Pistolskytte?

Skjuter du pistol?.


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jadå, det ska inte krävas några större krafter. Kulan ska ju bara vara pyttelite överdimensionerad och bly är såpass mjukt (man använder inga härdande tillsatser som antimon eller dylikt till gamla svartkrutsvapens kulor utan det är rent mjukt bly), så det ska inte vara några problem :tummenupp

Tack :) I och med att det rör sig om single action revolvrar så tror jag den risken är väldigt liten, avtryckaren gör ju ingenting förrän hanen är uppspänd och det krävs ju ändå en del kraft för att dra tillbaka hanen så... Jag har svårt att se att detta ska hända oavsiktligt medan pistolen är i hölstret. Jag baserade designen löst på bilder av westernhölster som jag hittade vid snabb googling och väldigt många har en urgröpning för att exponera avtryckaren, så jag försökte efterlikna den kurvaturen litegrann.

Verkar logiskt, eftersom du troligen inte går runt med hanen spänd…

På de hölster jag använder är det viktigt att avtryckaren är täckt och att det är ett positivt klick som håller pistolen kvar i hölstret. Då bärs dessa iofs på allmän plats (dolt) och med en kula i loppet, vilket ökar risken för skada om man skulle tappa eller fastna i vapnet.

Oavsett vilket är det kul att du tillverkar egna hölster. Svårt att få tag på bra, gedigna tillbehör idag.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Verkar logiskt, eftersom du troligen inte går runt med hanen spänd…

På de hölster jag använder är det viktigt att avtryckaren är täckt och att det är ett positivt klick som håller pistolen kvar i hölstret. Då bärs dessa iofs på allmän plats (dolt) och med en kula i loppet, vilket ökar risken för skada om man skulle tappa eller fastna i vapnet.

Oavsett vilket är det kul att du tillverkar egna hölster. Svårt att få tag på bra, gedigna tillbehör idag.
Dels det, men vi vidtar även en massa andra säkerhetsåtgärder på skjutbanan som gör att jag känner mig tämligen safe när jag är ute och skjuter. Egentligen bär jag ju mest hölster på skjutbanan, och det är mest ett smidigt sätt att ha vapnet med mig när jag går fram för att kolla träffbild, duka på och av etc så att jag slipper lämna det utan uppsikt. I övrigt har jag det mest i handen eller på bänken framför mig. Bär aldrig vapnen laddade i hölster, möjligen med krut och kula men isåfall utan tändhattar. Och vi laddar aldrig trumman full utan lämnar alltid en kammare tom just för att hanen ska vila på en oladdad sådan. New model Remingtons (exempelvis min army och nu även police) har i och för sig vilohak mellan kamrarna just för att hanen ska kunna säkras utan att ligga på en tändhatt, men för enkelhetens skull behandlar vi alla lika och därför gäller en tom kammare vid skytte på banan. Så ja, vi kör hängslen, livrem och mer därtill :tummenupp

Men ja, hade det varit fråga om dagligt bärande på offentlig plats så hade man nog fått tänka lite annorlunda. Både angående säkerheten men även verkansmöjligheten. Inte mycket till självförsvarsmöjligheter om man inte bär vapnet färdigladdat i hölstret... :hihi Just en single action revolver hade nog inte en täckt avtryckare varit högsta prio för mig, däremot hade jag velat ha ett hölster med någon typ av hammarsäkring typ någon av följande lösningar:
cd-full-lined-1.jpg
Skärmbild 2024-09-18 192244.pngSkärmbild 2024-09-18 192218.png

Med en sån så hade jag nog känt mig ganska trygg med att bära vapnet helt laddat med hanen vilande på ett mellanhak eller en tom kammare.

Tack, jag försöker iallafall :tummenupp Läderhantverk är egentligen inte min starka sida, det ser ok ut på håll men vid närmare granskning så ser man ganska tydligt det amatörmässiga hantverket... :hihi Men men, så länge det funkar så duger det åt mig :)
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Dels det, men vi vidtar även en massa andra säkerhetsåtgärder på skjutbanan som gör att jag känner mig tämligen safe när jag är ute och skjuter. Egentligen bär jag ju mest hölster på skjutbanan, och det är mest ett smidigt sätt att ha vapnet med mig när jag går fram för att kolla träffbild, duka på och av etc så att jag slipper lämna det utan uppsikt. I övrigt har jag det mest i handen eller på bänken framför mig. Bär aldrig vapnen laddade i hölster, möjligen med krut och kula men isåfall utan tändhattar. Och vi laddar aldrig trumman full utan lämnar alltid en kammare tom just för att hanen ska vila på en oladdad sådan. New model Remingtons (exempelvis min army och nu även police) har i och för sig vilohak mellan kamrarna just för att hanen ska kunna säkras utan att ligga på en tändhatt, men för enkelhetens skull behandlar vi alla lika och därför gäller en tom kammare vid skytte på banan. Så ja, vi kör hängslen, livrem och mer därtill :tummenupp

Men ja, hade det varit fråga om dagligt bärande på offentlig plats så hade man nog fått tänka lite annorlunda. Både angående säkerheten men även verkansmöjligheten. Inte mycket till självförsvarsmöjligheter om man inte bär vapnet färdigladdat i hölstret... :hihi Just en single action revolver hade nog inte en täckt avtryckare varit högsta prio för mig, däremot hade jag velat ha ett hölster med någon typ av hammarsäkring typ någon av följande lösningar:
View attachment 503867
View attachment 503868View attachment 503869

Med en sån så hade jag nog känt mig ganska trygg med att bära vapnet helt laddat med hanen vilande på ett mellanhak eller en tom kammare.

Tack, jag försöker iallafall :tummenupp Läderhantverk är egentligen inte min starka sida, det ser ok ut på håll men vid närmare granskning så ser man ganska tydligt det amatörmässiga hantverket... :hihi Men men, så länge det funkar så duger det åt mig :)

Har ett läderhölster till min kimber, men har inte använt det än. Läste på angående informning och blev snabbt överväldigad, så det blev liggande

Tycker om läder och arbetet som ligger bakom, men kydex är svårslaget praktiskt, samtidigt som ingen ser dem.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har ett läderhölster till min kimber, men har inte använt det än. Läste på angående informning och blev snabbt överväldigad, så det blev liggande

Tycker om läder och arbetet som ligger bakom, men kydex är svårslaget praktiskt, samtidigt som ingen ser dem.

Kydex är grymt lättjobbat och bra, men kydex till svartkrut är som att sätta diodlampor på en orginal T-ford
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kände mig inte helt nöjd med hölstret, kom på en hel del saker som jag skulle gjort annorlunda medan jag tillverkade det första så med dessa erfarenheter tog jag och gjorde ett nytt:
20240919_001847.JPG
20240919_001919.JPG20240919_001937.JPG
Tycker det blev bättre iallafall, och puffran sitter fan med sugpassning vilket är huvudsaken :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Idag stod kulgjurning på schemat, ropade hem ett parti gjuttänger och andra skyttetillbehör på auktion för en tid sedan utan att egentligen veta vad det var för kalibrar på tängerna men nu när jag fått hem dem och kunnat möta så tror jag att de flesta ska funka till en eller flera av mina bössor vilket ju givetvis måste provas :tummenupp

20240919_182521.JPG

Från vänster: Lee R.E.A.L .50cal spetskula, RCBS .45cal spetskula och Lee .50cal rundkula.
20240919_191049.JPG20240919_201225.JPG

RCBS-kulorna hade jag hoppats skulle funka i mina army revolvrar då diametern är perfekt, men tyvärr blev de aningens långa... Kanske skulle kunna funka att gjuta utan att fylla formen ända upp, eller så kanske man kan klippa av dem ovanför nedersta bandet... Får funta. Spetskulan från Lee passade iallafall perfekt i mitt m1864 kammarladdningagevär, det ska bli kul att testa framöver :tummenupp
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top