoppet.

Finns en hel del skojiga boxar till dieselpickisarna. De är ju standard inställda att funka till allt möjligt men med de flesta boxar finns olika lägen som gör de fördelaktiga att antingen dra med, göra snålt, mer effekt, mm. De tar ju hand om växlingarna lite också vilket fanimej är det mest viktiga vad man än vill få ut mer av ur motorn.

Jag kommer köpa stiffare turbin till att börja med. Då får man ner soppaförbrukningen drastiskt. Om jag nu ligger i en svag uppförsbacke i 70 så ligger hon och varvar 2.200 av någon anledning när hon skulle kunna växla upp 2 gånger och köra på 1.600. Effekten finns ju där, inte förnuftet dock. Så maskinen måste fyllas med diesel nästan dubbelt så många gånger per minut.

Spelar väl ingen roll om det är en hunnratjufemma eller en 13L scania.
Jag föredrar mappning före chip i vilket fall.

Jo men en hoj kör man med på ett och samma sätt och är inte intresserad av vrid. I en pickis ska du ibland dra en båt på 4 ton, ibland ligga och dunka 90 i 60 mil, ibland få ett jäkla drag bara. Förutsättningarna ändras vilket gör mappningen värdelös.
Dessutom är en diesel ganska enkel. In med mer diesel bara.
Men som jag skrev så är växellådan en viktig komponent i sammanhanget, kanske den mest viktiga.

Bra pickis för er som inte vet om ni vill ha en fullsize.
Lagom stor med V8 och fina axlar. Ser ut som en Ford men är en Dodge.
En mix av allt helt enkelt. Billig som fan dessutom.

http://www.blocket.se/stockholm/Dodge_Pickup_31966091.htm?ca=11&w=3
 
Last edited:

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Jo men en hoj kör man med på ett och samma sätt och är inte intresserad av vrid. I en pickis ska du ibland dra en båt på 4 ton, ibland ligga och dunka 90 i 60 mil, ibland få ett jäkla drag bara. Förutsättningarna ändras vilket gör mappningen värdelös.
Dessutom är en diesel ganska enkel. In med mer diesel bara.
Men som jag skrev så är växellådan en viktig komponent i sammanhanget, kanske den mest viktiga.

Jajo förvisso.
Är väl lite onödigt att sitta och göra flera egna mappar som är "perfekta" när man snabbt och enkelt kan pröjsa för något som tillräckligt nära.

Men då går man miste om nöjet med att mappa!
Och bränna pengar!
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jajo förvisso.
Är väl lite onödigt att sitta och göra flera egna mappar som är "perfekta" när man snabbt och enkelt kan pröjsa för något som tillräckligt nära.

Men då går man miste om nöjet med att mappa!
Och bränna pengar!

Bränna pengar går man aldrig miste om. En sssssportbox från Banks och man vill ha helsystem och luftfilter. Och nya spridare. Och ny turbin. Och en styrdämpare från superlift vore kul. Och en fet kofångare. Och kanske lite fräsiga dekaler.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Finns en hel del skojiga boxar till dieselpickisarna. De är ju standard inställda att funka till allt möjligt men med de flesta boxar finns olika lägen som gör de fördelaktiga att antingen dra med, göra snålt, mer effekt, mm. De tar ju hand om växlingarna lite också vilket fanimej är det mest viktiga vad man än vill få ut mer av ur motorn.

Jag kommer köpa stiffare turbin till att börja med. Då får man ner soppaförbrukningen drastiskt. Om jag nu ligger i en svag uppförsbacke i 70 så ligger hon och varvar 2.200 av någon anledning när hon skulle kunna växla upp 2 gånger och köra på 1.600. Effekten finns ju där, inte förnuftet dock. Så maskinen måste fyllas med diesel nästan dubbelt så många gånger per minut.

Känner detsamma.
Även om jag får klara mig med en 2,7 liters femma.
Saknar manuell låda.
Det är dock långt ifrån riskfritt att köra på hög växel med hög belastning på tomatlådorna.
All effekt som sliras bort i momentomvandlaren omvandlas till värme.
Det är den stora nackdelen med våttade jänkefyrkrafsare.
Motorn lufsar på obelastad, samtidigt som man steker lådan.
EAT I Osby kan säkerligen leverera en turbin efter önskemål, komplett med sina berömda lödade vingar.
Man skall dock alltid börja med oljebyte i låddan.
Även vid normal drift tappar den viskositet = mer slir.
Överhettar man, så blir det slaskigt.
Eventuellt kan man byta till högre viskositet, men det behöver kollas upp först, så att det inte fukkar upp växlingarna.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vet inte hur hårt styrda jänkedieslarna är, men på moderna turbodieselmotorer är ofta vridmomentet sänkt på låga växlar för att skona drivlinan och öka körbarheten.
Trams.
I övrigt så är effektkurvan ställd så att man fort uppnår max vrid, som sedan håller sig konstant till varvstoppet.

Genom att ändra inställningarna ("chippa") får man mer effekt.
Naturligtvis på bekostnad av livslängd.
Dock är det inte säkert att bilen drar mer bränsle.
Högre laddtryck ger högre kompressionstryck vilket ger bättre förbränning.
"Chippning" skall dock göras medelst omprogramering av mjukvaran eller byte av hårdvaran.
En del varianter, så kallade "piggy-backs" innebär att man kopplar på en enhet på kablarna som ger styrsignalerna in i styrboxen och ändrar signalerna.
Själva styrboxen fungerar som vanligt, men efter fel förutsättningar.

Dels blir det svårt att felsöka, dels anpassar sig moderna motorstyrningar.
Effekten blir en motor som går bra ett tag för att sedan anpassa sig och gå som vanligt.
I bästa fall.
Kan även gå ner i "link home mode" och puttra runt på tomgång.

Finns företag som tar fram program till boxarna, som man bara kopplar till felsökningsuttaget och lägger över.
Man kan välja mellan original, ekonomi eller sportläge.
Huruvida man ger sig på automatlådans styrning (om det finns) samtidigt vet jag inte.
Jag vet egentligen ingenting.
Men jag har hört.

Funderar på att "chippa" Ssangyongen.
7000 för att öka från 163 till 197 hästar.
Billigt.
Men å andra sidan använder jag sällan 163 hk.

Förstår. Verkar onödigt krångligt och inte särskilt bra alls... Är ganska nöjd med hur hon går, och är inte särskilt intresserad att offra vare sig vrid eller livslängd för några fler hästar. Bränsleekonomin är ju förvånande bra som den är, så... Inte mycket att vinna där för min del alltså? Synd.
 

Moto-XXX

Industrial strength
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Trångsund, Sthlm
Hoj
Kawasaki KX450F, Yamaha R1
En del varianter, så kallade "piggy-backs" innebär att man kopplar på en enhet på kablarna som ger styrsignalerna in i styrboxen och ändrar signalerna.
Själva styrboxen fungerar som vanligt, men efter fel förutsättningar.

Dels blir det svårt att felsöka, dels anpassar sig moderna motorstyrningar.
Effekten blir en motor som går bra ett tag för att sedan anpassa sig och gå som vanligt.
I bästa fall.
Kan även gå ner i "link home mode" och puttra runt på tomgång.

Det rullar ju en mängd bilar på vägarna med t ex KCR-box, skulle alla dessa ha självjusterat sig till originalläge eller gått ner i link home?
Såvitt jag har hört så funkar det bra med trimboxar i många bilar som BMW och Volvo så det borde ju funka även i en "gammal" pickis.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Förstår. Verkar onödigt krångligt och inte särskilt bra alls... Är ganska nöjd med hur hon går, och är inte särskilt intresserad att offra vare sig vrid eller livslängd för några fler hästar. Bränsleekonomin är ju förvånande bra som den är, så... Inte mycket att vinna där för min del alltså? Synd.

Det är inte krångligt, inte särskilt dyrt, du tappar inget vrid och du kan tjäna massor av hästkrafter på en omprogramering.
Men om du inte tänker använda hästarna, så är det ingen mening.
Förmodligen har du fullt vrid någonstans vid 1800 varv nu.
Om motorstyrningen tillåter vridet att öka några hundra varv till, så har du samma botten.
Sedan ökar det.

Spelar väl ingen roll om det är en hunnratjufemma eller en 13L scania.
Jag föredrar mappning före chip i vilket fall.

"Mappning" är bara en ändring i mjukvaran.
Dieselmotorer skiljer inte mycket från exemplar till exemplar.
Det går utmärkt med en förändring utprovad på en likadanintesamma motor.

Det rullar ju en mängd bilar på vägarna med t ex KCR-box, skulle alla dessa ha självjusterat sig till originalläge eller gått ner i link home?
Såvitt jag har hört så funkar det bra med trimboxar i många bilar som BMW och Volvo så det borde ju funka även i en "gammal" pickis.

Just precis det de gjort.
Monterar man box i en nyare volvo eller BMW,så är man ute och seglar.
De är fullt programerbara.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det är inte krångligt, inte särskilt dyrt, du tappar inget vrid och du kan tjäna massor av hästkrafter på en omprogramering.
Men om du inte tänker använda hästarna, så är det ingen mening.
Förmodligen har du fullt vrid någonstans vid 1800 varv nu.
Om motorstyrningen tillåter vridet att öka några hundra varv till, så har du samma botten.
Sedan ökar det.

Förstår.
Visst kan man väl ha kul med många hästar, men man vill ju som sagt inte kompromissa med livslängden. Har hellre lagom kul en livstid än skitroligt i de fem sekunder skiten håller... Så hur drastisk blir livslängdsminskningen? Skjuter man både växellådor och fördelningslådor med fler hästar eller hur funkar det? Hur är det med bränsleförbrukningen, går den upp eller ner?
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Det rullar ju en mängd bilar på vägarna med t ex KCR-box, skulle alla dessa ha självjusterat sig till originalläge eller gått ner i link home?
Såvitt jag har hört så funkar det bra med trimboxar i många bilar som BMW och Volvo så det borde ju funka även i en "gammal" pickis.

inte för gammal, tror att diesel insprutningen måste vara av commonrail typ för att KCR box ska fungera eller ens gå att montera.

på äldre "hederliga" diesel motorer med rad pump eller fördelar pump så brukar det räcka med att ställa upp bränsle trycket i pumpen.
 

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Ort
Kälma
Hoj
Upcoming
Såg fin ut! Dock C-kort...

Tack för påminnelsen förresten, jag funderar också över det där med chip. Vad är det, vad gör det, är det dyrt, är det bra, är det krångligt?:va

C-kort har jag!
Enda nackdelen jag ser med det är att man inte lagligt kan låna ut den till vem som helst, och att släpet vi har inte är lagligt att dra efter trucken heller. Brossan har CE, men inte jag..
Att den bara gör 90 är ju en nackdel, men det är ju trots allt inte såå stor tidsförlust mot 110..

Är sugen som fan på den nu!
Dock är det ju den där jävla 330d:n som jag suktar efter också till våren..

Skulle ju kunna köpa cheva och sälja i sommar om jag det är så.. Har ju egentligen pengarna till att inhandla bägge bilarna, men tömma sparkontot och lägga 200 papp på bilar som 20-åring? :gnissla
Och sen inte ha pengar till att fixa och trixa..

En lösning vore ju att pappa som borde ha en riktig bil köpte chevan sen, men han har ju inget C.

Ska iaf ta en riktig funderar på chevan, den är inte så många mil bort!
Dessutom helt rätt bil.
 
Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
"chippning" är en klar överdrift av vad de flesta boxar egentligen gör. En dieselmotor går ju allitd med ett överskott av luft iochmed att det alltid är helt öppet. Finns inga "spjäll" som stoppar luften att passera, så det som styr effektuttag är hur mycket soppa man hinkar i.

Så tvärtemot kopmplicerade bensinare så behöver man bara hinka i mer diesel för att få mer effekt. Låter enkelt va? Det ÄR enkelt!
På äldre tryckstyrda insprutning dieselar så kan man sätta ett motstånd på trycksensorn för att få ut mer effekt.
- Det är det som 99% av de billiga boxarna är. Ett variabelt motstånd som du ställer i olika lägen för olika effekt. Jag kontrollmätte min KCR från min numera sålda BMW 320d -02 (2.0 liter commonrail turbodiesel) som då visade sig vara ett elektroniskt styrt motstånd.

Fördelar: Billigt sätt att få ut mer effekt
Nackdelar: Svartrök + på längre sikt så slits dieselpumpen då den "övervarvar".

Annan lösning:
Större insprutare, kraftigare bränslepump med tryckregulator, större turbo.

Som sagt.. Gamla vinkelåtta dieselar är enkla att trimma om man vill ha en mindre effektökning, typ 15-20% för då räcker det med att öka soppainhinkningen på ett eller annat sätt.

Men att "mappa" en diesel är liksom inte som att mappa en bensinare. Iochmed att den alltid med luftöverskott så finns det ingen direkt AFR att gå på.. Däremot så kan man ju minska på soppan om man vill att bilen skall dra mindre, men då kan EGT gå upp..

Detta är ju något som allas vår Jörgen går igenom i dieseltråden.. Ett snack med honom är värt besväret. Däremot så tror jag nog att Teo är inne på ett bra spår.. Kan man styra lådan så får man bättre koll på soppaförbrukningen.

2c från en amatör
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Så tvärtemot kopmplicerade bensinare så behöver man bara hinka i mer diesel för att få mer effekt. Låter enkelt va? Det ÄR enkelt!

Så är det. Har man däremot turbo på den finns mer man kan göra genom att hålla ner temperaturen på luften. Ett bra system som leder bort varm luft bra och hjälper turbon att suga i sig kall, frisk luft, ett filter som klarar flödet samt en luftburk som skärmar av värme från motorn.
Nästa steg är ju intercooler men det orkar jag i alla fall inte hålla på med.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Så är det. Har man däremot turbo på den finns mer man kan göra genom att hålla ner temperaturen på luften. Ett bra system som leder bort varm luft bra och hjälper turbon att suga i sig kall, frisk luft, ett filter som klarar flödet samt en luftburk som skärmar av värme från motorn.
Nästa steg är ju intercooler men det orkar jag i alla fall inte hålla på med.

Heh. Kom på att det fan är lite redneck över dig.
Hur gåre med banjon!?
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top