Plasta portad topp

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Rätta mig om det är fel... Men det blir bättre flöde?
 

Robz

Guest
Äntligen!
Har jag också undrat i många år utan att våga fråga!:tummenupp
Ojämnheter i insugskanalen hjälper ju som bekant till att ytterligare finfördela bränslet för ännu effektivare förbränning!
Ökad genomströmning med mindre motstånd?? Icke! Kolla en golfboll, kaviteterna minskar luftmotståndet....:va
 
Last edited:

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Som jag har förstått det hela så plastar man för att skapa en annan form på ytan, dvs man kan lägga till en rundad form, typ dysa, för att öka på hastigheten på gaserna osv
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Jag är 99% säkert på att man plastar för att öka gashastigheten och förändra gasvirvlarna!
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Alla kanaldykare har ju sin syn på utformning av kanalen... Man plastar väl för å lyfta golvet i kanalen?

(Edit: räta ut kanalen)
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Gissar på att det har med Venturieffekt att göra :)

Samma sak som med förgasare... Om något är stort i ändarna men smalnar av i mitten ökar gashastigheten?
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Om det gäller Supersport så är det för att reglementet sägar att man inte får svetsa utan bara får plasta för att ändra insugens form.
 

TL1000R

Fartglad med förståndet i behåll
Gick med
20 Jun 2009
Ort
Nyköping
Hoj
1998 Suzuki TL1000R
Äntligen!
Har jag också undrat i många år utan att våga fråga!:tummenupp
Ojämnheter i insugskanalen hjälper ju som bekant till att ytterligare finfördela bränslet för ännu effektivare förbränning!
Ökad genomströmning med mindre motstånd?? Icke! Kolla en golfboll, kaviteterna minskar luftmotståndet....:va
Där lärde man sig något nytt :tummenupp, själv trode jag att man endast plastade när det hade portats för mycket.
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Där lärde man sig något nytt :tummenupp, själv trode jag att man endast plastade när det hade portats för mycket.

Genom åren har det inte varit ovanligt att kanaler varit för stora redan från fabrik, för att inte tala om för tajt krök på dom. Börjar man med ett för stort hål blir situationen inte bättre av att man slipar ännu mer, då får man fylla igen efter behov.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Där kanalen böjer ner mot ventilen blir det ofta en ganska tvär sväng.

Höjer man upp golvet blir det lite lättare att svänga ner mot ventilen pga att radien i innerkurvan blir lite större.

Trots att arean blir mindre flödar det bättre.

Den ökade gashastigheten ger också en svänghjulseffekt på luften. På slutet av insugstakten går kolven åt fel håll. Har man då bra fart på luften så skjuter det på in i förbränningsrummet ändå.
I en värstingmotor kan gashastigheten vara upp mot 140m/s medan en mer normal motor nöjer sig med ca 100m/s.
MEN det är svårt att få så låg "Friktion" på luften så att man får upp farten ordentligt, en svår balansgång. Man har inte många millisekunder på sig att få upp lufthastigheten till full fart från stillastående.

Mats
 

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Där kanalen böjer ner mot ventilen blir det ofta en ganska tvär sväng.

Höjer man upp golvet blir det lite lättare att svänga ner mot ventilen pga att radien i innerkurvan blir lite större.

Trots att arean blir mindre flödar det bättre.

Den ökade gashastigheten ger också en svänghjulseffekt på luften. På slutet av insugstakten går kolven åt fel håll. Har man då bra fart på luften så skjuter det på in i förbränningsrummet ändå.
I en värstingmotor kan gashastigheten vara upp mot 140m/s medan en mer normal motor nöjer sig med ca 100m/s.
MEN det är svårt att få så låg "Friktion" på luften så att man får upp farten ordentligt, en svår balansgång. Man har inte många millisekunder på sig att få upp lufthastigheten till full fart från stillastående.

Mats

Känt inom Folkrace sedan urminnes tider.

tröghetslagen heter det!
 

Robz

Guest
Där kanalen böjer ner mot ventilen blir det ofta en ganska tvär sväng.

Höjer man upp golvet blir det lite lättare att svänga ner mot ventilen pga att radien i innerkurvan blir lite större.

Trots att arean blir mindre flödar det bättre.

Den ökade gashastigheten ger också en svänghjulseffekt på luften. På slutet av insugstakten går kolven åt fel håll. Har man då bra fart på luften så skjuter det på in i förbränningsrummet ändå.
I en värstingmotor kan gashastigheten vara upp mot 140m/s medan en mer normal motor nöjer sig med ca 100m/s.
MEN det är svårt att få så låg "Friktion" på luften så att man får upp farten ordentligt, en svår balansgång. Man har inte många millisekunder på sig att få upp lufthastigheten till full fart från stillastående.

Mats

Bra teori, men varför i all värld skulle inte fabrikanterna förstått detta och från början gjort kanalerna mindre isf??
Långa trattar är ju bra vid låga varvtal för just det du beskriver, vid höga varvtal skall de bort... Därav elektroniskt styrda venturitrattar på moderna sporthojjar... Kanalerna ser fortfarande raspiga ut... :va
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bra teori, men varför i all värld skulle inte fabrikanterna förstått detta och från början gjort kanalerna mindre isf??
Långa trattar är ju bra vid låga varvtal för just det du beskriver, vid höga varvtal skall de bort... Därav elektroniskt styrda venturitrattar på moderna sporthojjar... Kanalerna ser fortfarande raspiga ut... :va

Duktiga portare är inte helt talanglösa.
Dessutom utgår de från en befintlig design som de förbättrar. Dessutom har tillverkaren en produktionskostnad att ta hänsyn till, samt en deadline för hur länge de kan utveckla innan toppen ska ut i produktion.

Inte ovanligt att tex Volvo mfl stora biltillverkare skickar fabriksteams STCC-toppar till portningsgurus för the final touch.
 
Last edited:

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Har ju gått en trend att motortrimmare ska plasta för plastandets skull, alltså att det skulle vara en behandling som höjer effekten men så är det ju inte.

Som tidigare skrivit så är det plast/ epoxy som man helt enkelt använder för att omforma kanalerna för att optimera flödet.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top