Planera villa för SHTF

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Men jag tänker själv en del i de banor som jag skrev om - om det skiter sig kapitalt så måste åkermarken redan vara i bruk för vi kan inte vänta ett halvår på matförsörjningen!

Fast konserver mm kan man nog ordna för att klara sig över en vinter, om inte annat så får man leva på det kött man har/ skaffar. Så överlever man en vinter hur som. LCHF är ju modernt. :)
Så kan man börja bruka jorden direkt på hösten, så till våren. Men även så kanske möjligheten till sådd i pallkragar mm i växthus under vintern. Så får man i vilket fall lite annat än kött och fisk.
Inglasade altaner finns det gott om, perfekta växthus.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fan att man inte bor på sydligare breddgrader, det vore betydligt lättare att reda sig själv där utetempen sällan understiger 10°C...

Det var det första jag tänkte på, flytta söderut så slipper du ju en stor del av uppvärmningsfrågan. Räcker ju i princip med att isolera ordentligt för att man ska klara sig året runt. Kanske börja med djurhållning inomhus? Alstrar ju både värme och föda om man har en mjölkko i huset :tummenupp

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Om S really HTF skulle jag gissa att egenforsorjande bondgard kanske inte ar basta alternativet, om du inte ocksa har en egen liten arme. Det lar finnas en hel del desperat folk, sa det ar nog bra att halla sig under radarn.

Sa en sjalvforsorjande bunker ar nog bast, med ett forrad av vad du skulle behova for att starta en sjalvforsorjande vistelse nar saker och ting har lugnat ner sig. Efter 2-3 manader har det sakert stabiliserat sig (de flesta har dott) nog att du kan sa smatt borja.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om S really HTF skulle jag gissa att egenforsorjande bondgard kanske inte ar basta alternativet, om du inte ocksa har en egen liten arme. Det lar finnas en hel del desperat folk, sa det ar nog bra att halla sig under radarn.

Sa en sjalvforsorjande bunker ar nog bast, med ett forrad av vad du skulle behova for att starta en sjalvforsorjande vistelse nar saker och ting har lugnat ner sig. Efter 2-3 manader har det sakert stabiliserat sig (de flesta har dott) nog att du kan sa smatt borja.

Jag tror snarare på ett långsamt förfall av samhället som förvärras under flera år innan det stagnerar i generationer, och knappast någon snabb zombieapokalyps. Jag har länkat nån gång till en skildring från Argentina. Där samhället föll samman, lärdomarna var bland annat att man bör bo i mindre samhällen där man hjälps åt.
Den där lilla bunkern kommer förr eller senare bli upphittad av rövare oavsett hur väl dold den är och därefter är du rökt.

Heter man Göran Persson med en stor gård i Sörmland kan man väl förvisso räkna med kunna finansiera att ha en egen liten arme som jobbar för mat och husrum.

Men det är ju bara vad jag tror.

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Nar kollapsen kommer, tror jag det kommer ga snabbt. Det blir en ekonomisk kollaps och da kommer hela infrastrukturen forsvinna nastan over natt.

Ner i bunkern, sitt lugnt, och forsok sedan SNABBT etablera ett natverk.

:)

(Sitter du i storstan som jag, ar du nastan garanterat rokt)

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
http://www.sporthoj.com/forum/showt...ng-vad-kostar-det/page2&p=4979996#post4979996

Hade jag haft villa hade jag lätt haft en Skandia eller Seffle i källaren. Högtidligen stoppad 2 ggr per år för kannhalning/sotning. Övrig tid: taktfasta rökringar ur skorstenen.

Kylvattnet naturligtvis kopplat till vattenelementen och vevaxeln via 440/230 genset till elsystemet. Stor gratis spilloljetank (för grannskapets bilar) till bränsleförsörjningen.

Grannskapets snygga teens-ungar hade gillat sound och markvibrationer och förlagt sina första trevande drogliberala 120 bpm-raves på min svavelhaltiga ogräsmatta, där de dansat framför mitt köksfönster.

[YOUTUBE-ID]i7JQ7Kc--qM&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nar kollapsen kommer, tror jag det kommer ga snabbt. Det blir en ekonomisk kollaps och da kommer hela infrastrukturen forsvinna nastan over natt.

Ner i bunkern, sitt lugnt, och forsok sedan SNABBT etablera ett natverk.

:)

(Sitter du i storstan som jag, ar du nastan garanterat rokt)

Tror det tar sin tid att förbruka de tillgångar som faktiskt finns men ett alternativt facit har vi ju från Grekland för nåt år sedan.

Här är berättelsen från Argentina:
http://www.silverbearcafe.com/private/10.08/tshtf1.html
Missa inte de efterföljande tre delarna.

Eller sammanfattat här:
http://cornucopia.cornubot.se/2010/12/cry-for-me-argentina.html

Själv kom precis hem från en 6 veckors semester i Filipinerna och har bott med infödingarna och sett på nära håll hur de kämpar för mat varje dag. Förvisso är lever de för dagen och ganska ansvarslöst men samhället fungerar någorlunda, de är större risk för inbrott och när det var disco i byn var tex sheriffen för full för att jaga ikapp en bråkig knarkare så han sköt ett skott i luften innan han gav upp och lommade tillbaka till bilen. Inte riktigt som hemma...

Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Det där är kanske det dummaste jag har läst på länge!

Det beror på att du har låg kompetens och intelligens men det är ok :tummenupp

På en mobil eller bärbar station kan du inte ha en effektiv antenn som en kvartsvåg på 27MHz då den blir för lång.1/4 del av 11m är lite svårt ofta.
På 69MHz kan man ha det då vi pratar om att antennerna blir hanterbara 1m.

Detta innebär att man får ut effekten i luften från antennen ,var inte du radioamatörer?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det beror på att du har låg kompetens och intelligens men det är ok :tummenupp

På en mobil eller bärbar station kan du inte ha en effektiv antenn som en kvartsvåg på 27MHz då den blir för lång.1/4 del av 11m är lite svårt ofta.
På 69MHz kan man ha det då vi pratar om att antennerna blir hanterbara 1m.

Detta innebär att man får ut effekten i luften från antennen ,var inte du radioamatörer?

Jag tror jag vidhåller att jag förmodligen har bäst kompetens på det här forumet i radiofrågor (tills någon överbevisar mig), och jag står fast vid att det var bland det dummaste jag har läst.

Jag står helt klart fast vid att "preppers" som föreslår att upprätta samband på 69MHz har avsevärt mycket sämre kunskaper än mig.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Näe du det handla om antenneffektivitet 69Mhz kontra 27MHz , för mobilt,bärbart och även basstationsbruk så är 69MHz bättre helt klart. Man har markvåg som är likartad men utan skip(störningar) och hanterbara antenner där man får ut effekten i luften.

För långräckvidd utan stöd så är kortvåg dit även 27Mhz tillhör bättre men det kräver en hel del kompetens för och få till det , men 27Mhz är det sämsta man kan köra mobilt och bärbart och även bas vid solcyklerna...Du borde veta vad som gäller vid kommnikation vid nära kortvåg :fakta

P.s
Jag är inte prepper,radioamatör eller ostsamlare - jag ligger några snäpp ovan det:)

:såjaponken

Men vi skall inte kvadda tråden med det här....

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Näe du det handla om antenneffektivitet 69Mhz kontra 27MHz , för mobilt,bärbart och även basstationsbruk så är 69MHz bättre helt klart. Man har markvåg som är likartad men utan skip(störningar) och hanterbara antenner där man får ut effekten i luften.

För långräckvidd utan stöd så är kortvåg dit även 27Mhz tillhör bättre men det kräver en hel del kompetens för och få till det , men 27Mhz är det sämsta man kan köra mobilt och bärbart och även bas vid solcyklerna...Du borde veta vad som gäller vid kommnikation vid nära kortvåg :fakta

P.s
Jag är inte prepper,radioamatör eller ostsamlare - jag ligger några snäpp ovan det:)

Kunde farsan min på 70talet lyckas med lång räckvidd i sin gamla telemarks-oranga duett på 27 mhz så kan nog vi lyckas med det idag också :yoparty

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Haha , jag det kan funka där med med det varierande med solcyklerna. Det var som en sinusvåg med enorma störningar var 10-12 år som omöjliggjorde all kommunikation även mellan synhåll då utländska stationer dränkte en dagtid:D
Lite kul då jag körde hela vägen till medelhavet med 2W och basantenn.

Ni slipper störningarna på 69MHz och desutom får köra med 5ggr högre effekt på en del av kanalerna - nu får ni säkerlokal kom på långa distanser mobilt/bas.
Så det är ett mycket vassare alternativ än 27Mhz om ni tar polisens/och RTJ gamla stationer.

Finns desutom en handradio som går att trafikera båda på jakt och 69MHz - http://www.446shop.com/product/Pro470.Html - numera:tummenupp

Jag skulle satsat allt på jakt(155MHz) dock

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
P.s

Nej, din näst intill totala brist på kunnande inom radioområdet är ganska talande för att du inte är radioamatör, på dom andra områdena tar jag ditt ord på att du saknar kunskaper.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Nej, din näst intill totala brist på kunnande inom radioområdet är ganska talande för att du inte är radioamatör, på dom andra områdena tar jag ditt ord på att du saknar kunskaper.

Na vette fan tror du går omkring i mjukisbyxor,ungarna har flugit ut,eget boende och du luktar gubbe,du staplar dig fram och är LITE bitter mot allt annat som ramlar omkring som foruminlägg.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...