Pistolskytte?

Skjuter du pistol?.


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Men för helvete... :huvet

Precis dukat och ställt upp på skjutbanan för första provskyttet med min nya R&S. Dags att ladda, i med krut och kula i första kammaren och sen när jag ska trycka ner kulan hela vägen ner med hjälp av laddarmen så händer detta:

View attachment 503510

Det är alltså inte laddarmen som knäckts utan själva axeln som håller trumman på plats. På R&S sitter trumaxeln ihop med laddarmen och kulsättaren, och hela paketet hålls på plats i ramen med en låsskruv. När jag försökt ladda har alltså hävstångseffekten dragit trumaxeln mitt itu, precis vid låsskruvens infästning...

View attachment 503511View attachment 503512View attachment 503513
View attachment 503508

Vid närmare granskning ser man tydligt att axeln varit trasig sedan tidigare, och man har försökt laga den med mässingslod. Det är bara att konstatera att det höll inte... :mad: :finger :huvet :gråta :mad:Känns ju halvkul på en så dyr och i övrigt fin revolver där trumaxeln uttryckligen beskrivs som "rak och original" i annonstexten. Hyfsat säker på att de inte levererades med förknäckt och hoplödd trumaxel från fabrik... :huvet

Nåja, Eric på TGL var iallafall väldigt hjälpsam och lovade att låta sin certifierade svetsare/vapensmed laga den. Hur lång tid det kan tänkas ta visste han dock inte, och det vore ju skam att kalla sig hobbysmed om man inte åtminstone försökte vara bäste dräng själv. Tänker spontant att 150 år gammalt stål med x antal lagningar oavsett lär hålla sämre än en solid bit modernt fjäderstål, så varför inte försöka tillverka en ersättningsbit. Går det inte så får jag förhoppningsvis tillbaka originalet i fungerande skick i sinom tid, och lyckas jag så kanske jag kan få pistolen skjutklar tidigare än den annars kommer vara. Skickade så originaldelen till TGL för reparation och och gick ut i verkstan för att påbörja tillverkningen av en egen ersättare, och efter många fler timmar än jag vill medge hade jag lyckats producera denna:

View attachment 503505

Monterade ihop själva axel-/laddarmspaketet och monterade det hela i revolvern:

View attachment 503506View attachment 503507
View attachment 503515
View attachment 503516
Verkar funka! :banana Mekaniskt känner jag ingen större skillnad mot tidigare, revolvern matar och indexerar lika stumt som tidigare och allting känns stadigt. Nu återstår att se om den håller, ska försöka ta mig ut till skjutbanan för provskjutning så snart som möjligt.
Det där var prydligt arbete. Vet du vilket material det var i biten du jobbade med?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det där var prydligt arbete. Vet du vilket material det var i biten du jobbade med?
Tackar :tummenupp Troligtvis 5160 eller något liknande, en gammal lastbilsbladfjäder. Härdade och anlöpte den som om det vore 5160 iallafall och det verkar ha funkat, den blev rejält hård efter själva härdningen och mjuknade något efter ett par timmar i ugnen på 230 grader så förhoppningsvis är den seg och fin nu. Har tidigare smitt knivar av samma material och de har blivit stadiga nog att böja 90 grader utan att få någon permanent deformation, så har jag bara lyckats lika bra med värmebehandlingen denna gång så tror jag att det ska hålla :tummenupp Och som sagt, tror inte att det kan bli mycket så sämre än 150 år gammalt skitstål med flertalet löd- och svetslagningar... :gnissla
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Tackar :tummenupp Troligtvis 5160 eller något liknande, en gammal lastbilsbladfjäder. Härdade och anlöpte den som om det vore 5160 iallafall och det verkar ha funkat, den blev rejält hård efter själva härdningen och mjuknade något efter ett par timmar i ugnen på 230 grader så förhoppningsvis är den seg och fin nu. Har tidigare smitt knivar av samma material och de har blivit stadiga nog att böja 90 grader utan att få någon permanent deformation, så har jag bara lyckats lika bra med värmebehandlingen denna gång så tror jag att det ska hålla :tummenupp Och som sagt, tror inte att det kan bli mycket så sämre än 150 år gammalt skitstål med flertalet löd- och svetslagningar... :gnissla
Du verkar ha bra koll på läget och axeln utsätts knappast för några större belastningar i skottögonblicket. Skulle den gå sönder så borde det bli på samma sätt som tidigare, den risken kan man leva med.
Har inte skjutit svartkrut, men hela laddningen är väl drivsats o kula med någon filt?-kudde mellan dessa o en filtkudde ytterst för att kulan inte skall trilla ut??? Inte krävs det så mycket kraft på "laddstaken" för att sätta dessa i läge?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du verkar ha bra koll på läget och axeln utsätts knappast för några större belastningar i skottögonblicket. Skulle den gå sönder så borde det bli på samma sätt som tidigare, den risken kan man leva med.
Har inte skjutit svartkrut, men hela laddningen är väl drivsats o kula med någon filt?-kudde mellan dessa o en filtkudde ytterst för att kulan inte skall trilla ut??? Inte krävs det så mycket kraft på "laddstaken" för att sätta dessa i läge?
Jag tror som du.

Det finns lite olika varianter men just svartkrutsrevolver är i grundutförandet hyfsat enkelt: krut och kula, och kulan ska vara något överdimensionerad så att man skalar av en liten ringformad blyflisa vid itryck varvid bästa möjliga tätning erhålles. Sen kan man variera lite och antingen använda en fettdränkt filtkudde mellan krutet och kulan eller också kan man använda ett speciellt fett och kleta över kulan efter att denna tryckts i kammaren, men båda dessa varianter handlar om att man vill minska risken för "chain fire" = en eller flera kammare utöver den som avses avfyras brinner av samtidigt på grund av att gnistan letar sig förbi kulan och ner till krutet i en eller flera kringliggande kammare. Själva tätningen uppnås genom att man presspassar den mjuka blykulan i kammaren, och det är väl möjligen det som på just R&S ger upphov till en liten belastning på trumaxeln vars halvcirkelformade urgröpning ju måste hålla emot låsskruven när hävarmen trycker ner kulan. Men nej, några stora krafter är det inte (om man inte använder en alldeles för stor kula). När min trumaxeln gick av så var kulan halvvägs nere i kammaren och gick lätt att trycka i så långt, men plötsligt så brast lagningen ändå. Så det var nog mest bara fråga om en dålig lagning, på närbilderna ser man en hel del bubblor i lodet...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Licensfria antika vapen är fan smidigt, inget krav på förvaring i vapenskåp utan fritt fram att ha som prydnad på väggen. Detta slår fan tavlor och annan konst alla dagar i veckan :kär :yoparty
20240913_020353.JPG
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Den i hölster ska du ju ha hängandes på sängstolpen.
Det hade man ju kunnat om man bara haft sängstolpar :gnissla sen spenderar jag inte jättemycket tid i sovrummet på dagtid, roligare att ha den hängande på kontoret där man kan titta på den desto oftare :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Dagtid har du väl den på höften?
Nja, mest bara på skjutbanan... För vardagen i övrigt är den inte sådär jättelämplig kanske, tror inte snuten blir sådär jätteimponerad om man valsar in på lokala Ica-butiken med den på... :gnissla :hihi
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men för helvete... :huvet

Precis dukat och ställt upp på skjutbanan för första provskyttet med min nya R&S. Dags att ladda, i med krut och kula i första kammaren och sen när jag ska trycka ner kulan hela vägen ner med hjälp av laddarmen så händer detta:

View attachment 503510

Det är alltså inte laddarmen som knäckts utan själva axeln som håller trumman på plats. På R&S sitter trumaxeln ihop med laddarmen och kulsättaren, och hela paketet hålls på plats i ramen med en låsskruv. När jag försökt ladda har alltså hävstångseffekten dragit trumaxeln mitt itu, precis vid låsskruvens infästning...

View attachment 503511View attachment 503512View attachment 503513
View attachment 503508

Vid närmare granskning ser man tydligt att axeln varit trasig sedan tidigare, och man har försökt laga den med mässingslod. Det är bara att konstatera att det höll inte... :mad: :finger :huvet :gråta :mad:Känns ju halvkul på en så dyr och i övrigt fin revolver där trumaxeln uttryckligen beskrivs som "rak och original" i annonstexten. Hyfsat säker på att de inte levererades med förknäckt och hoplödd trumaxel från fabrik... :huvet

Nåja, Eric på TGL var iallafall väldigt hjälpsam och lovade att låta sin certifierade svetsare/vapensmed laga den. Hur lång tid det kan tänkas ta visste han dock inte, och det vore ju skam att kalla sig hobbysmed om man inte åtminstone försökte vara bäste dräng själv. Tänker spontant att 150 år gammalt stål med x antal lagningar oavsett lär hålla sämre än en solid bit modernt fjäderstål, så varför inte försöka tillverka en ersättningsbit. Går det inte så får jag förhoppningsvis tillbaka originalet i fungerande skick i sinom tid, och lyckas jag så kanske jag kan få pistolen skjutklar tidigare än den annars kommer vara. Skickade så originaldelen till TGL för reparation och och gick ut i verkstan för att påbörja tillverkningen av en egen ersättare, och efter många fler timmar än jag vill medge hade jag lyckats producera denna:

View attachment 503505

Monterade ihop själva axel-/laddarmspaketet och monterade det hela i revolvern:

View attachment 503506View attachment 503507
View attachment 503515
View attachment 503516
Verkar funka! :banana Mekaniskt känner jag ingen större skillnad mot tidigare (själva laddarmen glappar lite i sidled då jag inte fick den nya delen riktigt lika tight som original precis där i fästet, men det kanske man kan shimsa), revolvern matar och indexerar lika stumt som tidigare och allting känns stadigt. Nu återstår att se om den håller, ska försöka ta mig ut till skjutbanan för provskjutning så snart som möjligt.
Hatten av. Det där var snyggt! 👍
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hatten av. Det där var snyggt! 👍
Tack så mycket :tummenupp det är precis såna här tillfällen som gör att man uppskattar att man har lyckats samla på sig lite grundläggande tekniska färdigheter och en någorlunda mångsidig maskinpark genom åren, det kanske inte var tillverkning av reservdelar till antika skjutvapen som motiverade inköp och inlärning men när man väl står där med en havererad pistol så är det onekligen tacksamt att kunna applicera allting på detta oförutsedda behov :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tack så mycket :tummenupp det är precis såna här tillfällen som gör att man uppskattar att man har lyckats samla på sig lite grundläggande tekniska färdigheter och en någorlunda mångsidig maskinpark genom åren, det kanske inte var tillverkning av reservdelar till antika skjutvapen som motiverade inköp och inlärning men när man väl står där med en havererad pistol så är det onekligen tacksamt att kunna applicera allting på detta oförutsedda behov :)
Och vapnet blir troligen bättre…

Om du får chansen så försök att lägga beslag på någon av Husqvarnas nickelstålsvapen från 1930-talet. Det sägs att bättre stål inte går att finna.

Samma (eller liknande) stål byggde man skeppskanoner av till svenska jagare och ”pansarkryssare” och som vid skrotningen av skeppen sparades och monterades på land. När de batterierna lades ned i början av 2000-talet så kapade man upp dem i småbitar och sålde som järnskrot… :(
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Och vapnet blir troligen bättre…

Om du får chansen så försök att lägga beslag på någon av Husqvarnas nickelstålsvapen från 1930-talet. Det sägs att bättre stål inte går att finna.

Samma (eller liknande) stål byggde man skeppskanoner av till svenska jagare och ”pansarkryssare” och som vid skrotningen av skeppen sparades och monterades på land. När de batterierna lades ned i början av 2000-talet så kapade man upp dem i småbitar och sålde som järnskrot… :(
Nja, eventuellt/förhoppningsvis kan jag sträcka mig till men troligen vetefan... :gnissla Det är ju jag som utför arbetet... :hihi

Får ju bli på licens då så det dröjer innan det blir aktuellt, har inte varit med i skytteklubben tillräckligt länge. Men absolut ett tänkvärt tips, tackar :tummenupp Du råkar inte veta ungefär vilka vapenmodeller som gjordes av detta stål?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nja, eventuellt/förhoppningsvis kan jag sträcka mig till men troligen vetefan... :gnissla Det är ju jag som utför arbetet... :hihi

Får ju bli på licens då så det dröjer innan det blir aktuellt, har inte varit med i skytteklubben tillräckligt länge. Men absolut ett tänkvärt tips, tackar :tummenupp Du råkar inte veta ungefär vilka vapenmodeller som gjordes av detta stål?
310, 1310 hagel, sedan om vi pratar studsare så var det nog 46 och kanske också 640/1640 men nickelstål var alltid tillval. Kan inte detta på mina fem men det brukar anges på pipan.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
310, 1310 hagel, sedan om vi pratar studsare så var det nog 46 och kanske också 640/1640 men nickelstål var alltid tillval. Kan inte detta på mina fem men det brukar anges på pipan.
Tackar för info, då vet jag vad jag ska hålla utkik efter :tummenupp Annars om vi nu pratar gevär så drömmer jag så smått om en äldre winchester bygelrepeter, fruktansvärt läckra bössor med enorm villhövfaktor :kär

Winchester.jpg
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Tackar för info, då vet jag vad jag ska hålla utkik efter :tummenupp Annars om vi nu pratar gevär så drömmer jag så smått om en äldre winchester bygelrepeter, fruktansvärt läckra bössor med enorm villhövfaktor :kär

View attachment 503621

Stod och dräglade över en sån hos lokala vapennasaren för ett tag sen. Hade han haft ett sadelhölster hade den nog följt med hem.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Stod och dräglade över en sån hos lokala vapennasaren för ett tag sen. Hade han haft ett sadelhölster hade den nog följt med hem.
Sadelhölster? :va Red du dit på häst? :va Undanflykter, åk och tjöp :7peta :D
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top