Men för helvete...
Precis dukat och ställt upp på skjutbanan för första provskyttet med min nya R&S. Dags att ladda, i med krut och kula i första kammaren och sen när jag ska trycka ner kulan hela vägen ner med hjälp av laddarmen så händer detta:
View attachment 503510
Det är alltså inte laddarmen som knäckts utan själva axeln som håller trumman på plats. På R&S sitter trumaxeln ihop med laddarmen och kulsättaren, och hela paketet hålls på plats i ramen med en låsskruv. När jag försökt ladda har alltså hävstångseffekten dragit trumaxeln mitt itu, precis vid låsskruvens infästning...
View attachment 503511View attachment 503512View attachment 503513
View attachment 503508
Vid närmare granskning ser man tydligt att axeln varit trasig sedan tidigare, och man har försökt laga den med mässingslod. Det är bara att konstatera att det höll inte...
Känns ju halvkul på en så dyr och i övrigt fin revolver där trumaxeln uttryckligen beskrivs som "rak och original" i annonstexten. Hyfsat säker på att de inte levererades med förknäckt och hoplödd trumaxel från fabrik...
Nåja, Eric på TGL var iallafall väldigt hjälpsam och lovade att låta sin certifierade svetsare/vapensmed laga den. Hur lång tid det kan tänkas ta visste han dock inte, och det vore ju skam att kalla sig hobbysmed om man inte åtminstone försökte vara bäste dräng själv. Tänker spontant att 150 år gammalt stål med x antal lagningar oavsett lär hålla sämre än en solid bit modernt fjäderstål, så varför inte försöka tillverka en ersättningsbit. Går det inte så får jag förhoppningsvis tillbaka originalet i fungerande skick i sinom tid, och lyckas jag så kanske jag kan få pistolen skjutklar tidigare än den annars kommer vara. Skickade så originaldelen till TGL för reparation och och gick ut i verkstan för att påbörja tillverkningen av en egen ersättare, och efter många fler timmar än jag vill medge hade jag lyckats producera denna:
View attachment 503505
Monterade ihop själva axel-/laddarmspaketet och monterade det hela i revolvern:
View attachment 503506View attachment 503507
View attachment 503515
View attachment 503516
Verkar funka!
Mekaniskt känner jag ingen större skillnad mot tidigare (själva laddarmen glappar lite i sidled då jag inte fick den nya delen riktigt lika tight som original precis där i fästet, men det kanske man kan shimsa), revolvern matar och indexerar lika stumt som tidigare och allting känns stadigt. Nu återstår att se om den håller, ska försöka ta mig ut till skjutbanan för provskjutning så snart som möjligt.