Pistolskytte?

Skjuter du pistol?.


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
nä, men har jag ett sånt gevär ska jag kunna ha med det på hästen.
Man kan ju rent hypotetiskt köpa ett hölster separat också, måste ju inte köpas tillsammans med geväret från samma säljare... ;)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Njae, vissa drömmar tåls att sugas på ett tag.
Låter överskattat, finns väl inget som är så roligt som märkliga impulsköp? :hihi De ska gärna klickas hem mitt i natten medan man är lite lagom pickalurv sådär, det är då man får för sig att köpa hem de bästa prylarna :tummenupp :hihi
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Låter överskattat, finns väl inget som är så roligt som märkliga impulsköp? :hihi De ska gärna klickas hem mitt i natten medan man är lite lagom pickalurv sådär, det är då man får för sig att köpa hem de bästa prylarna :tummenupp :hihi

Det gjorde jag med denna…

0e079adaae4191a9e5387e85c53f1f8c.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Klart nöjd. Behövde den för stater där större magasin inte är tillåtna. Annars är en fullsize i plast lättare att bära, trots den större storleken.
Dåså, min tes är bevisad, impulsköp är "the shit", gå nu och tjöp din winchester :7peta :tummenupp
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Det gjorde jag med denna…
Jag anar att den där dessutom har ett praktiskt syfte? ;) Tänker på situationer ute i det vilda med björn, järv, älg mm. Inte nödvädigtvis för att träffa, främst för att skrämma. Att kampa ute i den svenska floran är förvisso inte riktigt lika farligt som på dom större kontinenterna, men inte heller helt ofarligt. Bra köp under alla omständigheter.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Idag har jag varit på Lomma vapen- och militariamässa och fyndat en söt liten myspang, en Remington New Model Police i kaliber .36 i ett alldeles sagolikt bra skick :banana :kär :tummenupp

20240915_142120.JPG20240915_142106.JPG

Ingen rost alls, en hel del intakt originalblånering, spegelblank pipa med tydlig räffling, mestadels intakt försilvring på varbygeln, nummerriktig inklusive både trumman och kolvsidorna... Förutom ett par slagmärken som vittnar om att den använts så kunde man nästan tro att den är obrukad, så fin är den :kär Och så liten och söt sen! :kär

Här en jämförelse mellan den och min Remington Beals Navy i samma kaliber:
20240915_143435.JPG20240915_143505.JPG
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag anar att den där dessutom har ett praktiskt syfte? ;) Tänker på situationer ute i det vilda med björn, järv, älg mm. Inte nödvädigtvis för att träffa, främst för att skrämma. Att kampa ute i den svenska floran är förvisso inte riktigt lika farligt som på dom större kontinenterna, men inte heller helt ofarligt. Bra köp under alla omständigheter.

Yes, jag sysslar mycket med hästar inkl långa transporter. Detta är sista alternativet om något skulle gå väldigt fel (väldigt liten risk, men det är bättre att vara förberedd).

Har en 9mm också, men vissa stater tillåter inte magasin med fler än 10 patroner. Annars är den mycket bättre på alla sätt.

498ae0c2904d0d2ecdef7633f054f63a.png
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Yes, jag sysslar mycket med hästar inkl långa transporter. Detta är sista alternativet om något skulle gå väldigt fel (väldigt liten risk, men det är bättre att vara förberedd).

Har en 9mm också, men vissa stater tillåter inte magasin med fler än 10 patroner. Annars är den mycket bättre på alla sätt.

Går det inte bara att köpa magasin som är spärrade till 10 bulor till den då?

Lämna dom fullstora magasinen hemma bara
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det hade väl varit det smartare valet.
Nä, för då hade du ju inte behövt köpa en till puffra. Alla anledningar att köpa fler är bra anledningar :tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det hade väl varit det smartare valet.

Ja jag tänkte när du ändå trivs bättre med den.
Trivsel och muskelminne är viktigt.

Dom hade en massa konstiga regler i Californien när jag var där, och således fanns det en massa lösningar för att kringgå dom reglerna....

Magasin som inte fick gå att byta utan verktyg, alltså tillverkar man en knapp i en hylsa som kräver ett stift för att tryckas in, sen tillverkar man en ring med stiftet på som skytten kan bära på fingret, och vips går det lika fort att byta igen
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ja jag tänkte när du ändå trivs bättre med den.
Trivsel och muskelminne är viktigt.

Dom hade en massa konstiga regler i Californien när jag var där, och således fanns det en massa lösningar för att kringgå dom reglerna....

Magasin som inte fick gå att byta utan verktyg, alltså tillverkar man en knapp i en hylsa som kräver ett stift för att tryckas in, sen tillverkar man en ring med stiftet på som skytten kan bära på fingret, och vips går det lika fort att byta igen

Ja, såna regler drabbar väl mest de ärliga egentligen. Samtidigt kanske det ger ett litet hinder för de som plötsligt får för sig att låna föräldrars vapen för jävelskap.

Svårt att sia om, men även om det bara räddar ett enda liv, så kan jag leva med mindre magasin när jag reser till dessa stater.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Dagens (och gårdagens) pyssel: Tillverka hölster och bälte till lillpuffran :banana Tänkte bara göra ett hölster från början men hade bara brunt läder hemma, och när det var färdigt så tyckte jag att det såg såpass förjävligt ut med ett brunt hölster på mitt svarta bälte så det fick bli ett bälte av samma hud för att matcha:

20240917_222520.JPG20240917_223935.JPG20240917_224437.JPG

Inte särskilt snyggt om man granskar det på nära håll, men fungerar mycket bra och det är det viktigaste för mig :tummenupp Patronhällorna kanske kan tyckas meningslösa på ett bälte avsett för svartkrutsskytte, men dels tycker jag det är snyggt och dels funkar de ypperligt till att ha små fördoserade plaströr med krut i. Reglementet på skjutbanan tillåter inte att man doserar på plats med krutflaska utan det ska vara förberett i antingen plaströr, papperspatroner etc :tummenupp
20240917_225344.JPG
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Dagens (och gårdagens) pyssel: Tillverka hölster och bälte till lillpuffran :banana Tänkte bara göra ett hölster från början men hade bara brunt läder hemma, och när det var färdigt så tyckte jag att det såg såpass förjävligt ut med ett brunt hölster på mitt svarta bälte så det fick bli ett bälte av samma hud för att matcha:

View attachment 503824View attachment 503826View attachment 503827

Inte särskilt snyggt om man granskar det på nära håll, men fungerar mycket bra och det är det viktigaste för mig :tummenupp Patronhällorna kanske kan tyckas meningslösa på ett bälte avsett för svartkrutsskytte, men dels tycker jag det är snyggt och dels funkar de ypperligt till att ha små fördoserade plaströr med krut i. Reglementet på skjutbanan tillåter inte att man doserar på plats med krutflaska utan det ska vara förberett i antingen plaströr, papperspatroner etc :tummenupp
View attachment 503828

Snyggt, men vill man inte att hölstret täcker avtryckaren för att undvika vådaskott?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Men går det öht trycka ner blykulan OK med den korta hävstången?
Jadå, det ska inte krävas några större krafter. Kulan ska ju bara vara pyttelite överdimensionerad och bly är såpass mjukt (man använder inga härdande tillsatser som antimon eller dylikt till gamla svartkrutsvapens kulor utan det är rent mjukt bly), så det ska inte vara några problem :tummenupp
Snyggt, men vill man inte att hölstret täcker avtryckaren för att undvika vådaskott?
Tack :) I och med att det rör sig om single action revolvrar så tror jag den risken är väldigt liten, avtryckaren gör ju ingenting förrän hanen är uppspänd och det krävs ju ändå en del kraft för att dra tillbaka hanen så... Jag har svårt att se att detta ska hända oavsiktligt medan pistolen är i hölstret. Jag baserade designen löst på bilder av westernhölster som jag hittade vid snabb googling och väldigt många har en urgröpning för att exponera avtryckaren, så jag försökte efterlikna den kurvaturen litegrann.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top