Där lärde man sig något nytt , själv trode jag att man endast plastade när det hade portats för mycket.Äntligen!
Har jag också undrat i många år utan att våga fråga!
Ojämnheter i insugskanalen hjälper ju som bekant till att ytterligare finfördela bränslet för ännu effektivare förbränning!
Ökad genomströmning med mindre motstånd?? Icke! Kolla en golfboll, kaviteterna minskar luftmotståndet....
Där lärde man sig något nytt , själv trode jag att man endast plastade när det hade portats för mycket.
Där kanalen böjer ner mot ventilen blir det ofta en ganska tvär sväng.
Höjer man upp golvet blir det lite lättare att svänga ner mot ventilen pga att radien i innerkurvan blir lite större.
Trots att arean blir mindre flödar det bättre.
Den ökade gashastigheten ger också en svänghjulseffekt på luften. På slutet av insugstakten går kolven åt fel håll. Har man då bra fart på luften så skjuter det på in i förbränningsrummet ändå.
I en värstingmotor kan gashastigheten vara upp mot 140m/s medan en mer normal motor nöjer sig med ca 100m/s.
MEN det är svårt att få så låg "Friktion" på luften så att man får upp farten ordentligt, en svår balansgång. Man har inte många millisekunder på sig att få upp lufthastigheten till full fart från stillastående.
Mats
Var är Brink och Anderssons turbo när dom behövs som mest??
Där kanalen böjer ner mot ventilen blir det ofta en ganska tvär sväng.
Höjer man upp golvet blir det lite lättare att svänga ner mot ventilen pga att radien i innerkurvan blir lite större.
Trots att arean blir mindre flödar det bättre.
Den ökade gashastigheten ger också en svänghjulseffekt på luften. På slutet av insugstakten går kolven åt fel håll. Har man då bra fart på luften så skjuter det på in i förbränningsrummet ändå.
I en värstingmotor kan gashastigheten vara upp mot 140m/s medan en mer normal motor nöjer sig med ca 100m/s.
MEN det är svårt att få så låg "Friktion" på luften så att man får upp farten ordentligt, en svår balansgång. Man har inte många millisekunder på sig att få upp lufthastigheten till full fart från stillastående.
Mats
Bra teori, men varför i all värld skulle inte fabrikanterna förstått detta och från början gjort kanalerna mindre isf??
Långa trattar är ju bra vid låga varvtal för just det du beskriver, vid höga varvtal skall de bort... Därav elektroniskt styrda venturitrattar på moderna sporthojjar... Kanalerna ser fortfarande raspiga ut...
Här finns en del att fundera på i ämnet, http://www.mototuneusa.com/think_fast.htm
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |