Pistolskytte?

Skjuter du pistol?.

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
Hmm.............märks att det är skillnad att ha det som yrke.....mot er som tycker det är häftigt med vapen

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
johanrehn80 skrev:
Hmm.............märks att det är skillnad att ha det som yrke.....mot er som tycker det är häftigt med vapen

Vet inte om jag tycker att det är häftigt, men kul att skjuta är det ju :tummenupp

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
bebbe skrev:
Vet inte om jag tycker att det är häftigt, men kul att skjuta är det ju :tummenupp

ja, det håller jag med om.

Men jag har sett avarter också. Tex värnpliktig som fått förtroendet att ha en Glock 17, som sedan poserat framför kamera i div Hollywood-ställningar, för att sedan publicera detta på internet. Sådant beteende visar på omognad.

Nu säger jag inte att nån här är sådan, men har sett vissa tendenser. ("Var köper man ett knogjärn") Morgonstjärna är tufft, knogjärn är löjligt. Ser du skillnaden ?

:hej

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
johanrehn80 skrev:
ja, det håller jag med om.

Men jag har sett avarter också. Tex värnpliktig som fått förtroendet att ha en Glock 17, som sedan poserat framför kamera i div Hollywood-ställningar, för att sedan publicera detta på internet. Sådant beteende visar på omognad.

Nu säger jag inte att nån här är sådan, men har sett vissa tendenser. ("Var köper man ett knogjärn") Morgonstjärna är tufft, knogjärn är löjligt. Ser du skillnaden ?

:hej

Japp..... känns lite otäckt med folk som tycker att det är "fräckt" med vapen. Kul är en sak men som du säger att posera med en pistol eller ett gevär på det sättet du beskriver känns allt lite vrickat :p

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Silwer skrev:
för jobbigt i Sverige att få licenser på intressanta pistoler.
Jag är intresserad men inte tillräkligt för tat orka skjuta så mycket.
Vilka pistoler anser du vara "intressanta" då, laserpistoler eller?

Det är inte specielt jobbigt att få pistollicens i Sverige om man har ett genuint intresse för skytte, inte är brottsling, är beredd att lägga tid på sitt intresse genom att vara aktiv skytt och inte bara vill posa med feta puffran.

Jämför med t.ex England där i princip allt privat innehav av pistoler/revolvrar är förbjudet.

Själv är jag medlem i en pistolskytteklubb på mitt företag men är inte direkt aktiv, jag är för lat för att ta mig till de banor där deras skjutningar är förlagda eftersom dom ligger för långt bort :).

Jag tycker dock att skytte är kul, PEK-skjutningarna i lumpen var min lattjo och jag tror att jag har åtminstone ett visst anlag för det så jag skall försöka bli lite mer seriös framöver.

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VTR 1000F Firestorm
SirCastic skrev:
Bra tryck är det , som någon skrev i AK4, men jag tycker personligen att AK5:an är bra mycket bättre än sin föregångare.

Mina erfarenheter är att AK4 är en ren ärtbössa som bäst lämpar sig att skjuta småfågel med. Visst fan smäller det i näven på dig men det innebär inte att den måste vara kraftig för det, det visar endast att vapnet antingen är kraftigt eller också att det är obalanserat.
I AK4'ans fall är det tyvärr till största delen obalansen man känner. Grannens befäl i lumpen var en gammal "varg" som i princip tyckte att allt som han inte gjort själv var kasst. Gubben (befälet) var självklart envis så för att bevisa för sina kolleger att det var ett skitvapen, så tog han på sig en kraftig flygar-skinnjacka och lät en kompis skjuta honom på 75meters håll. Resultat: gubben ramlade ihop och fick ett rejält blåmärke, kulan hade bara precis gått igenom jackan.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Limstift skrev:
Mina erfarenheter är att AK4 är en ren ärtbössa som bäst lämpar sig att skjuta småfågel med. Visst fan smäller det i näven på dig men det innebär inte att den måste vara kraftig för det, det visar endast att vapnet antingen är kraftigt eller också att det är obalanserat.
I AK4'ans fall är det tyvärr till största delen obalansen man känner. Grannens befäl i lumpen var en gammal "varg" som i princip tyckte att allt som han inte gjort själv var kasst. Gubben (befälet) var självklart envis så för att bevisa för sina kolleger att det var ett skitvapen, så tog han på sig en kraftig flygar-skinnjacka och lät en kompis skjuta honom på 75meters håll. Resultat: gubben ramlade ihop och fick ett rejält blåmärke, kulan hade bara precis gått igenom jackan.
Herregud vilket jävla tramsigt skitsnack! Är det det där som är "dina egna erfarenheter av AK4"? Hörsägen från din granne?

Konstigt att Tysklands-, Schweitz-, Spaniens-, Norges- och Sveriges armeér inte pratat med din granne innan dom köpte in olika derivat av Heckler & Koch G3 (t.ex Svenska AK4, Norska AG3 os).

Men det är klart, dom borde ju ha förstått att ett vapen som i princip härstammade från det tyska stormgeväret från andra världskriget och som sedan genomgått mycket utveckling inte skulle bita på din grannes gamla morsas ena pysslings frabror som var befäl i övre Korpilombolo.

Patetiskt.

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
sgtpepper skrev:
Herregud vilket jävla tramsigt skitsnack! Är det det där som är "dina egna erfarenheter av AK4"? Hörsägen från din granne?

Konstigt att Tysklands-, Schweitz-, Spaniens-, Norges- och Sveriges armeér inte pratat med din granne innan dom köpte in olika derivat av Heckler & Koch G3 (t.ex Svenska AK4, Norska AG3 os).

Men det är klart, dom borde ju ha förstått att ett vapen som i princip härstammade från det tyska stormgeväret från andra världskriget och som sedan genomgått mycket utveckling inte skulle bita på din grannes gamla morsas ena pysslings frabror som var befäl i övre Korpilombolo.

Patetiskt.

Vad det egentligen handlar om är att killens grannes befäl lånat en flygarjacka av oss i marinflyget....och vi har grymt tjockt skinn i våra jackor. Ungefär 75cm, så det är inga problem att stoppa en 7.62 kula.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
ak4 är kraftig 7.62mm
du kanske tänker på kpisten där kulorna går på tvären på långa avstånd, där kanske det du beskrev kan hända.
Det är ju ett heckler & koch g3 i orginal ar jag för mig
AK5 är nån FN bössa.

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
Tjöta.

9mm mod. 45 B är väldens kraftigaste 9 mm.

Problemet är avdriften vid sidvind INTE ANSLAGSENERGIN där den väl träffar.

KAN NÅN DÖDA DISKUSSIONEN NU

ps. AK5 är från Fabrique National i Belgien

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Ducati
johanrehn80 skrev:

johanrehn80 skrev:
Tjöta.

Att generalisera och påstå att alla andra i pollen svävar i någon form av omogen okunskap vad gällande vapen och vapenhantering är plumpt förmätet. Om du nu anser dig vara för mer än andra så kanske det borde kännas mer relevant att sprida kunskap inom område.

Visst finns det avarter inom alla områden och pollen borde ligga under ”övrigt kackel” men att du skall avgör huruvida ämnet ”sportskytte” får diskuteras eller ej känns mycket avlägset.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
AK5 var rolig i 2 minuter ungefär. Sen ville man lägga den ifrån sig och vila axlarna, men se det gick inte för sig.

Bössan och stridsbältet var ju det som förstörde hela lumpen och hjälmen, förstås. Annars hade det ju varit riktigt trevligt.

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800Fi
Sköt AK5 och Glock 17 idag. Det var kul. Det är kul att panga även om jag inte gör det civilt. Det jag pangar i gröna kläder får räcka.

Jag får ju för mig att dra på mig dom lite då och då... :)

Panga är kul. Men det finns alldeles för många som inte ska vara i närheten av vapen. dee är dom som inte har respekt för ett vapen. Vapen i sig är ju (oftast) inte farliga. Det är personen bakom.

/Lucky9

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
Skjuter luftgevär och har luftpistol på G. Har inte ork att lägga ner tillräckligt mycket tid i en pistolskytteklubb för att få licens. Vissa klubbar är ju helt hopplösa. Pratade med en kille som fått harva med sin 22:a i 2-3 år eller något, sedan tröttnade han och lade skyttet på is.
Man blir inte en bättre skytt av att det smäller dock.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
dumbo skrev:
Skjuter luftgevär och har luftpistol på G. Har inte ork att lägga ner tillräckligt mycket tid i en pistolskytteklubb för att få licens. Vissa klubbar är ju helt hopplösa. Pratade med en kille som fått harva med sin 22:a i 2-3 år eller något, sedan tröttnade han och lade skyttet på is.
Man blir inte en bättre skytt av att det smäller dock.

jag skjuter en del luftgevär jag med, vad har du för bössa(or) då?

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
SirCastic skrev:
Att generalisera och påstå att alla andra i pollen svävar i någon form av omogen okunskap vad gällande vapen och vapenhantering är plumpt förmätet. Om du nu anser dig vara för mer än andra så kanske det borde kännas mer relevant att sprida kunskap inom område.

Visst finns det avarter inom alla områden och pollen borde ligga under ”övrigt kackel” men att du skall avgör huruvida ämnet ”sportskytte” får diskuteras eller ej känns mycket avlägset.

Jag anser mig förmer än de flesta och har kunskap och krav på mig att kunna avgöra om någon är okunnig och omogen i fråga om vapen.

För övrigt är det just avarterna jag har diskuterat medan sportskytte är något helt annat.

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Katana -82
johanrehn80 skrev:
Tjöta.

m/45B har jag aldrig hört talas om, du menar kanske sk. ptr m/39B?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin