Så ska det låta. Då har du allt man kan önska sig. Du kan stå naken i gryningen på midsommardagen och skjuta magnum till frukost? Inte många som har den lyckan förunnad. Har du byggt en vall av nåt slag till skjutbana? Målställningar?Lagligt övar jag redan, äger marken jag skjuter på
Nja, inte fullt så bra tyvärr. Det mesta av marken ligger inte precis intill bostaden utan består av lite uppdelade fält, hagar och skogspartier, så jag måste ta mig en bit till stället där det är lämpligt att skjuta. Kanske inte helt lämpligt att kuta dit naken med andra ord, grannarna lär se mig längs vägen Just runt huset ligger flera djurgårdar så jag undviker att panga där av med tanke på skotträdda kreatur, kilar ut i skogen där jag har som längst till kringliggande grannar och hagar och skjuter av mig när andan faller på iställetSå ska det låta. Då har du allt man kan önska sig. Du kan stå naken i gryningen på midsommardagen och skjuta magnum till frukost? Inte många som har den lyckan förunnad. Har du byggt en vall av nåt slag till skjutbana? Målställningar?
.. och om du har gjort det så kan du i princip bygga en krossbana och köra mx och enduro när du vill. Jag antar att du vet hur bra du har det. Du får akta dig så det inte blir hojträff hos dig redan i sommar
Du får ha med dig röjsågen på hojen så det är skogsarbete.Nja, inte fullt så bra tyvärr. Det mesta av marken ligger inte precis intill bostaden utan består av lite uppdelade fält, hagar och skogspartier, så jag måste ta mig en bit till stället där det är lämpligt att skjuta. Kanske inte helt lämpligt att kuta dit naken med andra ord, grannarna lär se mig längs vägen Just runt huset ligger flera djurgårdar så jag undviker att panga där av med tanke på skotträdda kreatur, kilar ut i skogen där jag har som längst till kringliggande grannar och hagar och skjuter av mig när andan faller på istället
Har dock inte behövt bygga någon vall, stället jag nyttjar till skytte ligger nere i en liten dalgång så jag har naturligt kulstopp runtom
Har funderat på det här med terrängkörning men det verkar krångligt, även om man äger marken så får man inte köra hur som helst i skog och mark. Skjuta däremot går bra, anrika marken med lite tungmetall inga problem men köra hoj är ajjabajja... Märkligt det där. Men Jodå, har det absolut helt ok
Massvis med skyttar i säkert massvis med olika pistoler. Ett tag fick man ju en tilldelning i klubbarna av försvarsmakten, så jag gissar att för en del kostade det mer än det smakade med gratis ammunition. Det är inte alla pipor som håller för den kulan.Någon som provat 39/B i någon picka?
provat 39/B i någon picka
Ja, men det är i princip bara Glock 17/19 samt CZ 75 och Shadow (2) som klarar den. De flesta andra slits onormalt hårt. Det är inte så mycket rekylen som är problemet, för det finns det annan ammo som är laddad hårt eller som folk själva laddar, utan mer manteln på kulan som är hård.Någon som provat 39/B i någon picka?
Den är ju lite arg, men jag skulle inte säga att det är magnumkänsla ens i en så lätt pistol som en tupperware-glock. Lade undan de flesta jag lyckades roffa åt mig tills ryssen kommer, men provade såklart. 9mm är ganska snärtiga oavsett vilken sort när det gäller fabrikstillverkat.Vid mitt första skjutprov visade instruktören kraften i 39/B för oss genom att skjuta igenom en rejäl stålplåt. Tror han använde sin Glock till det.
Vet inte om rekylen i Glock17 med den 39-ammunitionen matchar 357 M med standardammo som jag sköt med.
Grejen är väl att de som kan få dem "gratis" inte behöver plocka hylsorna utan ställer bara till det för oss andra hylssamlare. Med tanke på tillgången på 9mm hylsor som inte är Berdan på de flesta skjutbanor verkar det riktigt overkill att :borra: för den delen.Sen är hylsorna sådana att man med normal utrustning inte kan ladda om dem pga annan utformning av tändhattsläget. Riktigt seriösa handladdare skaffar dyr utrustning för att borra om hylsorna, men det är extrem overkill. Ser jag kron-ammo på backen när jag plockar hylsor, så slänger jag dem långt åt sidan för att slippa dem.
Men är inte den byggd av samtliga ingående delar från en gammal gjutjärnsspis också?Min M07 kunde inte kallas snärtiga ens på en bakfull måndag.
- Jag gjorde provet med både 357:an (med vänster hand) och G17 (med höger hand), och rekylen kändes kraftigare i revolvern trots samma ammo.Den är ju lite arg, men jag skulle inte säga att det är magnumkänsla ens i en så lätt pistol som en tupperware-glock. Lade undan de flesta jag lyckades roffa åt mig tills ryssen kommer, men provade såklart. 9mm är ganska snärtiga oavsett vilken sort när det gäller fabrikstillverkat.
Fast du sköt knappast samma ammo i båda? Annars vet jag inte riktigt hur den .357:an är kamrad.- Jag gjorde provet med både 357:an (med vänster hand) och G17 (med höger hand), och rekylen kändes kraftigare i revolvern trots samma ammo.
- Nej inte samma ammo, men samma kaliber 9 mm.Fast du sköt knappast samma ammo i båda? Annars vet jag inte riktigt hur den .357:an är kamrad.
Att m/39B (B är viktigt) går genom stål så bra har inte bara att göra med att den är lite hetare laddad utan även med att den är mantlad i ett material som är avsevärt hårdare än vad som normalt används till pistolammunition. Därav den pipförstörande effekten, manteln deformeras inte lika lätt och sliter onödigt mycket på den för precisionen rätt viktiga insidan av pipan.
Bara i kpist, övningspsk (tror det förresten var lys) och i Glock17. Alla mycket behagliga att skjuta med. Är som tidigare sagt ingen pistolskytt men jämförelsevis så upplevde jag S&B 9x19 som betydligt timidare än 39/B.Någon som provat 39/B i någon picka?
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|