heltsonika
Het Potatis
En bra toalett om det skiter sig på riktigt.
Konservering av mat är ju det absolut enklaste av allt.
Hetta dödar mikroorganismer.
Bara koka och häll upp i förslutningsbara kärl innan det svalnat.
Jag har gjort massor med konserver så och det håller i evigheter.
Det är ett mindre bekymmer. Utedass bygger man ihop på en kafferast. Till nöds (hehe) kan man skita med ryggen mot ett träd bara. Så har man gjort i alla tider ute i skogen.
Ja, det kan bli riktigt otrevligt om man fortfarande har t.ex. levande Clostridium-sporer i maten.Det där är farligt om man gör fel , kan leda till vanvett,missär och död via förgiftning.
Burkarna skall upphettas till 120 grader EFTER förslutning , detta innebär att det skall göras i tryck kokare - ni vet brukar,fingrar och så är inte sterila hur man än försöker.
Så gör man konserver - inget annat.
Det här är ett ämne för mej.
Jag har värme, mat och säkerhet så gott som säkrat. Har enligt alla andra på tok förmycket ved hemma. Har så jag klarar mej minst två år liggandes, då räknat på elda varje dag. Så det räcker för minst 4 år med vår nuvarande sporadiska eldning på ca 15kubik/år.
Det jag inte vet hur man ska säkra är vatten. Har inte möjlighet till egen brunn. Jag har tunnor för möjlig uppsamling av regnvatten från taket.
El bekymrar jag mej inte för, bättre att lära sig leva utan. Har lite solcellsladdare med USB bla för radio mm. Ficklampsbatterier som kan laddas på samma solceller.
Stora problemet för mej blir att lära sig leva utan frys. Samt att allt den innehåller idag måste tas om hand om. Sen måste det börja brukas mera jord till potatis och lök, morrötter. Men det räknar jag med att lösa och fixa när det är dags.
Jag har alltid levt efter att man måste klara sig en stund om nu något inträffar. Man kan inte förlita sig helt på att någon annan ska lösa ett enkelt strömavbrott i en veckas tid. Börjar dessutom efter att ha läst stjärnklart och den sämre stjärnfall inse att vi är bra bräckliga i vårat samhälle. Det är inte många saker som fungerar utan elnätet. Något som med lätthet kan saboteras.
Fullskaligt krig tror jag inte på, men dock sabotage och terrorverksamheter som kan skada delar av vårat samhälle tror jag kan inträffa.
Jaktradios på 155Mhz skall ni ha primärt , helst kinaradios som kör dualband och kan köras mot dom här pmr och srbr stationerna på 400 MHz.
Köp programvara till och radios från t.ex 409shop.com och lägg in rubbet.
69Mhz stationer kan man ju också ha om man får tag i billigt, i glesbygd kan man få riktigt bra räckvidder - mer som ett komplement som man kör mobilt/bas bas/bas med.
Bandet kommer nog att bli ganska vanligt i kombo med åkeririksen och så i ödebyggd.
Det är sant att det är lite plottrigt med stationer som inte kan köra samtrafik med jaktradios och dessa 69Mhz stationer - men man kan få väldigt bra räckvidder med fast/mobil installerade sådana.
Så dom har sitt användingsområde pararellt med jakt/srbr och pmr frekvenserna där ute
Om det skulle inträffa en riktigt herrejösses SHTF av brutalt format lär matförsörjningen påverkas ytterst menligt.
Att helt plötsligt då börja på att odla upp sin egen mat tar ju sin tid - därför ( ja bland annat därför..) brukar jag redan idag en del åkermark för mat till eget hushåll. På så vis måste jag inte börja från noll med odlandet - som ju är en långsiktig åtgärd när skafferiet redan är tomt!
Varför tänker jag på Anna Anka?Jag måste köpa en .... som klarar av att suga cirka 9 meter.
Ett sånt scenario som kräver att man börjar odla sin egen mat tror jag inte kommer som en blixt från klar himmel utan det kommer man nog se i god tid att samhället börjar kollapsa.
Vet inte vad annars som skulle ge ett sånt scenario helt utan förvarning?
Snöstorm etc kan ge några dagars problem och kan teoretiskt ske redan nästa vecka.
Jag "tränar" på det där med att odla sin egen mat, men huvudsyftet är väl egentligen snarare att kunna äta obesprutad mat åtminstone någon månad per år.
Mindre störningar.... mycket mindre.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |