Pistolskytte?

Skjuter du pistol?.

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Gevärsammo brukar inte funka så bra i pickadoller ety krutet inte hinner brinna klart. .50 kräver lite säkerhetsavstånd:*klipp*

Nu blandar du nog ihop det. Jag vill ha en Barrett .50, inte någon pickadulver. Pickadulvern jag skulle kunna tänka mig är en Beretta M9 som är 9mm.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nu blandar du nog ihop det. Jag vill ha en Barrett .50, inte någon pickadulver. Pickadulvern jag skulle kunna tänka mig är en Beretta M9 som är 9mm.

SAKO gör studsare (eller snarare prickskyttegevär) i .50 BMG som är godkända för jakt. Men en vanlig .308 är tillräckligt för allt vilt i europa. Inklusive visent. Med marginal.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
SAKO gör studsare (eller snarare prickskyttegevär) i .50 BMG som är godkända för jakt. Men en vanlig .308 är tillräckligt för allt vilt i europa. Inklusive visent. Med marginal.

Mmm, men jag vill ha en Barret :4skrika
En sådan är ovärderlig när ryssen kommer!
Alternativt när alla blir förvandlade till zombies

Som är en helt vanlig 92F.

Jepp, en sådan skulle också funka med tanke på att det är samma skit.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Mmm, men jag vill ha en Barret :4skrika
En sådan är ovärderlig när ryssen kommer!
Alternativt när alla blir förvandlade till zombies

Till zombiesar rekomenderas:
zombie_1.jpg
Ryssarna kommer aldrig att hålla sig nyktra länge nog för att ställa till skada:[YOUTUBE-ID]2-hWJhgl5uE[/YOUTUBE-ID][YOUTUBE-ID]7suFib-6zOI[/YOUTUBE-ID]

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000
Kapar tråden lite: Vet någon om det finns något dynamiskt skytte för endast gevär i Sverige? Eller finns det endast för kombinerad pistol & gevär (om ens det har kommit igång)? Vad jag har förstått ska det vara lite halvknepigt att få licens på ett vettigt halvauto-gevär, men en Ruger Mini 14 med modifikationer borde inte vara några problem?

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sviterna av en indragning...
Är det bara jag eller ÄR 92F en jävligt "skramlig" pistol? Jag gillade den inte alls.

Kompad? Vaede?

Skramlig är inte riktigt rätt ord men jag håller med om känslan iaf.

Kompen sitter på pipan och är portarna som fungerar som rekyldämpare.

Kapar tråden lite: Vet någon om det finns något dynamiskt skytte för endast gevär i Sverige?

Är inte igång ännu. Då reglerna för IPSC-rifle är baserade på pistolskyttet tror jag inte det blir något för endast gevärs- eller hagelskyttar.

Last edited:

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blackbird
Kapar tråden lite: Vet någon om det finns något dynamiskt skytte för endast gevär i Sverige? Eller finns det endast för kombinerad pistol & gevär (om ens det har kommit igång)? Vad jag har förstått ska det vara lite halvknepigt att få licens på ett vettigt halvauto-gevär, men en Ruger Mini 14 med modifikationer borde inte vara några problem?
Jag kan själv väldigt lite om detta. Men kolla www.skytteforum.com där finns det garanterat folk som vet!

spenk

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Kompad 500a är att vilja men inte våga.
Mycket snack... men har du verkligen skjutit en .500 S&W magnum? Tretumspipa? Okompad??? Skeptisk... ;)

Tror inte att det är nåt man gör frivilligt mer än en gång... :D

Det borde gå att ursäkta ett Barrett-köp med bänkskytte men jag tittade på en sån inne på Florida Gun Exchange förra veckan och den kostade 9999 $ - utan kikare! Export, frakt, moms... då är du snart på sexsiffrigt skulle jag tro. Den är mäktig att skjuta med däremot så jag kan förstå ditt ha-begär :) :tummenupp
Man får rätt mycket MC för de pengarna...

Om man vill ha en pickadoll, vad krävs? Jag är medlem i skytteklubb och har vapenlicens för bösserna, hjälper det?
Och så kanske en ännu fånigare fråga, vilka affärer säljer picker? Har aldrig sett en i jaktaffärerna. :va
Det första som krävs är att du slutar kalla det pickadoll ;)
Svaret på din fråga finns väldigt bra förklarat på förra sidan i denna tråd. Inlägget

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Finns några informativa filmer på youtube. Det ser klart.. Obekvämt ut. :crash

Men en SAKO .50 BMG är löjligt rekylmild, trots att den skickar iväg en 45 grams kula i över 900 m/s. Det är kul att prova riktigt grova kalibrar, men särskilt meningsfullt är det inte. Jag anser fortfarande att .308Win. uppfyller alla krav man kan ställa på gevärsammo. Pickadoll kalibrar tror jag (utan erfarenhet) blir trevligast med en något tyngre kula i lägre hastighet. Det går ju knappast att träffa på avstånd där kulbanan börjar bli svår att kompensera. 9X19 är tråkigt men bra. Hittade en bild som visar skillnaden mellan vanlig jaktammo och .50BMG:
300px-Rifle_cartridge_comparison_w_scale.png

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Men en SAKO .50 BMG är löjligt rekylmild, trots att den skickar iväg en 45 grams kula i över 900 m/s. Det är kul att prova riktigt grova kalibrar, men särskilt meningsfullt är det inte. Jag anser fortfarande att .308Win. uppfyller alla krav man kan ställa på gevärsammo. Pickadoll kalibrar tror jag (utan erfarenhet) blir trevligast med en något tyngre kula i lägre hastighet. Det går ju knappast att träffa på avstånd där kulbanan börjar bli svår att kompensera. 9X19 är tråkigt men bra. Hittade en bild som visar skillnaden mellan vanlig jaktammo och .50BMG:

Här är en jämförelse på handvapenammon, eftersom detta är "Pistolskyttetråden". ;)
BulletReference_AmmunitionComp4.png

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Dåligt med aktivitet i tråden, tänkte att jag kanske kunde försöka väcka den till liv om än i något alternativ version... Någon annan här som kör pistolskytte med svartkrut och/eller slaglås?

Här är ett kort klipp på min Remington Beals Navy model 1858 slaglåsrevolver (.36 cal):

I love the smell of black powder in the morning, it smells like victory... :kär

Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Lite svartkrut blir det ibland, även om jag nu knappt rört grejerna på ett år eller så (hög tid att rengöra och fixa till igen). En gammal mynningsladdare som gått i släkten, men historiken är okänd. Ursprungligen militärt vapen, men uppborrat för civilt bruk och bla skjuta hagel med. Kulorna jag gjuter väger runt 700grain och precisionen är tillräcklig för att träffa en halvfigur på 70-80m utan problem. Och det är mycket energi den lämnar av...

Litet filmklipp jag gjorde vid några testskott när bössan var nyrenoverad.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Lite svartkrut blir det ibland, även om jag nu knappt rört grejerna på ett år eller så (hög tid att rengöra och fixa till igen). En gammal mynningsladdare som gått i släkten, men historiken är okänd. Ursprungligen militärt vapen, men uppborrat för civilt bruk och bla skjuta hagel med. Kulorna jag gjuter väger runt 700grain och precisionen är tillräcklig för att träffa en halvfigur på 70-80m utan problem. Och det är mycket energi den lämnar av...

Litet filmklipp jag gjorde vid några testskott när bössan var nyrenoverad.
Coolt! Inga dåliga kulor, mina .36 cal ser plötsligt väldigt små ut :näsblod
1000012351.jpg
Har tyvärr inget eget gjutverktyg ännu så jag får köpa färdigtillverkade, tror jag måste fixa ett verktyg då de .36 kulor som finns att köpa verkar vara precis så stora att de inte riktigt funkar i min Remington. Vid laddning i en slaglåsrevolver är det önskvärt att skava av en liten bit av kulan när man trycker i den i cylinderns kammare för att få ordentlig förslutning, och med de kulor jag hittat att köpa så händer detta inte utan de passar nästan precis i kammaren vilket antagligen påverkar mynningshastigheten negativt.

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
@Markus Blev det nån pickadoll??

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Har jag skrivit i den här tråden? 😨
Så sent som på förra sidan ;) Fast det var sisådär 14 år sedan... :gnissla

Om man vill ha en pickadoll, vad krävs? Jag är medlem i skytteklubb och har vapenlicens för bösserna, hjälper det?
Och så kanske en ännu fånigare fråga, vilka affärer säljer picker? Har aldrig sett en i jaktaffärerna. :va

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln