Planera villa för SHTF

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Antibiotika är ju inte fel att ha på lager om man vill hålla sig isolerad.

Förmåga att rena vatten och man har ju fullständigt obegränsat i det här landet, oavsett om man har brunn eller inte.:gnissla

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Finns ju andra forum för sådana frågor men jag tycker man bör vara förberedd för ett scenario typ snöstormen i Gävle för några år sedan. Alltså några dagar utan el och utan möjlighet att färdas till butik för inköp av mat.
Racebussen är välförsedd så flyttar jag ut till bilen så fixar jag det men resten av familjen fryser nog ihjäl då.

Men det ska strax in en vedspis i huset och mat för ett par dagar finns det alltid i frysen.

Lite mer foliehattsscenarion i form av krig eller samhällskollapser tror jag inte är aktuella idag och jag tror inte dessa kommer utan förvarning. Rent hypotetiskt är väl minimikravet där.
Egen brun
Tillräckligt med mark för att vara självförsörjande på potatis och grönsaker är nog bra då
Egen skog så man har ved för att värma sin bostad

För lite lyxigare tillvaro
Plats för grisar, kyckling mm

Alternativt pengar på några utländska bankkonton, fysiskt guld i madrassen, vapen och en bra flyktplan för att ta sig till annat land.
Fysiskt guld är nog den enda säkra chansen att oavsett scenario kunna köpa sig ut ur landet.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
En bra idé är att tänka sig lite hur man levde för hundra år sedan. Självklart är det bekvämt med el, men om det är värt att skaffa en massa solpaneler och en batteribank får var och en bedöma.

Fyller på som många andra redan sagt:

-Lite odlingsbar mark tillsammans med det som behövs för att odla grönsaker. Jag tror inte det behövs flera hektar skog för att vara självförsörjande på ved för värme och tillagning av mat. Vid SHTF spelar nog markgränserna mindre roll.
-Fungerande jordkällare.
-Brunn med handdriven pump.
-Salt för att konservera mat.
-Jaktbössa.
-Lite guld- och silvermynt är alltid bra handelsvaror. Min personliga favorit är silver.
-En radio som går att veva igång. Kommer inte ihåg typ eller vad de kallas för.
-Diverse apoteksprylar.
-Fysisk litteratur är alltid bra. Så viktiga böcker du vill läsa och ha kvar i ägo för framtiden måste vara fysiska.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
IAmLegend.jpg

..resten ordnar sig.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nu har ju jag flera radioapparater som går på batterier (och även någon med vevgenerator/solcell som dessutom kan ladda mobilen), och 12V batterier och solceller utöver det, jag har 12V laddare till mobiler och laptop och jag har 12->230V inverter i bilen och ett bensinelverk om jag behöver köra något på det.

Men jag tror starkt på att inte förbruka istället för att försöka hitta på sätt att generera ström.

Jag ser folk som "preppar" som på fullt allvar tror att dom ska fortsätta att driva all nätansluten utrustning på batterier och inverter, och som lämnar en inverter på dygnet runt för att driva en nätansluten klockradio och en mobil-laddare.
Såna människor går inte att ta på allvar sen, dom har inte ens förstått grunderna.

Jag skulle aldrig starta en inverter om jag inte absolut måste, och om jag startar den lär jag se till att använda den till 100% hela tiden den är påslagen, annars tömmer man batteriet till ingen nytta, speciellt om man har sinusvågsinverter som har ännu lägre verkningsgrad.

Det finns ju ingen som helst anledning att någon ljuskälla ska vara något annat än lysdiod, och lysdioder går utmärkt att driva från 12V

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag är starkt tvivlande till att det kommer att sändas analog radio i händelse av SHTF... Men att ha en batteridriven radio är naturligtvis inte dumt. Idag kanske man istället använder sin Androidtelefon och solcellsladdare som radio. Drar mycket mindre ström och kan laddas enkelt.

Annars tror jag också på att det är bättre att lära sig vissa kompetenser än att samla på sig massor av teknisk utrustning som elverk osv.

Det många inte tänker på är hygien, och då främst vintertid. En vedeldad bastu är nästan ett måste för att sköta detta långsiktigt.

Mat, värme, hygien, kläder.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Du har ju grejat det ganska bra för dig.

Men motorsåg? Tänk en gång till - kan man såga UTAN motorsåg tro? :crash

Pratar du om hederligt kroppsarbete?:dummer usch vad äkligt:hihi
Självklart så klarar man sig utan hjälpmedel, men ska man lida, så kan man ju iaf. göra det så bekvämt som möjligt.
Jo, för tusan, en hembränningsapparat behövs ju oxå...:fyllisar

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Då man mest troligt inte kommer ha ett par 800 liters frysboxar igång blir konservering av mat ett projekt i sig, enklast är nog att bli ett med naturen och inte samla på sig mer än man hinner äta innan det blir dåligt.

Hur mycket el kan man räkna med att en villa drar per dygn bara för att hålla vattenpump, LED-lampor och sånt igång? Enklaste sättet för elförsörjning om man har förutsättningarna måste väl vara solpaneler och batteribank och sen spetsa med gengaseldat elverk eller dyl. när det ska stortvättas eller svarvas något.

Fan att man inte bor på sydligare breddgrader, det vore betydligt lättare att reda sig själv där utetempen sällan understiger 10°C...
Konservering av mat är ju det absolut enklaste av allt.
Hetta dödar mikroorganismer.
Bara koka och häll upp i förslutningsbara kärl innan det svalnat.

Jag har gjort massor med konserver så och det håller i evigheter.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag är starkt tvivlande till att det kommer att sändas analog radio i händelse av SHTF... Men att ha en batteridriven radio är naturligtvis inte dumt. Idag kanske man istället använder sin Androidtelefon och solcellsladdare som radio. Drar mycket mindre ström och kan laddas enkelt.

Annars tror jag också på att det är bättre att lära sig vissa kompetenser än att samla på sig massor av teknisk utrustning som elverk osv.

Det många inte tänker på är hygien, och då främst vintertid. En vedeldad bastu är nästan ett måste för att sköta detta långsiktigt.

Mat, värme, hygien, kläder.

En (android)telefon är fullständigt värdelös som radio i ett SHTF scenario, då mobilbaserna garanterat inte fungerar mer än ett dygn efter att strömmen har farit och om ALLA på samma bas ska streama radio, ringa och maila så räcker inte kapaciteten ens medan strömmen finnes.
Dessutom dör ju Internet tämligen omedelbart också, så då finns inget nät att streama på.
Det kan vara så att all data-trafik stoppas för att spara ström och kapacitet i baserna dessutom.

DET ENDA som kommer att fungera är analog radio, och skulle din lokala FM slavsändare dö så skadar det inte att ha en "världsradio" som har möjlighet till kortvåg/mellanvåg och eventuellt långvåg.

Förra helgen hördes Radio Nord bra på 6065khz här uppe i Umeå, trots en ganska blygsam sändare (10kW tror jag dom sände med)

Själv sänder jag ibland med 5W och en trådantenn och får kontakt med stora delar av världen och ibland sänder jag med 100W och hörs lite bättre än så (jag får sända med 1kW om jag vill).
Så analog radio fungerar, går på batterier och är oberoende av infrastruktur.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Största fördelen med ett domedagsscenario är att man kan förvänta sig få höra något vettigt när det väl sänds något på radion, inte som idag när dagens höjdpunkt på P3 är typ fisting-tips för lesbiska veganer....:zpy

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag orkar inte läsa alla svar men min egna SHTF-plan är helt enkelt en stor båt med allt vad det innebär och en plats att förankra den på där man kan ha boende och självförsörjning fixad.
På det viset är man lite mobil ändå och man kommer ha möjlighet att dra vidare om man inser att Klockringaren och hans polare från Konsum kommer för nära inpå husknuten.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Största fördelen med ett domedagsscenario är att man kan förvänta sig få höra något vettigt när det väl sänds något på radion, inte som idag när dagens höjdpunkt på P3 är typ fisting-tips för lesbiska veganer....:zpy

Jag missade just det avsnittet, vilken dag sändes det? :tuttar

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
En (android)telefon är fullständigt värdelös som radio i ett SHTF scenario, då mobilbaserna garanterat inte fungerar mer än ett dygn efter att strömmen har farit och om ALLA på samma bas ska streama radio, ringa och maila så räcker inte kapaciteten ens medan strömmen finnes.
Dessutom dör ju Internet tämligen omedelbart också, så då finns inget nät att streama på.
Det kan vara så att all data-trafik stoppas för att spara ström och kapacitet i baserna dessutom.

DET ENDA som kommer att fungera är analog radio, och skulle din lokala FM slavsändare dö så skadar det inte att ha en "världsradio" som har möjlighet till kortvåg/mellanvåg och eventuellt långvåg.

Förra helgen hördes Radio Nord bra på 6065khz här uppe i Umeå, trots en ganska blygsam sändare (10kW tror jag dom sände med)

Själv sänder jag ibland med 5W och en trådantenn och får kontakt med stora delar av världen och ibland sänder jag med 100W och hörs lite bättre än så (jag får sända med 1kW om jag vill).
Så analog radio fungerar, går på batterier och är oberoende av infrastruktur.

En Androidtelefon innehåller en vanlig radiomottagare. Ingen streaming alltså. Hörlurarna är antenn. Resten av funktionerna kan man stänga av - poängen var att många redan har en. Lyssnar du bara på radio och stänger av skärmen räcker batteriet säkert flera veckor. Och laddas på några timmar med solcellslddaren.

iPhone är värdelös, där finns bara streaming.

Men reservationen rör alltså att SHTF troligen släcker radiosändningarna också. Det är inte 1975 längre.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En Androidtelefon innehåller en vanlig radiomottagare. Ingen streaming alltså. Hörlurarna är antenn. Resten av funktionerna kan man stänga av - poängen var att många redan har en. Lyssnar du bara på radio och stänger av skärmen räcker batteriet säkert flera veckor. Och laddas på några timmar med solcellslddaren.

iPhone är värdelös, där finns bara streaming.

Men reservationen rör alltså att SHTF troligen släcker radiosändningarna också. Det är inte 1975 längre.

Ingen av mina senaste 5 androidtelefoner har haft någon radiomottagare, det är nog ytterst få som har det i dag.
Dessutom blir den aldrig lika strömsnål som enbart en radio, oavsett om du stänger av allt annat.

Sändningarna oroar jag mig väldigt lite för faktiskt, dom har batteribackup och reservstömsaggregat, länkningen mellan sändarna går via radiolänk och är fristående från annan infrastruktur.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Alla har det, åtminstone Sony och Samsung.

Jag tror du får kolla upp det där, kollegan skulle byta telefon och ingen av dom billigare Samsungtelefonerna hade radio.

Men det är skitsamma, det är fortfarande en dålig ide, en 50:- batteriradio från Jula är bättre på alla punkter än den inbyggda skitradion med hörlursantenn.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja det är den säkert.

Men vi ska komma ihåg att man länge velat släcka det analoga FMnätet. De grejor som finns är utslitna och backupfunktionerna är sällan så väl fungerande som avsett...

Nå, viktigare är att ha kompetens än utrustning.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja det är den säkert.

Men vi ska komma ihåg att man länge velat släcka det analoga FMnätet. De grejor som finns är utslitna och backupfunktionerna är sällan så väl fungerande som avsett...

Nå, viktigare är att ha kompetens än utrustning.

Man har velat, men man har inte gjort, bland annat av den här anledningen, däremot har man släckt ner DAB utsändningarna häromkring.
Så FM nätet kommer nog att underhållas i många år till, jag känner folk som jobbar med precis det.

Helt klart är kompetens viktigt, därför är det så synd att MSB inte har gått ut med en ny "Om kriget kommer" fast nuförtiden måste den såklart heta "Om krisen kommer"

Jag har av andra anledningar varit i kontakt med MSB och då har vi diskuterat frågan, jag ingick i någon grupp som fick en enkät om hur krisförberedda vi var, och då togs det upp i uppföljningen och vi fick skicka in kompletteringar om vad vi tyckte skulle vara med i en sån broshyr.

Bara en sån sak som att NÄR mobiltelefonnätet kroknar och mobilen har varit utan ström ett tag så har man inget telefonnummer till farmors äldreboende längre, det ligger lagrat i mobilen och man brukar slå upp det på eniro, men inget av det funkar så även om man skulle ta sig till en fungerande trådtelefon så är man körd, nummerupplysningens datorer står stilla och tusentals andra ringer dit samtidigt.

En enkel broschyr med med tips och en telefonlista längst bak där man SKA fylla i alla viktiga telefonnummer borde alla ha hemma.

Kalla kriget var otäckt, men det fick folk att lägga lite tankemöda bakom att vara förberedda.

Vi får hoppas att det blir något av tankesmedjan jag var med i hos MSB.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Det här är ett ämne för mej.
Jag har värme, mat och säkerhet så gott som säkrat. Har enligt alla andra på tok förmycket ved hemma. Har så jag klarar mej minst två år liggandes, då räknat på elda varje dag. Så det räcker för minst 4 år med vår nuvarande sporadiska eldning på ca 15kubik/år.

Det jag inte vet hur man ska säkra är vatten. Har inte möjlighet till egen brunn. Jag har tunnor för möjlig uppsamling av regnvatten från taket.
El bekymrar jag mej inte för, bättre att lära sig leva utan. Har lite solcellsladdare med USB bla för radio mm. Ficklampsbatterier som kan laddas på samma solceller.

Stora problemet för mej blir att lära sig leva utan frys. Samt att allt den innehåller idag måste tas om hand om. Sen måste det börja brukas mera jord till potatis och lök, morrötter. Men det räknar jag med att lösa och fixa när det är dags.

Jag har alltid levt efter att man måste klara sig en stund om nu något inträffar. Man kan inte förlita sig helt på att någon annan ska lösa ett enkelt strömavbrott i en veckas tid. Börjar dessutom efter att ha läst stjärnklart och den sämre stjärnfall inse att vi är bra bräckliga i vårat samhälle. Det är inte många saker som fungerar utan elnätet. Något som med lätthet kan saboteras.
Fullskaligt krig tror jag inte på, men dock sabotage och terrorverksamheter som kan skada delar av vårat samhälle tror jag kan inträffa.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka