pilen på kolven

Johanssson

The One And Only
Gick med
13 Nov 2006
Tjenna... jag gjorde ett väldigt dumt misstag innan jag tog bort min kolv för ett tag sen, jag glömde kolla åt vilket håll pilen stod på kolven:huvet
Så nu när jag skulle sätta dit en kolv igen så har jag ingen aning om vilket håll pilen ska vara åt:gnissla

Jag har en cagiva mito evo

om ni nu kan svara väldigt snabbt på frågan, vilket håll ska pilen vara mot, insuget eller utblåset???

//Andreas:confused:

Den är till för att visa avgaserna vart dom ska ta vägen, så dom inte sticker ut genom fel hål. Vänd fel och du kan tänka dig vad som händer :gnissla

Alltså på en tvitakt är det oerhört lätt att avgöra: Kolvringsändarna ska INTE kunna
peta ut i nån port när kolven åker upp och ner. Rätt självklart eller hur ?

På 4t är det en annan sak. Kolvbulten är förskjuten en bit bakåt (är det väl ?) för att kolven
ska luta över bakåt (alltså mot vevaxelns rotation) mot rätt cylindervägg innan förbränningen
tar fart. Annars far kolven över dit lite senare med bra tryck och det slamrar rätt bra
när den dundrar in i cyl.väggen. Har bara med rotationen att göra, inte hur ventilerna
sitter i motorn eller motorn i fordonet.

Vanligen märker man kolvarna med en pil som ska peka framåt i fordonets riktning.
För enkelhets skull.
/u

Alltså på en tvitakt är det oerhört lätt att avgöra: Kolvringsändarna ska INTE kunna
peta ut i nån port när kolven åker upp och ner. Rätt självklart eller hur ?

På 4t är det en annan sak. Kolvbulten är förskjuten en bit bakåt (är det väl ?) för att kolven
ska luta över bakåt (alltså mot vevaxelns rotation) mot rätt cylindervägg innan förbränningen
tar fart. Annars far kolven över dit lite senare med bra tryck och det slamrar rätt bra
när den dundrar in i cyl.väggen. Har bara med rotationen att göra, inte hur ventilerna
sitter i motorn eller motorn i fordonet.

Vanligen märker man kolvarna med en pil som ska peka framåt i fordonets riktning.
För enkelhets skull.
/u

Varken i 4T eller 2T är kolvbulten förskjuten i någon riktning!
Finns ingen logik i att flytta kolvbulten fram eller bakåt enligt de motiv du beskriver. Kolven förflyttar sig fram respektive bak i loppet utan att kunna motbalanseras på något sätt, mer när kolv och lopp är slitet givetvis.

På en tvåtaktare markerar pilen avgasporten (eller körriktningen om man vill), samma sak på en fyrtakt men anledningen är att urtagen för ventiltallrikarna är olika stora för insug och avgasventiler...

Last edited:
2708877 hade redan kolalt på dom men tänkte att det kunde vara anorlunda på vespor för på kompisen är det tvärt om:rolleyes:
I såfall så har nog din kompis satt sin kolv på fel håll tyvärr.. :)
Detta är en standard så man inte ska kunna göra fel, är samma på alla motorcyklar.

Varken i 4T eller 2T är kolvbulten förskjuten i någon riktning!
Finns ingen logik i att flytta kolvbulten fram eller bakåt enligt de motiv du beskriver. Kolven förflyttar sig fram respektive bak i loppet utan att kunna motbalanseras på något sätt, mer när kolv och lopp är slitet givetvis.

Det är vanligt att kolvbulten är förskjuten bakåt, mot rotationsriktningen, iaf på lite mer högpresterande motorer samt smidda eftermarknadskolvar. Det minskar bla belastningen på kolven (och slamret därav) när den byter sida i loppet efter ÖD efter kompressionstakten. Det minskar även de oscillerande kraftena i hela vevrörelsen eftersom veven och kolven då ej hamnar i ÖD exakt samtidigt. Det brukar dock vara mindre än en millimeter offset på en hojmotor.

Mvh
Jörgen

Den är till för att visa avgaserna vart dom ska ta vägen, så dom inte sticker ut genom fel hål. Vänd fel och du kan tänka dig vad som händer :gnissla

far man avgaser iforgasaren da..usch va daligt den maste ga da...

ha ha...skamt och sido.. pilen ar ju for att kanalerna i kolven och oppningen pa ringen inte ska hamna i nan port i cylindern...

Det är vanligt att kolvbulten är förskjuten bakåt, mot rotationsriktningen, iaf på lite mer högpresterande motorer samt smidda eftermarknadskolvar. Det minskar bla belastningen på kolven (och slamret därav) när den byter sida i loppet efter ÖD efter kompressionstakten. Det minskar även de oscillerande kraftena i hela vevrörelsen eftersom veven och kolven då ej hamnar i ÖD exakt samtidigt. Det brukar dock vara mindre än en millimeter offset på en hojmotor.

Mvh
Jörgen

Du har rätt i sakfrågan men jag skulle inte förklara det så krångligt.

När kolvbulten är förskjuten och kolven är i ÖD så har man redan där en kraft som vill rotera vevaxeln i och med att kolvbulten, vevtappen och vevaxelcentrums lagringar inte ligger i linje med varandra. Detta ger förutom det du säger mer effekt.

Mvh Roberth

Du har rätt i sakfrågan men jag skulle inte förklara det så krångligt.

När kolvbulten är förskjuten och kolven är i ÖD så har man redan där en kraft som vill rotera vevaxeln i och med att kolvbulten, vevtappen och vevaxelcentrums lagringar inte ligger i linje med varandra. Detta ger förutom det du säger mer effekt.

Mvh Roberth

Jo det är ju korrekt! ;)
Men jag tror nog att vi båda uppfattas minst lika krångliga ändå. :hihi

I de böcker jag läst är huvudsyften med förskjuten kolvbult att minska belastningen på kolvkjolen när kolven byter sida vid ÖD.

Men men. Allt hänger ju ihop. En mjukare gång med mindre vibrationer ger ju också mer effekt.

Mvh
J

I såfall så har nog din kompis satt sin kolv på fel håll tyvärr.. :)
Detta är en standard så man inte ska kunna göra fel, är samma på alla motorcyklar.

detta var en aerox 50cc moppe det e en liggande minerelli motor. pilen satt uppåt mot insuget orginal första gången vi tog bort cylindern.

Mvh
Jörgen

Får erkänna att jag inte kände till detta med förskjuten kolvbult..

Dock måste sidoförskjutningen vara väldigt begränsad då med dagen korta (låga) kolvar är kantringstendensen uppenbar utan att skjutkraften underifrån hjälper till.

Resonemanget med att vev och kolv ej når ÖD exakt samtidigt är jag inte med på, de måste väl nå vändpunkten samtidigt?

detta var en aerox 50cc moppe det e en liggande minerelli motor. pilen satt uppåt mot insuget orginal första gången vi tog bort cylindern.

För att vara petig: en Aerox ingen Vespa, det är är en scooter, en Vespa är en annan scooter...

Last edited:

Intressant. Fönstren i kolven satt fortfarande mot insuget antar jag, eller är det kanske ingen fönsterkolv på den maskinen?

Resonemanget med att vev och kolv ej når ÖD exakt samtidigt är jag inte med på, de måste väl nå vändpunkten samtidigt?

Det är inte ett dugg självklart heller ...
Tänk så här:
Du har en motor med centralt placerad kolvbult. Kolven står i TDC.
Nu flyttar du kolvbulten bakåt. Stakens lillända beskriver då en kurva runt storändan (vevtappen) och kolven sjunker.
Kan man höja kolven igen??
Man kan inte vrida motorn framåt för då försvinner ju vevstaken framåt/nedåt och sänker kolven ännu mer.
Om man vrider bakåt då?
Ja det torde bero på hur mycket man flyttat tillbaka kolvbulten, hur lång vevstaken är och vilken slaglängd man har. När man vrider bakåt så rätar vevstaken upp sig och blir till slut parallell med kolvskirtet. Högre upp än så kan inte vevstaken lyfta kolven, men samtidigt har ju storändan (och hela staken) sänkts eftersom den sitter på vevtappen som har sin cirkelrörelse.

Jag ids just nu vare sig härleda en formel som knyter ihop de olika radierna och translationsrörelsen eller söka svaret geometriskt, men det känns som uppenbart att man för alla längder på staken och för alla slaglängder (radier för vevtappen) får kolven högst upp med en centalt placerad kolvbult ...

Sedan var det det där med åt vilket håll man ska flytta kolvbulten.
Du tittar på en motor från sidan som roterar medurs. Kolvbulten är fyttad bakåt, dvs åt vänster.
Kolven är på väg upp och jobbar mot det uppbyggda kompressionstrycket.
Assymmetrin gör att kolvkronan vill tippa framåt (höger) och den lägger sig där, precis som staken vill eftersom den, iaf sedan 09:00, har tryckt kolven åt samma håll. När förbränningstrycket börjar verka vill kolvkronan tippa ännu mer men så fort staken passerat 12:00 så vill den trycka kolven bakåt.
Med dagens låga kolvar tillåts relativt stor tippning. Ändå kommer staken vid en viss vinkel efter TDC att trycka kolven mot bakre cylinderväggen.
Rätta mig om jag har fel ...

Så, vad är egentligen finessen med assymmetrisk kolvinfästning? Får man en mjukare övergång i cylinder/kolv-glappet?
Kan någon förklara på ett bra och trovärdigt sätt?

Jag ids just nu vare sig härleda en formel som knyter ihop de olika radierna och translationsrörelsen eller söka svaret geometriskt, men det känns som uppenbart att man för alla längder på staken och för alla slaglängder (radier för vevtappen) får kolven högst upp med en centalt placerad kolvbult ...

Så, vad är egentligen finessen med assymmetrisk kolvinfästning? Får man en mjukare övergång i cylinder/kolv-glappet?
Kan någon förklara på ett bra och trovärdigt sätt?

Där delar jag absolut din ståndpunkt, käre Leif!
Även om jag inte är motorteoretiker som du är så tror jag att läget på kolven i sitt övre dödläge kan inte påverkas av en sidoförskjutning av kolvbulten.
Jag kräver mer förklaringar än så för att köpa en, icke underbyggd, teori...

Finessen med denna förskjutning är jag också intresserad av.

Äsch, jag orkar inte förklara, ni får kolla själva. Egentligen är det bara sunt förnuft, kolla själva hur det är med kolvbultsförskjutningen:http://www.md.kth.se/~angstrom/download/Akht03/Vevr.PDF

Wow, mängder av formler men inget i klartext.
Var står det något om kolvbultsförskjutningen?

Hittade mängder om massakrafterna men det var det inte frågan om här och jag orkade inte hämta miniräknaren för att kolla alla formler...:D

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...