Planera villa för SHTF

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Konservering av mat är ju det absolut enklaste av allt.
Hetta dödar mikroorganismer.
Bara koka och häll upp i förslutningsbara kärl innan det svalnat.

Jag har gjort massor med konserver så och det håller i evigheter.

Det där är farligt om man gör fel , kan leda till vanvett,missär och död via förgiftning.
Burkarna skall upphettas till 120 grader EFTER förslutning , detta innebär att det skall göras i tryck kokare - ni vet brukar,fingrar och så är inte sterila hur man än försöker.
Så gör man konserver - inget annat.
Man kan även göra egna våtkonserver med vakuumpackare med denna metod om påsarna tål 120 graders upphettning och avsvalning utan att skadas , typ MRE,Orifos med mera som ju är populära istället för frystorkad mat som REAl då dom är billiga.

Detta för att dom innehåller vatten men för militärt bruk i ökentrakter så spelar det liksom ingen roll , vatten skall med ändå.

Långtidsinvesteraren kan ju gå på Mountainhouses frystorkade mat som säljs i konservburkar.
Inte på Konsum men på nätet..
Den är datummärkt typ 2042 idag men håller mycket längre , om det inte blir SHTF,RWOL och b.la:D så kan ni komplettera ålderdomsmaten med det - bara att be barnbarnen komma med några burkar ibland från erat ungdoms/medelålderparanoiaföråd:tummenupp

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
En bra toalett om det skiter sig på riktigt. :arsele

Det är ett mindre bekymmer. Utedass bygger man ihop på en kafferast. Till nöds (hehe) kan man skita med ryggen mot ett träd bara. Så har man gjort i alla tider ute i skogen. :)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det är ett mindre bekymmer. Utedass bygger man ihop på en kafferast. Till nöds (hehe) kan man skita med ryggen mot ett träd bara. Så har man gjort i alla tider ute i skogen. :)

En gång ja, men om flera personer skall klara sina behov under mer än någon dag utan att det skall bli magsjukeepidemier så krävs att man styr upp saken. Pissgrop och avträde enligt BajsF...

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Om det skulle inträffa en riktigt herrejösses SHTF av brutalt format lär matförsörjningen påverkas ytterst menligt.
Att helt plötsligt då börja på att odla upp sin egen mat tar ju sin tid - därför ( ja bland annat därför..) brukar jag redan idag en del åkermark för mat till eget hushåll. På så vis måste jag inte börja från noll med odlandet - som ju är en långsiktig åtgärd när skafferiet redan är tomt!

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det där är farligt om man gör fel , kan leda till vanvett,missär och död via förgiftning.
Burkarna skall upphettas till 120 grader EFTER förslutning , detta innebär att det skall göras i tryck kokare - ni vet brukar,fingrar och så är inte sterila hur man än försöker.
Så gör man konserver - inget annat.
Ja, det kan bli riktigt otrevligt om man fortfarande har t.ex. levande Clostridium-sporer i maten.
Därför skall man såklart vara mycket noggrann när man konserverar. Det går bra med en ugn om man inte har tryckkokare.

Ännu har ingen tagit skada av något jag gjort... :näsblod

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Det här är ett ämne för mej.
Jag har värme, mat och säkerhet så gott som säkrat. Har enligt alla andra på tok förmycket ved hemma. Har så jag klarar mej minst två år liggandes, då räknat på elda varje dag. Så det räcker för minst 4 år med vår nuvarande sporadiska eldning på ca 15kubik/år.

Det jag inte vet hur man ska säkra är vatten. Har inte möjlighet till egen brunn. Jag har tunnor för möjlig uppsamling av regnvatten från taket.
El bekymrar jag mej inte för, bättre att lära sig leva utan. Har lite solcellsladdare med USB bla för radio mm. Ficklampsbatterier som kan laddas på samma solceller.

Stora problemet för mej blir att lära sig leva utan frys. Samt att allt den innehåller idag måste tas om hand om. Sen måste det börja brukas mera jord till potatis och lök, morrötter. Men det räknar jag med att lösa och fixa när det är dags.

Jag har alltid levt efter att man måste klara sig en stund om nu något inträffar. Man kan inte förlita sig helt på att någon annan ska lösa ett enkelt strömavbrott i en veckas tid. Börjar dessutom efter att ha läst stjärnklart och den sämre stjärnfall inse att vi är bra bräckliga i vårat samhälle. Det är inte många saker som fungerar utan elnätet. Något som med lätthet kan saboteras.
Fullskaligt krig tror jag inte på, men dock sabotage och terrorverksamheter som kan skada delar av vårat samhälle tror jag kan inträffa.

Det finns redan lowlevel mullvadar aka radioamatörer hos PTS som donat lite för preppingens fördel när det gäller kommunikation utan att folk behöver vara radioamatörer:tummenupp.

Numera finns frekvenser på 69MHz både för lågeffektsbruk(bärbara stationer) och högeffekts 25W med möjlighet att köra basstation med bra räckvidd.
Lite kul för när S70M aka polisens och räddningstjänstens ersattes av Rakel(utrullat för inte så många år sen) så finns enorma mängder gamla stationer ute på begmarknaden och dessa kan programeras om till det nya licenfria 69Mhz bandet.

På 69 MHz får man riktigt bra räckvidd mellan fast monterade stationer på kanske 2-10 mil och mobilt och även mellan mobilstationer iaf en 1-2 mil (som basstation vid fri sikt) , bärbara är det lite sämre med men dom kan man köra iaf hyfsat ungefär som en jaktradio på 155MHz men man får ha en lång antenn på en halvmeter.
Nackdelen är att 69MHz är en särling i så man kan inte kombinera det med kinaradios som hanterar jaktradio,marinradio,srbr och pmr i en och samma radio.

Söker ni runt på forum och vill hitta polisens/räddningstjänstens gamla stationer och hitta dom programerade för 69MHz så får ni söka på Aurora,B96,P500 och så i kombo med S70M

Man kan se det som en ersättare för den gamla pr radion som var poppis innan mobilerna,internet och så kom men med bättre frekvens utan störningar

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Hela landet är ju redan fullt med jaktradio, varför krångla till det som vanlig dödlig?

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Jaktradios på 155Mhz skall ni ha primärt , helst kinaradios som kör dualband och kan köras mot dom här pmr och srbr stationerna på 400 MHz.
Köp programvara till och radios från t.ex 409shop.com och lägg in rubbet.

69Mhz stationer kan man ju också ha om man får tag i billigt, i glesbygd kan man få riktigt bra räckvidder - mer som ett komplement som man kör mobilt/bas bas/bas med.
Bandet kommer nog att bli ganska vanligt i kombo med åkeririksen och så i ödebyggd.
Det är sant att det är lite plottrigt med stationer som inte kan köra samtrafik med jaktradios och dessa 69Mhz stationer - men man kan få väldigt bra räckvidder med fast/mobil installerade sådana.
Så dom har sitt användingsområde pararellt med jakt/srbr och pmr frekvenserna där ute

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jaktradios på 155Mhz skall ni ha primärt , helst kinaradios som kör dualband och kan köras mot dom här pmr och srbr stationerna på 400 MHz.
Köp programvara till och radios från t.ex 409shop.com och lägg in rubbet.

69Mhz stationer kan man ju också ha om man får tag i billigt, i glesbygd kan man få riktigt bra räckvidder - mer som ett komplement som man kör mobilt/bas bas/bas med.
Bandet kommer nog att bli ganska vanligt i kombo med åkeririksen och så i ödebyggd.
Det är sant att det är lite plottrigt med stationer som inte kan köra samtrafik med jaktradios och dessa 69Mhz stationer - men man kan få väldigt bra räckvidder med fast/mobil installerade sådana.
Så dom har sitt användingsområde pararellt med jakt/srbr och pmr frekvenserna där ute

Bra, då fortsätter jag med min uv5r.:)

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Haha - dom e bra:tummenupp

Jag kör med Wouxgun Uv8D , dom e lite special då man kan köra den som repeater , man kan dumpa en på en hög plats och köra till den radion så tar den och skickar det vidare.Crossband JAKT/SRBR
Med andra dualbandare kan man då köra repeatertrafik via en Uv8d och få häftiga räckvidder om den ligger på ett högt berg.

Överkurs men kul för prepperradionätverks operatören eller den smarta vid jaktlaget som vill trimma räckvidden fett för folk med dualbands kinaradio användare.
Dom finns inte kvar..... för bra produkt men det finns Uv9d men man måste ha en + version som kostar flis och inte är så lätt och hitta

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om det skulle inträffa en riktigt herrejösses SHTF av brutalt format lär matförsörjningen påverkas ytterst menligt.
Att helt plötsligt då börja på att odla upp sin egen mat tar ju sin tid - därför ( ja bland annat därför..) brukar jag redan idag en del åkermark för mat till eget hushåll. På så vis måste jag inte börja från noll med odlandet - som ju är en långsiktig åtgärd när skafferiet redan är tomt!

Ett sånt scenario som kräver att man börjar odla sin egen mat tror jag inte kommer som en blixt från klar himmel utan det kommer man nog se i god tid att samhället börjar kollapsa.
Vet inte vad annars som skulle ge ett sånt scenario helt utan förvarning? :va

Snöstorm etc kan ge några dagars problem och kan teoretiskt ske redan nästa vecka.

Jag "tränar" på det där med att odla sin egen mat, men huvudsyftet är väl egentligen snarare att kunna äta obesprutad mat åtminstone någon månad per år.

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Vad är fördelen med 69 bandet jämfört med gamla 27?
Uppenbarligen inte räckvidden som den beskrevs ovan.

Mindre störningar?

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Ett sånt scenario som kräver att man börjar odla sin egen mat tror jag inte kommer som en blixt från klar himmel utan det kommer man nog se i god tid att samhället börjar kollapsa.
Vet inte vad annars som skulle ge ett sånt scenario helt utan förvarning? :va

Snöstorm etc kan ge några dagars problem och kan teoretiskt ske redan nästa vecka.

Jag "tränar" på det där med att odla sin egen mat, men huvudsyftet är väl egentligen snarare att kunna äta obesprutad mat åtminstone någon månad per år.

Nej - helt utan förvarning är ju svårt att tänka sig. Skulle vara någon meteorit som ramlar ner och slår omkull civilisationen då kanske.
Men som sagt - svårt att se att det skulle ske.

Jag gör det väl idag till större delen för att, som du säger, äta giftfri och riktig mat. tycker även att det är bra att ungarna får se och lära sig vad mat är och varifrån det kommer....

Men jag tänker själv en del i de banor som jag skrev om - om det skiter sig kapitalt så måste åkermarken redan vara i bruk för vi kan inte vänta ett halvår på matförsörjningen!

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år