Pistolskytte?

Skjuter du pistol?.

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag har ett par stycken och licens att bära dolt i de flesta stater. Lite enklare process här i USA. Används i princip enbart vid djurtransporter då det förenklar förvaringskrav vid resor (behöver inte vara inlåst med ammunition frånskilt, etc).

Funderar dock på en kortpipig 300 blackout med ljuddämpare för jobb på gården. Kanske en CMMG Dissent. Vet inte hur reglerna ser ut i Sverige, men med en 6.5” pipa räknas denna som pistol i USA och har därför andra krav vid försäljning.

Tyvärr är jag inte särkilt intresserad… mitt vapeninnehav är mer av praktiska skäl. Skulle jag köpa något till mig själv så vore det någon antik Winchester Repeater eller en Colt Single Action Army.

2212f594b03a2c766284f0a5a8d8c9f9.jpg

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Utökat samlingen med två pistoler, dels svenska flottans m1845 flintlåspistol konverterad till slaglås samt en Remington old model 1858 Army som komplement till min Remington Beals Navy av samma typ:
20240730_004055.JPG
20240730_223858.JPG

Om jag förstått saken rätt så handlar skillnaden mellan Navy och Army modeller inte rent krasst om vad som användes inom de olika militära grenarna utan det handlar helt enkelt om att vapen i kaliber .36 kom att kallas Navy och kaliber .44 kallades Army enbart på grund av att rent traditionellt så föredrogs smäckrare vapen och därmed mindre kalibrar inom flottan medan armén föredrog eldkraft och därmed grövre kaliber. Så när man pratar om Army vs Navy skjutvapen så syftar det huvudsakligen på kaliberskillnaden, inte nödvändigtvis att ett vapen användes av någon inom flottan resp armén.

Här ser man skillnaden mellan de olika kalibrarna:
20240730_224156.JPG
Armyn överst har en något högre ram i syfte att ackommodera den grövre cylindern/pipan, i övrigt är det i princip samma pistol.

Jämförelse mellan cylindrarna:
20240730_224343.JPG

Army revolverns pipa är ganska anfrätt utanpå men mekaniskt är den riktigt bra, tightare än min Navy som är till synes i bättre skick rent utvändigt. Indexerar och låser i princip stumt med minimalt pipglapp. Ska bli kul att testa på skjutbanan :tummenupp

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har man svårt att sova kan man alltid roa sig med att tillverka pappatroner (icke gastäta enhetspatroner bestående av nitrerat papper, lättantändligt lim, färdigdoserat krut och kula, bara att trycka i revolvern en och en istället för att stå där på plats och fippla med kruthornet). Skapligt enformigt och tidskrävande men underlättar enormt när man väl ska panga :tummenupp
20240801_033649.JPG

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jag har ett par stycken och licens att bära dolt i de flesta stater. Lite enklare process här i USA. Används i princip enbart vid djurtransporter då det förenklar förvaringskrav vid resor (behöver inte vara inlåst med ammunition frånskilt, etc).

Funderar dock på en kortpipig 300 blackout med ljuddämpare för jobb på gården. Kanske en CMMG Dissent. Vet inte hur reglerna ser ut i Sverige, men med en 6.5” pipa räknas denna som pistol i USA och har därför andra krav vid försäljning.

Tyvärr är jag inte särkilt intresserad… mitt vapeninnehav är mer av praktiska skäl. Skulle jag köpa något till mig själv så vore det någon antik Winchester Repeater eller en Colt Single Action Army.

Hur komplicerat är det för icke amerikafödda att skaffa vapen däröver? Är det fritt fram så fort man fått tillstånd att över huvud taget vistas där eller är det krångligare för den som inte är född där?

Nu vet jag inte exakt hur regelverket ser ut men jag har svårt att tro att den där över huvud taget skulle kunna klassas som pistol i Sverige oavsett hur kort pipan är, och vad jag har förstått så ska man kunna styrka ett behov vid licensansökan (exempelvis som aktiv medlem i skytteklubb och/eller om man tävlar i skytte så är det motiverat att inneha en prickskyttepistol för sportbruk, har man tagit jägarexamen och jagar på egen eller arrenderad mark så är det motiverat att inneha jaktvapen etc) och inte många anses ha ett faktiskt behov av militärt/taktiskt utseende så många dylika vapen kan tydligen vara svåra att över huvud taget få tillstånd att inneha.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Hur komplicerat är det för icke amerikafödda att skaffa vapen däröver? Är det fritt fram så fort man fått tillstånd att över huvud taget vistas där eller är det krångligare för den som inte är född där?

Nu vet jag inte exakt hur regelverket ser ut men jag har svårt att tro att den där över huvud taget skulle kunna klassas som pistol i Sverige oavsett hur kort pipan är, och vad jag har förstått så ska man kunna styrka ett behov vid licensansökan (exempelvis som aktiv medlem i skytteklubb och/eller om man tävlar i skytte så är det motiverat att inneha en prickskyttepistol för sportbruk, har man tagit jägarexamen och jagar på egen eller arrenderad mark så är det motiverat att inneha jaktvapen etc) och inte många anses ha ett faktiskt behov av militärt/taktiskt utseende så många dylika vapen kan tydligen vara svåra att över huvud taget få tillstånd att inneha.

Det är relativt enkelt som utlandsfödd när du väl är registrerad som boende i landet.

Reglerna varierar mellan stater, men generellt sett så krävs ingen särskild motivering för inköp av traditionella vapen (automatvapen, ljuddämpare, osv har särskilda krav). Gevär kan du köpa över disk, medan pistoler/revolvrar brukar ha en något längre väntetid (ett par dagar).

Det där med militärt/taktiskt utseende är lite tveeggat… tyvärr drar det till sig folk som vill se balla ut, men egentligen inte borde få hantera vapen. Samtidigt gör designen att de är väldigt praktiska och konfigurerbara, vilket gjort att jag valt dem över en mer traditionell design.

mekarawr

Medlem
Gick med
15 Sep 2021
Hoj
Yamaha MT09 SP -21

naturvårdsverket ändrade reglerna för ett år sen så numera får jaktvapen ha ett militäriskt utseende, så inga problem nu för tiden att få en vanlig AR-15 på jaktlicens här i svedala. tror inte teleskop/fällbar kolv är tillåten dock men pistolgrepp osv absolut

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Skjuter själv i Salems PK. Det är nåt med tekniken och känslan, och så luktar det gott. Håller även på med svartkrut senaste året.
Det är helt klart nånting med hela vapengrejen som gör det otroligt trivsamt överlag, inte bara skyttet. Sitter gärna hemma vid datorn och bara småpillar med mina Remington, känslan av mekanismens rörelser, tyngden i handen, klickandet när man spänner upp... Det bara känns bra helt enkelt :kär Sen är själva skyttet i sig magiskt roligt på andra sätt :yoparty

Vad kör du för hårdvara? Lägg gärna upp nån bild :tummenupp

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
naturvårdsverket ändrade reglerna för ett år sen så numera får jaktvapen ha ett militäriskt utseende, så inga problem nu för tiden att få en vanlig AR-15 på jaktlicens här i svedala. tror inte teleskop/fällbar kolv är tillåten dock men pistolgrepp osv absolut
Vill minnas att justerbar kolv är ok. Så länge pipan är längre än 45cm(18 tum) och en minimilängd på hela vapnet som jag inte kan på rak arm.

Pistolgrepp är helt ok, som sagt.

Skulle gärna ha en bullpup i .223 och en G3 i .308 hemma.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Experimenterar lite med det här med pappatroner, köpa "flash paper" (nitrocellulosa, pappersark av bommulskrut) är rätt dyrt så jag har funderat lite över lämpliga alternativ. Har hört att man kan tillverka pappatroner av cigarettpapper eller rentav kaffefilter och det ska funka helt ok med enda nackdelen att det lämnar lite mer kolrester i kammaren. Däremot kan man tydligen "nitrera" valfritt papper genom att dränka det i en mättad lösning av KNO3, även känt som kaliumnitrat, och därefter låta det torka. Kaliumnitrat kan man hitta i varierande former hos olika butiker som säljer växt-, odlings- och djurtillbehör, med andra ord inte svårt att få tag i.

Jag gjorde således slag i saken och köpte hem en lämplig variant av kaliumnitratbaserat trädgårdsvårdmedel, kokade upp en lagom mängd vatten och fyllde på med nämnda KNO3-koncentrat tills det inte gick att lösa mer och lät därefter vanliga runda kaffefilter dra i lösningen ett par minuter för att sedan hänga dem på tork. Här är en liten film som jämför förbränningen av obehandlat kaffefilter, nitratbehandlat kaffefilter och sist färdigköpt flash paper:
Nitrerat kaffefilter kanske inte är riktigt lika bra som det dyrköpta färdiga pappret, men jag tycker allt att det är en hyfsad förbättring över obehandlat papper :banana

Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Vad kör du för hårdvara? Lägg gärna upp nån bild
Jag har några bitar skönt stål, samtliga på licens tyvärr.

Colt Officers Model Match ( .22 )
Beretta 92F
Pietta Remington 1858 ( .457 )
Armi Jager SAA 1873 ( .45 colt )

Mina favvisar syns här, dom amerikanska krigsrevolvrarna Remington och så Peacemakern med reducerad piplängd.

IMG_9832.JPG

Skotten till 1873an är imponerande i storlek, .45 colt är grövre och massivare än .44 magnum. Så blir det också en jäkla kick, så mycket att målet oftast förblir lidande. Så jag vill helst inte skjuta 250gr utan letar efter aningens snällare 215gr cowboy action loads.

IMG_9040.JPG

Vi kör några bilder till på skönheten

IMG_9046.JPG

Jag hade nog tur att jag råkade på denna, >> Armi Jager << finns inte längre, det var en italiensk vapentillverkare som bl a gjorde dessa colt kloner. Här om dagen fick jag äran att hantera en 2a generationens Colt SAA, det är mycket nära kan jag säga, fyra distinkta klick, bra passform i allt från trä till laddlucka, dock är det något med känslan i den äkta revolvern som Armi inte riktigt har. Min är hur som helst mycket välgjord och helt klart en egen karaktär i hög kvalitet. När man håller i den blir det svårt att släppa den sen, den vill liksom inte lämna handen.

IMG_9073.JPG

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jag har några bitar skönt stål, samtliga på licens tyvärr.

Colt Officers Model Match ( .22 )
Beretta 92F
Pietta Remington 1858 ( .457 )
Armi Jager SAA 1873 ( .45 colt )

Mina favvisar syns här, dom amerikanska krigsrevolvrarna Remington och så Peacemakern med reducerad piplängd.

View attachment 501874

Skotten till 1873an är imponerande i storlek, .45 colt är grövre och massivare än .44 magnum. Så blir det också en jäkla kick, så mycket att målet oftast förblir lidande. Så jag vill helst inte skjuta 250gr utan letar efter aningens snällare 215gr cowboy action loads.

View attachment 501875

Vi kör några bilder till på skönheten

View attachment 501876

Jag hade nog tur att jag råkade på denna, >> Armi Jager << finns inte längre, det var en italiensk vapentillverkare som bl a gjorde dessa colt kloner. Här om dagen fick jag äran att hantera en 2a generationens Colt SAA, det är mycket nära kan jag säga, fyra distinkta klick, bra passform i allt från trä till laddlucka, dock är det något med känslan i den äkta revolvern som Armi inte riktigt har. Min är hur som helst mycket välgjord och helt klart en egen karaktär i hög kvalitet. När man håller i den blir det svårt att släppa den sen, den vill liksom inte lämna handen.

View attachment 501877
De där var inte dåliga :kär Sjyst cowboyrigg också :tummenupp Avis, en Peacemaker står högt upp på önskelistan! Får väl se om jag ansöker om licens någon gång i framtiden, det medför ju lite ökade krav på förvaring etc så... Just nu nöjer jag mig med mina antikviteter. Det är väldigt löst och ledigt :D

Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Tackar. Lädret där är en vanlig mexikansk rigg från High Chaparral för några år sen. Den funkar.

Ja, man vill ju ha några som inte kräver licens, som dom där gamla svartkrutsrevolvrarna. Jag funderar på nån 1858 till, eller en RogerSpencer.

Samt även en peacemaker till, men då en äkta Colt-tillverkad, helst andra generationen, och den behöver inte vara mint utan jag vill kunna skjuta den och tappa den .. mm.

Dock för att skjuta billigt och skönt vill jag framhäva min Officers model match .22, den känns så skön i handen, och den skjuter förträffligt!

Mjuk gummikolv, och smörlen mekanik när man laddar. Min är från nån gång på 60-talet, och den håller måttet och precisionen i precis allt, även finishen. Det är kvalitet.

IMG_4985.JPG

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Tackar. Lädret där är en vanlig mexikansk rigg från High Chaparral för några år sen. Den funkar.

Ja, man vill ju ha några som inte kräver licens, som dom där gamla svartkrutsrevolvrarna. Jag funderar på nån 1858 till, eller en RogerSpencer.

Samt även en peacemaker till, men då en äkta Colt-tillverkad, helst andra generationen, och den behöver inte vara mint utan jag vill kunna skjuta den och tappa den .. mm.

Dock för att skjuta billigt och skönt vill jag framhäva min Officers model match .22, den känns så skön i handen, och den skjuter förträffligt!

Mjuk gummikolv, och smörlen mekanik när man laddar. Min är från nån gång på 60-talet, och den håller måttet och precisionen i precis allt, även finishen. Det är kvalitet.

View attachment 501907
Där ser man, såg ju riktigt sjyst ut! Riktigt läder?

Jag skulle vilja få tag i någon pocket modell, något lite mindre och smidigare än mina nuvarande att bara myspanga med. Måste ju inte dra på med tunga artilleriet alltid utan kunde vara trevligt som du säjer med en lite mindre puffra ibland.

Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Riktigt läder?
Jadå. Det kryllar av det på ebay, senast har indierna blivit duktiga lädermakare och har superfina hölster till dom mest populära pickorna.

Skaffa nåt som är billigt att öva med, med lätt tillgänglig ammunition som 9mm eller 22 eller 32, 36 osv. Du kan även lära dig ladda egna kulor, då blir det billigast.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jadå. Det kryllar av det på ebay, senast har indierna blivit duktiga lädermakare och har superfina hölster till dom mest populära pickorna.

Skaffa nåt som är billigt att öva med, med lätt tillgänglig ammunition som 9mm eller 22 eller 32, 36 osv. Du kan även lära dig ladda egna kulor, då blir det billigast.
Coolt, kanske får ta en vända dit och se vad de har! :) Kunde ju vara en upplevelse i sig, aldrig varit där.

Ja, har kikat lite på ebay men mycket av det som finns att hitta där verkar vara läderimitation och det vill jag inte ha. Får kanske bli bättre på att söka så man bara får resultat med äkta.

Sen så var det ju det här med licens... :gnissla Jaja, kanske någon dag. Får hitta någon gammal Colt Pocket eller motsvarande att ha som myspang så länge :)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Du gillar ju skjuta, gå med i nån klubb. Då får du öva mer, och lagligt, och få en massa tips från kollegorna.
Har ansökt om att gå med i lokala skyttegillet men ansökan har inte behandlats ännu, de har väl semester. Men ja, får väl se. Någon gång kommer det kanske :) Lagligt övar jag redan, äger marken jag skjuter på och det är utanför detaljplanerat område så det ska inte vara några konstigheter. Långt till grannar har jag med, så jag kan panga allt jag vill i princip :banana

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln