Resonemanget med att vev och kolv ej når ÖD exakt samtidigt är jag inte med på, de måste väl nå vändpunkten samtidigt?
Det är inte ett dugg självklart heller ...
Tänk så här:
Du har en motor med centralt placerad kolvbult. Kolven står i TDC.
Nu flyttar du kolvbulten bakåt. Stakens lillända beskriver då en kurva runt storändan (vevtappen) och kolven sjunker.
Kan man höja kolven igen??
Man kan inte vrida motorn framåt för då försvinner ju vevstaken framåt/nedåt och sänker kolven ännu mer.
Om man vrider bakåt då?
Ja det torde bero på hur mycket man flyttat tillbaka kolvbulten, hur lång vevstaken är och vilken slaglängd man har. När man vrider bakåt så rätar vevstaken upp sig och blir till slut parallell med kolvskirtet. Högre upp än så kan inte vevstaken lyfta kolven, men samtidigt har ju storändan (och hela staken) sänkts eftersom den sitter på vevtappen som har sin cirkelrörelse.
Jag ids just nu vare sig härleda en formel som knyter ihop de olika radierna och translationsrörelsen eller söka svaret geometriskt, men det känns som uppenbart att man för alla längder på staken och för alla slaglängder (radier för vevtappen) får kolven högst upp med en centalt placerad kolvbult ...
Sedan var det det där med åt vilket håll man ska flytta kolvbulten.
Du tittar på en motor från sidan som roterar medurs. Kolvbulten är fyttad bakåt, dvs åt vänster.
Kolven är på väg upp och jobbar mot det uppbyggda kompressionstrycket.
Assymmetrin gör att kolvkronan vill tippa framåt (höger) och den lägger sig där, precis som staken vill eftersom den, iaf sedan 09:00, har tryckt kolven åt samma håll. När förbränningstrycket börjar verka vill kolvkronan tippa ännu mer men så fort staken passerat 12:00 så vill den trycka kolven bakåt.
Med dagens låga kolvar tillåts relativt stor tippning. Ändå kommer staken vid en viss vinkel efter TDC att trycka kolven mot bakre cylinderväggen.
Rätta mig om jag har fel ...
Så, vad är egentligen finessen med assymmetrisk kolvinfästning? Får man en mjukare övergång i cylinder/kolv-glappet?
Kan någon förklara på ett bra och trovärdigt sätt?