Piratoljefilter är inte bra. I alla fall inte enligt DinMC / Suzuki Center

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Intressant!
Har du några belägg för att just Honda CRX Vtec har sämre oljetryck/flöde än alla andra biltillverkare eftersom just dom är så jävla känsliga på filtret?

Det låter ju isåna fall som en riktig jävla skitmotor!

Nope, inte att det är sämre oljetryck utan snarare att den kräver något bättre oljeflöde genom filtret... vad jag förstått det som så är det pga av att den varvar så pass som den gör.

Belägget jag har är de problem jag läst om hos Hondaklubben där jag varit med sedan snart 10år.

Men när jag tänker efter så var det nog en Prelude 2,2l Vtec som är det mest uppmärksammade fallet där det blev ny motor betald av någon annan än ägaren i slutändan.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Köpte ett Champion "piratoljefilter" till min GSX.
Slutade med att jag gick och köpte ett original iallafall.
Inte för att pirat renade dåligt men det hade mindre diameter så min oljefilterhylsa passade inte. Och skall man dra filtret så jävla hårt som tillverkaren vill (anliggning plus 2 varv) måste man ha verktyg som passar.
Piratfilter kan alltså vara dåliga av olika anledningar.

Gav piratfiltret till grannen som också kör Suzuki.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Och skall man dra filtret så jävla hårt som tillverkaren vill (anliggning plus 2 varv) måste man ha verktyg som passar.

2 varv???

Det jag har lärt mig i skolan (Det måste ju vara rätt,) så ska man dra ca 1/4 varv extra efter anliggning. Det är ganska lagomt vad man orkar dra för hand också.
Men men... det är säker rätt det som du har läst också.

Mats
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
2 varv???

Det jag har lärt mig i skolan (Det måste ju vara rätt,) så ska man dra ca 1/4 varv extra efter anliggning. Det är ganska lagomt vad man orkar dra för hand också.
Men men... det är säker rätt det som du har läst också.

Mats

Reagerade oxå på det,2varv?

Har nog aldrig dragit ett filter som man ska då.

När jag var på bilverkstad så var fick jag lära mig att stryka på olja på packningen och dra sedan för hand,bytte många filter(var min huvudsakliga syssla förutom däck)utan att en enda kom tillbaka för att det läckte.

Litet rookiemisstag med merca filterburk och kvarglömd packning men får skylla på den förra (hemma?)meken lite där för det satt en gammal kvar innanför.

Vad gäller pirat/original var väl detta avhandlat i gammal tråd av vår doktor här som fortsättning på oljetrådarna och original vann väl inte direkt utan det hängde mer på vilken tillverkare det var av respektive filter.

Själv brukar jag dock resonera att original är ju åtminståne utprovat av tillverkaren så oavsett om det finns bättre så fungerar det förmodligen tillfredsställande under motorns livslängd,skulle jag veta vilka piratfilter som levereras till tillverkaren och priset är horribelt på original så är ju valet lätt men annars så är det oftast en så liten kostnad i det stora hela att iaf jag väljer det som tillverkaren sagt funkar.

Henrik
 

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Färingsö
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
Har kört ca 1000 mil nu på biltemas olja och filter.
Hojen funkar fortfarande.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
2 varv???

Det jag har lärt mig i skolan (Det måste ju vara rätt,) så ska man dra ca 1/4 varv extra efter anliggning. Det är ganska lagomt vad man orkar dra för hand också.
Men men... det är säker rätt det som du har läst också.

Mats

Står så i både original bruksanvisning OCH i original verkstadshandbok.
Samma på Svenska, Tyska, Engelska, Norska och Finska (fick ta hjälp med den sista) så felöversättning är det inte.
Samma anvisning gäller även GSXR750 SRAD så det kanske är speciellt för Suzuki?:va
Men jag håller med... det känns jävligt konstigt att dra det så hårt.

Reagerade oxå på det,2varv?

Har nog aldrig dragit ett filter som man ska då.

När jag var på bilverkstad så var fick jag lära mig att stryka på olja på packningen och dra sedan för hand,bytte många filter(var min huvudsakliga syssla förutom däck)utan att en enda kom tillbaka för att det läckte.

Litet rookiemisstag med merca filterburk och kvarglömd packning men får skylla på den förra (hemma?)meken lite där för det satt en gammal kvar innanför.

Vad gäller pirat/original var väl detta avhandlat i gammal tråd av vår doktor här som fortsättning på oljetrådarna och original vann väl inte direkt utan det hängde mer på vilken tillverkare det var av respektive filter.

Själv brukar jag dock resonera att original är ju åtminståne utprovat av tillverkaren så oavsett om det finns bättre så fungerar det förmodligen tillfredsställande under motorns livslängd,skulle jag veta vilka piratfilter som levereras till tillverkaren och priset är horribelt på original så är ju valet lätt men annars så är det oftast en så liten kostnad i det stora hela att iaf jag väljer det som tillverkaren sagt funkar.

Henrik


Så brukar jag dra åt bilfilter också... men på hojen gäller tydligen andra spelregler.
 
Last edited:

Hondajunkie

Stoned
Gick med
3 Sep 2007
Ort
046
Hoj
1800
Original brukar inte kosta många tior mer än pirat, så varför chansa?

Visserligen kan original säkert också råka ut för fabrikationsfel, men jag tror det är lättare att få till ersättning då :tungan

Allt som skruvas fast drar man givetvis med momentnyckel :tummenupp
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Står så i både original bruksanvisning OCH i original verkstadshandbok.
Samma på Svenska, Tyska, Engelska, Norska och Finska (fick ta hjälp med den sista) så felöversättning är det inte.
Samma anvisning gäller även GSXR750 SRAD så det kanske är speciellt för Suzuki?:va
Men jag håller med... det känns jävligt konstigt att dra det så hårt.

Står så i min Haynes, men de har även gjort ett tillägg där, att det är suzuki som rekommenderar det men att de själva (haynes) aldrig vågat dra åt så mycket.
 

Dr.Bike

Guest

Är EN av "testerna" jag tänkte på, men då denna inte är vetenskaplig, utan trots allt mest tyckande, så valde jag att inte länka till den.

MEN! Den är bra ändå, för gemene man kan bilda sig en uppfattning pa grundval av vad man faktiskt ser.
Inte vad ett butiksbiträda sa.

Men då utseende kan luras, så räcker det inte med massa fina bilder, utan det krävs även filtreringstester.
Såna ligger dock oftast INTE ute på nätet.

Det man däremot TYCKTE sig kunna förstå är att HiFlo-filtren (som är vanliga bland piratfiltren här i Sverige) är helt jämförbara med OEM i utförande.
Det i sin tur borgar ju för att de iaf BORDE ha förutsättningar avv vara bra.

Det viktigaste denna sajt bidrar med är annars just att hitta soporna bland filter i rent mekanisk uppbyggnad.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Test....osv osv

....Jag kan en hel del om detta med föroreningar i smörj och hydraulsystem men jag vet inte hur mycket ni orkar läsa.


Det är såna tester jag talar om, och jag hade tyvärr (sorry) inte läst ditt inlägg inna jag skrev mitt (mina). :tummenupp


Och jodå: Skriv på du! Jag sköljer själv hydraylsystem där vi har absolutkrav på 5my, men egentligen eftersträvar vi 3.
Jag trodde blåögt att den nya fina hydrauloljan vi köpte och hällde i våra NYA "rena" system lätt klarade kraven... :hihi
Ack så fel man hade!

Gav det trasiga skit-piratfiltret till grannen som också kör Suzuki.


:död :hihi :rofl
 
Last edited:

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Nope, inte att det är sämre oljetryck utan snarare att den kräver något bättre oljeflöde genom filtret... vad jag förstått det som så är det pga av att den varvar så pass som den gör.

Belägget jag har är de problem jag läst om hos Hondaklubben där jag varit med sedan snart 10år.

Men när jag tänker efter så var det nog en Prelude 2,2l Vtec som är det mest uppmärksammade fallet där det blev ny motor betald av någon annan än ägaren i slutändan.

Har dessa hondamotorer så pass mycket större lagerspel som skulle anleda ett så pass mycket större krav på flöde för att i sin tur kunna upprätthålla det tryck som behövs för att erhålla en smörjande oljefilm mellan lagerskålar och vevaxel?

Oljepumpen tillsammans med tryckreduceringsventilen ger det oljetryck oljesystemet skall ha, sedan kan större lagerspel orsaka tryckfall pga av att flödet blir för stort.
Du har samma oljetryck vid typ 2000rpm som vid 12000rpm, så det har inget med varvtalet på vevaxeln att göra.

Så man frågar sig vem eller vilka som gissat sig till att filtret skulle vara en orsak till att motorn skurit?

Om filtret skulle ha dåligt genomsläpp så ska de ju gå genom "bypassen", och nogranna hondaåkare kör väll knappt mer än 500mil på finaste oljan, vilket gör att motorn egentligen inte får så mycke junk i oljesystemet.
Så de känns långsökt att filtret skulle vara en orsak.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Det är såna tester jag talar om, och jag hade tyvärr (sorry) inte läst ditt inlägg inna jag skrev mitt (mina). :tummenupp


Och jodå: Skriv på du! Jag sköljer själv hydraylsystem där vi har absolutkrav på 5my, men egentligen eftersträvar vi 3.
Jag trodde blåögt att den nya fina hydrauloljan vi köpte och hällde i våra NYA "rena" system lätt klarade kraven... :hihi
Ack så fel man hade!




:död :hihi :rofl

Nu var det ju ett gäng år sedan jag testade renheten på oljor i leveransform men jag tror inte det hänt så mycket eftersom förpackningarna och hanteringen inte ändrats.

Så här gjorde vi testen

Vi beställde olika hydrauloljor i olika förpackningar av olika märken. vi köpte oljorna för att inte avslöja vad vi skulle göra.

Man anger renhet i antingen ISO klass eller mängd partiklar över en storlek per deciliter olja.

Resultatet blev 10000 - 1000000 partiklar större än 3um per 100ml olja mätt med Royco ljusblockeringsmätare kallibrerad mot AC fine test dust.

Med andra ord så skall man aldrig fylla på ett hydraulsystem genom att bara "hälla" i oljan om man vill minska risken för onödigt underhåll. Det bästa är att pumpa in oljan genom ett filter. om man väljer ett relativt stort filter så kan man använda ett ganska enkelt filter.

Det är ju så att om man tar ett tex 6um absolut filter så skall ju Beta 6 vara 75 (en del fabrikat säger att dom har Beta 200 som kriteria).

enligt definitionen av Beta så är avskiljningsgraden för Beta 75 96,5 % av partiklar större än absolut um och om jag kommer ihåg rätt beta 200 98,5%.

Ett 25um absolut har kanske Beta 50 vid 6um och Beta 30 vid 3 um. Om man har ett stort 25um (typ ett stort bilfilter) så blir deltaP över filterelementet lågt och Beta talet stiger så det tar säkert bort 50 % av alla partiklar över 6 um och är skitmycke billigare än ett 6um absolut högtrycksfilter.

Vill du ha riktigt rent i ett hydraulsystem så är det bara separatfiltrering som gäller. Ett stort hyfsat filter med lågt deltaP och en enkel pump som cirkulerar tanken hela tiden och ett litet finfilter i själva systemet. That is the shit.

Det är inte av en slump som många lastbilar idag har separatfiltrering av smörjoljan i bakaxlar och växellådor.


Ok nu till olja och filter i motorer.

Först måste man tänka på att det är en stor skillnad mellan vad som skall smörjas av oljan.

Det är alltid fördelaktigt att ha så ren olja som möjligt men kullager, kugghjul och kamaxlar är ruggigt mycket känsligare än glidlager eftersom ett glidlager (tex ramlager i en bilmotor) är konstruerade för att kunna "bädda in" partiklar medan ett kullager i princip kan "förstöras" av en enda partikel.

Eftersom en bilmotor inte har nägra kullager så behöver det inte vara så himla rent men i en MC motor så är det ju samma olja i motor och växellåda och i växellådan finns det kullager.

Det som händer med ett kullager då det kommer in fasta partiklar är att när partikeln kläms mellan kula och bana så bildas det en liten grop i banan. Varje gång en kula passerar "gropen" studsar den till och gropen blir större och det bildas ett avtagande vågmönster i banan.:huvet = ras alldeles förtidigt.

Antagligen en av huvudorsakerna till vaför man skall byta olja oftare på MC än på bil.

Varför kan man då inte sätta ett jätte fint filter på en motor ? Jo det är så att tillsatserna man måste ha i en motorolja sätter ingen filtret om det är för fint. Och jo det gäller även syntetoljor eftersom tillsatserna finns även i dom. Det här fenomenet kallas obliteration och det finns metoder att testa oljor ur denna aspekt. Man mäter då oljans filtrerbarhet.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
´...mycket intressant text...

"Vill du ha riktigt rent i ett hydraulsystem så är det bara separatfiltrering som gäller. Ett stort hyfsat filter med lågt deltaP och en enkel pump som cirkulerar tanken hela tiden och ett litet finfilter i själva systemet. That is the shit."

Jo det är exakt så vi gör, men vi har hela tiden velat utveckla det separata filtret, pga att vi tidigare haft för lågt flöde, vilket minskar alltifrån omrörning i tanken, med sedimentering som följd, likaväl som att det förlänger "sköljningstiden" avsevärt.
Nu använder vi ett filter som är "bautastort" (flödar som bäst ca 70 L/min.) och såklart pumpar vi IN oljan i systemet via detta.
 
Last edited:

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Det som händer med ett kullager då det kommer in fasta partiklar är att när partikeln kläms mellan kula och bana så bildas det en liten grop i banan. Varje gång en kula passerar "gropen" studsar den till och gropen blir större och det bildas ett avtagande vågmönster i banan.:huvet = ras alldeles förtidigt.

QUOTE]

Intressant då med livslängden på lagrena i vevaxlarna på de äldre Z900 fram till GPZ1100 -84 och GS / GSX motorerna som är uppbyggda med rullningslager.
Och nogrannheten med renhet då man hanterar dom vid renoveringar.
 

RacerBarber

racerbarber
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Finspång
Hoj
ducati monster s4r 2004 zxr750 92
har varit med om stora skillnader på pirat delar, dock på bil då, men funkar ju på samma sätt, pegga 205 gti framhjulslager kostade på den tiden ca 900 spänn på antrams i finspång(lokal mekonomen) samma crap kostade 300 på b-tema. visar sig senare att dom är från samma företag, exakt samm id tag på lagret dvs SKF:s kullager.......hmmmm, det andra va då en racekat till en quattro som gav upp efter 300 mil, riktigt jävla piratskit, så det finns nog skillnader, men jag tror dom är absolut mindre idag än då för ca 10 år sen:tummenupp
 

Hondajunkie

Stoned
Gick med
3 Sep 2007
Ort
046
Hoj
1800
...

Så man frågar sig vem eller vilka som gissat sig till att filtret skulle vara en orsak till att motorn skurit?

...

Såhär låg det till:
En vän till mig vars Honda Civic inte fick tillräcklig smörjning pga en halvdålig serie Bosch-filter.
Har för mig att oljetrycket inte blev tillräckligt högt, då de första symptomen var att motorn ej gick över på högvarvsnockarna på kamaxlarna (VTEC).
Efter mycket tvistande erkände till slut Bosch att filtret inte höll måttet, och ersatte kostnad för byte till en bättre begagnad motor.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Först måste man tänka på att det är en stor skillnad mellan vad som skall smörjas av oljan.....

Fifan, kunde bara plussa ditt inlägg en gång...:gnissla :tummenupp

(dock är ju även defacto som sker, "problemet", med partiklar, med "sk yttre påverkan", dvs vad som händer/sker mellan tappning o till användare. Något ni har/brukar ta hänsyn till?)
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top