uncletom
Gudomlig sporthojare
Ja hölstret var grymt. Bra jobbat, du kan ditt läder.
Jadå, det ska inte krävas några större krafter. Kulan ska ju bara vara pyttelite överdimensionerad och bly är såpass mjukt (man använder inga härdande tillsatser som antimon eller dylikt till gamla svartkrutsvapens kulor utan det är rent mjukt bly), så det ska inte vara några problem
Tack I och med att det rör sig om single action revolvrar så tror jag den risken är väldigt liten, avtryckaren gör ju ingenting förrän hanen är uppspänd och det krävs ju ändå en del kraft för att dra tillbaka hanen så... Jag har svårt att se att detta ska hända oavsiktligt medan pistolen är i hölstret. Jag baserade designen löst på bilder av westernhölster som jag hittade vid snabb googling och väldigt många har en urgröpning för att exponera avtryckaren, så jag försökte efterlikna den kurvaturen litegrann.
Dels det, men vi vidtar även en massa andra säkerhetsåtgärder på skjutbanan som gör att jag känner mig tämligen safe när jag är ute och skjuter. Egentligen bär jag ju mest hölster på skjutbanan, och det är mest ett smidigt sätt att ha vapnet med mig när jag går fram för att kolla träffbild, duka på och av etc så att jag slipper lämna det utan uppsikt. I övrigt har jag det mest i handen eller på bänken framför mig. Bär aldrig vapnen laddade i hölster, möjligen med krut och kula men isåfall utan tändhattar. Och vi laddar aldrig trumman full utan lämnar alltid en kammare tom just för att hanen ska vila på en oladdad sådan. New model Remingtons (exempelvis min army och nu även police) har i och för sig vilohak mellan kamrarna just för att hanen ska kunna säkras utan att ligga på en tändhatt, men för enkelhetens skull behandlar vi alla lika och därför gäller en tom kammare vid skytte på banan. Så ja, vi kör hängslen, livrem och mer därtillVerkar logiskt, eftersom du troligen inte går runt med hanen spänd…
På de hölster jag använder är det viktigt att avtryckaren är täckt och att det är ett positivt klick som håller pistolen kvar i hölstret. Då bärs dessa iofs på allmän plats (dolt) och med en kula i loppet, vilket ökar risken för skada om man skulle tappa eller fastna i vapnet.
Oavsett vilket är det kul att du tillverkar egna hölster. Svårt att få tag på bra, gedigna tillbehör idag.
Dels det, men vi vidtar även en massa andra säkerhetsåtgärder på skjutbanan som gör att jag känner mig tämligen safe när jag är ute och skjuter. Egentligen bär jag ju mest hölster på skjutbanan, och det är mest ett smidigt sätt att ha vapnet med mig när jag går fram för att kolla träffbild, duka på och av etc så att jag slipper lämna det utan uppsikt. I övrigt har jag det mest i handen eller på bänken framför mig. Bär aldrig vapnen laddade i hölster, möjligen med krut och kula men isåfall utan tändhattar. Och vi laddar aldrig trumman full utan lämnar alltid en kammare tom just för att hanen ska vila på en oladdad sådan. New model Remingtons (exempelvis min army och nu även police) har i och för sig vilohak mellan kamrarna just för att hanen ska kunna säkras utan att ligga på en tändhatt, men för enkelhetens skull behandlar vi alla lika och därför gäller en tom kammare vid skytte på banan. Så ja, vi kör hängslen, livrem och mer därtill
Men ja, hade det varit fråga om dagligt bärande på offentlig plats så hade man nog fått tänka lite annorlunda. Både angående säkerheten men även verkansmöjligheten. Inte mycket till självförsvarsmöjligheter om man inte bär vapnet färdigladdat i hölstret... Just en single action revolver hade nog inte en täckt avtryckare varit högsta prio för mig, däremot hade jag velat ha ett hölster med någon typ av hammarsäkring typ någon av följande lösningar:
View attachment 503867
View attachment 503868View attachment 503869
Med en sån så hade jag nog känt mig ganska trygg med att bära vapnet helt laddat med hanen vilande på ett mellanhak eller en tom kammare.
Tack, jag försöker iallafall Läderhantverk är egentligen inte min starka sida, det ser ok ut på håll men vid närmare granskning så ser man ganska tydligt det amatörmässiga hantverket... Men men, så länge det funkar så duger det åt mig
Har ett läderhölster till min kimber, men har inte använt det än. Läste på angående informning och blev snabbt överväldigad, så det blev liggande
Tycker om läder och arbetet som ligger bakom, men kydex är svårslaget praktiskt, samtidigt som ingen ser dem.
Den här gången är det filmat med höghastighetskamera, ingen proffsvariant dock men den klarar iallafall 1000fps Kolla eldvirveln i sista klippetDet tror jag inte, han hade dragit ner uppspelningshastigheten bara. Jag plockade stillbilderna direkt från youtube genom att pausa och klippa till i Fotoshop. Inget supersvårt. Jag är så lättimpad av slomo-tagningar av olika vapen så jag vara bara tvungen
Fantastiskt. Tackar för fint capture1000fps
Ja, den är väldigt liten och smidig! Blev själv förvånad över att den är i cal.36, jag var helt säker på att det var någon variant av pocket-pistol när jag såg den först.Fantastiskt. Tackar för fint capture
Det där är alltså en liten Remington 1858? Väldigt händig. Vill nog ha en sån, kanske sheriff's model med aningens längre pipa. Jag behöver inte vara lite stealth
Tackar. "Belt" är nog min preferens här.storleksjämförelse
Police finns med längre pipa annars:Tackar. "Belt" är nog min preferens här.
Ni som skjuter med aktiva hörselskydd, vilka kåpor använder ni?
Aktiva hörselskydd med medhörning är fantastiska. Skönt att höra allt som skytteledaren säger på skjutbanan. Ibland hör man även sånt som egentligen är för långt bort för att höra vilket kan vara störande ibland.
Är det Peltor sportTac som är bäst eller finns det andra alternativ?
Jag har löst det genom att ha skyddsglas med band istf skalmar.Bra fråga. Jag kör med en over-ear model, men tycker det glipar lite när man har glasögon på sig. Letar lite slappt efter aktiva in-ear modeller som ersättare.
Jag har ett par Sordin, den slimmade varianten som väl egentligen är tänkt för att man ska få plats med en gevärskolv mot kinden. Vissa tycker de klämmer på öronen, men för min del är det inget problem. De har funkat väldigt bra i minst tio år, med bara ett byte av kuddar hittills. Däremot är skalet på sladdarna nu helt bortnött och de brukar dra ur batteriet om jag lämnar dem avstängda i väskan.Ni som skjuter med aktiva hörselskydd, vilka kåpor använder ni?
Jag har SportTac, om de är bäst vet jag inte men jag tycker de funkar bra iallafall Tjejen kör ProTac Hunter som jag testat nån gång, upplever att de har lite större kupa över öronen jämfört med ProTac men i övrigt rätt likvärdiga. Något sämre batteritid dock.Ni som skjuter med aktiva hörselskydd, vilka kåpor använder ni?
Aktiva hörselskydd med medhörning är fantastiska. Skönt att höra allt som skytteledaren säger på skjutbanan. Ibland hör man även sånt som egentligen är för långt bort för att höra vilket kan vara störande ibland.
Är det Peltor sportTac som är bäst eller finns det andra alternativ?
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|