Det är såna tester jag talar om, och jag hade tyvärr (sorry) inte läst ditt inlägg inna jag skrev mitt (mina).
Och jodå: Skriv på du! Jag sköljer själv hydraylsystem där vi har absolutkrav på 5my, men egentligen eftersträvar vi 3.
Jag trodde blåögt att den nya fina hydrauloljan vi köpte och hällde i våra NYA "rena" system lätt klarade kraven...
Ack så fel man hade!
Nu var det ju ett gäng år sedan jag testade renheten på oljor i leveransform men jag tror inte det hänt så mycket eftersom förpackningarna och hanteringen inte ändrats.
Så här gjorde vi testen
Vi beställde olika hydrauloljor i olika förpackningar av olika märken. vi köpte oljorna för att inte avslöja vad vi skulle göra.
Man anger renhet i antingen ISO klass eller mängd partiklar över en storlek per deciliter olja.
Resultatet blev 10000 - 1000000 partiklar större än 3um per 100ml olja mätt med Royco ljusblockeringsmätare kallibrerad mot AC fine test dust.
Med andra ord så skall man aldrig fylla på ett hydraulsystem genom att bara "hälla" i oljan om man vill minska risken för onödigt underhåll. Det bästa är att pumpa in oljan genom ett filter. om man väljer ett relativt stort filter så kan man använda ett ganska enkelt filter.
Det är ju så att om man tar ett tex 6um absolut filter så skall ju Beta 6 vara 75 (en del fabrikat säger att dom har Beta 200 som kriteria).
enligt definitionen av Beta så är avskiljningsgraden för Beta 75 96,5 % av partiklar större än absolut um och om jag kommer ihåg rätt beta 200 98,5%.
Ett 25um absolut har kanske Beta 50 vid 6um och Beta 30 vid 3 um. Om man har ett stort 25um (typ ett stort bilfilter) så blir deltaP över filterelementet lågt och Beta talet stiger så det tar säkert bort 50 % av alla partiklar över 6 um och är skitmycke billigare än ett 6um absolut högtrycksfilter.
Vill du ha riktigt rent i ett hydraulsystem så är det bara separatfiltrering som gäller. Ett stort hyfsat filter med lågt deltaP och en enkel pump som cirkulerar tanken hela tiden och ett litet finfilter i själva systemet. That is the shit.
Det är inte av en slump som många lastbilar idag har separatfiltrering av smörjoljan i bakaxlar och växellådor.
Ok nu till olja och filter i motorer.
Först måste man tänka på att det är en stor skillnad mellan vad som skall smörjas av oljan.
Det är alltid fördelaktigt att ha så ren olja som möjligt men kullager, kugghjul och kamaxlar är ruggigt mycket känsligare än glidlager eftersom ett glidlager (tex ramlager i en bilmotor) är konstruerade för att kunna "bädda in" partiklar medan ett kullager i princip kan "förstöras" av en enda partikel.
Eftersom en bilmotor inte har nägra kullager så behöver det inte vara så himla rent men i en MC motor så är det ju samma olja i motor och växellåda och i växellådan finns det kullager.
Det som händer med ett kullager då det kommer in fasta partiklar är att när partikeln kläms mellan kula och bana så bildas det en liten grop i banan. Varje gång en kula passerar "gropen" studsar den till och gropen blir större och det bildas ett avtagande vågmönster i banan.
= ras alldeles förtidigt.
Antagligen en av huvudorsakerna till vaför man skall byta olja oftare på MC än på bil.
Varför kan man då inte sätta ett jätte fint filter på en motor ? Jo det är så att tillsatserna man måste ha i en motorolja sätter ingen filtret om det är för fint. Och jo det gäller även syntetoljor eftersom tillsatserna finns även i dom. Det här fenomenet kallas obliteration och det finns metoder att testa oljor ur denna aspekt. Man mäter då oljans filtrerbarhet.