Aha nä jag lärde mig kung fu istället så det är lugnt.Så sent som på förra sidan Fast det var sisådär 14 år sedan...
Skämt åsido, ingen pistol för mig.
Aha nä jag lärde mig kung fu istället så det är lugnt.Så sent som på förra sidan Fast det var sisådär 14 år sedan...
Hur komplicerat är det för icke amerikafödda att skaffa vapen däröver? Är det fritt fram så fort man fått tillstånd att över huvud taget vistas där eller är det krångligare för den som inte är född där?Jag har ett par stycken och licens att bära dolt i de flesta stater. Lite enklare process här i USA. Används i princip enbart vid djurtransporter då det förenklar förvaringskrav vid resor (behöver inte vara inlåst med ammunition frånskilt, etc).
Funderar dock på en kortpipig 300 blackout med ljuddämpare för jobb på gården. Kanske en CMMG Dissent. Vet inte hur reglerna ser ut i Sverige, men med en 6.5” pipa räknas denna som pistol i USA och har därför andra krav vid försäljning.
Tyvärr är jag inte särkilt intresserad… mitt vapeninnehav är mer av praktiska skäl. Skulle jag köpa något till mig själv så vore det någon antik Winchester Repeater eller en Colt Single Action Army.
Hur komplicerat är det för icke amerikafödda att skaffa vapen däröver? Är det fritt fram så fort man fått tillstånd att över huvud taget vistas där eller är det krångligare för den som inte är född där?
Nu vet jag inte exakt hur regelverket ser ut men jag har svårt att tro att den där över huvud taget skulle kunna klassas som pistol i Sverige oavsett hur kort pipan är, och vad jag har förstått så ska man kunna styrka ett behov vid licensansökan (exempelvis som aktiv medlem i skytteklubb och/eller om man tävlar i skytte så är det motiverat att inneha en prickskyttepistol för sportbruk, har man tagit jägarexamen och jagar på egen eller arrenderad mark så är det motiverat att inneha jaktvapen etc) och inte många anses ha ett faktiskt behov av militärt/taktiskt utseende så många dylika vapen kan tydligen vara svåra att över huvud taget få tillstånd att inneha.
Jag har ett par stycken och licens att bära dolt i de flesta stater. Lite enklare process här i USA. Används i princip enbart vid djurtransporter då det förenklar förvaringskrav vid resor (behöver inte vara inlåst med ammunition frånskilt, etc).
Funderar dock på en kortpipig 300 blackout med ljuddämpare för jobb på gården. Kanske en CMMG Dissent. Vet inte hur reglerna ser ut i Sverige, men med en 6.5” pipa räknas denna som pistol i USA och har därför andra krav vid försäljning.
Tyvärr är jag inte särkilt intresserad… mitt vapeninnehav är mer av praktiska skäl. Skulle jag köpa något till mig själv så vore det någon antik Winchester Repeater eller en Colt Single Action Army.
Det är helt klart nånting med hela vapengrejen som gör det otroligt trivsamt överlag, inte bara skyttet. Sitter gärna hemma vid datorn och bara småpillar med mina Remington, känslan av mekanismens rörelser, tyngden i handen, klickandet när man spänner upp... Det bara känns bra helt enkelt Sen är själva skyttet i sig magiskt roligt på andra sättSkjuter själv i Salems PK. Det är nåt med tekniken och känslan, och så luktar det gott. Håller även på med svartkrut senaste året.
Vill minnas att justerbar kolv är ok. Så länge pipan är längre än 45cm(18 tum) och en minimilängd på hela vapnet som jag inte kan på rak arm.naturvårdsverket ändrade reglerna för ett år sen så numera får jaktvapen ha ett militäriskt utseende, så inga problem nu för tiden att få en vanlig AR-15 på jaktlicens här i svedala. tror inte teleskop/fällbar kolv är tillåten dock men pistolgrepp osv absolut
Jag har några bitar skönt stål, samtliga på licens tyvärr.Vad kör du för hårdvara? Lägg gärna upp nån bild
De där var inte dåliga Sjyst cowboyrigg också Avis, en Peacemaker står högt upp på önskelistan! Får väl se om jag ansöker om licens någon gång i framtiden, det medför ju lite ökade krav på förvaring etc så... Just nu nöjer jag mig med mina antikviteter. Det är väldigt löst och ledigtJag har några bitar skönt stål, samtliga på licens tyvärr.
Colt Officers Model Match ( .22 )
Beretta 92F
Pietta Remington 1858 ( .457 )
Armi Jager SAA 1873 ( .45 colt )
Mina favvisar syns här, dom amerikanska krigsrevolvrarna Remington och så Peacemakern med reducerad piplängd.
View attachment 501874
Skotten till 1873an är imponerande i storlek, .45 colt är grövre och massivare än .44 magnum. Så blir det också en jäkla kick, så mycket att målet oftast förblir lidande. Så jag vill helst inte skjuta 250gr utan letar efter aningens snällare 215gr cowboy action loads.
View attachment 501875
Vi kör några bilder till på skönheten
View attachment 501876
Jag hade nog tur att jag råkade på denna, >> Armi Jager << finns inte längre, det var en italiensk vapentillverkare som bl a gjorde dessa colt kloner. Här om dagen fick jag äran att hantera en 2a generationens Colt SAA, det är mycket nära kan jag säga, fyra distinkta klick, bra passform i allt från trä till laddlucka, dock är det något med känslan i den äkta revolvern som Armi inte riktigt har. Min är hur som helst mycket välgjord och helt klart en egen karaktär i hög kvalitet. När man håller i den blir det svårt att släppa den sen, den vill liksom inte lämna handen.
View attachment 501877
Där ser man, såg ju riktigt sjyst ut! Riktigt läder?Tackar. Lädret där är en vanlig mexikansk rigg från High Chaparral för några år sen. Den funkar.
Ja, man vill ju ha några som inte kräver licens, som dom där gamla svartkrutsrevolvrarna. Jag funderar på nån 1858 till, eller en RogerSpencer.
Samt även en peacemaker till, men då en äkta Colt-tillverkad, helst andra generationen, och den behöver inte vara mint utan jag vill kunna skjuta den och tappa den .. mm.
Dock för att skjuta billigt och skönt vill jag framhäva min Officers model match .22, den känns så skön i handen, och den skjuter förträffligt!
Mjuk gummikolv, och smörlen mekanik när man laddar. Min är från nån gång på 60-talet, och den håller måttet och precisionen i precis allt, även finishen. Det är kvalitet.
View attachment 501907
Jadå. Det kryllar av det på ebay, senast har indierna blivit duktiga lädermakare och har superfina hölster till dom mest populära pickorna.Riktigt läder?
Coolt, kanske får ta en vända dit och se vad de har! Kunde ju vara en upplevelse i sig, aldrig varit där.Jadå. Det kryllar av det på ebay, senast har indierna blivit duktiga lädermakare och har superfina hölster till dom mest populära pickorna.
Skaffa nåt som är billigt att öva med, med lätt tillgänglig ammunition som 9mm eller 22 eller 32, 36 osv. Du kan även lära dig ladda egna kulor, då blir det billigast.
Du gillar ju skjuta, gå med i nån klubb. Då får du öva mer, och lagligt, och få en massa tips från kollegorna.Sen så var det ju det här med licens
Har ansökt om att gå med i lokala skyttegillet men ansökan har inte behandlats ännu, de har väl semester. Men ja, får väl se. Någon gång kommer det kanske Lagligt övar jag redan, äger marken jag skjuter på och det är utanför detaljplanerat område så det ska inte vara några konstigheter. Långt till grannar har jag med, så jag kan panga allt jag vill i principDu gillar ju skjuta, gå med i nån klubb. Då får du öva mer, och lagligt, och få en massa tips från kollegorna.
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|