Mordecaien
Can do!
Har en liten fundering.
Vad är det som gäller för släpkärra kopplad till C-reggad pickup?
Är CE krav så fort man kopplar till ett släp (modell vanligt bilsläp)?
CE är väl tungt släp?
Har en liten fundering.
Vad är det som gäller för släpkärra kopplad till C-reggad pickup?
Är CE krav så fort man kopplar till ett släp (modell vanligt bilsläp)?
CE är väl tungt släp?
Såg fin ut! Dock C-kort...
Tack för påminnelsen förresten, jag funderar också över det där med chip. Vad är det, vad gör det, är det dyrt, är det bra, är det krångligt?
Jag är ju en såndär filur som föredrar en regelrätt mappning alla dagar i veckan.
Så får man något som är anpassat för just sitt eget exemplar med sina egna unika förutsättningar.
http://www.blocket.se/ostergotland/Chevrolet_pickup_2500_6_5TD_Nybes_nyskatt_31951779.htm?ca=18&w=2
Man blir ju rätt sugen!
15 papp billigare så..
Hur är det med chippningen?
Mappning? Det är ju ingen sporthoj utan en dieselåtta.
Vet inte hur hårt styrda jänkedieslarna är, men på moderna turbodieselmotorer är ofta vridmomentet sänkt på låga växlar för att skona drivlinan och öka körbarheten.
Trams.
I övrigt så är effektkurvan ställd så att man fort uppnår max vrid, som sedan håller sig konstant till varvstoppet.
Spelar väl ingen roll om det är en hunnratjufemma eller en 13L scania.
Jag föredrar mappning före chip i vilket fall.
Jo men en hoj kör man med på ett och samma sätt och är inte intresserad av vrid. I en pickis ska du ibland dra en båt på 4 ton, ibland ligga och dunka 90 i 60 mil, ibland få ett jäkla drag bara. Förutsättningarna ändras vilket gör mappningen värdelös.
Dessutom är en diesel ganska enkel. In med mer diesel bara.
Men som jag skrev så är växellådan en viktig komponent i sammanhanget, kanske den mest viktiga.
Jajo förvisso.
Är väl lite onödigt att sitta och göra flera egna mappar som är "perfekta" när man snabbt och enkelt kan pröjsa för något som tillräckligt nära.
Men då går man miste om nöjet med att mappa!
Och bränna pengar!
Finns en hel del skojiga boxar till dieselpickisarna. De är ju standard inställda att funka till allt möjligt men med de flesta boxar finns olika lägen som gör de fördelaktiga att antingen dra med, göra snålt, mer effekt, mm. De tar ju hand om växlingarna lite också vilket fanimej är det mest viktiga vad man än vill få ut mer av ur motorn.
Jag kommer köpa stiffare turbin till att börja med. Då får man ner soppaförbrukningen drastiskt. Om jag nu ligger i en svag uppförsbacke i 70 så ligger hon och varvar 2.200 av någon anledning när hon skulle kunna växla upp 2 gånger och köra på 1.600. Effekten finns ju där, inte förnuftet dock. Så maskinen måste fyllas med diesel nästan dubbelt så många gånger per minut.
Vet inte hur hårt styrda jänkedieslarna är, men på moderna turbodieselmotorer är ofta vridmomentet sänkt på låga växlar för att skona drivlinan och öka körbarheten.
Trams.
I övrigt så är effektkurvan ställd så att man fort uppnår max vrid, som sedan håller sig konstant till varvstoppet.
Genom att ändra inställningarna ("chippa") får man mer effekt.
Naturligtvis på bekostnad av livslängd.
Dock är det inte säkert att bilen drar mer bränsle.
Högre laddtryck ger högre kompressionstryck vilket ger bättre förbränning.
"Chippning" skall dock göras medelst omprogramering av mjukvaran eller byte av hårdvaran.
En del varianter, så kallade "piggy-backs" innebär att man kopplar på en enhet på kablarna som ger styrsignalerna in i styrboxen och ändrar signalerna.
Själva styrboxen fungerar som vanligt, men efter fel förutsättningar.
Dels blir det svårt att felsöka, dels anpassar sig moderna motorstyrningar.
Effekten blir en motor som går bra ett tag för att sedan anpassa sig och gå som vanligt.
I bästa fall.
Kan även gå ner i "link home mode" och puttra runt på tomgång.
Finns företag som tar fram program till boxarna, som man bara kopplar till felsökningsuttaget och lägger över.
Man kan välja mellan original, ekonomi eller sportläge.
Huruvida man ger sig på automatlådans styrning (om det finns) samtidigt vet jag inte.
Jag vet egentligen ingenting.
Men jag har hört.
Funderar på att "chippa" Ssangyongen.
7000 för att öka från 163 till 197 hästar.
Billigt.
Men å andra sidan använder jag sällan 163 hk.
En del varianter, så kallade "piggy-backs" innebär att man kopplar på en enhet på kablarna som ger styrsignalerna in i styrboxen och ändrar signalerna.
Själva styrboxen fungerar som vanligt, men efter fel förutsättningar.
Dels blir det svårt att felsöka, dels anpassar sig moderna motorstyrningar.
Effekten blir en motor som går bra ett tag för att sedan anpassa sig och gå som vanligt.
I bästa fall.
Kan även gå ner i "link home mode" och puttra runt på tomgång.
Förstår. Verkar onödigt krångligt och inte särskilt bra alls... Är ganska nöjd med hur hon går, och är inte särskilt intresserad att offra vare sig vrid eller livslängd för några fler hästar. Bränsleekonomin är ju förvånande bra som den är, så... Inte mycket att vinna där för min del alltså? Synd.
Spelar väl ingen roll om det är en hunnratjufemma eller en 13L scania.
Jag föredrar mappning före chip i vilket fall.
Det rullar ju en mängd bilar på vägarna med t ex KCR-box, skulle alla dessa ha självjusterat sig till originalläge eller gått ner i link home?
Såvitt jag har hört så funkar det bra med trimboxar i många bilar som BMW och Volvo så det borde ju funka även i en "gammal" pickis.
Det är inte krångligt, inte särskilt dyrt, du tappar inget vrid och du kan tjäna massor av hästkrafter på en omprogramering.
Men om du inte tänker använda hästarna, så är det ingen mening.
Förmodligen har du fullt vrid någonstans vid 1800 varv nu.
Om motorstyrningen tillåter vridet att öka några hundra varv till, så har du samma botten.
Sedan ökar det.
Det rullar ju en mängd bilar på vägarna med t ex KCR-box, skulle alla dessa ha självjusterat sig till originalläge eller gått ner i link home?
Såvitt jag har hört så funkar det bra med trimboxar i många bilar som BMW och Volvo så det borde ju funka även i en "gammal" pickis.
Såg fin ut! Dock C-kort...
Tack för påminnelsen förresten, jag funderar också över det där med chip. Vad är det, vad gör det, är det dyrt, är det bra, är det krångligt?
Så tvärtemot kopmplicerade bensinare så behöver man bara hinka i mer diesel för att få mer effekt. Låter enkelt va? Det ÄR enkelt!
Så är det. Har man däremot turbo på den finns mer man kan göra genom att hålla ner temperaturen på luften. Ett bra system som leder bort varm luft bra och hjälper turbon att suga i sig kall, frisk luft, ett filter som klarar flödet samt en luftburk som skärmar av värme från motorn.
Nästa steg är ju intercooler men det orkar jag i alla fall inte hålla på med.
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |