Planera villa för SHTF

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kryptisk titel kanske, förkortningen står för Shit Hits The Fan och kan betyda allt från samhällsekonomisk kollaps till att zombierna anfaller. :gnissla

Ett på sikt hyfsat realistiskt scenario tycker jag är att det någon gång under ens livstid uppstår nåt stort jäkla krig som gör att allt från bränsle och el till matvaror börjar ransoneras alt. blir helt omöjligt att få tag på.

Det jag går och klurar på är hur man på vettigaste sätt rustar sig för det som husägare utanför tätort, alltså inte att beväpna sig till tänderna och gräva en atombunker utan att bli så energisnål och självförsörjande på värme, el och föda som praktiskt möjligt.

*Någon form av vedeldning är nog ett måste för att överleva vintermånaderna, vattenburet för den som har möjlighet eller gjutjärnskamin mitt i huset.

*Möjlighet att tillverka el för belysning, vattenpump och annat. Stirlinggenerator på vedspisen, gengasdrivet elverk, solpaneler/vindkraft med batteribank, vattenkraftverk för den som har en bäck på tomten, ångmaskin?

*Käk? Gräva potatisland och börja odla grönsaker, jägarexamen så man har en bössa hemma så man kan åtla för rådjur, fiskeutrustning?

Bunkra bränsle och konserver i all ära men det är en väldigt kortsiktig lösning så det går bort, det ska vara långtidstänkande.

Spåna på!:tummenupp

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mat, vatten och värme är det man måste fixa.
Vatten är viktigast, så egen brunn. Då får man genast behov av el, för att driva pumpen om man inte vill ha en träningcykel där, men köttsäcksgeneratorer är hemskt energioeffektiva, så el är bättre.
Mat, en plätt potatisland och grönsaksland. Bor man på landet har man tillräckligt med yta för att odla så man kan leva hjälpligt på det ett år. Gödsel kan fixas ganska lätt om man har ett hemreningsverk för avloppshanteringen. (Vi har det. :hihi) Sedan är det ju en fördel om man kan jaga så man kan få lite kött till grönsakerna och rotfrukterna.
Värme, någon form av vedpanna om man har tillgång på ved är ju bra. Helst en panna med ackumulatortank och vattenburen värme för att få lite effektivitet, annars någon vattenmantlad spis i köket.
Vedspis kan ju för övrigt vara trevligt att ha för att laga mat på, så man inte blir lika beroende av el.

Sedan var det elen, ett vertikalt vindkraftverk eller solpaneler, eller både och, med en batteriack, eller ett vattenhjul om man bor vid ett vattendrag.

Alltid bra att ha kontanter tillgängligt, men okänt för gemene slusk, som kan antas vara gångbar valuta i händelse av omfg...

alex.johansson

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2015
Hoj
-42 harley wlc, -75 harley järnsportster, -89 dr 600
Kryptisk titel kanske, förkortningen står för Shit Hits The Fan och kan betyda allt från samhällsekonomisk kollaps till att zombierna anfaller. :gnissla

Ett på sikt hyfsat realistiskt scenario tycker jag är att det någon gång under ens livstid uppstår nåt stort jäkla krig som gör att allt från bränsle och el till matvaror börjar ransoneras alt. blir helt omöjligt att få tag på.

Det jag går och klurar på är hur man på vettigaste sätt rustar sig för det som husägare utanför tätort, alltså inte att beväpna sig till tänderna och gräva en atombunker utan att bli så energisnål och självförsörjande på värme, el och föda som praktiskt möjligt.

*Någon form av vedeldning är nog ett måste för att överleva vintermånaderna, vattenburet för den som har möjlighet eller gjutjärnskamin mitt i huset.

*Möjlighet att tillverka el för belysning, vattenpump och annat. Stirlinggenerator på vedspisen, gengasdrivet elverk, solpaneler/vindkraft med batteribank, vattenkraftverk för den som har en bäck på tomten, ångmaskin?

*Käk? Gräva potatisland och börja odla grönsaker, jägarexamen så man har en bössa hemma så man kan åtla för rådjur, fiskeutrustning?

Bunkra bränsle och konserver i all ära men det är en väldigt kortsiktig lösning så det går bort, det ska vara långtidstänkande.

Spåna på!:tummenupp
Krig, matransonering, leva eller dö. Och du tänker på jägarexamen/vapenlicens?
Skjut och ät!
;)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Krig, matransonering, leva eller dö. Och du tänker på jägarexamen/vapenlicens?
Skjut och ät!
;)

Licensen är väl mest till för att underlätta införskaffandet av jaktvapen, och för att landsfiskalen inte ska bli jobbig under fredstid. :hihi

alex.johansson

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2015
Hoj
-42 harley wlc, -75 harley järnsportster, -89 dr 600
Hehe jag driver mest, blev så full i skratt när jag såg framför mig hur man sitter där, nära svältdöden, fullt krig och förbannar sig över att man missade att ta jägarexamen innan kriget bröt ut.. Så all mat som snällt vandrar omkring utanför dörren får snällt gå vidare och avsluta sitt liv på grannens minfält..
:D

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Det kan ju vara trevligt att ha ett gengasdrivet fordon med, om man ändå har bra tillgång på ved. :p
Annars kan man använda ett elfordon som batteri-ack för huset, så man kan ta en nödvända in till stan om det nu skulle finnas något kvar av den. :hihi

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Syrafria batterier. Ett antal olika källor för el. Små vindkraftverk, solpaneler, gengasturbin.

Bli vegetarian är nog förr eller senare ofrånkomligt. Så någonstans hyggligt uppvärmt och belyst så kan du odla året runt. Se därför första stycket.

Ved är vi ju rätt bortskämda med i detta land utanför tätort sett till areal och antalet behövande. De som använder det idag klarar sig. De som myseldar lite i brasan i vanliga fall kommer dra sig mot tätort. Eller stryka med. Alla med värmepump fryser ihjäl :brinnerup

KåKen bör va rustad med rejäla väggar och tak. Ju mer isolering desto mindre energi behöver du. Förmodligen ingen alls. Lägg all energi på andra stycket. Tillverka föda.

Har du turen kan du fånga dig några tamdjur och ha finföda ett tag.

Ju fler ha mark du har tillgång till ju längre tid har du. Tillräckligt stor så har du möjlighet att bedriva skiftesbruk på både ved och föda

Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Då man mest troligt inte kommer ha ett par 800 liters frysboxar igång blir konservering av mat ett projekt i sig, enklast är nog att bli ett med naturen och inte samla på sig mer än man hinner äta innan det blir dåligt.

Hur mycket el kan man räkna med att en villa drar per dygn bara för att hålla vattenpump, LED-lampor och sånt igång? Enklaste sättet för elförsörjning om man har förutsättningarna måste väl vara solpaneler och batteribank och sen spetsa med gengaseldat elverk eller dyl. när det ska stortvättas eller svarvas något.

Fan att man inte bor på sydligare breddgrader, det vore betydligt lättare att reda sig själv där utetempen sällan understiger 10°C...

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Då man mest troligt inte kommer ha ett par 800 liters frysboxar igång blir konservering av mat ett projekt i sig, enklast är nog att bli ett med naturen och inte samla på sig mer än man hinner äta innan det blir dåligt.

Hur mycket el kan man räkna med att en villa drar per dygn bara för att hålla vattenpump, LED-lampor och sånt igång? Enklaste sättet för elförsörjning om man har förutsättningarna måste väl vara solpaneler och batteribank och sen spetsa med gengaseldat elverk eller dyl. när det ska stortvättas eller svarvas något.

Fan att man inte bor på sydligare breddgrader, det vore betydligt lättare att reda sig själv där utetempen sällan understiger 10°C...

Du kan bilda kollektiv på gårn min.

4000kwh ska du klara dig på på året. Tvättmaskin?Den går väl på mat och ömhet?

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Jag måste köpa en handjagad pump som klarar av att suga cirka 9 meter.

Köpa en stor ångmaskin och montera i en gammal bil är nästa hippa grej.

Om man har vattenburen värme med lite under 2m3 vatten med en stor panna, finns det någon fräsig möjlighet att utvinna el på något sätt?

Något som Johansson nämner fast i större skala och fast monterat.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Har inte sett The Martian, men det låter som ett bra filmtips! :)

Undrar om det inte är vettigast att planera för två scenarion, det ena där strömmen kan vara borta några dygn typ som vid en rejäl storm och det andra en total samhällskollaps.

Om man ska överleva tre dagar utan ström mitt i vintern räcker det med en trave konserver och ett rejält reservkraftverk, jag har ett 5kW trefas dieselelverk stationärmonterat som klarar av att driva hela huset så länge inte elpatronen går eller att induktionshällen går på turboläget. 20-25 liter diesel per dygn räknar jag med att det ska dra om man snålar med elen och inte förbrukar mer varmvatten än nödvändigt.

En total kollaps är något helt annat, då vete fan om det ens är praktiskt att bo kvar i en stor tvåplansvilla utan man kanske hellre ska ha en välisolerad friggebod på gården med vedkamin och 12v solcellssystem som man kan flytta ut till. Med ett rum, vedkamin och utedass är behovet av el knappast större än att en solpanel och en batteribank på ett par hundra Ah ska räcka.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Gengas som reservkraft tror jag på. Kanske ett på en bil också (4wd) så man kan transportera sig. Det finns en amerikan som tagit fram moderna lösningar och säljer ritningar. Det mesta baserat på svensk teknik från krigsåren.

Vi har tack och lov skog direkt inpå, så krisar det sig, kan man ta ved därifrån. Vedeldad panna och en extra kamin. Men cirkulationspumpen behöver el och likaså vattenpumpen (egen brunn). Matlagning kan lösas med ved eller gas, men inget vi har idag. Lagring av mat är väl det bökigaste, så konserver borde vara obligatoriskt att ha liggandes.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Kul tråd!:tummenupp

Jag e på ganska god väg till att vara självförsörjande tydligen... har inte alls tänkt i dessa banor men jag har tydligen helt omedvetet (eller undermedvetet:va) planerat mitt kommande boende för nämnda scenarier.

Egen skog+ åkermark- check
Egen brunn med självtryck till huset- check
Jordkällare- check
Vedeldning +tank med solslinga till huset- check
Välisolerad kåk- check
Eget avloppssystem- check
Elsystem med backup generator- check
Gammeltraktor- check

Gammeltraktorn behövs för att kunna odla rapsolja till generatorer och traktorn. :fakta jag skulle bli galen att göra allt "analogt"
Men hur gör man med motorsågen? Elsåg + generator? ethanol? bunkra upp bensin?

Vindkraftverk och solceller skulle ju iof. vara en ide, man får ju lägga upp ett vinkraftverk med 2m i diameter utan bygglov så man skulle ju kunna prova på det för sakens skull...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Cirkulationen i vattenburen värme med panna och tank bodde ju få att lösa med en stirlingmotor till pumpen.
Elsåg med batteripaket på ryggen? ��

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
beredskap.jpg

Jag har alltid skrattat åt "preppers".

Dom flesta tror att det viktigaste är paracord och knivar (och skjutvapen i USA)

För ett par dagar insnöad utan el kan man förbereda sig riktigt bra bara genom att läsa den gamla goa "Om kriget kommer" (jag har kvar orginalet) men för ett längre perspektiv tror jag inte många i Sverige har förutsättningar.

Det enklaste är ju om man har en husvagn med fulla gasoltankar att flytta ut till, lägg till det ett litet elverk för att ladda batterier och köra extra värme på.
Självklart kör man så lite belysning och annat på el som man står ut med, men någon diodremsa kan man ju ha igång om man är mörkrädd, cirkulationspumpen kan ju räcka för att tömma batteriet ganska snabbt.
Solceller är ju också ett utmärkt komplement att ladda batterier med, förutsatt att solen är uppe några timmar per dygn.
Vindsnurra är jättebra men komplicerat.

Men då kommer man till nästa punkt, det är ju självklart vinter när det händer, då måste man ju se till att rören i huset inte fryser sönder ändå, så vedspis/kamin eller allra bäst vedpanna.
Gamla hus har ofta så väldimensionerade rör till värmesystemet att man får viss självcirkulation.

För garaget har jag en "heatpal" den håller plusgrader i hela garaget, men kommer att ställas närmast vattenledningarna med en rejäl stenklump ovanpå som värmemagasin.

Skulle jag bli insnöad i en vecka så har jag mat fulla frysen (som får flytta ut i frysväskor när det börjar bli för varmt inne i frysen) burkmat, pås-soppor och annat, jag klarar mig en månad minst.
Jag har både ett gasolkök med medhörande gastuber som borde räcka i flera veckor, dessutom har jag min gamla hederliga snuskburk från det militära och en 4l dunk med T-sprit.

Vatten har jag i form av snö utomhus och sjövatten för att spola toan med, jag har även dunkar att bunkra vatten i då strömmen försvinner, jag har självtryck på vattnet så det klarar sig till vattentornet är tomt.

För att klara ett krig har jag affischer på Putin att sätta upp på väggarna och en röd flagga att hissa...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Kul tråd!:tummenupp

Jag e på ganska god väg till att vara självförsörjande tydligen... har inte alls tänkt i dessa banor men jag har tydligen helt omedvetet (eller undermedvetet:va) planerat mitt kommande boende för nämnda scenarier.

Egen skog+ åkermark- check
Egen brunn med självtryck till huset- check
Jordkällare- check
Vedeldning +tank med solslinga till huset- check
Välisolerad kåk- check
Eget avloppssystem- check
Elsystem med backup generator- check
Gammeltraktor- check

Gammeltraktorn behövs för att kunna odla rapsolja till generatorer och traktorn. :fakta jag skulle bli galen att göra allt "analogt"
Men hur gör man med motorsågen? Elsåg + generator? ethanol? bunkra upp bensin?

Vindkraftverk och solceller skulle ju iof. vara en ide, man får ju lägga upp ett vinkraftverk med 2m i diameter utan bygglov så man skulle ju kunna prova på det för sakens skull...

Du har ju grejat det ganska bra för dig.

Men motorsåg? Tänk en gång till - kan man såga UTAN motorsåg tro? :crash

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Håller på med överlevnad och springa i buskarna.
Du skall ha salt , mycket salt - i inlandet så är det en bristvara om man nu skall vara paranoid och tro på nån form SHTF.Mycket salt innebär också att du har en handelsvara - salt är billigt.

Salt är fuktkänsligt så förvara det rätt , mineralsalt som Seltin är bra(hälsosamt) för matlagning men inte för insaltning men det skall också med med sådant i ett föråd.

Så slipper du springa efter saltstenar helt desperat i inlandet där du kanske kan få nått gram ur näckrosrötter eller annan växtlighet som tar upp det

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka