Pistolskytte?

Skjuter du pistol?.


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
3d skrivare är sjukt smidigt att ha ibland. Mitt patrontillverkningsetui rymmer bara så många, så jag ritade upp ett enkelt förvaringssystem i fusion och skrev ut i slagtålig plast:
20240802_225249.JPG
Så hålls de färdiginfettade pappatronerna isär och är lätta att plocka och ladda var för sig :tummenupp
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Lagligt övar jag redan, äger marken jag skjuter på
Så ska det låta. Då har du allt man kan önska sig. Du kan stå naken i gryningen på midsommardagen och skjuta magnum till frukost? Inte många som har den lyckan förunnad. Har du byggt en vall av nåt slag till skjutbana? Målställningar?

.. och om du har gjort det så kan du i princip bygga en krossbana och köra mx och enduro när du vill. Jag antar att du vet hur bra du har det. Du får akta dig så det inte blir hojträff hos dig redan i sommar ;)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Så ska det låta. Då har du allt man kan önska sig. Du kan stå naken i gryningen på midsommardagen och skjuta magnum till frukost? Inte många som har den lyckan förunnad. Har du byggt en vall av nåt slag till skjutbana? Målställningar?

.. och om du har gjort det så kan du i princip bygga en krossbana och köra mx och enduro när du vill. Jag antar att du vet hur bra du har det. Du får akta dig så det inte blir hojträff hos dig redan i sommar ;)
Nja, inte fullt så bra tyvärr. Det mesta av marken ligger inte precis intill bostaden utan består av lite uppdelade fält, hagar och skogspartier, så jag måste ta mig en bit till stället där det är lämpligt att skjuta. Kanske inte helt lämpligt att kuta dit naken med andra ord, grannarna lär se mig längs vägen :crash Just runt huset ligger flera djurgårdar så jag undviker att panga där av med tanke på skotträdda kreatur, kilar ut i skogen där jag har som längst till kringliggande grannar och hagar och skjuter av mig när andan faller på istället :)

Har dock inte behövt bygga någon vall, stället jag nyttjar till skytte ligger nere i en liten dalgång så jag har naturligt kulstopp runtom :tummenupp

Har funderat på det här med terrängkörning men det verkar krångligt, även om man äger marken så får man inte köra hur som helst i skog och mark. Skjuta däremot går bra, anrika marken med lite tungmetall inga problem men köra hoj är ajjabajja... Märkligt det där. Men Jodå, har det absolut helt ok :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nja, inte fullt så bra tyvärr. Det mesta av marken ligger inte precis intill bostaden utan består av lite uppdelade fält, hagar och skogspartier, så jag måste ta mig en bit till stället där det är lämpligt att skjuta. Kanske inte helt lämpligt att kuta dit naken med andra ord, grannarna lär se mig längs vägen :crash Just runt huset ligger flera djurgårdar så jag undviker att panga där av med tanke på skotträdda kreatur, kilar ut i skogen där jag har som längst till kringliggande grannar och hagar och skjuter av mig när andan faller på istället :)

Har dock inte behövt bygga någon vall, stället jag nyttjar till skytte ligger nere i en liten dalgång så jag har naturligt kulstopp runtom :tummenupp

Har funderat på det här med terrängkörning men det verkar krångligt, även om man äger marken så får man inte köra hur som helst i skog och mark. Skjuta däremot går bra, anrika marken med lite tungmetall inga problem men köra hoj är ajjabajja... Märkligt det där. Men Jodå, har det absolut helt ok :tummenupp
Du får ha med dig röjsågen på hojen så det är skogsarbete. :hihi
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Fick hem denna i dagarna, och hunnit testa den i källarbanan några vändor. Dock lite yr pga förkylningen så det blev inte så mycket 'precision', snarare fylleskytte , tvåhand sittande på stol. Men pickan känns toppen. Köpte den på Tradera av "Versamart", en hel del billigare än hos dom vanliga butikerna.

Reximex RPA 4,5 mm

IMG_2827.JPG

Den kommer med väska, två mag a 9 skott (7 skott i 5,5mm versionen) och en enkelskottsmodul, pumpadapter, ljuddämparadapter, samt 100 diaboler.

IMG_2828.JPG
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Tidigare idag fick jag dessutom hem detta lilla sikte från Wizeguy i Uppsala, röd & grön punkts med 4 olika valbara kornbilder.

IMG_2848.JPG

Kanske inte riktigt ämnat för denna pistol, mer för gevär tycker jag. Så denna "red-dot" ska få sitta på nåt av mina gevär.

IMG_2858.JPG

Fiffigt med denna är att den funkar för både 11 mm skena, som 22 mm, beroende på hur man vänder hållarlisten.

IMG_2855.JPG

Big Jim lever farligt nu.

IMG_2863.JPG

Big Jeff också. He-man verkar stå spänd i bakgrunden .. kissen är för dum för att fatta den potentiella faran.

IMG_2865.JPG
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Någon som provat 39/B i någon picka?
Massvis med skyttar i säkert massvis med olika pistoler. Ett tag fick man ju en tilldelning i klubbarna av försvarsmakten, så jag gissar att för en del kostade det mer än det smakade med gratis ammunition. Det är inte alla pipor som håller för den kulan.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
provat 39/B i någon picka
Fokus verkar vara penetrering, på bekostnad att den sliter pipan fortare. Jag skulle inte skjuta en sådan med någon av mina pickor. Jag använder billigaste vanliga Fiocchi 9mm luger från XXL. Dom gånger jag vill ha kraft skjuter jag min SAA .45 med 250grs cowboy loads, den sparkar mer än magnum.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Vid mitt första skjutprov visade instruktören kraften i 39/B för oss genom att skjuta igenom en rejäl stålplåt. Tror han använde sin Glock till det.
Vet inte om rekylen i Glock17 med den 39-ammunitionen matchar 357 M med standardammo som jag sköt med.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Någon som provat 39/B i någon picka?
Ja, men det är i princip bara Glock 17/19 samt CZ 75 och Shadow (2) som klarar den. De flesta andra slits onormalt hårt. Det är inte så mycket rekylen som är problemet, för det finns det annan ammo som är laddad hårt eller som folk själva laddar, utan mer manteln på kulan som är hård.

Sen är hylsorna sådana att man med normal utrustning inte kan ladda om dem pga annan utformning av tändhattsläget. Riktigt seriösa handladdare skaffar dyr utrustning för att borra om hylsorna, men det är extrem overkill. Ser jag kron-ammo på backen när jag plockar hylsor, så slänger jag dem långt åt sidan för att slippa dem.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Vid mitt första skjutprov visade instruktören kraften i 39/B för oss genom att skjuta igenom en rejäl stålplåt. Tror han använde sin Glock till det.
Vet inte om rekylen i Glock17 med den 39-ammunitionen matchar 357 M med standardammo som jag sköt med.
Den är ju lite arg, men jag skulle inte säga att det är magnumkänsla ens i en så lätt pistol som en tupperware-glock. Lade undan de flesta jag lyckades roffa åt mig tills ryssen kommer, men provade såklart. 9mm är ganska snärtiga oavsett vilken sort när det gäller fabrikstillverkat.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Sen är hylsorna sådana att man med normal utrustning inte kan ladda om dem pga annan utformning av tändhattsläget. Riktigt seriösa handladdare skaffar dyr utrustning för att borra om hylsorna, men det är extrem overkill. Ser jag kron-ammo på backen när jag plockar hylsor, så slänger jag dem långt åt sidan för att slippa dem.
Grejen är väl att de som kan få dem "gratis" inte behöver plocka hylsorna utan ställer bara till det för oss andra hylssamlare. Med tanke på tillgången på 9mm hylsor som inte är Berdan på de flesta skjutbanor verkar det riktigt overkill att :borra: för den delen.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Min M07 kunde inte kallas snärtiga ens på en bakfull måndag.
M40 var trevligare, tävlade en del på den tiden och hade en ihopsatt av endast nya delar.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Den är ju lite arg, men jag skulle inte säga att det är magnumkänsla ens i en så lätt pistol som en tupperware-glock. Lade undan de flesta jag lyckades roffa åt mig tills ryssen kommer, men provade såklart. 9mm är ganska snärtiga oavsett vilken sort när det gäller fabrikstillverkat.
- Jag gjorde provet med både 357:an (med vänster hand) och G17 (med höger hand), och rekylen kändes kraftigare i revolvern trots samma ammo.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
- Jag gjorde provet med både 357:an (med vänster hand) och G17 (med höger hand), och rekylen kändes kraftigare i revolvern trots samma ammo.
Fast du sköt knappast samma ammo i båda? Annars vet jag inte riktigt hur den .357:an är kamrad.

Att m/39B (B är viktigt) går genom stål så bra har inte bara att göra med att den är lite hetare laddad utan även med att den är mantlad i ett material som är avsevärt hårdare än vad som normalt används till pistolammunition. Därav den pipförstörande effekten, manteln deformeras inte lika lätt och sliter onödigt mycket på den för precisionen rätt viktiga insidan av pipan.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Fast du sköt knappast samma ammo i båda? Annars vet jag inte riktigt hur den .357:an är kamrad.

Att m/39B (B är viktigt) går genom stål så bra har inte bara att göra med att den är lite hetare laddad utan även med att den är mantlad i ett material som är avsevärt hårdare än vad som normalt används till pistolammunition. Därav den pipförstörande effekten, manteln deformeras inte lika lätt och sliter onödigt mycket på den för precisionen rätt viktiga insidan av pipan.
- Nej inte samma ammo, men samma kaliber 9 mm.
Upplevde inte samma snärtighet i G17 trots 9 mm i båda vapnen, menade jag.
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Du tror inte hylslängd, kulvikt samt snabbt krutet brinner kan ha inverkan på hur det upplevs?
Du jämför äpplen med päron här. Dessutom påverkas upplevelsen av att manteln tar en del rekyl mot en revolver eller sköt du månne .357mag i en DE?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Någon som provat 39/B i någon picka?
Bara i kpist, övningspsk (tror det förresten var lys) och i Glock17. Alla mycket behagliga att skjuta med. Är som tidigare sagt ingen pistolskytt men jämförelsevis så upplevde jag S&B 9x19 som betydligt timidare än 39/B.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top