Du har ju grejat det ganska bra för dig.
Men motorsåg? Tänk en gång till - kan man såga UTAN motorsåg tro?
Konservering av mat är ju det absolut enklaste av allt.Då man mest troligt inte kommer ha ett par 800 liters frysboxar igång blir konservering av mat ett projekt i sig, enklast är nog att bli ett med naturen och inte samla på sig mer än man hinner äta innan det blir dåligt.
Hur mycket el kan man räkna med att en villa drar per dygn bara för att hålla vattenpump, LED-lampor och sånt igång? Enklaste sättet för elförsörjning om man har förutsättningarna måste väl vara solpaneler och batteribank och sen spetsa med gengaseldat elverk eller dyl. när det ska stortvättas eller svarvas något.
Fan att man inte bor på sydligare breddgrader, det vore betydligt lättare att reda sig själv där utetempen sällan understiger 10°C...
Jag är starkt tvivlande till att det kommer att sändas analog radio i händelse av SHTF... Men att ha en batteridriven radio är naturligtvis inte dumt. Idag kanske man istället använder sin Androidtelefon och solcellsladdare som radio. Drar mycket mindre ström och kan laddas enkelt.
Annars tror jag också på att det är bättre att lära sig vissa kompetenser än att samla på sig massor av teknisk utrustning som elverk osv.
Det många inte tänker på är hygien, och då främst vintertid. En vedeldad bastu är nästan ett måste för att sköta detta långsiktigt.
Mat, värme, hygien, kläder.
Största fördelen med ett domedagsscenario är att man kan förvänta sig få höra något vettigt när det väl sänds något på radion, inte som idag när dagens höjdpunkt på P3 är typ fisting-tips för lesbiska veganer....
En (android)telefon är fullständigt värdelös som radio i ett SHTF scenario, då mobilbaserna garanterat inte fungerar mer än ett dygn efter att strömmen har farit och om ALLA på samma bas ska streama radio, ringa och maila så räcker inte kapaciteten ens medan strömmen finnes.
Dessutom dör ju Internet tämligen omedelbart också, så då finns inget nät att streama på.
Det kan vara så att all data-trafik stoppas för att spara ström och kapacitet i baserna dessutom.
DET ENDA som kommer att fungera är analog radio, och skulle din lokala FM slavsändare dö så skadar det inte att ha en "världsradio" som har möjlighet till kortvåg/mellanvåg och eventuellt långvåg.
Förra helgen hördes Radio Nord bra på 6065khz här uppe i Umeå, trots en ganska blygsam sändare (10kW tror jag dom sände med)
Själv sänder jag ibland med 5W och en trådantenn och får kontakt med stora delar av världen och ibland sänder jag med 100W och hörs lite bättre än så (jag får sända med 1kW om jag vill).
Så analog radio fungerar, går på batterier och är oberoende av infrastruktur.
En Androidtelefon innehåller en vanlig radiomottagare. Ingen streaming alltså. Hörlurarna är antenn. Resten av funktionerna kan man stänga av - poängen var att många redan har en. Lyssnar du bara på radio och stänger av skärmen räcker batteriet säkert flera veckor. Och laddas på några timmar med solcellslddaren.
iPhone är värdelös, där finns bara streaming.
Men reservationen rör alltså att SHTF troligen släcker radiosändningarna också. Det är inte 1975 längre.
Alla har det, åtminstone Sony och Samsung.
Ja det är den säkert.
Men vi ska komma ihåg att man länge velat släcka det analoga FMnätet. De grejor som finns är utslitna och backupfunktionerna är sällan så väl fungerande som avsett...
Nå, viktigare är att ha kompetens än utrustning.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|